Comentariile membrilor:

 =  .
alexandru moga
[10.Feb.09 21:41]
sabin balasa nu facea portretele familiei prezidentiale?
foarte frumoase tablouri era unul cu elena ceausescu chiar extrem de reusit exprima cum sa spun vigoarea ei revolutionara flacara revolutiei arzand in ea

un pictor extrem de talentat felicitari pentru poezia frumos scrisa

extrem de interesanta trimiterea la acest mare pictor roman acest mare patriot

 =  sabin
Mihai Constantin
[10.Feb.09 22:02]
ia vezi tu, poate-ți răspunde și el recunoscător și cu ochii umezi, cu sincere mulțumiri etc. - ca Marinela... :)

și, ca o completare, să știi totuși că Elenele cele mai marfă de marfă îi ieșeau viitorului ministru al culturii - prof. Zamfir (zis "Firu") Dumitrescu - tot un fel de postmodernist manierist, dar nu de sorginte mitologic-autohtonă etc.

however, un poem despre sabin bălașa s-ar cuveni să fie scris de vadim, poate și de păunescu, sau chiar de cei care se-ntreceau mai deunăzi cu versificări la moartea lui grigore vieru. mie așa mi s-ar părea adecvat și coerent.

altfel, tot sabin bălașa - d-zeu să-l ierte, că am uitat să-mi încep supercomm-ul cu asta... - a mai fost și cel care a decorat mirific (citez de pe B1 TV) "palatul de la Izvorani" sau, alteori, "conacul de la Izvorani" al fam. columbeanu.

iar textul tău, așa cum e el cu bune cu rele, este oricum peste valoarea lucrărilor lui sabin bălașa. asta judecându-i valoarea după aproape toate criteriile, cu exceptia criteriului valorii de catalog. :P

 =  .
Alexandru Dan-Alexandru
[10.Feb.09 22:38]
alexandru, geneza lui sabin balasa e o pictura murala care nu are absolut nicio legatura cu familia prezidentiala, ci e un imn inchinat femeii.

mihai, acesta nu e un text pentru sabin balasa, poate ai citit altceva. ar trebui sa vezi geneza lui balasa.



 =  .
alexandru moga
[10.Feb.09 22:42]
geneza poate n-are legatura sunt de acord dar sabin balasa are legatura cu familia prezidentiala nu se poate separa una de alta asa cum hitler are legatura si cu arhitectura si cu lagarele de exterminare sau makarenko (poemul pedagogic) cu poezia si cu lagarele de concentrare pentru minori in perioada 1918 - 1936 7.000.000 de puradei orfani au murit in curtea lui makarenko cel care a scris frumosul poem pedagogic

 =  kill'em all...
Victor Potra
[11.Feb.09 07:59]
Nu pot să nu remarc talentul distructiv, acolo unde el înflorește.
Doi comentatori s-au legat de subiectul (mai degrabă pretextul) poeziei, uitând de textul în sine. Mihai, într-un târziu, a apreciat în treacăt poezia, fără însă a lăsa un feedback care să-i folosească în vreun fel autorului.

Oare vă dați seama că acest tip de atac concentric, represiv, creează interdicții, tabuuri? De ce ar fi reprobabilă o trăire poetică în fața unui tablou al lui Sabin Bălașa? De ce ar fi nocivă o emulație spirituală în urma lui Nichita Stănescu? Pentru că autorii numiți au făcut compromisuri ca să trăiască? Pentru că nu aveau și un "second job" și libertatea de a creea după plac? Nimicul timp de patru decade ar fi fost preferabil?

Dincolo de discuțiile despre moralitatea artistului, rămân cu impresia că sunteți limitați sau răuvoitori, cu regret o spun... A confunda cu atâta obstinație opera cu autorul și a face un mix continuu din valoarea estetică și judecata morală, mi se pare fix una dintre premisele totalitarismului pe care pare că-l vânați...

Pentru a fi liberi e suficient să refuzăm asumarea de idoli, nu e nevoie să demolăm Stonehenge...

Singurul lucru cu adevărat nociv sunt demolatorii cu orice preț...

