Comentariile membrilor:

 =  erika,
ioan peia
[03.Sep.06 12:06]
util demersul tău. numai că ultima afirmație, care nu știu cu-i aparține, - ție sau sursei - m-a cam întărâtat un pic. spui: "religia zoroastristă nu se poate compara ca importanță cu creștinismul, budismul și islamismul." adică, în ce sens? după ton, eu înțeleg că ea este mai puțin pregnantă decât celelate. eu aș zice, dimpotrivă: ea este cu mult mai importantă, având marca întâietății, precum și a profunzimii. cel puțin, vizavi de creștinism și mahomedanism (lăsăm la o parte budismul, care are alt specific), religii părute la 600 de ani, respectiv 1200 după, și care sunt copii fade. creștinismul, luat în substanța lui "revelată", - în scrierile arhaice, iar nu în teologia bombastică de după, - creștinismul, deci, eu un fel de religie de cartier plebeu, în comparație cu zoroastrismul, mult mai elaborat și mai spiritualizat. ca să nu mai pomenim de mahomedanism, care e un fel de copie a copiei, adică un nimic cu moț mistico-fanatic.
iată deci, ca dacă nu punem la socoteală vânzoleala mondială creată de către creștinism și mahomedanism, importanța lor este strict înclinată către zoroastrism.
(repet - cu budismul e altceva.)

 =  erată
ioan peia
[03.Sep.06 12:07]
cui, e cui... pardon!

 =  Domnule Peia,
Erika Eugenia Keller
[03.Sep.06 12:33]
va multumesc si onorata mi-s de trecere
cred ca este primul semn lasat pe pagina mea
cand am scris "religia zoroastristă nu se poate compara ca importanță cu creștinismul, budismul și islamismul" ma referam ca desi zoroastrismul a reprezentat una din cele mai vechi credinte ale lumii, de fapt zoroastrismul a fost mai mult o religie locala.
din acest punct de vedere am scris termenul" importanță"

iar cu partea a doua pentru mine e clar
Dumnezeu este unic
sentimentul divinității trebuie să -i unească pe oameni
pentru armonie, pentru evoluție psihologică și spirituală,
într-o dinamizare gradată și echilibrată a structurilor subtile ale fintei.

 =  typo
Erika Eugenia Keller
[03.Sep.06 12:36]
într-o dinamizare gradată și echilibrată a structurilor subtile ale fiintei .

 =  Erika
Valeriu Dandeș Ganea
[04.Sep.06 06:00]
Documentată și cu "pană" iscusită, ne aduci din vremuri apuse, un gând relogios care și astăzi mai are ecou!
Triada "gând, cuvânt,faptă" pozitiviste atrage populațiile vremii. Și aici întâlnim "judecata de apoi", sacrificiile sunt văzute negativ(deși încă practicate)alcoolul și el trece drept negativ iar morții nu sunt nici înmormântați imediat și nici arși, pentru a nu "murdări" elementele pământ, apă, foc. Sunt duși morții pe munte sau în turnuri înălțate anume apoi oasele îngropate în rocă sau în morminte zidite anume.
Sunt convins că textul acesta va avea continuare și voi urmări cu plăcere și interes.Voi reveni.
cu stimă valu

 =  Valeriu,
Erika Eugenia Keller
[04.Sep.06 06:11]
Multumesc de comentariu si aprecieri
nu sunt adepta extremismelor
Dumnezeu vrea oamenii fericiti nu ciuntiti
'Universul are desăvârșirea proporțiilor armonice, dar armoniile trebuie să se lase pătrunse.( Johannes Kepler )
Căci Dumnezeu nu este un Dumnezeu al neorânduielii
I Corinteni 14, 33
"razboaiele sunt facute de oameni fara armonie"

cu respect,

 =  o dorinta/sugestie
adrian grauenfels
[05.Sep.06 18:46]
Text iluminat si interesant mai ales azi cand Iranul in ciuda trecutului sau fabulos decade in fanatism extremist. Erika pt ca te ocupi cu filozofia religiilor.. mi-ar placea sa ne lamuresti despre Bahai si credinta aceasta, relativ noua. E posibil? Felicitari pt Zoro.

 =  Am citit
Jianu Liviu-Florian
[07.Sep.06 09:40]
Am citit cu emotie si interes atent documentata expunere, si te felicit pentru aceasta trudita realizare. Din partea unui spirit obiectiv si echidistant ca al tau, asemenea trasee prin spiritualitatea religiilor lumii sunt binevenite.

