poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 845 .



Spre China din Mogoșoaia-37
proză [ ]
Libaisi Niuijie

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [viorel-dona ]

2014-01-31  |     | 



Spre China din Mogoșoaia-36

Libaisi Niuijie( Moscheea Niuijie)


Revoluția Culturală nu a avut ca obiect numai distrugerea creștinismului de către Gărzile Roșii ale lui Mao Zedong ci și distrugerea islamismului odată cu toate celelalte ideologii politice și sociale care s-ar fi putut opune politicii partidului. Sub acuzația că musulmanii ar fi împotriva ideologiei comuniste s-au practicat represiuni fără limite împotriva cultului și a practicanților astfel că au fost distruse copii ale Coranului, moschei și alte clădiri de cult. Aparenta relaxare religioasă actuală și falsa permisivitate a autorităților nu a putut aduce liniștea socială scontată de către PCC astfel că tulburările civile și violențele din zonele preponderent musulmane nu au putut fi evitate. Autoritățile au dat publicității un comunicat despre atacul unui grup de uiguri din provincia Xinjiang, înarmați cu cuțite, care au provocat moartea a 17 persoane iar pentru readucerea ordinii la cerințele statului s-a presupus că împușcarea a zece dintre atacatori este măsura cea mai nimerită. Majoritatea Han a populației este manipulată și asmuțită împotriva minorităților religioase cum este și minoritatea musulmană, Hui, chiar și prin măsura exceptării de la legea unicului copil care nu se aplică celor ce se declară musulmani.
Se spune că islamul a pătruns în China în timpul Împăratului Gaozong, la anul 650. În timpul domniei Califului Osman, Osman Ibn Affan, calif arab cunoscut și sub numele de Al Ghani, adică Cel Generos, ginere al Profetului Mahomed, însuși unchiul Profetului a fost trimis ca sol la împăratul Chinei. Onorat de o așa cinste, împăratul Yung Wei a dat ordin să se construiască o moschee la Guangzhou, cunoscută și astăzi sub numele Moscheea Memorial, existentă și azi la mai bine de 1400 de ani. Negustorii arabi și persani, dar și uigurii, kazacii, kârgâzii, în timpul dinastiei Tang, au întemeiat primele așezări preponderent musulmane. Huii vorbesc și au trăsături ale chinezilor, diferența constând în faptul că nu consumă alcool și nici carne de porc dar ceilalți, urmași ai celor veniți din Asia Interioară sunt vorbitori de limbi turcice iar trăsăturile se deosebesc de cele ale chinezilor hui. În jurul anului 1000, prințul Amir Sayyd din Buhara este invitat de Împăratul Shenzong, ca împreună cu 5-6.000 de musulmani să colonizeze o zonă situată între Imperiul Chinez și Imperiul Mongol. Dinastia Yuan, fondată de mongoli, a favorizat pătrunderea masivă a acestora, oferindu-le nenumărate privilegii în detrimentul populației majoritare. Zhu Yuanzhang, fondatorul Dinastiei Ming, având sub comandă o armată condusă de generali turci, a purtat război împotriva Imperiului Mongol chiar în Mongolia, în anul 1388, iar înfrângerea acestora a pus punct dorințelor de expansiune spre China a acestora. Pe parcursul anilor, comunități practicante ale acestei religii, în special arabi, au creat așezări pe parcursul Drumului Mătăsii. Același Drum al Mătăsii l-a parcurs islamul dar și extinderea culturii crizantemelor. Dintre cele 56 de grupuri etnice recunoscute în China, în mod cert zece sunt islamice, practicante a islamului sunit, reflectând ca în oglindă răspândirea sunismului față de șiism ca pondere. Poate că nu sunt mulți cei care știu că diferența dintre suniți și șiiți constă în faptul că primii recunosc, pentru scrierea dreptului musulman, patru izvoare principale cu originea în Coran, cartea revelată lui Mahomed și faptele sale, pe când șiiții cred că Ali, văr și ginere a lui Mahomed