poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Publicitate Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Poezie Personale Proză Scenariu Eseu Presa Articol Comunități Concurs Special Tehnica Literara Multimedia

Poezii Românesti - Romanian Poetry

poezii


 

Texte de același autor




Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 2687 .



Trinitatea minoră a lui Adam al doilea
scenariu [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [valu ]

2012-10-20  |     | 



(piesă cu un singur personaj, actorul, celelalte două voci rămân... în culise)


(vocea masculină)
vânt lin, geamăt alb, geamăt chin nu-i cânt,
nici odă ruptei, așteptatei păci,
e doar monedă sângelui menit țărânei pierdute

(vocea feminină)
vin îmblânzitori de focuri, dresori de vene răsucite ca un gât
spre orizont ambiguu,
copacii surzi țin discursuri metalice subțiri, în ei cresc vrajbe -
să acoperi oglinzile vorbitoare -
tu dormi prunc al cadranului, ești
nadă pescarilor cerești, nu gândi salvări globale,
oceanu-i plin cu bale și perspective deja arse
de inimi de matrozi amutinați, de încâlcite ape inutile
- burta celor vinovați nu va flămânzi astfel, de s-a stârnit pustia…
…tăcere

(vocea masculină)
refren smuls ca un par
nu păcii îi va sta hotar, nici breslelor cerute de evul
predestinat iertării
nici de îndoirea sării din ocean cu verbe noi

(vocea feminină)
tu dormi prunc al cadranului, crești

(vocea masculină)
urmă pornirilor lumești și n-ai, nici n-o să ai
lirism de dat la schimb pe arme, pe rugăciuni, sau cenușiu habar,
te vor fărâmița căile ostile
din vena ta își va împleti zeii fitilul morții mai abitir
ca unul plin de frică, de foame și… sictir, tu dormi cuminte,
nu da urechii azi crezare nici de-i sfârșit de lume, nu timpul
te va prinde în ținte

(vocea feminină)
nu alerga buimac, nu sări, n-ai puț
și n-ai nici …lac –
măcar în tine se împac neliniști și o secundă vântul bătrân
cu vântul prunc

(actorul)
cețurile înalte au înghițit lumina și păsările demne
ziua s-a golit de sens, preajma-i o gară, infinită gară în care trenuri
nu ajung
vârfurile moi ale dealurilor stau semne
acolo își lasă aleanul satele rare
tulnice, fluiere, glasuri… toate jilave se aud
tot cuprinsul e o apă , apă totală, apă albă, lină

(vocea masculină)
ca-ntr-un film – de vizionat doar cu acordul părinților sau rudelor…ha, ha, ha

(vocea feminină)
grija …mă asediază intimal …siluindu-mă …hi

(actorul)
înapoi
dealurile nu mă mai recunosc, satele nu mă primesc, văile, pădurile,
cețuri…plutesc ca o părere inacceptabilă…am murit
și n-am murit destul?

(vocea feminină)
ipostazele fericirii, părând himere la-nceput: - mirele amar smuls
păcii și plângea răpusa mireas㠖 țărâna - pentru că ploaia nu mai vine
apropo, ploaia nu a avut niciodată umbră? …Știi?
Amână trecere peste oceanul însetat – nu, nu-i paradox…
nu-i cinică aluzie

(actorul)
iluzie
întoarcere răsturnată a dorului…hei, femeie, unde-ți sunt eșarfele? ...cine strigă?
cine aude, cine vrea să mai asude, dealul ne suit suind
prins într-o amară chingă împletită noaptea din rugăciuni și vene arse
cine oare știe de ce moare moarte vie și trăiește viață moartă omul !

(vocea masculină)
vrei …ahei
să sapi seminței cuib,
vrei să storci din toate seve,
vrei să schimbi scoarțe, ceruri, vrei să se știe doar c-ai vrut,
vrei s-ascunzi că n-ai știut, cuib ai fost și ai fost sămânță,
sevă ai fost și ai fost și ceruri peste scoarțe care ai fost
traiectorie cu rost, dărnicia-i siluită…

(vocea feminină)
iar…!

