poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Romnesti - Romanian Poetry

poezii


 

Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 2680 .



Gustav Weisskopf
articol [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [mihai-athanasie ]

2007-10-26  |     | 



Gustav Weisskopf
(1874 - 1927)

Unul dintre oamenii cei mai nedreptățiți de istoria aviației este, fără îndoială, germanul naturalizat american Gustav Albin Weisskopf (Whitehead), cel care, la 14 august 1901 (cu doi ani, patru luni și trei zile înaintea fraților Wright) a reușit să zboare cu un avion de construcție proprie.
W. s-a născut în Germania, pe data de 1 ianuarie 1874 la Leutershausen, Bavaria, fiind al doilea fiu al lui Karl și Babetta. Pasiunile copilăriei sale au fost păsările și zmeele de hârtie, încercând să înțeleagă mecanismul zborului. Rămas orfan la 13 ani, el a învățat meseria de mecanic și s-a angajat, în 1888, pe un vas în portul Hamburg. În 1889 s-a stabilit pentru o vreme în Brazilia, dar pentru că nu s-a putut adapta, a preferat să revină pe mare. A abandonat marina în 1994, stabilindu-se definitiv în Statele Unite, unde s-a dedicat studierii zborului. În 1897, la Boston, a experimentat mai multe planoare ușoare, după care s-a mutat la New York, unde a fabricat zmee pentru industriașul Horsman. În același an s-a căsătorit, la Buffalo, cu imigranta de origine maghiară Luisa Tuba, pe actele de stare civilă trecându-si meseria „aeronaut”. Doi ani, tânăra familie a locuit la Baltimore, presa locală menționând numeroase experiențe cu planoare pe care le-a făcut W.
În 1899, el s-a angajat miner la Pittsburgh, unde s-a împrietenit cu Louis Darvarich, acela care a înțeles preocupările dar și șansele de reușită ale tânărului neamț. Lui Darvarich i se datorează o declarație foarte importantă, care atestă realizările celor doi. Astfel, aflăm că în aprilie sau mai 1899, cei doi au zburat împreună cu un monoplan echipat cu motor cu aburi, pe o distanță de aproximativ o jumătate de milă (900 m), la o înălțime de 20 – 25 de picioare (7 – 8 m). Incapabil să câștige înălțime, aparatul s-a lovit de o clădire cu trei etaje, distrugându-se, Darvarich fiind răniț destul de serios. Mai există o declarație în acest sens, semnată de un anume Martin Devane, care l-a recunoscut pe „Mr. Whitehead” (numele pe care și l-a luat proaspătul cetățean american) și l-a ajutat pe rănit.
După ce s-a mutat de la Pittsburgh la Bridgeport în 1900, în 1901 W. a închiriat un subsol și, cu banii ($ 300) oferiți de un un domn Miller a reușit să își amenajeze un atelier. În acest atelier, ajutat de Junius Harworth, el a reparat un motor cu aburi pe care îl adusese de la Pittsburgh (cel care echipase aparatul de zbor accidentat). Împreună cu Harworth și cu Anton Pruckner, un mecanic imigrat din Ungaria, W. a construit un nou aeroplan, cu care a efectuat numeroase teste de rulaj pe sol și mici salturi. Locuitorii orășelului îl priveau cu interes pe constructor cum își transporta aparatul, un monoplan cu aripa „de liliac” cu o anvergură de 12 m., rabatabilă, pe străzi, pentru a ajunge la locul testelor.
La 14 august 1901 a avut loc marele eveniment, așa cum este el descris de ziarul local „Bridgeport Herald”. Pe locul numit Fairfield, proprietatea unei uzine de gaz, în prezența redactorului Richard Howell de la acest ziar și a doi prieteni, James Dickie și Andrew Celli, care veniseră săîl ajute, W. s-a așezat la comenzile aparatului său, a „pus” motorul, elicile producând o forță de tracțiune atât de mare încât bărbații prezenți nu au mai reușit să țină pe loc mașina, care a decolat, a ajuns la altitudine de 50 de picioare (18 m.), a zburat pe o distanță de o jumătate de milă, între Howard Avenue East și Wordin Avenue, ocolind câțiva castani, iar, după ce pilotul a oprit motorul, a aterizat lin pe roțile sale. Imediat după aterizare, W. a întors cu mâna aparatul după care a decolat, refăcând distanța în sens invers. Zborul a durat cel puțin patru minute, așa cum au declarat, sub jurământ, cei prezenți.
Săptămânalul local nu a fost singura publicație care a scris și a descris acest zbor. Ecouri ale evenimentului au fost publicate și în edițiile din 19 august 1901 ale lui „New York Herald” și „Boston Transcript”, și chiar „Wiener Luftschiffer Zeitung” (publicație austriacă specializată) a adus la cunoștința cititorilor săi reușita germanului-american.
După cum se știe, paternitatea lui Weisskopf (Whitehead) asupra avionului cu motor este contestată. Multe dintre invențiile sale au fost preluate și asumate de alți constructori, făcându-l să își piardă interesul pentru continuarea experimentelor. După unele speculații, frații Wright au convenit cu germanul ca, în schimbul unei sume de bani, să renunțe la orice pretenție de paternitate a avionului. Mai sigură pare ipoteza că W. a căzut victimă curentului de opinie defavorabil Germaniei care a dominat începutul de secol XX.
W. a murit la Fairfield la 10 octombrie 1927. Pentru recunoașterea meritelor sale, astăzi există și acționează un „Comitet de Cercetare a Istoriei Zborului Gustav Weisskopf”.


.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!