este adevărata cale a islamului care este împotriva celor trei califi și a „celor 12 imami”. Încercările sistematice de asimilare a urmașilor primilor musulmani au dus, ca și în alte părți ale lumii, la modificarea numelor de familie dându-le sonorități chinezești. Astfel că vestitul navigator și amiral chinez Zheng He, musulman din Yunnan, a avut ca nume de familie inițial numele Ma, nume comun pentru un hui, o adaptare pentru numele Mahomed. Sub numele complet Ma Ho, sau Cheng Ho sau sub porecla San Bao, provenită din legenda basmelor arabe cu Sindbad Marinarul, amiralul a crescut într-o familie în care atât tatăl cât și bunicul făcuseră Hajj-ul la Mecca. La vârsta de zece ani viitorul amiral a fost capturat de soldații Dinastiei Ming, castrat și adus la Beijing pentru a fi servitor pentru fiul împăratului. Fiind un servitor credincios fiul împăratului l-a avansat la funcția de Mare Eunuc și numele i-a fost schimbat din Ma în Zheng aceasta constituind o foarte mare onoare. Fiind un consilier foarte apreciat a ajuns să conducă cele șapte expediții de explorări. Nava pe care o comanda personal era de tipul joncă, sau mai degrabă galion, astfel că la anul 1405 Zheng He conduce o navă care măsura jumătate din lungimea navei comandată de Traian Băsescu în 1981 când s-a declanșat vestitul incendiu de la Rouen, adică 84 de metri. Pentru o mai corectă apreciere cred că nu este lipsit de importanță să amintesc faptul că nava Santa Maria, navă pe care Cristofor Columb a făcut vestita lui călătorie în 1486, avea 30 de metri lungime.Relațiile dintre musulmani și chinezii de alte religii, în timul dinastiei Quing erau tensionate. Tăiatul ritualic al animalelor, interdicția de a construi moschee și interzicerea pelerinajului la Mecca au dus la revolte ale huilor, înăbușite în sânge omorându-se peste un milion de oameni. Creerea de false conflicte între hani, musulmani, mongoli și musulmani a fost o strategie pentru a nu exista unitate în popor. Aceeași politică se practică și astăzi creindu-se condiții excesive pentru răspândirea creștinismului, tocmai pentru a asmuții practicanții diverselor religii unii împotriva altora.
În zilele noastre se estimează că islamiștii sunt în număr de peste 25 de milioane în China . Cultura Hui este destul e asemănătoare chinezilor han cu excepția faptului că nu consumă alcool și nici carne de porc. Datorită eforturilor de asimilare s-a ajuns la aceea că acești hui vorbesc mandarina dar numele de familie a multor hui trădează proveniența arabă sau persană. În ciuda lipsei de sprijin din partea autorităților islamismul a căpătat o extindere atât de mare încât în China există mai mulți musulmani decât în toate statele arabe la un loc. Partea de vest a Chinei mai este denumită și "Coranul Belt"datorită numărului mare de islamici datorat vecinătății cu Pakistan, Tadjikistan, Kârgâzstan și Kazahstan. Lipsa de sprijin nu a presupus și opreliști așa că minorităților musulmane nu li s-a interzis practicarea credinței și a obiceiurilor ba chiar s-a permis deschierea de unități de învățământ islamice și chiar nu sunt puse opreliști pentru călătoria ritualică la Mecca, la Hajj, cel de-al cincilea stâlp al Islamului.Pe teritoriul Chinei, îîn vestul țării , arhitectura moscheelor păstrează aspectul general recunoscut lal moscheelor în sensul că au cupole și minarete pe când în estul țării acestea aduc mai degrabă a pagode.