(actorul)
nu-i cerută, nu-i din ea…
când vânatul își iubește vânătorul, vânătorul dă cu pușca orb?
sau fără vreo durere… (fluier doinind)
hei… tot ce atingi ești Tu
transformi materie, undă, har, dulce galben,
dulce amar, tu ești cu sau fără
bobul acela de muștar, vrei,
vrei și vrerea este cale, neîmpăcată cu tăcerea, din iubiri mocnind pieziș ținând
nemuririi ascunziș (fluieratul se schimbă în ceva vesel)

(vocea masculină)
prietene stai
teatru-i absurd sau?
Da! …uită totul, hai să schimbăm
o vorbă

(vocea feminină)
unde, la ce casă de schimb, la ce curs?

(vocea masculină)
hai să ne dăm mai bine
de-a viața concretă, să marcăm secunda
cu cretă, dacă ne vom rătăci în viață
dacă deasupra țărânii vom mai zăbovi… (apare în centrul scenei actorul gol pușcă, stând cu spatele la public, pășește spre decor și o pânză neagră ține de paravan cât să se îmbrace actorul într-o togă violet cu brâu auriu, iese apoi în fața scenei cu un felinar aprins în mână și o carte enormă)

(actorul)
mă simt cu barbă, barbă lungă, sârmoasă
epiderma-i care cântă? ...foșgăită muzică, pielea mea e din ziare vechi îngălbenite, se fărâmă
de-mi atingi pieptul, brațul …stai
durerea? E frumoasă doar după ce devine amintire -
(gest către public) n-ajungă la voi,
holbați-vă în tăcere, nu aplaudați, voi sunteți alde Eu
dar nu atât de liberi
(în timp ce actorul dansează în spatele paravanului negru din pânză, se montează un zid din cărămizi, ascunde felinarul încât să străbată raze plăpânde, actorul atinge sârma ghimpată și se înțeapă, cade jos)
sânge și nu știam că-i roșu astfel
- credeam că-i lucitor, sclipește, licurici nervoși
o lacrimă uite, cade în țărână, dacă trec mâine ce va răsări aici?

(vocea feminină)
milioane de tone de carne, de oase, cartilagii, sânge
cunoaște metrul cub de lut și tu ai scăpat
un singur strop
și-aștepți să nască lumi?
Știi cum se fabrică un prunc?

(actorul)
atâția dintre voi și alții au irosit și irosesc puterea
și se agață de acest pământ nemernic, minunat și …blestemat, flămând
iată, șapte miliarde peste de cururi îndreptate în jos înmulțit cu minim două sute grame de fecale
să nu mai spun de alte vietăți sau alte secreții
câte tone, câți litri, câți metri cub, ditai oceanul de, de …căcat
se prelinge pe sub tălpi - cu grijă ocrotite în teniși?
Sângele meu e pur, sfințește această țărână, îi dă re…viață (pe fundal sunet de vânt)

(vocea feminină)
eroare, aberație, eroare …(vocea se depărtează, ecouri)

(actorul)
de mâine se scumpește pâinea, am auzit în urbe
sau devin mai ieftini banii?
La naiba, toate-s triste fețele aici, după-amiaza se moare în parc
mă duc în pivniță să…
să plâng? Nu…mai bine chivernisesc sarea pentru întâmplările majore.
Pământul îmi pare azi o limbă ca de ceas,
glob alungit se-nvârte în jurul soarelui, ai putea să-i spui lunar
indică iată, 2013 fără un sfert, mă simt ciudat, aș vrea să fiu și eu o limbă
să ling cadranul până-l șterg, până rămâne alb să nu știi câte ceasuri au trecut…(atinge zidul)
zidul acesta nu există, cărămizile doar, da, ele sunt, înțelegi?
Adam întâiul, sărmanul, a dat nume la toate vietățile, bacterii chiar și
n-a mai rămas nimic de botezat?
Atunci hai să zburăm în spațiu, nu mai avem nimic de treabă aici din vreme ce aici-ul nu există
(cade sub scenă în dreapta, după zid, fluierul cântă ceva cazon)

