Comentariile membrilor:

 =  nu chiar
felix nicolau
[11.Nov.07 20:55]
a vrea sa aud si eu care roman european contemporan? cartarescu, la care lucrez din greu pt a face o comparatie cu trilogia lui breban, mi se pare ABSOLUT ilizibil. scrie pt super elitisti, alambicat, deviat, incarcat, greoi, fara spectacol, in gen proust-th mann, care o faceau mult mai bine la timpul lor. si breban e imbatranit, dar el cel putin are nerv. o singura fraza daca citez dintr-un orbitor, sigur le va cadea netul multora. genul de autor cumparat din snobism si necitit. normal--un poem evazionist de aproape 2000 de pagini

 =  cartarescu si orbitor.
Tara Mircea Marcel
[11.Nov.07 22:19]
am citit doar prima parte a trilogiei lui Cartarescu, Orbitor (urmeaza si celelalte doua) si am ajuns la concluzia ca stilul lui ma prinde din doua motive:
1 "elitism cultural" termeni stiintifici, neologisme, care te provoaca sa iti ridici standardul personal al vocabularului si al cunostintelor daca vrei sa intelegi
2 imaginile pe care le creeaza. m-au absorbit pur si simplu, obligandu-mi mintea sa recreeze in detaliu lumea aceea subteranta, fluturele urias din lift, bucurestiul vazut de la geam, in timp ce statea cu picioarele pe calorifer. daca in materie de actiune nu exceleaza, in materie de imagini generate de un subconstient bolnav, este extraordinar.

 =  ma uimesti iar
Anni- Lorei Mainka
[11.Nov.07 23:32]
critica ta ....asa dur.....ai publicat despre acest subconstient bolnav caruia i-au crescut actiunile lit. printre normali, ptr ca asa presupun se vor toti.....?
abea astept sa vad paginile despre Breban?!

 =  ah, scuze...comul anterior ptr dl.FELIX
Anni- Lorei Mainka
[11.Nov.07 23:35]
scuze dl Hulubei - articolul dvs. are o penita ascutita si cerneala destul de neagra...ma bucur sa mai aflu despre pulsul din tara....
ma voi interesa care este de fapt impresia printre cunostintele mele care toate au carat cu pasiune aceste carti spre concediile lor caraibiene...nu stiu daca o vor citi, dar multi o au pe masa delucru

 =  ah
Anni- Lorei Mainka
[11.Nov.07 23:36]
scuze iar - dl Holoboaca si nu cum am scris - computerul meu face pe nebunul , cade , scriu si apoi incerc sa inod firul si nu imi prea reuseste, scuze...

 =  vâlvă și interes
holobaca gheorghe
[12.Nov.07 00:45]
Sincer, nu mă așteptam la stele,dar sunt încântat, de ce să nu recunosc.
Am cam muncit pentru acest texst: trilogia în sine plus bibliografie. Stimată Anni-Lorei Mainka, numele de pe site este Holobaca Gheorghe, iar cel de scriitor George Holobâcă.Mulțumesc pentru trecere. Cărtărerscu este totuși un fenomen, dacă e atâta vâlvă și interes în jurul lui...

 =  sa stiti
Anni- Lorei Mainka
[12.Nov.07 01:14]
da - sa stiti ca textul este de stele -- am aflat foarte mult, concentrat, compact
ma scuzati de harmalaia cu numele dvs. doream sa trimit un semn si a iesit ce a iesit
acum stiu - holobaca gheorghe....
si da, Cartarescu este un fenomen si pe de alta parte bine mediatizat
succes Va doresc si inspiratie

 =  *
Dan Cârlea
[12.Nov.07 07:23]
ma bucur ca Felix a spus lucrurilor pe nume. Si mie mi se pare de necitit Cartarescu, doar anumite parti din poezia lui mi-au placut, dar orbitoarele...
E un risc sa spui asa ceva, dar si o victorie asupra snobismului.


Nu sunt de acord cu trantirea criteriului notorietatii in problema calitatii scrisului - "Cărtărerscu este totuși un fenomen, dacă e atâta vâlvă și interes în jurul lui..." ba, de multe ori, valva din jurul unui autor e semnul ca ceva e putred in Danemarca. Daca cineva ar scrie lucruri absolut socante, ar lovi in miturile publicului, ar sterge pe jos cu sentimentele nationale, s-ar plasa, adesea, la limita devianta a sexualitatii, ar face cu siguranta vanzari mai mari decat un autor "cuminte" si poate mai valoros.