Alexandru Dan, îmi cer scuze că nu-ți las un feedback pe poezie, nu am starea, deși mi-a plăcut, tot ce pot face acum e să pledez pentru dreptul de a scrie despre orice, cu singura condiție de a scrie bine. Tu o faci aici, felicitări.

Victor Potra

 =  .
Alexandru Dan-Alexandru
[10.Feb.09 22:55]
titlul textului meu desemneaza o pictura, nu un autor. daca titlul ar fi fost doar geneza, ar fi insemnat cu totul altceva, iar cu asta trebuie sa fii de acord.


 =  .
Mihai Constantin
[10.Feb.09 23:04]
da, așa e, așa e... de-aia noi milităm acum pt. pace & fumăm (cam mult, uneori. nu?) în cinstea ei. dar noi știm că asta ne ajută să vedem toate lucrurile din jur foarte clar, într-o lumină epurată de orice particule parazitare. și să luptăm.

alexandru, nu pot să mai văd nimic de sabin bălașa, intru în crize gen ca atunci când intră iliescu în biserică... mie - dintre ăștia murali - îmi place banksy. poate scrii ceva de el. sau, dintre autohtoni, alexe popescu. poate scrii ceva și despre el. și ombladon a făcut la tonitza tot secția de "murală". doar că nu a aprofundat.

 =  .
alexandru moga
[10.Feb.09 23:06]
corect
e un punct de vedere mai mult decat corect

in cazul asta imi cer scuze ca te-am inoportunat cu aberatiile mele despre oamenii de cultura ce au colaborat cu nerusinare cu un regim care a facut genocid oamenii de cultura care au avut privilegii si foloase materiale necuvenite doar pentru ca au pupat funduri prezidentiale si au imbratisat ideologii totalitare si ca au imbratisat ei ideologiile astea totalitare nu e un capat de tara treaba lor optiunea lor dar raul facut in timp este mult mai mare

cei nascuti dupa revolutie habar nu au ce si cum a facut balasa & co si asta e un lucru rau deoarece tinerii trebuie sa aiba repere morale dupa care sa se ghideze

sabin balasa este un astfel de reper moral ma intreb eu retoric

 =  .
Alexandru Dan-Alexandru
[10.Feb.09 23:20]
trebuie sa recunosc ca nu l-am cunoscut pe balasa decat prin intermediul picturilor de la univ cuza si ase. oricum, repet, titlul nu desemneaza decat o pictura, si nu un autor.

 =  .
Alexandru Dan-Alexandru
[10.Feb.09 23:20]
trebuie sa recunosc ca nu l-am cunoscut pe balasa decat prin intermediul picturilor de la univ cuza si ase. oricum, repet, titlul nu desemneaza decat o pictura, si nu un autor.

 =  victor
Mihai Constantin
[11.Feb.09 11:44]
nu vreau să forțez nota spunând că a vb. despre bălașa e ca și când ai vb. despre hitler. nu este (chiar) așa - deși acum ceva vreme se vorbea și despre hitler pe aici și eu am fost printre puținii care au atras atenția fix asupra lucrului la care te referi tu acum, aici: valoarea intrinsecă a acelui text (pamflet f. slab), dincolo de subiectul dement. între timp textul ăla a fost șters.

în cazul textului de față, lucrurile nu stau chiar așa grav - am mai spus-o și într-un alt comm mai sus & ai observat și tu asta.

dar, mă întreb și eu (retoric - vorba lui al. moga): sunt oare "limitat" și "răuvoitor" dacă pur și simplu nu pot să judec valoarea literară & să comentez pe text în cazul unui poem despre - să zicem - ceaușescu?

sau nu, nu despre el, ci despre unul din lucrurile bune & frumoase pe care le-a făcut (acceptând că "geneza" e ceva bun & frumos - deși dpdv artistic e un fel de manea ethno remixată de pavel coruț, cam ca tot ce a pictat maestrul bălașa).

deci - revenind - nu despre ceaușescu, ci despre una din operele sale - cum ar fi canalul dunăre-marea neagră...? când eu, și tu, și toți oamenii cu o inteligență & un minim bun-simț din țara asta știm că acel canal a fost făcut cu prețul libertății unor oameni. putem să discutăm despre valoarea literară a unui text despre canalul dunăre-marea neagră? și, forțând: dar despre holocaust? etc. etc. toate astea sunt operele unor oameni care puteau să picteze și Luna în dungi alb-negru, și tot nu ar fi contrabalansat cu jegul din sufletul lor.