(vocea feminină)
acesta-i momentul pragmatic, verbele așteaptă și

(actorul)
câte porți ați trecut ca să ajungeți aici! (gest spre public) eu?
abia de acum pornesc și n-am libertăți câte praguri știu acestea
să le dau tălpi? Am numai două și-i scris pe ele numele de nori ostili

(vocea masculină)
aseară te-am visat bătrân
cana îți tremura spre gură și ceața dinaintea ninselor sprâncene
erai singur, altfel singur
altfel (pauză)

(actorul)
pragmatism e atunci când verbul ține o finalitate nu promisă
cât vie
restul sunt nesfârșite începuturi, experimente la care
cronicarul, îngerul morții, scrie chiar și strâmb
de pildă acum îmi vine, ah, îmi vine să intru-n lupanare
sex, sex, sex, sex până la apoplexie, ba…
totuși nu eu să fiu acela
doar să privesc, de s-ar putea din trupuri spre în afară, să fiu…
vierme?

(vocea masculină.)
un om s-a sinucis de fericire
și-a regretat apoi în vreme ce sufletu-i se prelingea în lichide înalte
credea că-i altfel?
O, nu-i, e ca și cum ai stins lumina și ai plecat
rămânând totuși în același punct, punct, punct…

(actorul)
iată, să faci sex sau să mori
sunt două chestiuni al naibii de pragmatice…
voi? Tăiați ceapă, udați grădina, reparați electrocasnice,
chiar și când nu sunt stricate
vă mână acțiune în nervi și fugiți de dragoste
veniți la teatru…(pauză)
grav, pragmatismul e să te scufunzi în poezie, s-o bei
să o respiri, să te dai cu ea pe la tâmple când e prea tare, ca și c-un parfum
să bați covorul zburător pe bara din curtea iubitei
pierdutei …

(vocea masculină.)
mi-am adus aminte: pierdu…

(actorul)
acum pierdutei, ah, trupul meu tânăr
entuziasmul, respiram cu nările amândouă și…
dar acum, acum ce?
ceea ce pot cu gândul e mult
mai mult, pot elibera lumi, pot distruge imperii – chiar dacă-s doar
din trufașe bacterii și.. puroiul strâns nevindecatelor iubiri schilodite încă vii…
(plânge molcom, geme, se târăște lent, lent) urăsc pe negri, toți negri…urrrăăsc

(vocea feminină.)
ai avut de suferit, sărmane, dar câți ai cunoscut?

(actorul)
… nici unul.. dar

(vocea masculină.)
în Olimp am fost recent, de fapt eu l-am zidit cândva
și nu era picior de negru - doar …când se tăia lumina…

(actorul)
sunteți insuportabili azi, n-aveți clemență pic
nici nu-mi dați măcar de complezență voie bună…
mă-mbrac să plec la slujbă, profesorul trebuie că-i supărat
am lucrări ceva întârziate viața aceasta
pe toți zeii din calcar ce-i țin sus în livadă, mă jur dacă
nu-s ghiftuit de muncă…și iar, și iar, iar…aș vrea să mă fac de azi actor
las naibii institutul și lumea lui de ceară
(spre public) n-aveți nevoie de un actor? Nu? Nu-i nimic, lăsați, mă mai gândesc
poate vă vine poftă să vă țină careva oglinda, iată

(vocea masculină)
mă mai gândesc? Dar sunt deja aici și acum…viitorul
prezentul nu există, nu are conștiință, nu cere
nimic
proiecțiile mele acolo da, au nevoi și …ce nevoi…bleah
…atât. Acolo nu-s discriminări majore ca… uită-te

(vocea feminină.)
viitorul nu există în realitate, ceața aceasta are miros de urină și
de ciment proaspăt

(actorul)
se va rezidi lumea iată, curg cărămizi
ca-n ziua cea dintâi
sau sunt doar omizi din pomul vieții căzând bezmetice făpturi
nu-mi pasă, mă dau pe valuri de ceață ca la surfing, în timp ce tu
citești ziarul – ha… biata epidermă ce-mi îmbracă oasele păgâne

