Comentariile membrilor:

 =  Raspunsuri pripite v.02
Bogdan Geana
[21.Sep.05 16:10]
Iata-le si pe ale mele:
1. Există poezie virtuală și poezie paper? Sau doar poezie de calitate? Ne-ați putea explica, în viziunea dumneavoastră, care ar fi diferențele specifice?
Ca și cum ar exista mașini virtuale și mașini din tablă. Există însă fotografii cu mașini și mașini în toată regula. Sau doar mașini de calitate? M-ați făcut să mă întreb dacă nu cumva întregul concept de poezie presupune virtualitatea. Există în mod cert poezie foșnitoare și poezie tăstăitoare. Aceasta ar trebui să fie singura diferență între poezia pe pagină și cea pe displayul calculatorului. Diferența este că oricând poți să tipărești la o imprimantă poezia de pe displayul calculatorului, dacă ești de părere că astfel trăiești o altă senzație.

2. Care vi se par a fi avantajele și calitățile expresiei poetice virtuale comparativ cu cele ale poeziei pe suport de hârtie?
În primul rând o poezie propagată virtual ajunge la un număr mult mai mare de cititori decât în cazul unei cărți. Marea libertate pe care ți-o oferă mediul virtual constă în faptul că autorul poate astfel să își cenzureze mult mai bine poemele (nivel calitativ). Cu alte cuvinte, după un feed-back pe Internet știi mult mai bine care este trendul în care te-ai putea înscrie, ca să nu vorbesc despre publicul pe care ți-l poți forma prin intermediul Internetului. Un autor care mai întâi de toate se oferă virtual cititorilor este deja cunoscut în momentul lansării volumului în cauză. Internetul reușește de multe ori miracole care nu sunt la îndemâna campaniilor de presă. În ceea ce privește calitățile expresiei poetice, aici situația se prezintă aleatoriu. În orice caz, un DVD multimedia pe care sunt reunite atât poeme cât și imagini sau voci contribuie enorm la reliefarea sincretismului poeziei. Asocierea dintre imagini și text poate ridica scriitura la un alt nivel, cum de exemplu au reușit cei de la Pink Floyd cu „The Wall”, filmul. De la ei citire, puțini au mai îndrăznit să pretindă că o reprezentare vizuală paralelă ar deturna sensul artei.
În ceea ce privește „avantajul” conservării pădurii, mă declar mai degrabă sceptic. Mereu se va găsi un motiv plauzibil pentru a mai tăia câțiva copaci, fie și pentru a ne asigura că am făcut o investiție bună în barca pneumatică.

3. Credeți că poezia virtuală va intra, ca un capitol de sine stătător, în istoria literaturii române? Sau va rămâne ca un gest grațios al tehnologiei moderne?
Îmi permit să cred că reprezentarea virtuală a poeziei face deja parte din Istoria Literaturii Române, după cum indiferent de declarațiile conservatoare ale membrilor USR Internetul face parte din viața acestora. Nu ai cum să fii iubitor de poezie, să dispui de internet și să nu cauți mostre similare. Există în toată lumea site-uri sau portaluri de poezie. Trei sferturi dintre acestea (mă refer la cele serioase) le oferă autorilor posibilitatea de a fi ulterior publicați în volum. În măsura în care în momentul de față literatura este exclusiv mediatizată ca pe un « odor » al celor cu stea în frunte, poezia virtuală oferă perspectiva deschiderii. Autorii cu potențial primesc mai întâi o cupă de poleială, identică cu cea de platină. Dacă excludem materialul de bază, la urma urmei tot despre o cupă este vorba. Ulterior este posibil să prindem gustul prețiozității. Cât despre gestul grațios al culturii moderne, poate e cazul să spun că nu văd nimic grațios în cultura online. Sănătos însă da. În sfârșit începem să putem vorbi despre armate cu generali și nu doar despre generali cu armate.

