poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 2369 .



Veteran
scenariu [ Film ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [GabixXx ]

2011-03-03  |     | 


















VETERAN



primul meu scenariu...va rog lasati in comentariile dvs orice fel de critica!











EXT.STRADÃ-11 AUGUST 2005-AMIAZÃ

Mașini stau la semafor.MULȚIME#1 de oameni așteaptă la semaforul pentru pietoni.Se face verde. Traversează toți.
BÃTRÂN(VOCE PESTE)
Sunt un bătrân, ca oricare altul pe care îl vezi pe stradă.
Vreau să îți spun scurta mea poveste.
Te rog. Ia loc și pierde-ți zece minute din
viata ta ascultând patru clipe din a mea.

Apare culoarea roșie la pietoni.Mașinile primesc verde și pornesc din loc.

EXT.TROTUAR-ACELAȘ

MULȚIME#1 înaintează pe trotuar.Printre ei se vede neclar un bătrân.

BÃTRÂN(VOCE PESTE)
Drumul de la casă la farmacie,de la farmacie la spital,
de la spital la comisii,a ajuns o rutină pe care o fac odată la doua zile.
Așa îmi petrec multe zile din viața ce mi-a rămas.

Mulțimea se îndepărtează de el,acesta rămânând în urmă.Bătrân,înaintat în vârstă, își târăște picioarele pe aleea trotuarului sprijinit de un baston și cu o plasă strânsă în pumn.Din spate se apropie doi COPII# pe role.

BÃTRÂN(VOCE PESTE)
Bătrânețea…(oftează)…bătrânețea...
E grea,e singură...e simpla.

COPII# se despart si trec pe lânga bătrân fiecare pe câte o parte a acestuia.

COPIL#1
(grăbit)
Hai tataie…

Nu îi bagă în seamă și își vede în continuare de drum.Trece pe lângă un copac și se aud păsări care cirepesc.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
…mult prea simplă pentru un om…pentru oricare om!
Așa vom ajunge fiecare dacă nu murim mai devreme.
Am fost si eu ca ei..dar alte vremuri,pentru toți sunt alte
vremuri..

Ajunge la capăt de stradă.Se oprește și se uită uluit spre pământ.Se aud câini lătrând. BUNICÃ ,în jurul anilor 60,ține de mână COPIL#2,băiat de 6 ani,care mănâncă înghețată,trec pe lângă el.

UNGHI PE:FLOARE DE MAC.
BÃTRÂN
(zâmbind)
E drace!

TAIE LA:

EXT.LAN DE GRÂU-1927-VARA-AMIAZÃ

COPIL#3,în vârstă de 6 ani,păr mare,aleargă prin lan de grâu râzând ,maci pretutindeni. MULTIME de oameni seceră grâu.Vaci pasc.MAMA seceră grâul și îl supraveghează din privire.TATA cară grămadă de grâu la car.

UNGHI PE:ALBINÃ PE MAC

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Așa era vara lu’ 27’.Eram un țanc cu părul
mare ca o fată...tata era impotrivă dar mama
….mama!

COPIL#3 se împiedică și cade.Nu se ridică.Stă culcat în grâu,respiră greu.Trage aer în piept.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Mirosul florii de mac în iulie...mirosul.E copilărie.Când grâul e
gata pentru secerat,când se aud poveștile lui nea’
Grigore .

GRIGORE seceră grâu .E înconjurat de MUNCITORI.Se ridică și vorbeste,nu se ințelege ce,MUNCITORI se opresc din secerat,îl ascultă,toți încep să râdă.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
...atuci când bunica aducea pâinea proaspată
la prânz...ce mai pâine.

BÃTRÂNÃ apare în depărtare la baza lanului.Ține sub braț un coș.Se apropie de MULȚIME#2.

UNGHI PE: COPIL#3 ÎN LAN

Zâmbește.După cateva momente începe sa râdă.TATA cară gramadă de grâu la car.Se uită in lan după copil.
TATA
Mă…unde ești?

COPIL#3 se ridică și o ia din nou la fugă prin lan.


TATA
E drace!

COPIL#3 aleargă râzând prin grâu,vântul îi flutură părul

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
E singură vară pe care mi-o amintesc cu drag.
Când ești bătrân uiți de multe lucruri,
unele rele...majoritate bune.
Era vară,eram bogat.
Eram copil.

TAIE LA:

EXT.PARC-2005-TOAMNÃ-AMIAZÃ

UNGHI PE:PANTOFII BÃTRÂN

Bâtrăn merge pe aleea parcului sprijinit în baston, măturând în timp ce merge frunzele căzute.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
... Și tu iubești!

Se așează pe bancă.În jurul lui frunze cad din copaci.Tineri se sarută pe o bancă în apropiere.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Si toamna...e dragoste!La mine a fost
pentru prima oară,primul meu amor!