(vocea masculină)
tristețea-i multă azi văd, o irosiți,
ce vă veți face mâine fără ea?
nu știu izvoru-i unde …că v-aș mâna într-acolo ca pe oi
mai bine dați-o pe pustii și haideți să mergem toți în vie
avem acolo poame și avem și teasc
mustire ca de inimă îndrăgostită, să vă prindă înserarea așa,
de stați prea mult degeaba, veți înțelepți beteag și inutil
mai îndârjiți în lene și …mai moi curajului și goi… la muncă deci

(vocea feminină)
să-mi rup splendoarea din aura de zeu?
mereu să râdă apoi de mine adjectivele, minciună,
să creadă lumea că-i șarmul atâta lăudat?
mai bine șed aici și fac proiecții despre divină
firea mea de contemplativ aed,
prea se reped secundele să-mi muște genunchiul
și a trecut o zi aproape fără să cânt

(actorul)
cântare sublimelor dezastre
înnoirii patimii străine, aduse prin vrăji de dincolo de cețuri,
cântare spaimelor învinse doar de alte spaime
și de putrezirea lor în amintiri ce dor,
cântare ne iubirii care-i cuibărită în mine de un veac….
ce să-i mai fac sau să-i mai cer ursitei când
ca din puț în lac mă aruncă neputințe
și trag de pieptul meu cu aprigi dinți, pornirile spre fapte?
cum să mai ies din ceața ca un lapte rău, apoi să mai și găsesc
ca pe-un bănuț pierdut voința
care întreagă am avut, cândva…demult, hei… nu plecați
nu-mi țineți iar morală, sunt gata, vreau să muncesc,
pot chiar și să cânt răstimpul dintre rânduri, butuci, ciorchini,
măcar să scap de ghimpii străini
ce țin asediul dorințelor arzând, la vie mergem, mergem, mergem

(vocea feminină)
mai taci, n-am chef și gata, nu mă poți sili, de ajuns că

(vocea masculină)
rămâi, ei bine, stai și fă împotrivă, nu-mi cere pofte apoi
nu-mi cere vin
nici pâine, nici rachiu, sau mai știu eu ce… să-ți cumperi
de găsești…
deși te știu, vei plânge ca un milog și un prefăcut, un sclifosit și
îți voi da
dar când e vorbă de muncit te dai meditativei stări de înălțare, nu?
Eu am plecat, n-am să te chem la sărbătoarea rodului, nici la ….

(vocea feminină.)
mda

(actorul)
ia-o mai lent, îmi cade sandaua, nu vezi că-s mult în urmă?
Tu poți pentru că ești duh, ești vânt urât de toamnă…
te miști ca printre nori iar butucii viei îți par fluturi
care polenul de pe aripi cu-n suflu îl și scuturi, eu sunt os, carne și dorință -
mă lasă în urmă, bine, du-te

(vocea masculină)
înserare minoră, sunet
lin cristal, cristalin curge viața după o zi de chin, strădanie
culesul s-a sfârșit
avem de tescuit și un pic de pregătire, culcușul vinului să-l punem
câtă fericire…!

(actorul)
ce-o fi făcând acum
ea ….sau el
sau cum crezi c-am izbutit culesul, cu gândul?
i-am scris un imn nou, vrei să m-auzi cântându-l ? Nu-i jale
și nu-i nici veselă pornire
e pace, atât de bine m-am simțit bărbat, bărbat…
că nu văd clipa, abia aștept să-i dovedesc tăria pe care azi
am câștigat, dar mi-a încolțit o teamă ca …o taină grea
o îndoială gravă și-o sarcină prea mare:
am contemplat cu grijă preajmă, panoramă,
vie, deal și valea cea umbroasă, am deslușit culori și miros și adieri
viitorul dincolo de toamnă, nu era nicăieri
de unde vom avea aceeași vie iar?
Din care crud sau divin habar, va naște primăvara?
În care trup nu voi mai fi,
de pot muri în orice clipă, din care aripă vântul suflă peste ierni înghețul
din care colț îmi știe gustul osului mistrețul, iată-l pe deal
coboară invernal, îl vezi?
Dar unde-i conștiința mea, latura blestemată,
e multă ceață, e solidă.
Vai, ori morții îi e stăpână via ce-am cules?
Acum că am cules-o i-a poruncit pieirea ca drept răsplată?

