poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 5692 .



Poluare
personale [ ]
Coridoare de oglinzi

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Ana_Blandiana ]

2007-02-04  |     |  Înscris în bibliotecă de Talmacel Marian Silviu



Cred că, în afară de Delfi, nu a existat localitate în Grecia pe care s-o fi așteptat cu mai multă emoție, de care să mă fi temut mai mult decât de Eleusis. De altfel, "localitate" nu e cuvântul potrivit, pentru că, în reprezentarea mea, nu de localități era vorba, ci de nume, iar drama și suspensul proveneau tocmai din faptul că în locul denumirilor apăreau, la fața locului, localități. Nici Teba, nici Sparta, nici chiar Atena nu erau formate pentru mine din ziduri și acoperișuri, din piețe și străzi, ci din inefabile sunete care delimitau sensuri, din magice litere care botezau legende. Harta Eladei se împărțea în cuvinte miraculoase așezate cinstit și rezumativ pe buza excavațiilor arheologice și în nume răsunătoare la adăpostul cărora sâmburele străvechi al sanctuarelor era travestit indecent în cartiere comerciale, orașe de provincie, străzi aglomerate, piețe meridionale, localuri pitorești.
Eleusis se ascunsese într-un centru industrial. Traversând căi ferate intrauzinale și șosele cu asfaltul ascuns sub reziduuri miniere, scrutând prin văzduhul colorat chimic și rătăcind prin suburbii învăluite în praf industrial, am descoperit în cele din urmă, la marginea indiferenței și grabei generale, înconjurat cu un gard de sârmă și prevăzut cu o gheretă de portar, sanctuarul. Când, mai târziu, am citit în ziare apelul patetic al primarului din Eleusis implorând sprijinul împotriva poluării care amenința cu dispariția cetatea lui Eschil și patria misterelor eleusine, nu am mai fost la fel de emoționată. Atunci, în ora aceea prăfoasă și intoxicată, sub soarele care fermenta otrăvuri, înțelesesem că singura mea șansă era să cred că între orașul devorat de industrie și fărâmițat de urâțenie și locul sacru al salvatoarelor inițieri nu putea fi decât confuzia astenică a unei omonimii. Ce legătură putea să existe între pământul ales de marea zeiță Demeter pentru a oferi omului primul spic de grâu și solul acesta înveninat de dejecții, din care nici iarba nu mai îndrăznea să apară? Ce legătură putea să fie între marea în care se purificau inițiații întru fertilitate și nemurire și lichidul tulbure, năclăit de petrol și înspumat de otrăvuri, de la picioarele noastre? Ce legătură, între cerul sub care se împlineau misterele neînjosite de devăluiri și cosmosul nostru, proprietar de secrete smulse și terfelite de o înțelegere sinucigașă? Ce legătură putea să fie, chiar, între omenirea care vedea limpede în dragoste și în nașterea spicului de grâu aceleași legi frenetice ale supraviețuirii și noi, cei cărora de mult nu ne mai este dat să înțelegem și să salvăm natura, ci numai să o îngânăm și să o înlocuim cu paliative? Primarul din Eleusis putea să tragă alarma și să proorocească dispariția așezării sale industriale, misterele eleusine, aparținând unei omeniri mai înțelepte și mai prevăzătoare în naivitatea ei, nu erau în pericol. Și, părăsind, cu inima mai poluată încă decât respirația și sângele, locul acela sub care altădată Persephona cobora pentru șase luni în împărăția de dedesubt - locul acela prea mort acum pentru a mai adăposti chiar și o împărăție a morții - mă întrebam dacă nu s-ar putea, oare, să se mai ascundă, în cohortele obosite ale bieților mei contemporani ieșind din schimb, un secret și fericit inițiat în misterele eleusine...

.  |










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!