deci, păstrând proporțiile, despre asta e vorba când scrii sau judeci orice operă a lui sabin bălașa: despre prețul care a fost plătit în spatele ei. dincolo de valoarea ei intrinsecă sau, și mai rău, de valoarea de catalog - într-o societate needucată & cu tradiție artistică de maxim 200 ani (și chiar și aia nesemnificativă la nivel european).

și, repet, poate că ai dreptate și poate că sunt limitat și răutăcios - cum spui - dar eu încă mai sunt la vârsta la care nu pot să disociez violul de orgasm, și să mă bucur doar de cel din urmă.


 =  kill'em all... Revenge of the Sith
Victor Potra
[12.Feb.09 07:11]
Mihai, la întrebarea ta "sunt sunt oare "limitat" și "răuvoitor" dacă..." răspunsul este: probabil că da, ești.

Pentru că faceți niște confuzii elementare, și din păcate nu doar voi, plebeii comurilor, ci și parte din protipendada editorilor:

1. Confuzia între autor și text
2. Confuzia între subiect (pretext) și trăire artistică
3. Confuzia între moral și estetic. Eu susțin că arta este amorală. De discutat.
4. Confuzia între mesaj și receptare.

Aveți o percepție total destructurată a evenimentelor din jur. Această degringoladă este evidentă în interpretarea fenomenului artistic-literar cu care vă confruntați aici. Despre restul zonelor de interacțiune nu pot decât să bănuiesc...

Deci răspunsul corect, ținând cont și de ce am citit scris de tine (coms & texts) este: //ori "limitat" ori "răuvoitor"//. La Moga e "și".

Despre Ceaușescu se poate scrie foarte bine un poem beton. Cu încărcătură emoțională diversă: de la ură la nostalgie. Subiectul nu va influența apriori valoarea textului decât dacă ești "ori limitat ori răuvoitor"

Delimitarea preliminară a subiectelor "decente" reprezintă o intromisiune agresivă în actul artistic.
Faptul că un om născut după Ceaușescu (1990) găsește o sursă de inspirație în Sabin Bălașa, fără să-i pese de altceva decât de emoția resimțită la vederea picturii, fără a ține cont de istoria trecută - mie mi se pare o șansă de renaștere autentică, de reconciliere reală cu trecutul, în care cei clar dezinteresați pot face o reevaluare spirituală corectă, non-politică, a ceea ce ne-a parvenit din aceste decade tulburi de orânduire comunistă.
Faptul că voi regizați o condamnare apriori mă face să vă văd ca pe niște exponenți ai unui totalitarism de gen nou, negativist: "asta nu e voie!"

Cât despre diferența dintre viol și orgasm, v-aș recomanda să nu vă mai asumați rolul de mascul alfa când nu e cazul...

Take a bow and think again.

Victor Potra

 =  victor
Mihai Constantin
[12.Feb.09 08:09]
îți respect părerile, chiar dacă - exact ca și tine cu ale mele - nu prea pot să fiu de acord cu ele. dar cred că e ok așa, nu e cu supărare. altfel, dacă am fi cu toții de acord cu orice, ne-am plictisi f. tare.

eu nu am porniri nici răuvoitoare, limitat nu mă consider și nu mi-a mai spus nimeni ever așa ceva, iar porniri totalitare... ferească sfântul. :) în plus, am o mare durere-n paișpe față de orice chestie fără miză, cam ca și asta de aici (am mai zis-o și cu alte okazii, u know very good.) de aceea, îți respect opinia și nu am să fac decât să adaug, sau să accentuez încă o dată ceea ce spusesem mai înainte: victor, a scrie la modul serios & pătruns de emoție artistică (deci altfel decât ironic sau critic "destructiv" - cum zici tu) despre un mare kitch e... kitch & e de rahat. știi și tu asta f bine, și nu mă poți contrazice. astea sunt limitările umane, etice, plm etc.