EXT.PARC-2 OCTOMBRIE-1947-AMIAZÃ

UNGHI PE:ROATÃ BICICLETÃ

START ÎNCETINITOR

Bicicletă se află în mișcare ,pe lângă roată atârnă o rochie.Se aud zumzete.Chip de FATÃ,brunetă cu ochi căprui și părul lung auriu,apare râzând afișând un zâmbet splendid.Vântul îi flutură părul.Începe să râdă.Se aude râsetul.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
O zeiță.Și era a mea.

Chip TÂNÃR zâmbește după care începe să râdă.Se aude râsetul.TÂNÃR se află în spatele bicicletei alergând dupa ea,ține cu mâinile de portbagaj,face corectări ușoare să ajute fata sa își păstreze echilibru.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
(fericit)
Era frumoasă...era dimineața mea,era lumină pentru mine.

UNGHI PE:CHIP FATÃ(RAZÂND)

INDEPÃRTARE TREPTATÃ

Frunze de toamnă încep să cadă în jur.TÂNÃR încetinește și dă dumul la bicicletă.Se oprește din alergat și din râs,zâmbește.FATÃ pe bicicletă se îndepărtează de el,raze de soare pătrund prin pomii parcului creând lasere de lumină,frunzele cad.

FATÃ
Vinooo...!

TÂNÃR o urmărește din privire zâmbind timp de cateva secunde.
IN FUNDAL:FATA merge pe bicicletă,se îndepărteaza.

TÂNÃR
(fericit)
Maria.

Fața îi este atinsă de o rază de soare.Începe să râdă.Pleacă alergând dupa ea.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Eram îndragostit...

STOP ÎNCETINITOR

EXT.PARC-2005-TOAMNÃ-SEARÃ

Bătrânul stă pe bancă cu fața plecată și acoperită de pălărie.Frunze cad în jurul său.#FATÃ trece cu bicicleta pe aleea parcului în fața lui.Nu reacționează.știe că e o iluzie.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
(voce tremurând)
Maria!

UNGHI PE:CHIP BÃTRÂN

Lacrimi curg pe obraz.dă drumul bastonului din mână stângă și scoate din buzunarul paltonului o batistă.își șterge lacrimile.Se ridică și pleacă pe alee.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Eram tânăr.
TAIE LA:

INT.APARTAMENT-1 DECEMBRIE-2005-IARNÃ

Chibrit se apride pe cutie.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Îmi este frig!

Bătrânul dă drumul la gaz și aprinde aragazul.Ia un ibric,îl umple la robinet cu apa apoi îl pune pe foc.Își freacă mâinile și suflă în ele,în cameră e frig.

UNGHI PE:GEAMUL MOBILEI DE BUCÃTÃRIE MURDAR

Deschide geamul și ia o cană.Pune flori de tei în cană ,ia ibricul care fierbe și face ceaiul.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
E iarnă.

Ia cana și se asează la masă lângă fereastră.

EXT.BALCON-ACELAȘ

Ninge.Bătrânul se uită prin fereastră pierdut.O vrabie aterizează pe marginea balconului.Se scutură de zapadă dupa care își ia zborul.

INT.APARTAMENT-ACELAȘ

UNGHI PE:MÂNÃ BÃTRÂNULUI CUPRINDE CANÃ ȘI O DUCE LA GURÃ

ECRAN NEGRU:
Se aude înghițând ceai.

TAIE LA:

EXT.CANAL REFUGIU-1944-IARNÃ-NOAPTE

FARÃ SUNET:

Lampă care emite lumină slabă,pâlpăie,fulgi de nea apar.SOLDAT#1 stă cu pușca în mână strânsă la piept,expiră iar aerul arată gerul cumplit .In dreapta lui SOLDAT#2,speriat murmură o rugaciune,termină și își face cruce.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Niciodată nu m-am rugat prea mult...dar sunt momente
în viață în care rugăciunea te scoate din noapte,
te duce spre dimineață.Am avut multe nopți.

Prin fața lor aleargă alți trei.Aceștia se ridică din canal și dispar în noapte.Tăcerea e ruptă de sunetul unei explozii provocată de mortiere .SOLDAT#1 și SOLDAT#2 sunt loviți de rafale de pământ și nisip.În canal aterizeaza o cască plină de sânge.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Copii ai parinților mor,parinți mor,soldați mor...

E un câmp de bătălie și soldații se află sub bombardament de mortiere.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Era război..era iarna lu’44’.

SOLDAT#1 se ghemuie ,își pune mâinile la cap,și începe să spună o rugăciune care nu se aude din cauza bombardamentului.E lovit de rafale de pământ dar nu se oprește din murmurat.
BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Eram sub asediul nemților de două săptămâni.
A fost cea mai grea perioadă din razboi pentru mine...
(emoționat)
după cea în care am ucis primu inamic.

