Comentariile membrilor:

=  Semn
[17.Apr.07 02:51]
Afișările vă rog?????

=  Mahmoud, nu voiam sa afisez nimic, dar daca m-ai rugat...
dumitru cioaca-genuneanu
[17.Apr.07 04:55]
"quarkul își numără pașii"
(Vers din "Pașii quarkului" de Mahmoud Djamal)

cand sa faca pasi incerc
sa-l invat, l-apuca ura,
fiindca fiind un fel de cerc
quarkul se da de-a dura.

=  Raspuns
[17.Apr.07 07:44]
dumitru cioaca, multumesc de semn.
aprecieri

=  Elohim este forma corecta
[17.Apr.07 19:28]
quarkul este trigatul pescarusului si traducerea titlui poeziei tale este:
pasii strigatului pescarusului
sau quarkul este fermionul si traducerea titlului este:
pasii aromelor up(u), down(d), strange (s), charm(c), bottom(b) și top, etc. etc?

=  am uitat
[17.Apr.07 19:34]
Primiti cu steaua din partea unui ID elementar?

=  despre coroana de lumini
Anni- Lorei Mainka
[17.Apr.07 19:51]
placute versuri
undeva peste noi cei ca furnicutele prajiti in cap de ginduri marunte undeva e de bine cu lumina aceea pe care sa speram nu uitam s-o privim
oare crezi ca ea se indreapta intr-o directie...poate ....

=  Microparticula
[17.Apr.07 19:53]
Carmen, iti multumesc de apreciere si pentru stea.
cuvântul Quark mai inseamna microparticula1/3 sau 2/3 din cea a electronului considerată din cărămizile ultime ale materiei.
Cu respect

=  Anii-lorei
[17.Apr.07 20:04]
Anni-Lorei Mainka, iti multumesc de trecere si pentru apreciere, ma bucur ca ti-a placut poemul.

=  serios:)
[17.Apr.07 20:05]
Stiu ce inseamna si chiar daca nu inteleg mi se pare un cauvant si o particula facinanta. Cand eram tanara, am aflat ceva despre Quark dintr-o carte de popularizare a stiintei semnata de Ion sau Iaon Vaduva Poienaru. Cartea am gasit-o asa de interesanta ca am obligat i-am obligat sa citeasca capitolul respectiv pe teoti prietenii si pe toate prietenele mele.

Cuvantul Quark provine din romanul "Finnegan's wake" a lui James Joyce și este asociat cu strigătul pescărușilor. Acest cuvânt desemnează de asemenea și un tip special de brânză, produs în Germania.

El a fost folosit pentru a numi particulele elementare care interacționează prin forța "tare" și care constituie materia "grea" (numită și barionică). După un șir lung de experiențe și descoperiri de răsunet, cunoaștem în prezent că materia este formată din molecule și moleculele din atomi care definesc elementele chimice, descoperite la sfârșitul secolului al XVIII-lea de către Lavoisier. După descoperirea periodicității elementelor și tabla lui Mendeleev în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, s-a ajuns la începutul secolului XX la o imagine a atomilor cu un nucleu dur, punctual și masiv în jurul căruia gravitează electronii.
Pentru ca nu mai am cartea am las niste note de subsol Cotrol Paste/Wilkipedia.

"Nucleul atomic însa s-a dovenit mai apoi a fi și el divizibil (ex. procesele de radioactivitate) și compus de fapt din nucleoni (protoni și neutroni). La începutul anilor 1970 s-a demonstrat însa că și nucleonii sunt de fapt compuși, iar constituenții lor numiți "quarks" (Cuarci) de catre fizicianul Murray Gell-Mann rezistă încă ipotezei de indivizibilitate.

Cuarcii sunt particule de rotație 1/2, numite și fermioni, nume generic atribuit particulelor care au proprietatea că nu se pot găsi în aceeași "stare cuantică", spre deosebire de "bozoni", particule de rotație intreagă care au îndeobște rolul de mediator sau de transportor de radiație și care se pot acumula ("condensa") în aceeași stare cuantică.

