poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 10470 .



Discobolul
personale [ ]
fragmente

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Lucian_Blaga ]

2004-02-26  |     |  Înscris în bibliotecă de error




A FILOSOFA. - A filosofa inseamna a incerca sa raspunzi cu mijloace supermature la intrebari pe care si le pun copii.

DISTINCTIE. - Picurul de roua improspateaza agreabil o floare, dar nu o fecundeaza.

GRATIE ETICA. - A trai potrivit unor principii ale spiritului, fara a avea aerul ca o faci 'neconditionat', da omului un plus de distinctie.

NEMO CONTRA DEUM NISI DEUS IPSE. - Nimeni si nimic n-ar putea infrange pe Dumnezeu decat Dumnezeu insusi. Principiul acesta ni se pare valabil si in domeniul poftelor noastre primare. Nimic nu le poate infrange decat propria noastra energie - convertita la altceva

NOI SI SPATIUL. - Intr-un spatiu in care sunetele au ecouri te simti mai putin singur decat intr-un spatiu unde sunetele se pierd fara intoarcere.

O SIMPLA OBSERVATIE. - cei ce sustin ca spiritul este un "produs" al materiei ne cer de fapt sa credem intr-un miracol.

DESPRE MELANCOLIE. - Melancolia este o "virtuoza" a logicei. Intr-adevar, argumentele pe care le gaseste impotriva existentei au un mai mare grad de legimitate decat argumentele ce pledeaza pentru. Argumentele melancoliei ne-ar transforma pe toti in adepti ai Neantului, daca n-am rezista datorita unei imunitati hormonale(...). Cat de umilita iese logica noastra intr-o disputa cu melancolia! Unor "argumente" le opunem doar - seve!

LIRICA HORMONALA. - Daca lirica sincera, directa si pasionata ar fi adevarata poezie, atunci mugetul cerbilor, in anumite ceasuri ale toamnei, ar face de prisos toate antologiile.
(le si face...- n.p.)

ANTICIPARI CAMUFLATE. - De obicei toamna s-anunta intr-o dimineata, in plina vara, cu splendoarea unui cer mai albastru decat al zilelor de vara.

REA CREDINTA. - In perspectiva unui spectator de rea credinta, intentia sepiei este de a schimba marea in cerneala. Si ea, biata, nu se deda la alta crima decat la aceea de a se apara cum poate.

ASPIRATII. - Omul este utopia animalelor.

PSIHOLOGIE. - Am avut intotdeauna impresia ca autoanaliza sufleteascaduce intr-un fel la autodistrugere sufleteasca. Inclinarea spre autoanaliza am remarcat-o in forme excesive tocmai la persoane care au o inclinare secreta spre sinucidere.

ANIMALITATE SI SPIRITUALITATE. - Lupul este setos de sange ca o dogma.

REGRETUL LUI ORIGEN. - Origen s-a castrat din fanatism religios. Se spune ca pe urma ar fi regretat. Motivul acestui regret nu poate fi decat unul singur: Origen trebuie sa fi bagat de seama ca, pe urma mutilarii, insasi impetuozitatea fanatismului sau religios a suferit o diminuare. Origen a incercat trageia spiritului care evita sa inteleaga ca sevele ce exalta corpul au darul de a exalta si spiritul.

PAVAZA INDESTRUCTIBILA. - Scoarta pamantului e compusa in intregime numai din cicatrici.

IN ROBIE NEASTEPTATA. - Vantul suiera trist cand se simte prins in aripile unei mori de vant. A devenit - util!

MITOLOGII DE UZ PARTICULAR. - Iubirea intre doi(barbat si femeie) creeaza numaidecat si cu necesitate o intreaga mitologie de uz particular si familiar, formulata oarecum intr-un dialect copilaresc, pe care nu-l inteleg decat cei doi interesati. Se creeaza si un ritual in consecinta. Prin toate acestea iubirea se izoleaza, aparandu-se de toate conditiile umane.

GENEZA LIMBII - Cand a inceput limba omeneasca?
Cand lucrurile si-au pierdut numele pe care li le-a dat Dumnezeu.

ORIGINEA OMULUI. - Un animal, cand se produce o ruptura radicala intre el si mediul pentru care e facut, are o unica sansa de salvare: sa se transforme in om. Acest basm n-a reusit insa decat o singura data.

COPILUL- FUNCTIE A INTREBARII. - Copilul este intruparea intrebarii. Intrebarea este pentru copil o dimensiune existentiala, o structura fundamentala, ce-l umple ca atare. De aceea copilul "intreaba" fara a mai astepta vreun raspuns si de aceea, de alta parte, nu-l satisfac decat raspunsurile care nu sting intrebarea.

INTAIUL STAT. - Inaintea de caderea in pacat a celor dintai oameni, Paradisul era o simpla colonie a lui Dumnezeu. Prin caderea in pacat a cetatenilor sai, Paradisul a devenit pentru putin timp un stat autonom. E regretabil doar ca istoria acestui stat a fost atat de scurta.

O GLUMA A SFANTULUI FRANCISC DE ASSISI - Sora noastra Luna si toate celelalte stele nu intarzie de la nici o intalnire pe care ne-o dau si si-o dau. E foarte probabil ca ele n-au nimic feminin in natura lor.

DESPRE FEMEI SI LECTURA(fragment) - Zeita Venus sta intinsa pe covorul de clorofila. Un fluture mare zboara si i se asaza pe mana. O clipa fluturele strange aripile, apoi se desface sub ochii ei ca o carte. Zeita incearca sa descifreze semnele de pe aripi. Aceasta e singura ei lectura.

