poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 2567 .



Zi de toamna
proză [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Victor Bolintineanu ]

2004-07-30  |     | 




Zi de toamnă


Îmbătrânise. Trecură anii cu izbânde și înfrângeri, gârbovindu-l. Când se întâmpla să se privească în oglindă, și atunci accidental, nu-i venea să creadă că tânărul nemuritor de odinioară cu vise mărețe, devenise un bătrân. Trecură anii atât de repede, dar nu regreta, nici nu trăia din amintiri.
Era o zi de toamnă. Soarele își trimitea razele prin ferestre în mica încăpere, în care bătrânul locuia singur de câțiva ani, de când soția l-a părăsit, plecând înainte, ca emisar în lumea nemuririi. Locuia singur, dar nu s-a simțit astfel nici o clipă. Continua să-și ducă lupta ca un adevărat soldat, chiar dacă acum se sprijinea într-un baston. Era, însă, foarte fericit că propria fiică avea un rost, o familie, un prunc. Considera aceasta ca o mare victorie a vieții lui, misiunea a fost îndeplinită.
Era o zi de toamnă. Așezat lângă fereastră, se chinuia să citească din cărțile sfinte pe care fiică-sa i le-a cumpărat la propriile rugăminți. Dincolo de geamuri, frunzele mureau una câte una. Așa e rostul vieții. Te naști, trăiești pe ramura ta, mori și cazi în uitare. Așa e rostul vieții și cine nu poate accepta aceasta se chinuie zadarnic.
Era o zi de toamnă. Iar fiica sa și ginerele său, l-au găsit dormind pe scaun cu cartea-n poală.
- Tată, ce faci?
- Dorm, fiica mea. Moțăi ca o pisică bătrână la gura sobei.
- Ai mâncat ceva? Medicamentele le-ai luat?
- Mi-am plătit toate taxele. Doar mă cunoști, îmi fac datoria până la capăt.
Cândva a fost tânăr. Trupul lui radia de sănătate. Zburda ca un copil, râdea fericit, iubea frumusețea primei sale prietene. Era tânăr și vântul se juca prin părul său. Dar acum a îmbătrânit, iar boala roade din trupul său înaintea morții. Așa e rostul vieții, iar cel ce nu poate accepta aceasta se chinuie zadarnic.
Era o zi de toamnă și la picioarele lui, fiica primea zâmbind, mângâierea palmei bătrâne, aceași palmă ce o mustra când anii copilăriei ei deveneau prea obraznici. Iubea acea palmă ce a ocrotit-o, ce a iubit-o, ce a învățat-o să meargă în viață.
- Frumusețea ta îmi amintește de o altă fată, dar au trecut mulți ani de atunci. Foarte mulți.
Fata sărută palma ce se odihnea în părul ei negru.
Era o zi de toamnă când el a sărutat pentru întâia oară buzele catifelate ale fetei de demult.
- Tată, Vio și cu mine ne-am gândit că ar fi mai potrivit să vi să locuiești la noi. N-ai mai fi singur și am putea să avem grijă de tine mult mai bine.
Își privi fiica zâmbind, aducându-și aminte de o veche promisiune, apoi cu un semn al mâinii își chemă ginerele mai aproape. Le uni mâinile în împreunarea palmelor sale.
- Tot ce vreau e să vă urmați drumul vostru. Eu am învins. Locul meu e aici.
- Dar tată, aici ești prea singur.
- Cine ți-a spus că sunt singur? N-am fost niciodată.
Apoi, arătând spre icoane:
- Nu sunt singur, fiindcă El mă poartă pe brațe.
Era o zi de toamnă. Ploaia bătea melancolic în ferestre, lacrimi se prelingeau pe obrajii fetei. Din mica încăpere bătrânul plecase spre lumea nemuririi.
Și era o zi de toamnă când toate frunzele mureau una câte una.

29 iulie 2004


.  |








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!