(vocea masculină)
îți știu toate dedesubturile, slăbiciunile, nu te mai codi spune
cum te cheamă - cum te cheamă - cum te cheamă

(actorul)
Adam al doilea

(vocea masculină)
cum te cheamă, cumtecheamă, cuuummm-teee-cheeeaaammăăă…

(actorul)
o fi ecoul?
m-am țicnit? Sau vocea asta este înregistrare …defectă?
Adam Doi, ți-am spus, n-am părinți

(vocea masculină)
și…ce-i cu asta
o lume întreagă a rămas orfană
de când un Creator s-a dus departe, la răsărit - la apus? - ne-așteaptă
la judecată cică dreaptă… și ce dacă te cheamă Adam
eu n-am …de unde știi, că poate tot așa mă cheamă și pe mine,
uite, nu fac caz

(actorul)
tu ești?...mă iartă, nu te-am recunoscut din prima, da
tu ești și te cheamă ca pe mine
fie că-ți convine, mie nu, mergem spre

(vocea feminină)
aiurea

(vocea masculină.)
aiurea e deja ceva, noi mergem Dincolo

(vocea feminină)
și unde-i Dincolo-ul, câți au ajuns mergând?

(actorul)
țicnirea-i cu replică precum la un cutremur, vedeți?
Ăștia ce se vor mine dublat, triplat… mă vâră în discuții de…
mai bine tac și-i las poate or tăcea și ei durându-i botul
mă duc s-adun niscai stele, pun la borcan că vine iarnă și asta nu e totul…
din Lună-mi fac mănuși, fular și chiar șosete groase, să fie argintii
iubitei care nu-i, îi fac să fie, tichie și așternuturi noi
în care dacă, ah, dacă ar fi să dormim goi, adică nu, ce să dormim,
mai bine… uite, se lasă soarele pe vine, sau cumva se ouă?
Nu. Își mută duhul spre sud
în suflet iar îmi plouă și-mi asud palmele și fruntea lipite de acest geam
vai, și nici lumină destulă…n-o să am! Heiouoooo! Fiuiuiii !
cât de plumboasă noapte se-așterne aici, aprinde naibii felinarul… sau om - a! Eu?

(vocea feminină)
O Lună mare
cât o alună se rostogolea, buzele le căuta, ochiul de grafit
absoarbe acest cadru, ciob de infinit
nasu-i un vulcan cuminte, nasturii degetele așteaptă cum călcâi
și arsă talpă… înălțare

(actorul)
depărtare nu cunoaște dorul, ești aici și ești și-acolo
nu te-ating fiind că te cere vie acolo, aici …părere

(vocea masculină.)
te-ai tâmpit

(vocea feminină.)
nori albi și imenși ca niște pânze acoperind pământul
cum ai acoperi mobilierul când pleci de acasă timp îndelungat
înseamnă că vine iarnă, înseamnă că într-o bună zi și ea
va pleca, apoi tu
vei trece peste câmpii și-n urma tălpilor
maci roșii, maci albi acum sunt visuri și așteptări,
așteptări

(vocea masculină)
tu crezi ?

(actorul)
te-ai tâmpit?

(vocea feminină)
este chiar nevoie de protagonist noilor spaime
strigă, hai strigă tare, cu putere - în tăcerea ta plutesc,
tăcerea ta mă cheamă iată știu cuvintele toate,
le distilează și-mi dă să beau ea, Luna acestei nopți…

(vocea masculină.)
fără oglinzi retrovizoare, inima tânără
mută sângele în miracole iminente
promisiunea zorilor celor …îndrăgostiți

(vocea feminină)
când ai fost romantic ultima oară, spune dragă nerv ostil, spune
care …prea îmi stai ca un filtru
între mine și fotografii gata să se întâmple, secunda imediată ?