Cu respect,

 =  pentru mine a fost o surpriza
Erika Eugenia Keller
[08.Sep.06 06:12]
Mulțumesc editorului care a pus textul la recomandate
Am fost surprinsă.
Adrian, eu nu mă ocup cu filozofia religiilor dar îmi doresc să știu cât mai multe.
Iar despre religia bahai știu că La inceputul anului 1991 s-au inregistrat ca Asociatie legala.Chiar la noi in țară au format comunitati mari in Cluj, Bucuresti, Timis, Constanta, Mures.
Se vorbeste mult despre aprecierea favorabila a reginei Maria a Romaniei. Si se banuieste că regina, impreuna cu fiica sa Ileana, au aderat in 1926 la noua religie. Adeptii Bahai considera ca toate religiile pleaca de la o sursa divina comuna. Respectul fata de celelalte religii ii face sa nu permita prozelitismul. Singura forma de atragere a unor noi membri poate fi exemplul personal al adeptilor . Religia baha'i afirma ca de-a lungul timpului, Dumnezeu a trimis oamenilor profeti pentru a le dezvalui vointa divina. ( Krishna, Moise, Iisus, Mahomed etc ) Cartile sfinte ale tuturor religiilor nu se resping, ci se completeaza si se implinesc una prin cealalta. Daca un om vrea sa-l cunoasca pe Dumnezeu, el trebuie sa-l vada intr-o oglinda perfecta: crestinii il vad in Iisus, baha'ii in Baha'u'llah. Exclud alti intermediari, apreciind ca in trecut poporul era ignorant si superficiali ca poate de aceea erau necesari preotii care sa citeasca si sa explice scrierile sfinte. Aceasta religie nu recunoaște preotia si viata monahala a credinciosilor izolati de lume. "Biserica" lor este recunoscuta ca organizatie neguvernamentala, cu statut consultativ la UNESCO, UNICEF
citatul acestei religii este
„BUNASTAREA OAMENIRII, PACEA SI SECURITATEA EI NU POT FI REALIZATE DECAT SI NUMAI ATUNCI CAND UNITATEA EI VA FI STABILITA CU FERMITATE."
-Bahá'u'lláh

