poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 4689 .



Discurs funerar
proză [ ]
-

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [GicaProcontra ]

2011-07-21  |     | 



- Întristată adunare! Acum nu vă vorbesc eu. Vă vorbește mortul. Asta a fost ultima lui dorință – pe care mi-a lăsat-o cu limbă de moarte – ca, înainte de a fi coborât în mormânt, să poată să vi se adreseze. Toată viața, n-a vorbit. Însă acum, când și-a luat soarta în propriile-i mâini, s-a hotărât. Și ce m-a rugat el să vă transmit?…
- Păi, cică – mi-a zis el – eu acuma plec. Mă duc în loc luminat, în loc…
- În locul tău, eu n-aș vorbi deloc, i-am retezat-o eu. În loc să fii mulțumit că scapi, tu te-apuci acuma să vorbești? Și unde? Taman în locul ăsta și taman acuma când toată lumea trebuie să tacă?
- Baaa, zice el, cum să nu vorbesc? Păi dacă n-oi vorbi acu, atunci când? Iar acu, vorbesc pentru că trebuie; și pentru că mi-a venit și mie rându’. Mi-a venit rându’ să vobesc liber. Fiecăruia dintre voi, îi vine rându’. Căci, așa cum vă spuneam și înainte, eu o să mor, voi n-o să mai trăiți. Însă adevărul spuselor mele abia după aia va ieși la iveală.
Ș-a dat să să înece, parcă cineva l-ar fi strâns de gât. Da’ și-a revenit ș-a continuat:
- V-a zis dom’ președintele „Să trăiți bine“ și voi nu l-ați ascultat. Ba, mai mult, l-ați luat în râs ș-ați vrut – și încă mai vreți – să-l vedeți suspendat. E! De-aia io vă spun că sunteți niște neascultători. Fiindcă el v-a ascultat întotdeauna. Și vă mai ascultă ș-acu. Că, altfel, cum ar ști el ce să-ntâmplă pă lumea asta. Cum ar ști el ce face fiecare dintre voi și ce nevoi are. Și de câte n-are omu’ nevoie?! Da’, uite, dom’ președintele s-a gândit la toate. Ș-a creat condiții ca fiecare să plece unde-o vedea cu ochii. Să-și cate fiecare bine capului. Numa’ el n-a plecat. Și nici n-o să plece. C-a zis că el nu-și părăsește domiciliu’. Că ăia care pleacă sunt niște trădători de neam și țară pă care nu-i doare inima de popor. Că, dac-o trebui să plece vodată, el pleacă ultimu’. Că el mai are treabă de făcut… Aaa, că s-a dus și el până colea la Viena? Păi ce era să facă dacă i-au zis ăilalți? Că i să făcuse și lui rău. Și la noi, în spital, a zis că nu să internează. Că el nu vrea să moară. Da’ pân’ la urmă, ăi de pă lângă el l-au convins. Și el a zis că să duce la Viena doar așa… Că, dac-o fi să moară, să moară la ăia. Ca să-i facă p-ăia de râs.
Și mortu’ a dat iar să să înece, de parcă… Însă și-a revenit iar și iar a continuat. Da’ parcă nu mai era el. Parcă nu mai avea suflu’ de dinainte. Și l-am întrebat dacă-l are cineva la mână cu vun dosar. Și el mi-a spus că da, îl are. Îl are c-un dosar de pensie. Că l-a pus dracu’… C-a zis că de ăsta n-a scăpat și nu scapă nimeni. Doar, ca să zic așa, ăia care-și iau seama înainte… Păi unde s-a mai pomenit să trăiască cineva c-o așa pensie nesimțită? C-aproape nici n-o simți când îți trece pân mână.
Ș-a dat iar… Da’ iar…
Și mi-a mai zis că să vă mai spun c-a zis dom’ președintele că vrea să stârpească hoția din țară. Că s-a umplut țara de hoți de-au ajuns toți bișnițarii, toți borfașii să stea cu el la masă. Și că el nu mai vrea. C-a stat destul. C-a stat destul cu mâinile-n sân. Și că lupta sa cu hoții s-a transforma într-o întrecere de care pă care. Da’, pân-la urmă, le-a zis că tot le-o face el; ca să vadă și ei cine-i ăl mai mare…
Ș-a vrut să mai zică iar ceva, da’… Da’ iată că… iată că nici eu… că nici eu nu mă simt prea bine…
- Parcă se îneacă, a catadicsit cineva…
- Se sufocă, a remarcat altcineva…
- Să-l ajutăm, s-a mai auzit un glas…

Mulțimea și-a împreunat palmele ducându-le la gură și și-a îndreptat ochii către cer…

Glasul alinător al părintelui s-a armonizat, înălțător, cu murmurele credincioșilor:
- … Dumnezeul duhurilor și a tot trupul, Care ai călcat moartea și pe diavol l-ai surpat și ai dăruit viață lumii Tale, Însuți, Doamne, odihnește sufletele adormiților robilor Tăi…

.  | index








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!