poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Romnesti - Romanian Poetry

poezii


 

Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 44 .



Elipsa și asindetul în proverbe
personale [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Danaia ]

2020-05-19  |     | 



Un alt aspect stilistic discutat în studiile de specialitate cu privire la proverb este acela al reducerilor de redundanţă, adesea generatoare de expresivitate (v. Negreanu 1983: 185). „Spațiile vide” i-ar impune receptorului ‒ consideră Prioteasa (1974a: 79 sq.; 1974b) ‒ un efort mai mare în scopul înțelegerii mesajului respectiv, deși nu este exclus ca tocmai sporirea expresivității să conducă la „realizarea unei comunicări satisfăcătoare” (Negreanu, loc. cit.), prin urmare, expresivitatea constituind – mai mult sau mai puțin paradoxal – o manieră stilistică aparte de accedere la semnificaţie.

Așa cum se recunoaște îndeobște, una dintre modalitățile esențiale de diminuare a redundanței în cadrul discursiv paremiologic este elipsa predicatului, aspectul putându-se exemplifica inclusiv prin numeroase tipare frastice care gravitează în jurul unui termen religios și care sunt sugestive – cum se va putea observa de altfel și din exemplele pe care le reproducem în continuare după Zanne (1901) – atât pentru omisiunea predicatului verbal, cât și a predicatului nominal: D-aci înainte, ciobul şi lumânarea / v., prin comparație, D-aci înainte, îl / te... așteaptă ciobul şi lumânarea (Zanne 1901: 512); După mort, şi coliva (Pentru cele potrivite, care se cuvin a se îndeplini în anumite împrejurări, apud Id., ibid., 523) / v., prin comparație, D-aci înainte, îl / te... așteaptă ciobul şi lumânarea; Fată mare-n comândare, / Nici colaci, nici lumânare (Aluzie la faptul că la comândare sau la praznic iau parte în special bătrânii, cei însuraţi şi copiii mici, flăcăii arareori, iar fetele niciodată, apud Id., ibid., 525); Crăciunul sătul şi Paştele fudul (Id., ibid., 527); Cruce de aur în casă (Se zice ori de câte ori se pomeneşte numele necuratului, împiedicându-l astfel să se apropie, apud Id., ibid., 535); Jertfă către Domnul, rodul dreptăţii (Nu daruri trebuie să jertfim, ci să facem proba dreptăţii / onestităţii, apud Id., ibid., 547); Nici cu dracu᾿, nici cu Sotea (Id., ibid., 575); Lucru᾿ dracului în casa popii! (Cu referire la netrebnicii / ticăloşii petrecute acolo unde nu se cuvenea / nu te aşteptai, apud Id., ibid., 597); Cu gândul la Dumnezeu şi cu mâna prin sânul meu (Id., ibid., 665); Dumnezeu cu mila şi dracu᾿ cu pila (Arată bunătatea unuia şi răutatea celuilalt, apud Id., ibid., 669) ș.a.

Asindet(on)ul – acea figură de stil constând în suprimarea conjuncțiilor – este și el responsabil de omisiunea unor conținuturi / informații recuperabile microcontextual. [În această ordine de idei, (re)definim redundanța ca prezență a unor elemente care, neexprimate explicit, sunt deductibile contextual.] De multe ori, în astfel de situații, virgula „ține locul” unor conjuncții coordonatoare copulative, deși, adesea, decodarea este susceptibilă de a depăși granițele unor relații de acest gen, implicând și alte tipuri de raporturi de adordonare (v., de pildă, raportul concluziv) sau/și de subordonare (v., de ex., finalitatea, consecuția ș.a.). De altfel, unele dintre variantele „redundante” (i.e. cu structuri conectoare exprimate explicit) sunt menționate ca atare de Zanne (1901); de pildă, alături de Prinde dracul, scoate-i ochii (Zanne 1901: 610) figurează și varianta sintactică Prinde dracul ŞI scoate-i ochii. Mai mult, în proverbul menționat decodarea se poate face inclusiv în conformitate cu o citire finală, cf. Prinde dracul CA SĂ-i scoţi ochii! În Pe dracu᾿ a căutat, pe dracu᾿ l-a găsit (Zanne 1901: 590), structura de adâncime implică de asemenea citirea prin prisma unei relații coordonatoare copulative (cf. Pe dracu᾿ a căutat ȘI pe dracu᾿ l-a găsit), neexcluzând însă nici raportul concluziv (cf. Pe dracu᾿ a căutat, DECI pe dracu᾿ l-a găsit). În alte exemple, relația subordonatoare este identificabilă la nivelul unui tipar consecutiv (v., în acest sens, Judecă pe dracul, îl scoate şi dator ‒ pentru care Zanne 1901: 596 menţionează şi varianta Îţi judecă pe dracul ŞI ţi-l scoate şi dator ‒ care permite inclusiv actualizarea unui sens consecutiv: Îți judecă (și) pe dracul, CĂ-l / ASTFEL ÎNCÂT îl scoate și dator).