Va amintiti de "sufletul romanului este ca un cur", al lui Patapievici? La vremea aceea a provocat un scandal imens, el a trebuit sa nuanteze la nesfarsit, totul avand, finalmente, efectul unei simple campanii de marketing.
Oricum, mai sunt unii care spun ca il citesc si pe Buzura cu placere...

 =  orbitor, cartarescu si altele...
Fluerașu Petre
[12.Nov.07 13:25]
textul de aici este inedit, pentru ca prezinta unul dintre cei mai apreciati autori romani astazi.

Trebuie insa sa fiu intr-o oarecare masura de acord cu felix nicolau. Cartarescu in Orbitor mi se pare invechit, vetust chiar, in directie total opusa fata de literatura occidentala, care coboara discursul intr-un limbaj accesibil. Pana la urma, cine oare mai vorbeste astazi ca un academician? Cred ca nici macar academicienii... :)

personal, singura carte a lui Cartarescu pe care am apreciat-o este De ce iubim femeile! Aia da, e o carte care chiar spune ceva real. Restul sunt frectie la picior de lemn.

Oricum, felicitari pentru efortul depus, Orbitor este totusi o carte care s-a vandut foarte bine - 10.000 in primul weekend.

inedita aducere in atentie.

petre

 =  șampanie pentru Nobel
holobaca gheorghe
[12.Nov.07 17:55]
Felix a blocat din start varianta pozitivă
a receptării trilogiei. Aștept pe fanii lui Cărtă,
pe cei care au pus deja șampania la rece pentru
sărbătorirea Nobel-lului

 =  discutii
felix nicolau
[12.Nov.07 20:24]
eu ma bucur pt articolul asta, pt ca ar trebui sa deschida o discutie serioasa asupra prozei romanescti contemporane. si chiar parerile sintetizate aici imi sunt de ajutor in constructia articolului meu.
la parerile de mai sus, as zice ca un roman nu se citeste pt a acumula cunostinte intr-un domeniu. si da, incredibil, pana si buzura e mai lizibil. noroc ca nu s-a apucat si el de trilogii!

 =  *
mihai zabet
[12.Nov.07 22:17]
premiul nobel ca premiul nobel buzura ca ceausescu ca tare mult il iubea buzura nu stiu de ce este amintit aici politrucul de buzura despre cartarescu numai de bine dar is de acord cu ce zice felics si mai spun si eu ceva in afara de faptul ca amicul carta este un obisnuit al palatului cotroceni sau mai bine zis un aplaudac din anturajul presedintelui marinar si cum ziceam in afara de acest fapt pe masura ce cliseele poetice ale lui carta se epuizeaza si sunt aruncate la gunoi se intoarce si recupereaza forme vechi pentru clisee noi si asa mai departe

ca o mika konkluzie uite cum numai oamenii de alcov oamenii de casa ai puterii au trecere spre multravnitul premiu nobel mai cunosc un caz dar o sa ziceti ca iar ma iau de nichita stanescu cel care n-a avut nici in clin nici in maneca cu puterea de pe vremea lui el ar fi fost propus la nobel ca nu se stie sigur asa din cauza talentului si nu din cauza salariului luat de la ministerul de interne

 =  re-discuții
holobaca gheorghe
[13.Nov.07 02:28]
Și dacă unele dintre
opiniile noastre ar fi taxate
drept cârcotașe!?

 =  sigur
Anni- Lorei Mainka
[13.Nov.07 09:11]
evident ca l-ar supara....dar ce e cu libertatea de ati spune parerea , ca de fapt scriitorii traiesc din parerile cititorilor....eh, nu chiar toti...
sigur ca e bine sa tot scrii si sa te tot publice....admir, citesc, pentru ca am timp.....dar ma intreb uneori cum se citeste orbitor intr-o noapte, cunosc eu oameni care spun asta ....
eu n-am reusit nici degete mici de filip florian sa citesc intr-o noapte...
poate ca cei care citesc diagonal si n-au probleme´materiale si de ochelari

 =  ...
Mihai Robea
[13.Nov.07 19:16]
"comparabilă cu proza lui Eminescu și a lui Mircea Eliade"...orbitor!
pe cât de exhaustivă răbdarea noastră, pe atât de excesivă impertinența sub masca unei "virilități" de nimic. Mă raliez bunului simț cu bucuria de a vedea că încă mai există.