SOLDAT#1 termină rugaciunea și își face cruce.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Niciodată nu îi voi uita privirea neamțului când și-a dat
duhul...a fost primul om pe care l-am vazut murind
a murit și o parte din mine cu el.

SOLDAT#1 începe să urle,se ridică și trage spre câmpul de bătălie fără o țintă anume.Mortiera explodează lângă el și îl aruncă la pământ.SOLDAT#2 îi sare în ajutor si îi dă casca jos din cap.

FARÃ SUNET
Îl strigă pe nume.

TAIE LA:

INT.APARTAMENT-1 DECEMBRIE-2005-IARNÃ

Bătrânul se ridică de la masă.Pune cana în chiuvetă și o spală.Deschide ușa superioară a mobile de bucătarie și așează cana,după care închide și rămâne preț de câteva momente în fața geamului murdar căutându-și reflexia feței în el.Nu o gasește.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Eram speriat....
(foarte calm)
...numele meu e...Andrei.

UNGHI PE:CUIER

Bătrânul își ia paltonul,pune fularul în jurul gâtului,așează pălăria cu atenție și ia bastonul.Deschide ușa și iasă.Camera rămâne pe ușa.Se aude brusc focul unei arme.în stradă a început parada militară.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Eram soldat.!

ECRAN NEGRU

INT.FARMACIE-28 MARTIE 2006-DIMINEAȚÃ

MULȚIME#3 de bătrâni formează rând în farmacie.Șoptesc între ei,discuțiile sunt neclare. FARMACISTÃ tastează la calculator.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
O rutină,toți devenim una.

Bătrânul nu vorbește cu nimeni.Apleacă capul fiind vizibil bolnav,tușeste după care îl ridică cu mâdrie.

INT.FARMACIE-28 MARTIE 2006-MINUTE MAI TÂRZIU

Bătrânul pune medicamente într-o plasă de plastic.Ridică bastonul de langă tejchea.Își face loc printre MULȚIME#3.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
...și ne înbolnăvim...treptat...în fiecare zi.

Ajunge la usă și o deschide cu greu.

EXT.STRADÃ-ACELAȘ

Bătrânul coboară atent scările farmaciei sprijinit în baston.Merge pe stradă.Are în mână o pungă de medicamente.Se aud mașini claxonând.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Și parcă ziua de azi te oboseste...parcă mori în fiecare minut.

Păsește mai greu decât vara anului trecut din cauza bolii.Se oprește și își trage sufletul.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Așa e când ești bătrân...

TÂNÃRÃ trece pe lângă el.își întoarce privirea spre el cu milă.Nu își oferă ajutorul.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
...ești bolnav,ești lent,ești urât.

Bătrânul își reia drumul.

EXT.PARCAREA BLOCULUI-ACELAȘ

Câini scormonesc în gunoaie,se mușcă pentru ele.PENSIONAR spală mașină veche.Freacă parbrizul plin de excremente de pasăre cu o cârpă.Toarnă apă cu o sticlă mică pe care o umple din o galeată pe care o ține la picioare .Bătrânul merge la intrarea în bloc.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Am rude...dar știu că vor doar o casă.

TÂNÃR#2 iasă din bloc.Ține ușa deschisă pentru el.Bătrânul intră.

INT.BLOC-ACELAȘ

Urcă primele trepte,se oprește la cutia postală.Verifică poșta cu atenție,nu găsește nimic.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Și am un copil dar a uitat de mine
(emoționat)
...a murit.
Am și soție...dar și ea a uitat
(tremurând)
...a murit și ea.

Pleacă dezamăgit și începe să urce scările.Urcă fiecare treaptă ajutat de baston și calcă cu ambele picioare pe fiecare treaptă.Ajunge în fața ușii de carton presat.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Am un nepot...nu a murit..dar a uitat de mine.

Apare în prim plan numarul treisprezece din metal ruginit prins cu un cuișor în ușa..Deschide ușa care scârțăie și intră.

UNGHI PE:NUMÃRUL UȘII

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Am ajuns sărac!

TAIE LA:


INT.CASÃ/INTRARE-28 MARTIE 1991-SEARÃ

Ușa se deschide.În pragul ei apare Bătrânul.Ține în mână dreaptă un tort iar în cea stângă o plasă și bastonul.
BÃTRÂN
(zâmbind)
La mulți ani!

UNGHI OPUS: NEPOT#1 ,copil în vârstă de 8 ani,ține mâna pe cleanța ușii,zâmbeste larg când vede bătrânul.
NEPOT#1
Bunicule...ai venit!

NEPOT#1 îl înbrațișează.
BÃTRÂN
Astea sunt pentru tine!