(vocea masculină.)
cum te cheamă zici, Adam Vasile al doilea, și aici
ai inimă, acolo inimă dincolo inimă…nerv
distanțe dintre ele ? Sau fum…
Adam întâiul era mai ne-vasile și era fără copilărie

(vocea feminină.)
și nici soacră

(actorul)
de ce-ți tremură bărbia Doamne când ițire
capătă om, să nu se bucure prea că-i dai drumul în lume cu suflet ?

(vocea masculină)
nu știm de-i suflet nou sau e unul vechi cârpit, însăilat în grabă

(vocea feminină.)
dar la sporit vreodată destinul ?

(actorul)
ce-i ăla și unde în viitor izvorăște, să mă duc
săi tai din curs, să-l deviez spre naibe multiple
să ai de unde alege dacă tot e liber cel arbitru, sau să-i pun leșie?

(vocea feminină.)
tu de-ai putea ce n-ai face…stai țeapăn văd …nu știi că
nu poți trage cu tunul în fluturi ? …nu știi ? …ă ? taci?

(vocea masculină)
stereotipism, m-am săturat de voi
și utopii care ar putea fi dezutopizate, nah… mutate în plan concret în

(vocea feminină)
chinuri proaspete

(vocea masculină.)
mutate în concret, da, să nu mai ai impresia de control
asupra lucrurilor, situațiilor, o nouă atitudine zic
insolitul, precedentul aduce spaimă, vedeți,
repetabilelor erori le dăm aură de certitudine,
normalitate, e bine așa doar pentru că tata,
sau mama așa mureau - căci nu contează cum trăiau… !
norme, necesitate, prejudecăți devenite principii
tradiții bine înfipte, mațe fripte și săbii, filtre grele ochilor
oamenii cu cât îs mai mari, cu atât se joacă de-a destinul
mai abitir ca zeii și mai ales când vorbă e …de altul…
victime colaterale mereu alții - ei niciodată, nu.
Cum vom putea scăpa de pseudo morală, de surogat de bine…?

(actorul)
limba mea, limba mea vai
limba mea vai vouă dacă-i dau ei vacanță
să facă ce-o vrea, să vă lingă oglinda în care vă vedeți
de vă vedeți - dar o țin cumpănă
pe talgere: stânga uitare, dreapta indiferența
credeați că zic de grai, aha
nu am cuvinte pentru voi, nici etaloane, că proști
de vă zic e rang deja, vă văd mult prea departe în jos
nici proști adică
mă zbat nu cu înțelesuri, nu la cules de vie ați ales ci
filosofâsuri sterpe
mă zbat să v-aduc truda în oase, foame în verb și vederea dincolo
de simboluri seci, secătuite
de figuri de stil și neîmplinite aspirații doar pentru că
speranța moare prima …când nu-i inima gata…

(vocea feminină)
inima să moară-n ea degeaba, fără năzuință
dorință ideatică, sex tehnologic, pupici din plastic, fără dor de absolut,
pustiu e-n tigva ta că-mi vine să te dau prin sârma aia ghimpată
poate înțepând-o îți revin simțurile toate, te chemi din nou la viață

(vocea masculină.)
viață ? dar cine știe ce-i…?

(actorul)
…da. Lăsați-o încolo de …
nu puneți nimb de înțelept unui păduche perorând bezmetic și

(vocea masculină.)
am măsura mai bine

(vocea feminină)
ce?

(actorul)
am măsura, desigur, puterea previzibilității
sau imprevizibilității, părinții da, iată
plecând de la părinți știind că nu sunt vinovați
de erorile progeniturilor ci invers
agurida strigă din dinții strepeziți
pentru că o mâncară inconștienți ai voștri dragi părinți

(vocea masculină.)
am un nou cuvânt obsesie: ciu-perci

(vocea feminină)
risipă, abuz, facem abuz de superlative, tot mai des tocim
expresii fără măsură, acum vă cere, cine? …să cântăriți
părere dinspre idioție
sunteți prelinși în utopii, să nu vă zic pe nume scrântiți
vă fac o supă din intențiile voastre chipuri de bine
și înveninez pământul precis

(vocea masculină.)
stingeți lumina, nu vă dor tălpile strivind
atâtea becuri ? …călcați fără măcar să întrebați ale cui sunt, aveți voi becuri să călcați pe ele?

