poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 4141 .



Latina dacilor
eseu [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [alcor.enea ]

2009-05-11  |     | 



Romanizarea dacilor este indiscutabilă, nu și latinizarea lor! Așa cum amerindienilor, africanilor sau asiaticilor l-i s-au impus sisteme de administrare și cultură de tip european, într-un interval de jumătate de mileniu (cu metodele feudale și postfeudale), tot așa s-a încercat și cu dacii(cu metodele colonizării din antichitate), dar...
Mai puțin de o cincime din Dacia a fost cucerită, transformată in Dacia Felix. Restul teritoriului și al populației a rămas cu obiceiurile, conducătorii și limba tradițională. După mai puțin de 170 de ani, legiunile romane au părăsit teritoriul colonizat. Izvoarele antice arată că împăratul Traian, după cucerirea unei părți din teritoriul dacilor, a adunat cca 80.000 de daci tineri, potențiali dușmani ai Romei, și i-a mutat forțat/ deportat ) în nordul Spaniei(descendenții fiind actuala populație bască – vezi articolele epocii scrise de Xenopol și Iorga, după ce au fost in țara bascilor) și în insulele britanice (așa cum,mai târziu, s-a întmplat cu răsculații ruși - deportați în Siberia, cu răsculații din imperiul habsburgic – deportați la marginea imperiului – în Harghita și Covasna, cu anticomuniștii români – deportați în Bărăgan etc). Ei au fost înlocuiți cu trei legiuni aduse din Palestina antică, desigur, tot tineri localnici potențiali dușmani ai Romei (prea puțin vorbitori ai limbii latine), pentru care s-au creat condițiile necesare de a se statornici în noul teritoriu ocupat de romani (în principal, în Oltenia de azi).Au avut loc mii de căsătorii mixte, s-au născut zeci de mii de copii care, desigur, ca în toate cazurile, au învățat în primul rând limba mamei (nu a romanilor administratori, nu a tatălui venetic), limbă care, astfel, s-a perpetuat. Evident că populația a preluat de la romani unele cuvinte, expresii și obiceiuri care s-au impus pentru/din coabitare, dar populația locală, absolut majoritară, și-a păstrat identitatea de limbă și cultură.
Se afirmă cu emfază că limba dacilor a dispărut, fiind înlocuită de limba cuceritorilor romani. Absolut fals! Dovezile sunt evidente:
- dacii erau și au rămas majoritari după cucerirea parțială a Daciei; cei necuceriți au continuat să-și vorbească limba strămoșească;
- de la legionarii palestiniei nu se putea învăța latina, pentru că nici ei nu o știau;
- copiii nou născuți au învățat necondiționat limba maternă (limba dacilor);
- izvoarele antice nu vorbesc de o limbă a dacilor;
- albanezii (vechii iliri), mai puțin numeroși, au fost colonizați timp de cca 900 de ani de romani, dar și-au păstrat limba până azi;
- amerindienii, populațiile africane sau asiatice au fost sub administrarea unor metropole puternice, sute și sute de ani, dar limba băștinașilor nu s-a pierdut, chiar daca s-a manifestat și forța religiilor (creștină sau musulmană),ulterior școli și mass media;
- țarismul și comunismul sovietic, dotat cu un aparat foarte puternic, nu a putu sublima limba teritoriilor ocupate în zona asiatică;
- populațiile antice europene și neeuropene cucerite de romani și-au păstrat limba;
Istoricii britanici și germani susțin că în arcul carpatic s-a format prima civilizație a migratorilor indo-europeni, ajunși pe la nordul Mării Negre din zone ale Asiei (vezi și cea mai veche urmă de homo sapiens descoperită în Peștera Oaselor din Banat, scrierea veche de cca 6000 ani pe tăblițele de la Tărtăria, datată științific, cultura Cucuteni etc).Cînd zona Carpaților era suprapopulată, s-a emigrat spre vest, colonizîndu-se Europa centrală, apoi s-a coborât spre sud (schimbari climaterice).Teritoriile Mediteranei au fost colonizate mult înainte cu hominizii veniți din Africa și au creat culturile binecunoscute din Orientul Apropiat și din insulele Mediteranei.(N.B. cele trei triburi ale grecilor au venit din nordul Europei, justificând că, inițial, erau blonzi și cu ochi albaștri – caracteristic omenilor decolorați de zonele friguroase, neadmiși de populațiile tracilor, dacilor sciților din zonele cu păduri,câmpii și ape bogate ale Europei de est).
Indoeuropenii plecați din arcul carpatic au traversat munții actualei Elveții (au rămas urme inconstebile – populația romandă), au invadat peninsula italică, unde i-au găsit pe etrusci, pe care i-au asimilat sau ucis (ultimul vorbitor de etruscă fiind împăratul Claudiu), chiar dacă din punct de vedere cultural etruscii erau superiori invadatorilor.).Valurile ulterioare ale marilor migrări din Asia au creat și ele probleme majore eurponenilor “civilizați”, ultimii fiind hunii, țiganii și turcii.
De unde vin latinii-romani, de unde vine limba latină? Răspunsul se găsește în aserțiunile de mai sus pentru cine nu are prejudecăți, orgolii sau școlire conservatoare.
Limbile foarte vechi nu au dialecte (armeana,greaca, ivrit, româna-formate pe teritorii determinate, pe parcursul a mii de ani).Cu excepția romînilor din banatul sârbesc, ceilalti sunt populații latinizate din Imperiul Roman de Răsărit, alungați de otomani, după căderea Bizanțului. Dar germana, italiana, franceza, spaniola au dialecte.Românii au graiuri diferite(moduri de pronunție moldovenesc, ardelenesc, bănățean, oltenesc) fără a exista neînțelesuri între vorbitorii din România. Latina originală de la daci, evoluată, se cheamă azi limba română! Q.E.D.

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!