Numeroase alte microcontexte paremiologice evocă subtextual o relație adversativă, ca, de pildă, Mic drac, ţâruhe (= opinci) mari = Mic drac, DAR opinci mari (Când un om de nimic îşi dă aere de om însemnat, apud Zanne 1901: 597) sau Dumnezeu dă, numai trebuie să dai şi tu cu mâna (Id., ibid., 656) = Dumnezeu dă, însă / dar trebuie să dai şi tu cu mâna. Uneori raporturile de adâncime între cele două enunțuri componente ale frazei sunt evocate mai subtil. De pildă, în Bun e Domnul, mare e noaptea (Zanne 1901: 569), subtextul include o relație adversativă. În conformitate însă cu o logică firească se impune inversarea topicii celor două tipare propoziționale, astfel încât raportul opozitiv va fi exprimat natural prin Noaptea e mare, DAR Dumnezeu este bun; v., prin comparație, [?] Bun e Dumnezeu, DAR mare e noaptea [Un eventual enunț de acest gen ar lexicaliza o altă semnificație, de fapt, o semnificație aflată la antipod, în acord cu care Dumnezeu ar fi valorizat în discrepanță frapantă cu învățăturile creștine care propovăduiesc atotputernicia divină, cf. Luca 18:27: „Cele ce sunt cu neputinţă oamenilor, sunt cu putinţă la Dumnezeu. La Dumnezeu toate sunt cu putinţă”]. La fel de firesc, decodarea se va putea desfășura în limitele unei citiri concesive, și anume Bun e Domnul, oricât de mare ar fi noaptea sau, mai exact, Oricât de mare ar fi noaptea, Domnul este bun.

Asindetul apare și în cazul unor proverbe paradoxale. De pildă, în microcontextul Dracul nu are treabă / Nici nu şade degeabă, prima parte a paremiei îndreptățește, cel mai probabil, continuarea ...stă degeaba (cf. *Dracul nu are treabă / Stă degeaba), or, proverbul continuă exact „pe dos” (cf. Dracul nu are treabă / Nici nu şade degeabă ↔ Dracul nu are treabă, DAR nici nu şade degeabă). Acest mod de „dezvoltare paremiologică” surprinde ‒ dar avem aici o surprindere profund generatoare estetic! ‒ cu atât mai mult cu cât cele două propoziții componente ale frazei sunt juxtapuse, în aceste condiții un eventual subiect receptor nefiind câtuși de puțin pus în gardă în legătură cu ce va urma (conjuncția dar ar fi diminuat surpriza, dar și... impactul / efectul estetic!). Se verifică astfel ceea ce remarcam supra, și anume faptul că expresivitatea este o manieră stilistică aparte de accedere la semnificaţie.

Bibliografie

Negreanu, Constantin, 1983, Structura proverbelor româneşti, Bucureşti, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică.
Prioteasa, Ioana, 1974a, „Redundanţa şi economia lingvistică – bază a unor schimbări spontane”, în PLG / Probleme de lingvistică generală, VII, p. 79-86.
Prioteasa, Ioana, 1974b, „Economia lingvistică din perspectiva conceptelor structură de suprafaţă şi structură de adâncime”, în PLG, VI, p. 25-31.
Zanne, Iuliu A., 1901, Proverbele românilor din România, Basarabia, Bucovina, Ungaria, Istria şi Macedonia [Cu un Glosar româno-francez], vol. VI, Bucureşti, Editura Librăriei Socecu & Comp.





.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!