 =  mult zgomot pentru nimic
Cătălin Al DOAMNEI
[13.Nov.07 20:25]
cărtărescu= ceaușescu!!!ole, ole,ole ceaușescu nu mai e, cărtărescu încă e!

...dar ca să spui că tu ai scris piatra tombala a poeziei românesti ori că avem de-a face romancier al planetei, de dinainte și după Dostoievsky...

 =  limbaj accesibil
holobaca gheorghe
[14.Nov.07 18:24]
În ce privește contestația
vehementă nu ajung afirmațiile,
trebuie și argumente, singurul pertinent fiind cel al lui Petre:" literatura occidentală (...) coboară discursul într-un limbaj accesibil..."

 =  ...
ioan albu
[15.Nov.07 16:25]
Părerile că Orbitorul ar fi greu de citit, elitist, în contra direcției de azi din literatura occidentală sunt emotiviste, adică exprimă judecăți despre cititor, nu despre operă; afirmațiile că ar fi un aplaudac, un obișnuit al Cotrocenilor sunt ad hominem și, ca atare, mă lasă rece - au aceeași valoare, dar mai puțină savoare, ca o înjurătură. Cine poate oferi un argument pertinent, logic corect, pentru lipsa de valoare a trilogiei cărtăresciene? În lipsa unor astfel de argumente discuția nu merită nici urmărită, nici purtată.

 =  "De avem sau nu dreptate, Eminescu să ne judece"
Mihai Robea
[15.Nov.07 22:18]
de la existența unor fragmente de proză plăcute la oficializarea lui cărtărescu, la propunerea lui ca model unor generații, dincolo de simpatiile si resentimentele noastre, argumentele sunt acolo unde au fost dintotdeauna, vor sti milioanele ăstea de oameni ce să aleagă, despre ce vorbim noi aici...

 =  dlui albu, care ne cere imperial argumente. cu umilinta ii furnizam
felix nicolau
[18.Nov.07 22:19]
orbitor il arata ceea ce este, un poet barochist, fastuos indian. the pattern in the carpet al lui james se pierde sub frazele demne de un faulkner la vremea lui. trilogia asta vine, din pacate, prea tarziu pt literele noastre. scoala de la targoviste a mai consunat oarecum european. orbitor e mai ambitios la capitolul anti-roman decat joyce si ceilalti avangardisti.

structura centripeta, ca sa nu zic concentrica, are izbucniri de o mare frumusete si sugestivitate, insa nu cred ca e admisibil sa te intinzi pe 1400 de pagini in vremuri in care cititorul nu mai gusta nici amintirile din copilarie, care mi se par senzationale prin impletirea comercialului senzationalist cu melancolia si cruzimea pitite sub un umor delicios. cartarescu il prelucreaza pe lautreamont prin haetera esmeralda a lui th mann, din dr faustus. cineva spunea ca acum ne-am racordat la romanul occidental. eu ma umplu acum de naipaul, ian mcewan si altii dar nu vad unde l-as putea pe cartares. poate doar in viitor

acum compar orbitorul cu amfitrion-ul brebanian, pt o serie de articole. si breban e static, imbatranit, dar la el cel putin exista un dinamism al dialogului de idei si chair al descrierii anatomiei virile. cartar nici macar in episodul de la tantava nu se poate concentra la epic. asa cum zice, se ingrozeste chiar el vazand cum creste teancul de foi pe masa lui. nerespectand canonul lui bloom, el aplica in literatura laisssez-faire-ul din economie. un entomolog poet, dominat de propriile obsesii pe care insa nu stie sa le puna in scena.
din ce am intrebat, toti au auzit de el si aproape nimeni nu a citit orbitor.

 =  deficitul de epic
holobaca gheorghe
[18.Nov.07 23:59]
Deficitul de epic, da, stă în picioare, roman fără story,cam greu, dar dacă, vorba lui Chivu standardul lui Cărtă "depășește pe contemporani"? Am tot încercat să justific această afirmație...