eu nu mă aventurez să scriu nimic și nici măcar să-mi dau cu părerea (prin comm-uri, gen... :) ), despre echipamente IT, sau despre creșterea struților, pentru că mă fac de - ghici? - același rahat de care vorbeam mai sus. nu mă pricep, de-aia.... în schimb, victor, trust me... am tone de educație artistică în spate, cu acte în regulă și alea-alea :)... și nu mă laud cu asta (ia-o doar ca pe un fapt real). de aceea, îți spun cu mâna pe inimă și ție și lui dan-alexandru și oricui nu știa asta by default: tot ce a pictat sabin bălașa e de un kitch înfiorător. e oana zăvoranu, victor, aia e... oana zăvoranu:)

nu e locul aici, nici audiența și nici nu am timp să explic mai multe de ce și cum, dar respectă ce îți zic și crede-mă, por favor.

după cum vezi, nimic despre totalitar sau despre promiscuitatea morală a unuia sau a altuia. am pus deoparte acest subiect, ca să nu mai generez discuții aberante. oricum - apropo - cred că am dezbătut cam mult un subiect de maxim 2 lei. motiv pt. care eu n-am să-mi mai pierd vremea în subsolul acestui text from now on. :)

cu bine,
Mihai

 =  un (alt) plebeu al comm... :)
Anca Roshu
[12.Feb.09 10:21]
vasazica treaba sta asa : avem o poezie, frumoasa, in opinia mea, care a nascut intre timp multe commenturi care, bineinteles, nu sunt despre poezie. este deja o cutuma, bag de sama, o practica indesita pe zi ce trece sa sari la jugulara autorului cand n-ai chef sa-i zici ceva despre text, de bine, de rau, cum o fi.

eu vreau sa zic despre text, mai intai : imi place, imi place, imi place femeia care iubeste si vede mere peste tot, femeia care ar putea fi iubita si marul care are degete, descopar, placut surprinsa in finalul poeziei.
imi place si adam care curata scorburile marului pentru femeia pe care ar putea s-o iubeasca, si pune flori la loc de reinflorire.

nu o sa scot niciun cuvintel despre sabin balasa, ca mi se pare cat se poate de offtopic.

dar, in schimb, vreau sa zic ca sunt de aceeasi parere cu me_high, ca nici eu nu pot disocia arta de (i)moralitatea si lipsa de verticalitate a autorului ei, si ca daca e viol, nu te mai poti bucura de orgasm, decat daca ai ceva pitici pe la mansarda, o hoarda intreaga mai exact.
nu cred ca arta este amorala, si nu cred ca ar trebui sa fie vreodata.
nu cred ca un creator de arta poate fi credibil, daca nu se regaseste in arta lui trairea intima. ori, daca vorbim despre arta, indiferent in ce forma, eu cred ca vorbim despre o forma a Frumosului. si daca autorul este obscen, vulgar, nebun, dictator, criminal, arta lui : 1) ori il reprezinta, si atunci se va intampla ce s-a intamplat deja cu mein kampful, par example, adica e citit, ca sa vezi cum functioneaza un creier bolnav rau; 2) ori nu este credibila, fiindca artistul minte, minte frumos ca sa iasa ceva frumos, dar ceva din intimitatea fiintei lui ramane, deci o sa gasim ceva fragmentat, necredibil; si in cazul cu pricina, arta nu e chiar arta, fiindca eu sunt absolut convinsa ca Poetul, spre ex, nu minte. si ma refer la Poet, si nu la pleiade de cavsi-necunoscuti care-si asuma diverse merite in viata virtuala, fara a le avea deloc in cea reala, si a caror asa-zisa opera poetica o sa reziste fix cat casuta lu' primul porcusor din povestea cu cei trei porcusori, adica la prima suflare mai energica, nu ramane nimic din ea.
cam atat.
pentru dan alexandru, scrii frumos, scrii bine, in opinia mea, si daca ai reusit sa atingi unu, doi, zece cititori cu poezia ta, inseamna ca poezia ta a miscat niste suflete. si doar asta conteaza
keep up the good work! :)

