Comentariile membrilor:

+ Numai nu-l tăiați!
Nicolae Popa
[06.Nov.06 22:19]
Florin,
Teribil subiect. Descris cu multă îndemânare. Alternând între naturalism, la limita macabrului, și luciditatea unui ochi deprins cu de toate. Foarte incitantă secvența cu acel careu de cuvinte încrucișate întrevăzut pe intestine. Apariția ghicitoarei cu previziunile ei despre viitorul copil al "legistului", care "va avea mai mult noroc" decât copilul supus autopsiei, dă textului sensuri mult mai profunde. Vai, și rugămintea „Numai nu-l tăiați!”, stridentă, ea însăși o lamă rece și tăioasă. Și încă ceva. Îmi place cum ai știut să atenuezi accentele unui posibil subiect de detectiv. E un altfel de "La țigănci". Dacă e doar un fragment dintr-o bucată mai mare, cu atât mai bine. Abia aștept continuarea. Dacă e atât cât e, povestire scurtă, o consider bine închegată. Felicitări!

 =  Nicola Popa
Florin Hălălău
[06.Nov.06 22:48]
Mă onorează cuvintele dvs. Textul de mai sus este o proză scurtă, de sine stătătoare, dar nu se știe în viitor dacă nu va fi inclus într-o poveste de mai mare întindere. Vă mulțumesc încă o dată.

 =  nodul
felix nicolau
[06.Nov.06 23:08]
soliditate balzaciana si stiinta a detaliului. mi-a placut chestia cu cravata

 =  Felix
Florin Hălălău
[06.Nov.06 23:22]
Mulțumesc, Felix. Un compliment literar venit de la tine mă onorează.

 =  Lucratura buna
Adrian Suciu
[07.Nov.06 15:59]
Probabil ca literatura buna e aia pe care o citesti fara sa-ti dai seama ca e literatura. E si cazul de fata. Lucratura buna e aia care nu se vede :)

 =  Adrian Suciu
Florin Hălălău
[07.Nov.06 16:15]
Adrian Suciu, nu pot decît să mă bucur că lectura ți-a făcut plăcere.
Onorat de încă un comentator avizat.

 =  parere
Sonea Roxana Crina
[08.Nov.06 14:50]
Hm, subiect indraznet, e buna ideea povestii, antagonismul credintelor, interactiunea a doua culturii. Dar din punctul de vedere al necropsiei nu e verosimila, totusi merge, pentru ca sunt putini cei care au asistat la o autopsie.
La necropsie curge sange sau alte lichide, trebuie taiat craniul, scos creierul, feliat, asa cum se intampla si cu organele interne. Asta face mizerie, e nevoie de cutite, un cantar, apa continua, nu se poate face intr-o casa.

Totusi, ca scriere inchegata, curge usor, e placuta ochiului, te tine intr-o oarecare tensiune prin subiect(conflict). Apreciez mana autorului.
Si o ultima observatie : "anatomo-patolog" se scrie intr-un cuvant.


 =  Roxana Crina Sonea
Florin Hălălău
[08.Nov.06 15:08]
Ai dreptate în tot ce spui, numai că nu am urmărit o descriere fidelă a actului medical. Am corectat și anatomopatolog. Mulțumesc pentru trecere.

 =  spun
Dana Mușat
[09.Nov.06 21:09]
Prima chestie: întâi spui că toți copiii alergau goi și apoi spui că începu să dezbrace vctima... Probabil că îl îmbrăcaseră rudele pt înmormântare, neh?
A doua chestie: ar fi fost mai interesant să studiezi mai mult despre autopsia în cazul accidentelor. Ar fi fost mai palpitant textul
A treia chestie: mi-a plăcut totuși textul foarte mult, pentru că descrii f bine, modul de expunere este unul bun. Iar ideea textului și sacrilegiul pe care l-a făcut medicul legist...tăierea, sunt transpuse frumos.

toate cele bune!

 =  Dana Mușat
Florin Hălălău
[10.Nov.06 13:01]
Ceilalți copii alergau goi prin curte, bietul copil mort era în casă, așezat pe masă, îmbrăcat.
Mulțumesc pentru faptul de a mă fi citit.
Și ție toate cele bune!