(vocea feminină)
vă scot tot eu din rătăcire, cât sunteți de…

(actorul)
suntem, ei bine…trăim

(vocea masculină.)
trăim frumos, nu e …vis, nu

(actorul)
nici nu în…vis

(vocea feminină)
ci pentru vis

(actorul)
trăim apocaliptic, prea repetat sfârșit de lume continuu…
angoasantă trecere re-naștere, re moarte…

(vocea feminină.)
nu ne aparținem, nu ne aparține nici măcar
nimicul - măcar … acesta…!

(actorul)
e limpede, tu n-ai iubit

(vocea masculină.)
ba da

(actorul)
tu n-ai iubit, a fost părere

(vocea masculină.)
ah, ce bine să fi fost

(actorul)
de-ai fi iubit ai fi murit destul și ai fi trăit în ea
cum raza coborând din soare ne pretinzând un înapoi la matcă

(vocea feminină)
să ne înecăm în Soare deci, să ardem

(actorul)
de iubire…

(vocea masculină)
inflație de gesturi, lehamite sau spaime noi?

(actorul)
mă simt o piatră din piatră
ne bună nici măcar de var, de punte, de hotar, de temelie
de statuie, sunt piatră fluidă, piatră părere, piatră iluzie,
piatră lacrimă, fostă lacrimă din ochi de om zvârlită …fostă bucurie, nu pot iubi
m-arunci să pot?
Aruncă-mă și-n aer traiectoria-mi va da poate consistență din nou
sau în tâmplă țintă, tâmpla celui care mi-a scrijelit inimă,
memorie, memoria zădărniciei

(vocea feminină)
taci

(actorul)
tac dar în tăcerea mea voi înmuguri blesteme
de-aș fi fost măcar o zi femeie aș fi ucis adami și șerpi și … fluturi chiar!!!

(vocea feminină)
ai fi făcut centura (pauză) între calea lactee și … la naibele străine, depărtate
ai fi fost o târfă cosmică, în lupanar galactic și niciodată
penelopă docilă și naivă, măcar fi ce ești acum, măcar arată-ți bărbăția, hai…

(actorul)
ce crezi că băăărbăățiiiaa îmi lipsește?

(vocea feminină)
o, nu… îți prisosește, da, îți chiar rămâne
să te minți menirii de stăpân total, părerea mea?
Ești un drăguț, ciudat copil și-un animal destoinic uneori
țineai comori cândva pe brațe și acelea
erau fructe și sâni și …șoapte ne înțelese urechea-ți deslușea
acum ești homo tehnicus, ești hologramă plânsă
și urmă de cămilă îndatorată băncii și uneori ești tristă figură
de artist - ce umple lumea de-un elevat plictis…

(actorul)
când nu-nțelegi urăști sau pui dispreț…

(vocea feminină.)
tu mă urăști, tu mă urăști?

(actorul)
mnu, de te-aș urî ai ști
din nepăsarea din care te-aș hrăni și n-ai avea o alta,
te tolerez și uneori te cert, te las, dar nu te las de tot

(vocea feminină.)
și-mi dai hrană peste bot cu sila fără să-ntrebi, aș vrea?!
Cândva îți va păsa de indiferențele ce le măsori ca …daruri?

(vocea masculină.)
ce să spun! Vă îmbățoșați și din ridicol faceți steag
beteag vă ține îndemnul rău, nici răi nu dovediți să fiți ca lumea
dar buni?!!! Mă duc să dorm fie și un somn beteag...

(vocea feminină)
da, când tu dormi eu redevin întreagă …și-mi fac de cap

(actorul)
…de cur și de hârjoană ca o pisică udă,
mă duc să dorm și eu, te las să cânți iubirii
să te înfiripe cu moartea, să reînvii când norii grei asudă trăgând
un cer metalic și-un brâu multicolor târziu după potop

(vocea feminină.)
aș, nu scap de voi, deși nici cred că țin atât
pot face din glasul meu potecă
să-ți vină ție fraiere iubită, nah
să nu mai zici că mă tolerezi, mă ții, mă alăptezi cu nerv
îți voi fi serv o noapte și-ți voi fi dincoace de moarte, mă vezi?
Nu. Știam. Uf, cum mă mai umple de năduf dorință
să fiu în palma ta umilă gărgăriță, să zbor apoi și tu s-aștepți…