 =  încă un set
Radu Herinean
[21.Sep.05 17:52]
1. Singura diferență dintre poezia pe hârtie și cea "virtuală" este suportul și eventuale caracteristici specifice ale acestuia. Iar diferențele de calitate sunt aceleași indiferent de suport. Găsim poezie de calitate și poezie de proastă calitate atât în virtual cât și în volumele tipărite.
2. Calitățile intrinsece nu sunt foarte deosebite. Avantajul poeziei virtuale constau, în funcție de metoda prin care sunt exprimate, în diverse posibilități specifice acordate acordate de mediul virtual, între care cele mai importante ar putea fi: interactivitatea, posibilitatea publicării instantanee, posibilitatea obținerii de feedback imediat, uneori chiar în timp real, ușurarea unor eventuale exerciții colaborative și așa mai departe. Toate aceste avantaje, dacă sunt corect exploatate, pot contribui la finisarea materialului poetic și, acolo unde există acel "organ" poetic prea mult invocat, la calitatea formei finale a unei creații literare, poezie, eseu, proză sau de orice altă factură.
3. Cred sincer că poezia pe hârtie va fi cea care va intra în istoria literaturii, în timp ce poezia virtuală va deveni prezentul literaturii. Dacă acest lucru se va întâmpla în câtiva ani sau câteva zeci de ani, asta va depinde într-adevăr de "gesturile grațioase ale tehnologiilor moderne". Nu știu dacă asta e ceea ce ne dorim, nu știu dacă va exista la un moment dat și o istorie a poeziei virtuale, însă cred sincer că lumea virtuală a literaturii devine din ce în ce mai greu de ignorat de adepții literaturii tipărite. Totuși trebuie remarcat că poezia e poate cea mai expusă fenomenului de "virtualizare" datorită în primul rând datorită dimensiunilor mici și a timpului redus necesar parcurgerii unei singure unități literare. Iar argumentul trebuie privit nu din punct de vedere al implementării tehnice și a spațiului de stocare ci datorită accesibilității ridicate pe care o vor avea textele scurte pentru omul modern cu din ce în ce mai puțin timp liber la dispoziție.

+ au apărut jeturi și șiroaie de scriitori și poeți profesioniști
Zabet Mihai
[21.Sep.05 19:02]
"Daca teoria mea nu corespunde faptelor, cu atat mai rau pentru fapte." - Martin Hegel
Primul obstacol a fost impartirea lumii in doua sfere si dedublarea spiritului care a urmat acestei dihotomii.
Al doilea a fost dogma geocentrica, privirea oarba indreptata spre linia de gandire promitatoare inceputa de pitagoreici si oprita brusc o data cu Aristah din Samos.
Al treilea a fost dogma miscarii uniforme dupa cercuri perfecte.
Al patrulea, divortul dintre stiinte si matematica.
Al cincilea a fost incapacitatea de a sesiza ca un corp aflat in repaus tinde sa ramana in repaus, in timp ce un corp in miscare tinde sa ramana in miscare.
Adrian ne spune care este al saselea obstacol.

 =  vocabular i-a fost dat de dumnezeu doar omului
copaceanu dora
[02.Oct.05 19:06]
123. dupa mine, poezia nu are mare legatura cu Gutenberg, e aparuta din cauza faptului ca ne lipsesc din vocabular miliarde de cuvinte cu care sa exprimam miliardele noastre de trairi. Ar trebui sa exite verbe « de unica folosinta » ; in lipsa de, fiecare poezie e un cuvant nou, mai complex. Daca n-am fi combinat cele 28 de litere ar fi fost dificil sa exprimam totul in doar 28 de idei. Si poate ca, totusi…
d
o
R
a
cu majusculele ne-am descurca !

 =  chestiuni relative ...
Adrian Firica
[21.Sep.05 20:14]
prieteni ai mei,
sunt un maniac al lecturii. citesc zilnic toate ziarele importante, răsfoiesc virtual multe lucruri scrise, citesc inscripțiile de pe ziduri și de pe pungile de plastic, reclamele, bonurile de la magazinele de pe unde îmi fac cumpărăturile, etichetele de pe haine, cu precădere cele de pe tricourile lui Bogdan Geană, ideogramele chinezești, etichetele din interiorul pantofilor, numerele indicate de limbile ceasului, expresiile grafiate pe fețele oamenilor, subtitrările filmelor ...
plasele sunt grele, hainele se demodează, ceasurile se scurg implacabil, jurnalele îți pătează degetele. numai inconveniente. iar dacă trebuie să muți o bibliotecă, fie și de numai o mie de cărți ..., mai bine lipsă!
un computer e o jucărie pe lângă toate astea!

...
Mihai, nu e Heidegger?

+ instrucțiuni de folosire a literaturii
Cosmin Dragomir
[21.Sep.05 21:52]
1. Există oare poezie virtuală și poezie paper, sau doar poezie de calitate; se pot identifica diferențele specifice?
Există poezie! Clar. Pur și simplu. De proastă, foarte proastă, extraordinar de proastă sau bună, cu alternativul excelentă(parcă din ce în ce mai rar pe la noi) calitate. Scriitorii, din motive explicate de sociologie sau teoria mentalităților colective preferă suportul tradițional, sunt scriitori care încă nu s-au acomodat tehnologiei - aici remarcăm încă două categorii a)cei care încearcă, sau cel puțin nu neagă literatura virtuală și b) cei care se opun cu înverșunare (vezi Marius Tupan și poate, repet, poate Nicolae Manolescu)