 =  Jos pălăria !
Traian Calin Uba
[10.Nov.06 16:42]
Bună proză!Naratiune închegată, bine condusă, simț al dialogului, descriere, culoare…Sunt multe de spus. Abia astept sa mai citesc. Imi pare rău că s-a terminat atât de repede. Deși nu sunt fanul prozei scurte, jos pălăria ! Talentul este izbitor, pus în valoare de echilibrul dintre realism și oniric, dintre trimiterile culturale și țigănie și de tonul cald, așezat al unui inițiat care știe multe dar spune puține, fără grabă, pentru că totul e semn (inclusiv faptul că autopsia se petrece la domiciliul clientului…).

 =  Traian Călin Uba
Florin Hălălău
[10.Nov.06 16:57]
Mulțumesc pentru cuvinte, domnule Uba. Îmi place să vă știu cititor al textelor mele.

 =  "vazut" totul.... placut mult
Andrei Badea
[11.Nov.06 21:23]
Penita sigura, imagine convingatoare, zgomote de fond cunoscute. remarcabila metafora de a vizualiza organele interne ca pe un careu de cuvinte incrucisate. te pun pe short list. bafta!

 =  text national socialis !
mircea lacatus
[10.Dec.18 14:27]
acest text aminteste foarte bine de literatura de propaganda a national socialistilor din germania deceniului patru sunt consternat ca s-au gasit totusi catziva care sa-l laude ba
mai mult sä-l gaseasca genial balzacian eliadian
atmosfera din povestire este aceea a unui lagar de exterminare (loc in care medici de teapa lui mengele face experimente pe copiii de tigani pe gemeni in special ii coase laolalta de vii le face injectii cu benzina sa vada cum reactioneata copilasii si in ce fel se abate moartea pe chipurile lor)
loc in care tiganii sunt total lipsiti de aparare loc in care ofiterul vine cu doctorul legist criminalul experimentatorul pasionatul disecatorul de copii
desi fusese vorba de un accident si cauza mortii era mai mult decat clara medicul vine totusi si face autopsia il spinteca pe copil cu placere chiar daca parintii si comunitatea se roaga in genunchi ...nu legea e lege care lege ? autorul cel talentat zice: "Unul dintre copiii de acolo fusese călcat de o mașină." ca si cum er fi vorba de un caine sau un purcel ...rece sec la obiect...apoi o fraza demnase manifestele neonaziste : "Nici regimul comunist nu reușise să-i disciplineze de tot, cu toate amenințările aparatului de represiune."...cu alte cuvinte daca regimul nazist nu a reusit sä-i "disciplineze" de tot cum ar putea regimul comunist sa o faca cu toate amenintarile aparatului de represiune...autorul este aici cel putzin idiot...apoi tot talentatul scriitor mai zice : "Erau murdari de sus pînă jos, dar se simțeau bine așa. "...de unde stie domnul alalalau ca acesti copii de murdari se simteau bine asa penru ca erau veseli pentru ca atunci cand esti copil nu realizez chiar asa prin ce mizerii treci...
apoi mai si precizeaza autorul ca acest calau care diseca copiii o facea si cu placere e normal asa faceau si medicii lagarelor...iar durerea nemarginita afemeilor disperarea reactia lor la acest sacrilegiu pe care il fac autoritatzile si "inimosul medic" domnul häläläläu o vede asa : "Femeile porniră să bocească și mai tare. Unele dintre ele se aruncau pe jos ca într-un ritual păgîn, tăvălindu-se și țipînd ca posedate de diavol." evident nici nu ar putea vedea altfel devreme ce a ales sa vorbeasca despre aceasta tragica intamplare pe registrul pe care incepuse...si...culmea ironiei si a sarcasmului...cand ies cu copilul taiat spun (si autorul e de acord) :„Vedeți, nu i-am făcut nimic!”, " ...idiotilor trogroditilor e intreg asa ca la inceput ca si cand ceea ce ii rugasera tiganii la inceput adica sa nu sfartece copilul pentru ca nu mai are sansa la o inviere in credinta lor veche nu conta catusi de putin...si tot in aceasta povestire geniala mai intalnim si fraza de genul : "Țiganii scoaseră cuțitele și începură să zdruncine mașina, încercînd s-o răstoarne." adevarat bine scris
domnule hälälälälälälälü schimbati va rog tema in numele bunului simtz

 =  domnilor si doamnelor editori
mircea lacatus
[11.Nov.06 23:56]
de ce nu a pare comentariul meu la acest text ?