Cuarcii sunt de șase feluri după "aromă" : up(u), down(d), strange (s), charm(c), bottom(b) și top(t). Masele cresc de la aproape neglijabil (quarkul up, a mia parte din masa protonul) până la foarte greu, quarkul top fiind tot la fel de "greu" ca un atom de aur, ceea ce este remarcabil pentru o particulă elementară.

O altă caracteristică foarte interesantă a quarcilor este sarcina electrică. Cuarcii au sarcina electrică fracționară : +2/3 pentru u,c,t și -1/3 pentru d,s,b.

Majoritatea particulele descoperite la energii înalte, la accelaratori sau în radiațiile cosmice ( o lungă serie de peste 150 de particle diferite, între care protonul și neutronul sunt cele mai cunoscute) sunt formate din combinații de cuarci. Aceste particule sunt clasificate în două mari categorii: mezonii (formați din doi cuarci) și barionii (formați din trei cuarci, cum sunt protonul și neutronul). Protonul (nucleul atomului de hidrogen) este format din doi quarci "up" și un quark "down" uud. Neutronul, partenerul neutru al protonului în formarea nucleelor mai grele, este format din doi quarci down și un quark up : udd. Astfel sarcina protonului este u(+2/3) +u(+2/3) +d(-1/3) = +1, iar sarcina neutronului este u(+2/3) +d(-1/3) +d(-1/3) =0, așa cum a fost măsurat experimental.

De curând (în 2001) au fost semnalate în experimentele de fizica energiilor înalte și particule formate din cinci quarci (penta-cuarci). Deși situația experimentală nu este foarte clară, teoria permite existența acestui tip de particule și domeniul va fi fără îndoială unul extrem de activ în viitorul apropiat.

Structura cuarcilor este un lucru despre care se vorbește doar teoretic. Există mai multe propuneri pentru o eventuală structură, dar aceste propuneri se bazează mai degrabă pe considerente logice și de bun simț fără nici o legătură cu experimentele. Câteva exemple sunt modelul rishonilor și al preonilor, apărute în anii '80."

=  Raspuns
[17.Apr.07 20:50]
Carmen iti multumesc.
Aprecierile si respectele mele

=  rugăciune
Ioana Geacăr
[18.Apr.07 11:14]
Și totuși textul rămâne în sfera muzicală, a eufoniei cuvintelor, icluzând și "quark", îmi imaginez o rugăciune islamică în multă lumină sfântă, deși ...descompusă în mod ....științific, tocmai antinomia dă forță...

=  Ioana Geacăr
[18.Apr.07 11:38]
Ioana Geacăr, iti multumesc de trecere si pentru apreciere,
puteai sa fi si mai darnica.
Cu respect

=  sub semnul muzicalitatii
Amalia Cretu
[18.Apr.07 20:54]
Poezia debuteaza cu o repetitie care-i fixeaza tema si motivele in sfera magica a traditiei religioase. Invocatia divinitatii, prezenta atat la inceputul cat si la sfarsitul poemei, in mod simetric, releva o dorinta acuta a eului liric de captare a atentiei din partea unei forte superioare si o anumita agitatie sufleteasca.
Fara a fi integral captati de constiinta nimicniciei umane, nu putem nega valentele morale ale unui "strigăt" și unui un "cuvânt" :
"amen amin
aleluia aleluia
Doamne Doamne
Allah Allah
Elohim Elohim",
cuvant care include orice viata, orice imaginatie, orice speranta ...posibile oricand.
La nivel stilistic, predomina enumeratiile si repetitiile care confera un ritm alert, o muzicalitate inedita poeziei si o anume finete a melodicitatii versului. aprecieri, amalia

=  Amalia
[18.Apr.07 23:08]
Amalia Cretu, ma bucura trecerea ta ca intotdeauna aparte,
iti multumesc pt aprecieri.
Cu prietenie
Djamal

Nu sunt permise comentarii(texte) anonime!
Pentru a înscrie comentarii(texte)
trebuie să te înscrii şi să te autentifici.

Înapoi !