2. Există avantaje sau/și calități ale expresiei poetice virtuale comparativ cu acelea ale poeziei pe suport de hârtie?
Nu! Există alte avantaje. Fac o scurtă paranteză - acu vreo zece minute mă uitam la știri pe ProTV. Și ieri, corespondentul din Constanța al postului trasmitea furtuna mării direct de pe dig. Furtună mare, valuri înalte, el ud leoarcă. orice numai "mănăstire.maici.chef" nu. Oare nu ar fi preferat un decor virtual?
Avantajele despre care vorbeam se referă însă la mercantilitatea literaturii(deși în mare parte utopică încă pe la noi). În primul rând literatura virtuală încă nu se vinde, dar să nu ne plângem dacă ne referim în speță la poezie, care nu se vinde oricum. În al doilea rând, observ cu amărăciune, că nici măcar tinerii critci nu își aruncă ochii pe net. Mihai Iovănel, Daniel Cristea Enache, Bogdan Alexadru Stănescu & Co nu au scris aproape nici un rând despre fenomen. În al treilea rând, și momentan ultimul, mie personal îmi este mai ușor să citesc de pe hârtie. DE ce? Cele două operații la ochi nu mă ajută prea mult, aglomerația din mijloacele de tranmsăort în comun nu îmi dă voie să îmi etalez laptopul(pe care încă nu îl dețin)etc.Dar ajung și acasă unde de curând mi-am tras iarăși NET!

3.Poezia virtuală va fi un capitol de sine stătător în istoria literaturii, să spunem a celei române, sau va rămâne un gest insignifiant-grațios al tehnologiei?
Dacă se încumetă cineva să facă o istorie recentă a literaturii autohtone nu poate trece, cu siguranță, peste literatura virtuală. Am înțeles că și domnul președinte al USR scrie ceva despre canonul literar actual, însă pare oarecum aberant dat fiind că acest canon încă nu este definitivat. Probabil că într-un viitor nu prea îndepărtat cele două tipuri se vor cumula. Nu știu dacă succesorii noștri vor face diferențiere, nu cred!

PS: Din câte știu nici Simion Mehedinți nu a ajuns președintele Academiei Române, și vorba ceea...

 =  nu conteaza pana la urma
Zabet Mihai
[21.Sep.05 20:37]
Din cate stiu eu e Hegel. Eu zic ca n'are importanta cine e; conteaza mai mult "ce zice ei". Oricum un articol marca Firica deosebit.
mihai

 =  parere
Dinis Adrian
[21.Sep.05 22:32]
1.Nici macar nu exista poeti, ci doar poezie, care se gaseste atat virtual cat si paper. Diferenta este mirosul de hartie, palpabilitatea in dauna sau beneficiul vizionarii chiar a recitarii sau a alegerii unui fundal.
2.,,Dezavantajul” poeziei virtuale ar fi ca se tasteaza mult mai usor decat ,,a scrie” si unii tind sa bata campii, sa impodobeasca, dar... Dar daca e un autor serios stie cum sa scrie si acesta e de fapt un avantaj. Aici tine de relativitate. Probabil doza de influenta e mai mare virtual decat pe hartie si poate poetul ar tinde sa mearga pe calea lui.
3.E o intrebare gen literatura va fi pentru totdeauna? Atata timp cat omul comunica si simte va exista si cum evoluam vom trece de la hartie la virtual si cine stie ce ne mai rezerva viitorul.

 =  Interestnost
Andu Moldovean
[22.Sep.05 00:34]
Un articol interesant, "pe val" ca sa zic asa. Pe Firica il vad insa doar in prolegomene, restul e paf-paf. Cu stima maestre,
Bobadil.

 =  raspuns
Mihai Iunie
[22.Sep.05 19:48]
In legatura cu literatura proletcultista, as vrea sa remarca fenomenul de tranzitie spre "proletcultismul de piata".
Adica, inainte, proletcultismul avea o singura directie: partidul, statul, revolutia etc. Acum exista mai multe directii proletcultiste pentru ca exista mai multe moduri de a pune literatura in slujba poporului/ Binelui. Citesti pana ti se face greata interminabile dispute despre tot soiul de dileme de-ale noastre. Aceste dispute nu sunt insa exercitii critice. Singurul lucru care conteaza in aceste dispute este sa-ti aperi Maestrul, Scoala si sa dai in cap pana la nesimtire celor care vin de la scoli 'rivale'. Proletcultismul nu a disparut, el reinvie astazi sub numele mai vechi de "utilitarism social" (Belinski) sau "arta cu angajament". Intr-adevar, grea lucrare sa scrii pe inteles fara a te face de bacanie. Dar nu e chiar imposibil daca renunti la ipocrizie, snobism, fitze, exagerari, graba.