 =  pun si eu aici
Ligia Pârvulescu
[21.Nov.07 02:36]
o umila parere. Am citit Orbitor, toate cele trei, la vremea aparitiei fiecaruia. Initial am fost entuziasmata, ultima parte aparuta in vara asta nu m-a prea entuziasmat...si chiar m-am intrebat daca nu cumva mi-am schimbat eu gusturile.
Cu siguranta sunt foarte subiectiva cand spun ca mie-mi place cum scrie Cartarescu, am citit si Travesti si Nostalgia...oricum, eu agreez risipa de cuvinte si melancolii, pe de alta parte incerc sa scap de lucrul asta pe care il vad totusi ca pe un defect.
Ideea e ca mie mi-au placut imaginile pe care mi le-a oferit scriitura lui. Asta fiind desigur, parerea cuiva fara mare stiinta in aprecieri literare. Am vrut doar sa spun ca in ciuda argumentelelor contra, mie imi place per total :)

 =  +
felix nicolau
[22.Nov.07 14:06]
mie nu per total, ci tocmai pt cateva episoade. bunaoara cel cu strigoii iesiti din cimitir. dar si acolo violeaza cu "membrul ihtifalic". si pregatirea caloianului e intersanta. doar ca omul nu se poate retine de la un milion de cuvinte si sofisticarii. pt viitor? :)) nu sunteti realisti---credeti ca vor veni vremuri asa lente, dispuse la citit poeme de 15oo pagini? as zice sa ne referim la referintele unui scenariu de succes si o sa vedem cat de viitorinci suntem

 =  Un autor fara talent dar cu "relatii si pile"
Nora Nicolau
[20.Dec.07 16:32]
Inainte era "lins" Breban,acum Cartarescu iar pe viitor vor fi altii.Nu inteleg de ce atata pupincurism la un individ care nu are nimic a spune,decat relatii la o editura care-i face publicitate desantata pentru a i se vinde cartile ce aduc venituri.Cat despre Nobel,sa fim seriosi.Probabil ca il va primi daca il va decerna H.Garbea in persoana.In occident sunt cohorte de "noi" scriitori est -europeni care se doresc genii si vor mai nu stiu ce premii,iar cartile lor zac prin rafturi pe la edituri de duzina in speranta ca vor fi si vandute candva.In schimb in tarile lor de origine se face mare valva ca "marii scriitori respectivi" au fost tipariti de edituri occidentale.Unul dintre acestia este si Orbitorul nostru Cartarescu.Acolo publicul larg nu are habar de ei.Ideea cu Nobelul e mai veche,de cativa ani,cand un "critic" literar la o emisiune Tv unde era invitat acest Cartarescu mintea populatia pe fata,cum ca vezi Doamne, este propus pentru Nobel.Si toate acestea in momentul cand in Romania sunt atatea talente autentice dar care nu razbesc fiind inlaturati de astfel de orbitori falsi care au pile si relatii acolo unde trebuie,iar "fraieri" de duzina care sa-i laude se vor gasi mereu pe toate strazile,sau oportunisti sadea care astfel cred ca vor accede langa Marele Orbitor!

 =  Pentru Nora Nicolau
Caret Victor
[01.Jul.08 20:15]
Poate ne explici si de ce Cartarescu este un scriitor fara talent, altfel tot textul tau nu este decat o jalnica si stereotipa rautate gratuita. Mai am niste intrebari pentru tine :
1. Ai citit vreo carte de Cartarescu ?
2. Spui ca Humanitas i-a facut publicitate desantata. Chiar crezi ca atatea sute de mii (poate milioane ) de cititori s-au lasat fraieriti de publicitate si i-au cumparat cartile ?
3. Chiar crezi in prostia "Cartarescu nu are nimic de spus" ?
4. Oare critici literari ca Nicolae Manolescu, Alex Stefanescu, Dan C. Mihailescu etc. (practic cei mai tari la ora actuala) sunt lingai si oportunisti ?
5. Ce drac de talente autentice au fost inlaturate de catre astfel de orbitori falsi ? Da-mi un exemplu ?




Nu sunt permise comentarii(texte) anonime!
Pentru a înscrie comentarii(texte)
trebuie să te înscrii şi să te autentifici.

Înapoi !