Cea mai mare moschee din lume este Moscheeia Faisal din Islamabad, Pakistan și a fost construită pe cheltuiala Arabiei Saudite în memoria lui Faisal, rege al Arabiei Saudite, mort în 1975. Întinsă pe circa 19 hectare moscheea se ridică la verticală pe 40 de metri și are posibilitatea ca sub veghea celor patru minarete minunate să găzduiască la rugăciune 100.000 de credincioși. Să revenim la China și să reamintesc faptul că prima moschee construită în China, la începutul secolului al XIV-lea, am vizitat-o la Xian. Marea Moschee, construită în cele două stiluri, cel decorativ, han și cel decorativ al budiștilor chinezi sau tibetani. Mi-am reamintit că nu ni s-a permis accesul în Sala de Rugăciune, sală care poate găzdui până la 20.000 de credincioși.
Înainte de a pleca spre Libaisi Niuijie( Moscheea Niuijie) am încercat să aflu dacă de data asta voi reuși să pătrund în interiorul moscheei. Dacă în arabia Saudită nu este permis accesul celor de altă religie, conform pravilei lăsate de Califul Umayyad Umar II, în alte moschee este permisă vizita respectând câteva condiții. În primul rând trebuie să aparții unei religii monoteiste și pe timpul cât te afli în interiorul moscheei să nu dormi, să nu mănânci și nici să te rogi. În al doilea rând este necesar ca femeile să aibă capul acoperit și vizitatorii să poarte pantaloni lungi și să fie desculți. După ce am achitat taxa de zece yuani am pătruns în „ Moscheea din strada vitelor”care este cea mai veche moschee din Capitala Nordului. Clădită în timpul dinastiei mongole Kitan (oare acel kitai vine de aici?)sau Liao, pwe la anul 1000, a fost extinsă în timpul Dinastiilor Ming și Qing. Motivele arbe și chinezești se împletesc perfect fără să realizezi vreo disonanță. Cele trei curți închise însumează circa 6.000 de metri pătrați. Clădirea Wangyuelou a fost ridicată pentru observarea corpurilor cerești, în special a Lunii întrucât este foarte important pentru stabilirea începutului Ramadanului. Din clădirea Bangkelou se adresează strigătul de chemare a credincioșilor la slujbă. Islamul nu permite decorarea clădirilor moscheei cu figuri umane sau animale. În spatele moscheei am văzut niște plăci de piatră inscripționate în arabă și persană datând din vremea lui Kublai Khan. Încăperile pentru lectură, biblioteca, încăperea pentru spălat înainte de slujbă, transmit o stare de liniște și de echilibru. În interiorul bibliotecii moscheei se află mai multe copii ale coranului, executate manual, copii ce au peste 300 de ani. Poarta de intrare, plasată pe un soclu e marmură albă, este impresionantă cu cei 40 de metri ai ei, fiind de mărimea unui perete. Orientată spre Vest, adică spre Mecca, moscheea are pereții ornați cu bazoreliefuri aducătoare de fericire și noroc. După ce am trecut de poartă am dat de Turnul Lunii, un turn hexagonal ce se înalță pe două etaje, cumulând cam zece metri, cu acoperișul poleit cu aur. Turnul Lunii, atât de important pentru imamii care observă luna ca să poată stabili când începe postul veghează drumul spre sala de rugăciune. În sala de rugăciune, care se întinde pe circa 600 de metri pătrați, sală ce are capacitatea de 1.000 de oameni, nu ne-a fost permis accesul. Pe de o parte și de alta a sălii de rugăciune se află două pavilioane ce cuprind tablete din piatră pe care este gravată întreaga istorie a moscheei. Dacă în China sunt aproape 30 de milioane de musulmani din zece minorități naționale, pe strada Niujie locuiesc peste 10.000 de musulmani. Am părăsit aproape cu părere de rău acest splendid complex ce cuprinde 42 de încăperi și este construit numai din lemn.Am ieșitpe stradîă și am avut senzația că pătrund într-o altă lume. Firmele restaurantelor și ușile caselor sunt vopsite în verde.Bătrânii cu turbane albe pot fi văzuți la fiecare pas pe strada moscheei. Gândul că a doua zi urma să plecăm la Sanghai și apoi în Hog Kong îmi dădea fiori. Mica excursie care urma avea să-mi dea noi motive de uimire și de bucurie a cunoașterii.




.  | index








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!