Raspunsuri sceptice la intrebarile domnului Firica:
1. Pot exista mafioti, monopoluri, bagaciosi, deturnari de fonduri, case de vacanta, toate acestea si pe internet? Daca da atunci cu siguranta poate sa fie poezie si pe internet. Daca nu, nu intereseaza poezia pe internet.
2. Se poate face propaganda pe internet? Inseamna ca se poate scrie si poezie pe internet.
3. Poti deveni faimos pe internet? Cine vine de obicei pe internet sa citeasca poezie? Se poate manipula pe internet ca prin televiziune? Se pot ridica statui? Daca da, atunci putem avea poezie pe internet. Daca nu, e pierdere de vreme.

 =  dl.Firica
Anni- Lorei Mainka
[25.Sep.05 14:26]
ma bucur ca ne dati iar si iara de gindit, acestei lumi virtuale, care mi-e nu mi-a placut, dar adaptarea la timpuri e obligatorie in acest tsunami spiritual.....
cred ca poezie se va scrie oricum, si ce e bun, are rabdare, si cine are chemare va gasi si va fi gasit....avalansele sunt evident un pericol, chiar si cind e vorba de avalanse informationale si aici e la fel, si asta m-a obosit si pe mine, retragindu-ma in ultima vreme, fiind un om al hirtiei, al spatiului molcom cu mult cer deasupra si putini oameni care aplauda....cu stima si va admir atit rindurile de lit. cit si gindurile ptr. lumea virtuala....si ps. si eu citesc tot, chiar si biletele , pe furis evident...

 =  Agora virtuală
Cristina Andrei
[29.Sep.05 12:50]
Să nu uităm că poezia a fost prima formă de literatură și a circulat mult mai multă vreme oral decât scris. Ea va supraviețui indiferent de suportul pe care este "etalată". Eu văd în internet o variantă modernă a anticei "agora", unde lumea se strângea să asculte filosofii, poeții vremii. Iar dacă aceștia aveau cu adevărat ceva de spus, se găsea cineva să transcrie ideile lor - așa ne-a parvenit, de exemplu, opera lui Socrate, care nu a scris nimic.
Cred că nu se poate vorbi de o calitate în funcție de suport, ci de o calitate intrinsecă a poeziei.
Categoric, sunt avantaje și dezavantaje în ce privește ambele forme de poezie.
Poezia virtuală are avantajul unui public probabil mai numeros decât cea pe hârtie (având în vedere deplasarea spre virtual a tinerei generații, internetizarea și computerizarea care se insinuează în mai toate domeniile); de asemenea, avantajul reacției în timp real a publicului, precum și avantajul unei libertăți a creației - care mi se pare mai mare decât în cazul poeziei pe hârtie. Un alt avantaj este cel al publicării și circulației mai rapide a poeziei virtuale.
Dezavantajele poeziei virtuale constau în primul rând în dezavantajele tehnic-materiale: Internetul mai "cade", site-urile pot fi virusate, afectate iremediabil sau desființate, curentul se poate întrerupe, suporturile electronice sunt mai sensibile și au durată de viață mult mai mică decât hârtia, orientarea pe net și selecția paginilor de vizitat devin din ce în ce mai dificile în condițiile în care milioane de site-uri apar zilnic... Pe de altă parte, există dezavantajul - foarte mare - al desconsiderării poeziei virtuale, cum subliniază Cosmin.
Cât despre poezia virtuală ca un capitol al istoriei literaturii (române în speță)... timpul și publicul își vor spune cuvântul. Premisele există - marii clasici au fost deja transpuși pe medii electronice sau pe internet, au apărut și dispozitive de citit cărți electronice de mărimea unei cărți obișnuite, de luat în pat sau în autobuz, iar elevii de liceu nu mai apelează de mult la cărțile tipărite, astfel încât piața a fost obligată să vină în întâmpinarea lor cu enciclopedii virtuale, CD-uri cuprinzând opere literare și site-uri specializate etc. Premisele există, deci, dar inerția tradiționalistă pune piedici poeziei în această direcție. Cred că în această privință viitorul poeziei virtuale este incert, sau oricum, mult timp va trece până la luarea în considerare a unui capitol al poeziei românești virtuale, facilitate de dezvoltarea tehnologică,pentru că mentalitățile rămân mult, mult în urma tehnologiei.
Excelent articol, pune în discuție o problemă interesantă și de actualitate și dă mult de gândit...




Nu sunt permise comentarii(texte) anonime!
Pentru a înscrie comentarii(texte)
trebuie să te înscrii şi să te autentifici.

Înapoi !


Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/www/dynamic/-agonia.v3-2/www/tmp) in Unknown on line 0