poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 2140 .



paradoxurile iubirii
eseu [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [florinonix ]

2003-11-20  |     | 



----: -
PRENUME: FLORIN
-------: -
------: -
TEMA: Egalitatea dintre sexe

Paradoxurile iubirii
Lumea,- razbatuta de paradoxul existential- inceteaza sa mai fie a noastra din momentul in care noi insine ne daruim ei. Fiecare dram de iubire pe care-l daruim ne costa o parte din independenta noastra. Un copil naiv va visa pentru el- va visa nu la iubirea care l-ar subjuga ci la faptele lui miraculoase care vor subjuga admiratia celorlalti. Si intr-o zi, cand iubirea lui va incepe sa se maturizeze, va incepe sa prinda radacini atat de puternice in societatea din care face parte incat, paradoxal, el nu va mai fi doar el. Orice rebel isi pierde suflul pe drum si se alatura, intr-un final, caravanei din care a stiut din totdeauna ca face parte. Iar caravana il va duce mai departe,- niciodata prea departe…
Si intr-o zi- paradoxul face ca, doua suflete sa devina pereche. El si ea, un tot constient de el insusi, va semnala inceputul unei comuniuni ancestrale, oranduite dupa legi nescrise care isi gasesc pentru prima data raspuns in corpurile celor doi. Ea va deveni mama- mama copilului lui, privirea si zambetul i se vor schimba iar iubirea o va subjuga si mai mult . Va fi mama, sotie, fiica, prietena- va fi tot ceea ce ceilalti vor vedea in ea si poate ca va mai ramane putin loc si pentru idealurile ei. Acest loc este in general mai dinamic, mai involburat si dominant la barbati. Nu neaparat pentru ca ar iubi mai putin ci pentru ca au o inclinatie nativa catre… vanatoare. Vanatoarea ideilor, a idealurilor, a iubirii si a sperantei. Asta-I face, de multe ori pe barbati sa para mai puternici. La ei totul este mai pronuntat,- inclusiv labilitatea si dorinta insa fiind mult mai dinamici se desprind mai usor de cuibul lor si accepta mult mai usor provocarile.
In ultimele decenii- chiar secole-, insa, se observa o tendinta de emancipare a femeii care se doreste mai insensibila, mai puternica, mai independenta si mai dinamica. Egalitatea dintre sexe, in timpurile noastre, nu-si prea gaseste opozanti insa un cadru legal nu e deajuns ca sa faca femeia ‘mai egala cu barbatul’ decat e la ora aceasta. Pasul pe care l-a facut societatea la nivel de mentalitate este binevenit insa urmatorul pas apartine femeii insasi care a inceput de cateva decenii sa-si cultive calitati ce inainte ii erau atribuite in exclusivitate barbatului (vointa, determinare, independenta). Barbatul, insa, iubeste adesea femeia feminina pe care el e dator sa o protejeze si sa o intretina. Feminitatea e un lucru cel putin la fel de complicat precum barbatia. Pe deoparte gratia, frumusetea si sensibilitatea, pe de alta parte vitejia, agresivitatea, determinarea- incearca, parca, sa se apropie una de alta, sa se atinga daca se poate. Insa femeile si barbatii au fost si vor fi intotdeauna diferiti. Acest joc al indoielilor, aceasta dinamica a schimbarilor este, parca, un dans al evolutiei sexelor. Pentru ca orice schimbare am face femeia va juca rolul ei de femeie si de mama iar barbatul rolul lui de barbat si de tata. Sa ne pierdem in polemici legate de superioritatea barbatului sau a femeii ar putea fi constructiv din anumite puncte de vedere insa daca o luam prea in serios putem aluneca in capcana misoginismului si respectiv a feminismului. Sa-I lasam pe nebuni sa urle, sa acceptam cu maximum de toleranta manifestarea exagerata a unor curente precum feminismnul, misoginismul, chiar rasismul (totusi acolo unde se ating libertati fundamentale ale oamenilor pe fondul unei societati intolerante, toleranta inceteaza sa mai fie o solutie) pentru ca toate acestea sunt mijloace prin care natura omului este, in mod continuu, perfectionata si adaptata noilor conditii. Este trist faptul ca, la ora actuala pe piata muncii femeia se situeaza mai jos decat barbatul, iar feminismul, intr-o anumita masura, poate sa schimbe nu mentalitatea barbatilor –care acum sunt destul de toleranti in aceasta chestiune- ci mentalitatea si abilitatea femeii insasi. Regulile dupa care functioneaza societetea contemporana sunt simple. Valoarea primeaza pentru ca se urmareste eficienta si profitabilitatea maxima. Nu o sa apara pe genericul emisiunilor mai multi barbati decat femei pentru ca, pur si simplu, nu ar da bine… Barbatii nu o sa aiba niciodata stilul si gratia femeii in atletism, moda, etc. Este trist, de asemenea, ca analfabetismul in randul femeilor e mult mai mare si ca in posturile de conducere femeile ocupa putine procente,… insa aceasta e situatia si a nega faptul ca femeile nu sunt inca pregatite sa isi asume toate rolurile care inainte erau rezervate exclusiv barbatilor e o monstra de naivitate conceptionala. Este limpede ca lucrurile se schimba. E bine ca lucrurile se schimba. Nu e vorba de o revolutie a sexelor si nici de un razboi. Este pur si simplu evolutie. Evolutia este intotdeauna un proces greoi si controversat. Putem sa ne plasam in contradictie sau comuniune cu el. Alegerea ne apartine.
Femeia si barbatul au, totusi, un lucru in comun:- iubirea. Aceasta naluca, aceasta iluzie care ne alimenteaza cu vise si idei este omniprezenta in inimile noastre. Un truc al naturii pentru a ne alatura, pentru a omogeniza si a asigura perpetuarea speciei,- iubirea ne obliga sa ne acceptam conditia si ne ofera cea mai sublima forma de manifestare a constintei armonizate cu instinctualitatea. Iubirea este o variabila a firilor schimbatoare ce nu poate fi tradusa in vorbe ori imagini fiindca exista dincolo de noi.
Femeia mai are, de asemenea, o responsabilitate considerabila care a si determinat, probabil, diferentele de caracter si perspectiva asupra vietii intre sexe. Barbatul este asemanat, metaforic cu un fluture ce zboara din floare in floare polenizandu-le si apoi cautand altele. Transpus in viata oamenilor conceptul libertatii de miscare si de exprimare justifica dominarea si dinamismul barbatilor. Mijloacele contraceptive, insa, au echilibrat balanta iar acum femeia tinde sa ocupe un rol mai activ in societate. Cu timpul sintagma ‘din floare in floare’ nu va mai fi rezervata exclusiv barbatilor iar acest lucru deja se observa in societatea noastra. Cu alte cuvinte: sa privim in viitor si sa ne bucuram in prezent unii de altii…

Nota: iunie 2002, premiul pentru creativitate (organizatori: Centrul Parteneriat pentru Egalitate; Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti; Palatul National al Copiilor)

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!