poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 102 .



Cine deține cauza are în mâini efectul
personale [ ]
sau, ce trebuie să știm despre manipulare

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [TEGO ]

2023-07-20  |     | 



Începutul domină ca o forță încercând să-și mențină statutul de cauză primă asupra a tot ce există. De el ne leagă totul; originea unor suflete lăsate să cutreiere o lume a cărei finalitate nu va exista atâta timp cât începutul va rămâne necunoscut.
Contrar unor așteptări de moment, interacțiunea (mai mult a unor idei decât a unor fapte) cauzelor false, desprind pe parcurs zeci de efecte. Tot atâtea câți privitori sunt. La fel ca la un spectacol: actorii trăiesc momente diferite pe care le transmit sub o unică formă, dar acestea sunt înțelese în tot atâtea moduri câți spectatori.
Și, timpul sfărâmă ucigător înțelesul primar al lumii, cauza primară pierzându-și, astfel, semnificația.
Înșiruirea gândurilor de moment ne face, adesea, părtași la clipe care, dacă ar fi fost trăite în alte condiții, în altfel de stări sufletești sau spirituale, ar fi însemnat contrariul. Poate.
Puntea de legătură este tocmai inexistența unui început și a unui sfârșit, unicitatea acestora; condiție de trecere către undeva, fără a fi plecat, însă, dintr-un anume loc.
Cauza și efectul unei lumi, cauza și efectul care, inevitabil, se complac într-o inexistență, nu paradoxală, ci necesară unei lumi atât de imperfecte sau, atât de puțin evoluate.
Prin diviziunea infinită a punctului unic, indivizibil, prin transcendența metafizică la unic și la clipă, prin condensarea unui timp fără de început și fără de sfârșit, prin acceptare, în fine, a unui sens comun, lumea capătă, totuși, o formă cu o cauză unică: desăvârșirea unei opere, dorința universală de autoperfecționare și, cu același efect universal, rătăcirea, în derivă, spre o țintă necunoscută.
Altfel, un rost anume nu există. Iar acolo unde sensul nu există, nici chiar prin abstractizare, automat, nu recunosc nicio cauză sau vreun efect.

din cufărul cu amintiri
text scris în anul 1995

.  |










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!