 =  erata
mircea lacatus
[12.Nov.06 00:05]
corectez doar titlul pentru greselile din text va rog sa ma iertatzi :
text "national socialist"
evident
multumesc

 =  Mircea Lăcătuș
Florin Hălălău
[12.Nov.06 14:02]
Domnule Lăcătuș, întrebați orice medic legist dacă în cazul unei morți violente, se face autopsie. Este obligatorie. Așa că paralela pe care o faceți cu lagărele naziste de exterminare și cu doctorul Mengele, este prostească.

“apoi o fraza demnase manifestele neonaziste : "Nici regimul comunist nu reușise să-i disciplineze de tot, cu toate amenințările aparatului de represiune."...cu alte cuvinte daca regimul nazist nu a reusit sä-i "disciplineze" de tot cum ar putea regimul comunist sa o faca cu toate amenintarile aparatului de represiune...autorul este aici cel putzin idiot...” Regimul comunist a încercat să disciplineze țiganii, așa cum a făcut-o cu întregul popor român. În cazul țiganilor, disciplinarea presupunea și integrarea lor în societate. Multe comunități sînt și astăzi în afara societății românești, așa cum citeam zilele trecute în „Evenimentul Zilei”. Nu știu unde vedeți aici manifeste neonaziste. Este oare incorect politic să spui adevărul?

Limbajul pe care îl folosiți vă descalifică, iar comentariul dvs. total pe lîngă text, dovedește gravele carențe de înțelegere pe care le aveți. Nu cred că toți ceilalți care au comentat aici sînt proști. Idiotul e în altă parte. Și nu are nici bunul simț să tacă.

P.S. Văd că nici să citiți nu sînteți în stare. Numele meu este Hălălău.

 =  clarificare
mircea lacatus
[12.Nov.06 14:33]
nu despre politica adevarului sau adevarul politicii este vorba aici ci de simpatia pe care o avetzi dumneavoastra pentru indivizii care au avut "curajul " sa intre in haita aceea de oameni salbatici fara legi si principii fara tzara fara dumnezeu sunt advarati eroi care isi fac datoria fatza de regim pana la capat si insistatzi a adoua oara cu teribila fraza: "Regimul comunist a încercat să disciplineze țiganii, așa cum a făcut-o cu întregul popor român. În cazul țiganilor, disciplinarea presupunea și integrarea lor în societate. Multe comunități sînt și astăzi în afara societății româneșt " adica sunteti de acord ca poporul roman avea necoie mussai de o disciplinare venita de la soviete era nevoie ca toata floarea intelectualitatzii romanesti sa fie tarata in inchisori si exterminata era nevoie ca toata aristocratia romaneasca sa piara ca acest popor sa se disciplineze v-atzi intrebat vreodata care erau metodele comuniste de "disciplinare " a tziganilor si care era politica de integrare ? si daca multe comunitatzi de tzigani sunt astazi in afara cocietatzii nu sunt ele de vina
problemele sunt mult mai complexe si au radacini mult mai adanci in istorie si daca nu se vor lua masuri democratice pe principii moderne pentru integrarea demna a tziganilor in societatea romaneasca trebuie sa o spun cu strangere de inima ca viitorul va fi de partea tziganilor
imi cer scuze pentru jicnirile pe care vi le-am adus in comentariul meu insa raman la parerea ca acest text este anti tziganesc si tendentzios va rog daca suntetzi atat de afectat de situatzia minoritatzilor in romania lucratzi impreuna la rezolvarea lor si nu le escaladarea unor stari si asa tensionate
inca odata iertatzi-mi iesirile pricinuite de o anumita nervozitate fireasca cred eu la citirea anumitor fraze din dextul dumneavoastra

 =  revenire
Florin Hălălău
[12.Nov.06 15:09]
Vă asigur că textul nu este antițigănesc. Știu mult mai multe decît credeți despre închisorile comuniste. Și în niciun caz nu privesc cu simpatie încercările de disciplinare a societății românești (includ aici țiganii) făcute de comuniști. Integrarea țiganilor în societate este, însă, o problemă națională. M-aș bucura ca eforturile oficialităților și organizațiilor neguvernamentale implicate în aceste politici sociale, să dea roade. Este în interesul tuturor.