NEPOT#1
(nerăbdător)
Ce am acolo?ce am acolo?

NEPOT#1 ia plasa și se asează pe canapea. Bătrân întră în holul casei și închide ușa după el.FIUL vine spre el și dă mână cu tatăl sau.

FIU
(respectuos)
Sârut’mână tăticule!

Cei doi se sarută pe obraz.NEPOT#1 pe canapea trage cu nerăbdare cadoul din plasă,rupe ambalajul și gasește un bibelou de porțelan în formă de vulture.

NEPOT#1
(entuziasmat)
Ce cioară am,ce cioară am.

Se ridică de pe canapea și o ia la fugă in bucătărie.

NEPOT#1
Mama mama ...am o cioară!

Bătrânul își dă jos paltonul și îl așează în cuier,se întoarce și CAMERA PAUZA.

INT.CASÃ/SUFRAGERIE-ORE MAI TÂRZIU

Bătrânul stă așezat la o masă mare,între două #RUDE,locul opus lui e liber.În farfuria sa este orez și friptură de curcan ornat cu o frunză de pătrânjel.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Nici nu mai țin minte cum am ajuns la masă..
Când ești bătran uiți de multe lucruri,
unele rele...majoritatea bune.

NEPOT#1 aleargă prin cameră cu un avion în mână și cu o minge sub braț.Bătrânul îl urmărește din privire.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Aviator și fotbalist se face..așa visează
Micuțul meu...Dumnezeu să-l audă.

La intrarea în cameră FIUL discută cu SOȚIE,se îmbrățișează apoi SOȚIE pleacă în altă cameră iar Fiul vine la masă.Bate pe umăr o #RUDA ,ridică de pe masă un pahar,ține un scurt toast și se asează la masă în fața Bătrânului pe locul liber.
BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Era armonie în casă,era copilul meu,fata mea,
nepotul meu...era o bucațică de fericire.

NEPOT#1 aleargă în sufragerie pe lângă masă.Alunecă pe o mașinuță care e pe covor și cade pe spate.Se aude lovitura.

ECRAN NEGRU

INT.CASÃ/DORMITOR-28 MARTIE 2006-AMIAZÃ

NEPOT#2 se trezește din pat transpirat,se uită în jurul său speriat.Ridică ceasul de lângă telefonul fix de pe noptieră, e 10 și jumatate.Își da seama că a visat și se șterge pe frunte de transpirație.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
A crescut e...băiat mare...nu e aviator...

Se ridică din pat și iasă în sufragerie.

INT.CASÃ/SUFRAGERIE-ACELAȘ

Se duce lângă mobilă.Pe bar e așezat vulturul primit de la bunic.Îl ridică și îl privește de aproape.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Dar nici tată nu e încă...

Pe vultur e lipită o notă mică pe care e scris ‘ Cioară 1991’. Se uită cu atenție la ea. O pune la loc.

TAIE LA:

INT.CASÃ/CABINÃ DUȘ-MINUTE MAI TÂRZIU

NEPOT#2 savurează apa care îi cade în duș pe față.

INT.CASÃ/DORMITOR-MINUTE MAI TÂRZIU

NEPOT#2 ,proaspăt ieșit din duș și ud,se șterge pe cap cu prosopul.Se așează pe pat.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Ocupat, are o viață în care este viu...toți avem...

Ridică telefonul de pe noptieră și îl așează în pat.Din sertarul noptierei scoate un bilet pe care e scris numărul de telefon al bunicului său.Formează numărul și pune receptorul la ureche.

INT.APARTAMENT-ACELAȘ

Telefon așezat pe o noptieră veche și zgâriată începe să sune. INDEPARTARE TREPTATÃ
de telefon spre ieșirea din cameră.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Și ai ascultat doar o scurtă poveste,doar patru din viața mea,doar patru
care a fost lungă...poate prea lungă pentru mine.

În cadru apare patului bătrânului făcut,un televizor alb negru iar CAMERA trece prin fereastra dormitorului în afara blocului pe lângă care a crescut un pom până la etajul bătrânului.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Ai ascultat amintirile unui veteran.


EXT.APARTAMENT/BALCON-ACELAȘ

Bătrânul e pe balcon.își pune mâinile pe pervazul balconului și trange puternic.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
Eram copil,eram tânăr,eram soldat....

Închide ochii și trage aer în piept.

BÃTRÂN (VOCE PESTE)
...am fost bătrân!

TAIE LA:

INT.CASÃ/DORMITOR-MINUTE MAI TÂRZIU

NEPOT#2 cu receptorul pus la ureche,se aude tonul de apel.Își da seama că s-a intâmplat ceva.Pune receptorul la loc.Îngândurat își pleacă capul.Își pune mâinile în cap.

ECRAN NEGRU.









ȘFÂRȘIT


.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!