 =  .
Alexandru Dan-Alexandru
[13.Feb.09 13:08]
un singur lucru, si ca sa fiu mai rapid voi prelua exemplul lui mihai, canalul.
ei bine, canalul, nu poate fi un element de neutilizat intr-un text doar pentru ca a fost creat cu mari sacrificii impuse de regim. nu. canalul poate fi folosit ca un simbol predefinit, unul la care autorul nu mai are de lucrat, pentru ca el inglobeaza deja suferinta, moarte, catuse, munca silnica, ceausescu, comunism etc. astfel ca intr-un text autorul poate apela la el transmitand dintr-o data mai mult pe un spatiu mai mic, creand si multiple conexiuni cu eventual alte elemente care apar. canalul dunare-mare neagra poate fi astfel un simbol neuron, si daca nu, macar un simbol-celula gliala.

arta nu are de-a face cu moralitatea. arta e pentru om, iar omul ca sa fie om nu trebuie sa fie moral.

 =  .
Filiuta Andra
[13.Feb.09 23:26]
Plange poezia saraca de comenturile adunate sub ea. Are cineva de gand sa observe poezia de sub titlu si sa-i citeasca totusi textul? Poezia nu este pentru/despre acest pictor. Este o poezie de dragoste care nu are absolut nici o legatura cu Ceausescu, comunismul si de fapt, nu are legatura cu nimic despre ce vorbiti si va certati voi aici.
Incercati sa cititi versurile si nu mai faceti dovada unor "Becali" in devenire, sarind in sus si intrand in convulsii de la un cuvant/un nume care va atinge scamele de pe creier.

 =  ziceam că nu mai scriu aici, but it's 2 funny ca să mă abțin
Mihai Constantin
[16.Feb.09 00:09]
andra, tu ai scris textul ăsta, cumva? sau ești doar avocata / prietena / sora or whatever a autorului? m-am uitat pe pagina ta și n-ai mai postat nimic din 2005, iar ce postaseși pe atunci e plin de dulcegării & siropoșenii, oricum... și fiindcă tot vb de becali & scamele de pe creier, pot să bag mâna-n foc că dânsului îi plac la nebunie (sau "la nebunie" :P :P) picturile lui bălașa. gen, îi dau așa un sentiment eroic, de apartenență la glia strămoșească. sunt sigur sigur.

și comentând strict pe text, pt. că văd că o ceri la modul ușor țopesc-iritat, să știi că Moxa e ceva legat de ASE (și aici lucrurile încep să se lege cu fresca lui bălașa și nu numai :D )

așa că atunci când zici "izvorăsc din moxa", "și-l curge de la frunze către moxa" sau "din grădina moxei" sunt sigur că te referi la căminele studențești & cantina marelui focar de cultură care este ASE-ul... și faci asta exact în spiritul a ceea ce ziceam mai sus, ca să accentuezi coerența din interiorul poemului, pe linia bălașa - ASE etc. :)) nu?

...fiindcă altfel ai fi scris "moksa".

 =  .
Alexandru Dan-Alexandru
[16.Feb.09 00:14]
moxa pt ca acolo locuieste andra si acolo locuiesc si eu.

 =  .
Mihai Constantin
[16.Feb.09 09:57]
e clar, acum e beton textul.

 =  ptr A.D.A.-Husi
Alexandru Corneliu ENEA
[19.May.09 14:52]
dracu te-a pus sa-l pomenesti pe sarmanul balasa? iata ce ai starnit! asa ai fi patit si acum cca 200 de ani,in franta, daca faceai referinte la artistii de curte a lui napoleon (exilatul)care l-au pictat, cantat, poetizat, romantat in sute de lucrari consacrate.deci, mai asteapta si tu inca vreo 180 de ani si scapi de sus pomenitii semnatari.
poezia ta mi s-a parut cam incifrata si cu vagi urme de geneza.decor cu mar,serpi,moxa,flori si adam in versuri care apar ca jocul calului pe tabla de sah.puteai sa ma faci mat, dar mai trebuie sa studiezi.premise sunt din belsug, har ai.succes. cu prietenie.




Nu sunt permise comentarii(texte) anonime!
Pentru a înscrie comentarii(texte)
trebuie să te înscrii şi să te autentifici.

Înapoi !