 =  Mircea
zabet mihai
[12.Nov.06 15:17]
sa il acuzi pe florin de simpatii naziste e ca si cum te-ai acuza singur de ele
tu stai la viena ma si mira eu imi aduc aminte cata mizerie este la metrou langa prater si in general zonele marginase seamana al naibi de mult cu bucurescii

tu asa vrei sa traiesti?
in miros de sarmale si sunet de manele?

aici nu e vorba de simpatii naziste neonaziste astea sunt etichetari de la CNN care peste tot vede numai hitleristi dar de Stalin si poporul rus uita
uita cu desavarsire

nazismul a fost ingropat dupa 1945 fara putinta de renastere
hai sa nu mai folosim termeni de razboi rece


 =  mihai
mircea lacatus
[12.Nov.06 15:42]
dragul meu mihai
sarmalele sunt mancarea natzionala a romanilor daca cineva ma intreaba aici care e mancarea natzionala a romanilor evident ca spun si eu tot sarmale insa precizez de fiecare data ca de fapt sarmalele sunt turcesti insa romanii le-au adus imbunatatziri si in balcani ei sunt cei care le fac cele mai gustoase daca stii tu ceva mai specific te r og sä-mi spui sa nu fiu pus iar in situatzii penibile iar manelele nu sunt tziganesti sunt tot turcesti si se canta pentru romani regret ca tu confunzi lucrurile intr-o familie traditionala de tigani nu se danseaza niciodata pe manele ins in discotecile din romania unde 99 la suta sunt romani si se
danseaza in draci manele...cine dracu o fi oare de vinä?
in legatura cu praterul ai dreptate:) eu am fost o singura data acolo si tocmai din pricina acestei asemanari nu m-am mai dus in 16 ani niciodata si nici nu cred ca am sa mai merg vreodata numai daca vi tu aici si vrei sa te insotzesc:)

 =  mircea
zabet mihai
[12.Nov.06 15:51]
mancare traditionala sau nu putin imi pasa a cui e important e mirosul
de exemplu eu nu vreau sa stiu ce gateste vecinul
pe buna nu ma pasioneaza

manele sau nu eu vorbesc de muzica de proasta calitate lalaita sparta si iar nu vreau sa o ascult de la vecini sau cand merg pe strada

tzigani sau nu
romani sau nu
iar nu vreau sa vad mizerie pe strada fuste crete mirosuri apetisante de transpiratie din pricina ca unii concetateni de-ai nostri sunt certati cu sapunul si pasta de dinti

iar viena sincer e un oras provincial fata de budapesta de exemplu care imi place mai mult

in viena am vazut foarte multa mizerie in nici un oras european nu e atata dar desigur ca nu rezist ispitei de a vizita sfantul stefan inca o data de ce nu impreuna poate bem si o bere buna apoi mergem la ski chiar aveam de gand anul asta o partida de ski in austria

 =  mihai :)
mircea lacatus
[12.Nov.06 16:00]
sunt de acord cu tine
dar nu intzeleg de legatura am eu cu toate acestea ce legatura are comentariul meu la textul domnului florin cu ceea ce-mi spui tu acum tzigan sau nu roman sau nu ceva nu se mai leaga cum te pot ajuta sa scapi de necazurile tale bucurestene...eu am gasit solutzia...
si mie imi place budapesta e mai spectaculoasa mai vie si limba maghiara imi place insa cand am plecat din tzara budapesta era prea aproape...:)

 =  Mihai
Florin Hălălău
[12.Nov.06 16:00]
Mulțumesc pentru susținere, Mihai. Tu îmi cunoști opiniile antitotalitare. Viena este, însă, unul dintre cele mai frumoase orașe europene pe care le-am văzut.