Bahá'u'lláh înseamna "Slava lui Dumnezeu
Robert Pardon spunea in cartea sa C R E D I N T A B A H A’ I că cei ce au pus bayele Co-fondatori: Mirza Ali Muhammed (Bab); Mirza Husayn Ali (Baha’u’llah) in 1844 iar
Publicatii oficiale: The American Baha’i, The Baha’i Newsreel, Briliant Star (pentru copii), One Country, World Order.
iar ca structura Organizitonala: Casa Universala a Justitiei (Universal House of Justice)(noua membrii) administreaza Credinta Baha’i internationala. Adunarile Nationale Spirituale (noua membrii) administreaza grijile nationale Baha’i. Adunarile Spirituale Locale (noua membrii) administreaza grijile Baha’i la un nivel local. Toate gruparile guvernamentale sunt alese intr-un mod democratic. Se considera ca au Scrieri Sacre: Peste 100 de volume scrise de catre Bab, Baha’u’llah si Abdu’l Baha. Cele mai importante sunt: Selections From the Writings of the Bab(Selectii din scrierile lui Bab), Tablets of Baha’u’llah(Tablate ale lui Baha’u’llah), Kitab-I-Agdas (Most Holy Book)(Cartea cea mai Sfanta), Kitab-I-Igan (Book of certitude)(Cartea certitudinii), Baha’i Preyers(Rugaciunile lui Baha’i), Some Answered Ouestions(Raspuns la unele intrebari).
Termeni unici: Pacea cea mai mare, Manifestarea, El-cel-pe-care-Dumnezeu-il-va-manifesta, Din punct de vedere istoric
Radacinile credintei Baha’i se pare că se gasesc in se gasesc in gruparea religioasa Shi’te a Islamului, care a fost condusa de 12 Imams succesivi, urmasi ai ginerelui lui Muhammad Ali. Cel de-al 12-lea Imam, ca si copil, a fost retras din societate, pentru a scapa de asasinat, soarta inevitabila a celor 12 predecesori ai lui. El a luat legatura cu credinciosul prin “PortI” individuale, prin care el va da invatatura sa.
In 1844 Mirza Ali Muhammad (1819-1850) s-a declarat pe el insusi a fi “Poarta Bab”(se pare ca se pronunta Bob). El pretindea a fi nu doar o “Poarta” ci mai degraba “Poarta lui Dumnezeu, o Manifestare majora a lui Dumnezeu, egala cu profetul Muhammad. Timp de sase ani a adunat credinciosi in jurul lui, proclamand o noua revelatie si finala aparitie a Manifestatiei finale, pentru acest ciclu al istoriei umane. Dupa numeroase conflicte armate cu autoritatile musulmane, Bab a fost martirizat in 1850 si urmasii lui au fost risipiti.
Inainte de moartea sa Bab a desemnat pe Mirza Yahya, un fiu de vita nobila, ca cel care sa-I urmeze. Un alt urmas devotat al lui Bab, Mirza Husayn fratele vitreg al lui Yahya s-a proclamat pe sine a fi “cel-pe-care-Dumnezeu-il-va-manifesta”, Manifestarea majora a lui Dumnezeu, profetita de Bab. El de asemenea, si-a schimbat numele in Baha’u’llah,”Slava lui Dumnezeu” si a proclamat ca Bab a fost predecesorul lui. Mirza Yahya s-a opus cu vehementa acestui fapt si ambele partI au fost implicate in comploturi de asasinare.
Urmasii originali ai lui Bab, care si-au aratat credinta fata de Baha’u’llah au devenit cunoscutI ca Baha’is. Baha’u’llah, o personalitate dinamica cu o puternica vointa a scris peste 100 de volume ale scripturii Baha’i, avand relatii cu demnitari si mentinea o corespondenta larga, in timp ce se afla sub arest virtual acasa, timp de secole.
Moartea lui Baha’u’llah din 1892 a fost urmata de o perioada de tranzitie, cu necazuri. El il desemnase pe fiul lui cel mai mare, Abdu’l Baha (“Sclavul lui Baha”) ca succesor al lui. Fratele lui Abdu’l Baha, Mirza Muhammad Ali, a folosit autoritatea sa la extrema. Abdu’l Baha s-a razbunat, “excomunicand” practic pe cele mai apropriate rude ale lui si privandu-le de veniturile, care le reveneau din averea lui Baha’u’llah.
Credinta Baha’i s-a raspandit sub conducerea lui Abdu’l’ Baha si a calatoriei lui misionare in Vest. Insa dupa moartea lui din 1921, tranzitia puterii a fost inca o data foarte problematica. Shoghi Effendi, nepotul lui Abdu’l Baha a fost desemnat ca succesor, primul gardian al credintei. Cu aceasta pozitie “… deciziile lui erau absolute si finale si cuvintele lui pline de autoritate”(The Baha’i Faith: Its History and Teaching, p.251). Aceasta l-a adus in conflict cu altI membrii ai familiei si curand el excomunica pe fiecare ruda in viata, incluzand chiar si proprii lui parinti. Totusi, sub priceperea administrativa a lui Shoghi Effendi se pare că Credinta Baha’i a continuat sa creasca, pana la moartea lui in 1957. El nu a lasat nici un succesor desemnat si Credinta se afla acum sub administrarea Casei Universale de Justitie, un grup de noua oameni alesi in mod democratic si care se ocupa de Cazuri internationale.
Teologia Baha’i ca si istoria Baha’i este foarte dificil de a le stabili concis. Credinta este relativ noua si totusi, exista sute de volume cu material scris. Semnificatiile simbolice abunda si interpretarea multor puncte este in flux. se considera ca din punctul Baha i Natura lui Dumnezeu este complet necunoscuta. Dumnezeu este transcendent pana la punctul de totala inaccesibilitate. Baha’u’llah vorbea despre Dumnezeu ca : “… Esenta necunoscuta, … inaltata imens deasupra oricarui atribut uman …El este, si a fost intotdeauna, ascuns in misterul vechi al Esentei Lui si va ramane in Realitatea Sa ascuns pentru totdeauna de privirea omului.Dumnezeu este atat de transcendent ca in timp ce El este creatorul tuturor lucrurilor, nu este El cauza lor. El doar emana simplu si vesnic tot ceea ce exista. Prin definitie Dumnezeu este static, Cel neschimbat, separat pentru totdeauna de partasia cu ordinea creata de El.
Gradinile din jurul templului Bahai-biserica tuturor religilor -cum se mai numeste, datorita iubirii de natura ,de armonie,de frumos sunt o minunatie greu de imaginat . Chiparosi, palmieri, pini si alte specii mediteraneene de arbusti si tufe vesnic inflorite, vase cu flori si straturi colorate de sezon insufletesc spiritul vizitatorului cu impresia ca se afla in Gradina Raiului
Templul cultului BAHA'I are 19 platforme cu gradini suspendate pe muntele Carmel.
Photobucket - Video and Image HostingPhotobucket - Video and Image HostingPhotobucket - Video and Image HostingPhotobucket - Video and Image Hosting

 =  Domnule Jianu Liviu-Florian ,
Erika Eugenia Keller
[08.Sep.06 06:20]
Va multumesc pentru aprecieri
pentru mine, pentru dumneavoastră Dumnezeu este unic în ființă și întreit în persoană.
Legea iubirii este esența!




Nu sunt permise comentarii(texte) anonime!
Pentru a înscrie comentarii(texte)
trebuie să te înscrii şi să te autentifici.

Înapoi !