RECOMANDARE - Exista o poezie care trebuie citita rar, cu pauze, ca si cum a-i descifra-o, ca si cum ar fi scrisa cu ieroglife sau caractere a caror uzanta nu ti-a intrat inca in sange.

EGOISMUL CA EXEMPLU - Iubeste pe aproapele tau ca pe tine insuti. Ciudat: in aceasta porunca a moralei altruiste, egoismul este propus ca exemplu de urmat, ca model de masura.

DIALOG DE LEGENDA - Un copil m-a intrebat: "Oare viermii care ne mananca in mormant - fac si ei matase?"
Dupa oarecare ezitare, am raspuns: "- Depinde."

IN AJUNUL CREATIEI - "Ex nihilo nihil" - era singurul implacabil principiu in fata caruia s-a gasit Dumnezeu cand s-a apucat sa creeze lumea. Niciodata nu s-a inceput vreo lucrare cu mai putine sanse.

CEA MAI STRANIE INTALNIRE - Glasul nostru propriu, daca l-am auzi, cum ni-l aud ceilalti, ni s-ar parea cu totul strain. Cand auzim glasul nostru pe-o placa de gramofon, nu-l recunoastem. Sa nu fie oare la fel si cu sufletul nostru? Daca ni s-ar da posibilitatea sa-l "intalnim", sufletul nostru ni s-ar parea atat de strain, ca nici nu ne-am opri ca sa-l privim.

CUM SE FACE? - Pasiunea si vointa noastra pot atat cat pot. Pasiunea si vointa noastra au o eficienta la puterea a doua cand sunt puse sub egida unui zeu, cu toate ca zeul n-are alte mijloace decat tot numai pasiunea si vointa noastra.

CE ESTE O DILEMA? - Un centaur care trece pe langa o gradina zoologica si nu stie ce sa faca! Sa intre? Sa nu intre?

TERAPIE NEGATIVA - Misticii sunt in cautarea unei terapii negative. Cei stigmatizati ar fi in stare sa faca orice pentru ca ranile dobandite sa nu li se mai inchida niciodata.

CAPITULARI - O formula cu care te incredintezi puterilor si ordinei care lucreaza dincolo de constiinta ta si pe care nu le mai poti dirija - ce este ea? - O capitulare.
Atunci rugaciunea este o capitulare.

PERMANENTA NOPTII - Intr-un fel noaptea, Marea Noapte, este permanent deasupra noastra - chiar si ziua. Albastrul de zi al cerului nu este decat un inceput de intunecare spre negrul absolut, spre bezna cosmica.

O PREJUDECATA - Un poet trebuie judecat in primul rand dupa reusitele sale. Un poet foarte inegal care a scris o poezie geniala si 99 proaste este superior unuia care a scris o suta de poezii corecte. Totusi critica se complace in atitudinea profesorala pentru care orice elev este egal cu o nota medie.

NOI SI PAMANTUL - De cate ori calcam pe pamant, pamantul ne saruta talpile. E fericit ca nu-l parasim.

ASPIRATII SECRETE - Scriitorul aspira in scrisul sau spre o concizie de epitaf, desi el pare a avea o vocatie numai pentru fraza. Cum viata tinde in chip secret spre moarte, cu toate ca pare a o evita.

PALEONTOLOGIE - O catedrala gotica - ce este ea? Scheletul lui Dumnezeu?

ESTE SI UN REFUZ IN ORICE FRUMUSETE - Copilul intinde din leagan mainile dupa luna. In clipa cand simte ca luna i se refuza, el o vede - frumoasa. Adineauri ea lucea doar.

MAINI LIBERE - Dracul si-a pus fosfor in ochi: el nu vrea numai sa primeasca lumina, el vrea sa si dea. El accepta, dar tine si sa se revanseze. El vrea cu alte cuvinte sa aiba mainile libere. El nu vrea sa fie indatorat luminii.

CEA MAI SECRETA GESTATIE - Unde si cum, in ce imprejurari si pe ce cale se inmultesc ingerii in univers?
Ei prind fiinta chiar in trupurile noastre din lacrimi retinute.

LIBERTATE - Suntem liberi cu adevarat numai in imprejurari cu totul irelevante pentru noi. Aceasta constituie, mai mult decat orice, mizeria conditiei umane.

INSTINCTUL - Prin termenul de "instinct" denumim poate acte de somnambulism - de somnambulism inteles nu ca stare patologica, ci ca stare normala, utila, in serviciul speciei.

SUNET SI ECOU - Exista oare ecou mai puternic decat sunetul care-l provoaca?
Desigur: actorul in raport cu sufletul.

TIMP REGRESIV - Cu orice mare iubire se declara in noi un proces de regresiune, prin mii de ani, spre situatii mitologice primare si sublime, cum este bunaoara aceea a fructului oprit sau a glasurilor divine si demonice prin frunzisuri de rai.

SUBSTANTA NEIMPACATA - Sufletul are totdeauna ceva din amarul unei sarutari pe care n-ai putut s-o dai.

DESPRE BIOGRAFIE - Biografiile sunt de doua feluri: neromantate si romantate. Autobiografiile sunt insa intotdeauna nuantate si nici n-ar putea sa fie altfel; ALTFEL - autorii ar prefera scrisului - sinuciderea.

FABULA CAINELUI - Un caine, voind sa evadeze din arsita si lumina soarelui, incerca sa se culce in propria sa urma.



.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!