 =  exact
zabet mihai
[12.Nov.06 16:06]
aceeasi legatura care o are si florin cu nazismul
asta vroiam sa subliniez
eu il cunosc bine pe florin suntem ca fratii si ma doare cand cineva il acuza de ce nu e
eu stiu ce gandeste florin niciodata nu a avut opinii totalitare dimpotriva

de aia m-am si bagat in discutie
stiu ca si tu gandesti la fel ca el la fel ca mine deci care e problema?

mai bine discutam de viena de budapesta de ski de bere si asa mai departe oricum problema nationalitatilor nu poate fi rezolvata in subsolul acestui text

florin viena e un oras foarte frumos dar pe bune ca seamana cu brasovul nu are svunc de capitala de imperiu cum are budapesta

 =  re mihai
mircea lacatus
[12.Nov.06 16:33]
mihai eu nu l-am acuzat pe prietenul tau eu am acuzat acel text uneori puten face rau fara sa vrem a scrie despre tzigani a faca filme etc e o moda prinde itzi faci nume cel mai putzin profita de asta chiar ei tziganii se cheltuie averi in numele lor si oamenii traiesc bine...dar ceva concret umanitar se face tot mai putzin tot mai prost eu mi-am cerut scuze ai vazut pentru pentru necuviintza cu care am vorbit direct la adresa autorului insa in legatura cu textul imi sustzin in continuare protestul
la ski putem merge daca doresti insa eu nu n-o mai fac am avut o dubla fractura de tibie si humerus sunt bine dar nu mai vreu:)

 =  evul mediu
zabet mihai
[12.Nov.06 16:47]
umanitar?
ceva concret?
ce?
ce mircea?

cum poti sa civilizezi niste triburi care traiesc in evul mediu? si aici nu ma refer la tigani ci la tot lagarul fost socialist bulgari rusi unguri cehi polonezi pana si in germania dupa 17 ani este diferenta intre est si vest

cum sa ii civilizezi pe romani cand ei se simt bine in case facute din balegar si daca au case din piatra se inghesuie tot familionul in bucataria din fata desi poseda 12 camere?

cum sa ii civilizezi cand ei nu se spala pe cap de rusalii ca inebunesc asa zice datina stramoseasca si mai sunt inca 100 de zile cand nu ai voie sa te speli tot de la datina?

cum sa ii civilizezi cand ei considera ca wc-ul asezat langa sufragerie este un sacrilegiu? ca nu se pot caca decat in curte ca altfel spurca casa?

cum sa ii civilizezi cand in secolul 21 o calugarita moare exorcizata de mana unui dement si dementul este pus in libertate si privit ca sfant?

cum sa ii civilizezi cand le aduci dupa inundatii camioane transformate in dusuri si ei nu se spala decat o data pe saptamana la rau sau in lighean?

cum sa ii civilizezi daca le dai sa zicem 100.000 de euro credit sa isi faca o casa si ei tot din chirpici o fac ca asa au invatat din vechime?

 =  impresii de lectura la o proza buna
Horia Patrascu
[10.Dec.18 14:27]
Mi-a placut proza, e atat de bine scrisa incat o citesti dintr-o rasuflare, fara sa te opresti. Sunt totusi cateva fraze care aduc mai mult a reportaj, ca de exemplu aceasta:"Țiganii din Brăhășești aveau în general legile lor. Nu trăiau chiar în afara societății, dar nici nu puneau mare preț pe organizarea acesteia. Nici regimul comunist nu reușise să-i disciplineze de tot, cu toate amenințările aparatului de represiune".
O nelamurire: cum si-au dat seama tiganii ca l-au taiat pe copil din moment ce l-au imbracat la loc si i-au facut chiar nod la cravata. Capacitati paranormale sau altceva?
In plus, misterioasa aparitie si disparitie a tigancii, a rebusului sunt prea fulgurante pentru a spune ceva.

 =  am uitat ceva
Horia Patrascu
[13.Nov.06 03:25]
Imaginea terifianta este aceea a organelor interne care par ca-l privesc pe medicul legist.

 =  Horia Pătrașcu
Florin Hălălău
[10.Dec.18 14:27]
Țiganii au bănuit că băiatul ar fi fost totuși autopsiat și au verificat. Astfel au văzut tăietura. Mulțumesc pentru lectură și comentariu.

 =  de unde au stiut....
mircea lacatus
[16.Nov.06 13:48]
ca si cand domnii aceia au intrat in camera mortului si au jucat cartzi cu usa incuiata...




Nu sunt permise comentarii(texte) anonime!
Pentru a înscrie comentarii(texte)
trebuie să te înscrii şi să te autentifici.

Înapoi !


Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/www/dynamic/-agonia.v3-2/www/tmp) in Unknown on line 0