(actorul)
n-aștept murind, ci altul vei găsi, doar, în mine de-ai să vii (pauza)
schimbăm firea noastră, ne roadem de pietre
ne tocim, parc-am fi grafit, tălpi roase cu fiecare pas
ce-a mai rămas din cel ce-am fost?
Unde-i mândria, copilandru vesel, pupând zemoase buze de fete subțiri?
Unde-i tărie, nerv, viteză, vână, în ce-o s-apună toate?
Ieri mi-am negat un crez, diseară precis voi lepăda un altul
mâine, întreagă pleiada de principii va luneca spre dracu’
mă va muta într-altul de nerecunoscut
și ce-am iubit? Unde vor fumega inimile arse vremi trăite?
Promisiunea unui grădini, bleah…

(vocea masculină)
de spini

(actorul)
de spini

(vocea feminină.)
unde n-ajungeți pute, proverbele sunt vii
încă
splendoarea nu vă năclăia dacă rămâneați pe stâncă sus, acolo
de unde pândeați la râu pulpe, spinări, umeri, sâni și… pustiul vă mănâncă...

(actorul)
priveam …și nu-mi aduc aminte când și cine m-a strigat în jos

(vocea masculină)
era ispita, adică diavol arhitect de patimi, frumos atât de blând înțelept și de partea ta părând

(vocea feminină.)
frumos vă place să uitați, deziceți gând, foame, râvnă și orgolii
poame dulci au fost secundele,
fotolii comode anii mei tineri, acum v-ați vrea virgini,
temându-vă de plată, de judecată și de …neputințe?
Recunoaște tu, biet încă în putere, la câte ploade nu rânjești
câte nevăzute gesturi, bale
dai târcoale-n gând și dezbraci fese cu privirea,
ai tăvăli-n țărână biet trup mugur de rai
reeditând o clipă bărbatul ce erai? … târziu… dă-ți alunecarea
genunchilor pe pleoape, ți-e din ce în ce …dar nu știu care ce
mai aproape… cealaltă față a mea, …privește mărul
Adam Vasile 2, privește cum a fost întâiul, cum am fost tineri noi
cum mărul dacă-l muști ori nu, tot putrezește, cade

(vocea masculină)
de vină este coada, de vină este ramul și cine-a împins vântul dinspre nord

(actorul)
ia stai așa, dacă stingi lumina, mă-ntreb
culorile se sting și mor, să reînvie când aprinzi din nou?
Sau viața ta-i culoare sau e sunet sau e ce…? E piatră?
Nu cumva culoarea este adormită, în liniște așteaptă
când doar tu zbieri …să știe galaxia că ești vie? Taci
cui trebuie acestea
bârfele cosmice dinspre moarte, cui întunericul…va cere seamă…?!

(vocea masculină.)
las-o, ascultă-mă, las-o… hai să tușim supraelastice visuri
și să te schimb pe-un ban de ajuns cât să îmi iau o turtă
nici aia pentru mine, nu am nevoie nici de lumină astăzi
la ce-ai vrea tu să-mi știi culoare și

(actorul)
ho, că nu ție…

(vocea feminină.)
am lipsit mult? Am fost la coadă la cireșe.
Sau chiar coada eu eram, am fost și nu știu
cine-i buză, cine-i azi cireașă
am fost la o reconstituire, să recunosc din față
și din profil adamul din lanțul maimuțărimii foste
și am înțeles că Evă eu n-am fost atunci, nici șarpe, nici nor
eram o biată frunză (slab, trist) și-am mai cuprins o taină
Creatorul din lut când frământa întâiul Om
i-a dat chip de femeie, apoi l-a completat nervos
punându-i daruri cu care-i azi fălos și i-a sluțit oarecum aspectul
strivindu-i o lecuță intelectul și grația, și la făcut credul
mult mai apoi, când el zis ,,destul,, singurătății - deci nu pentru menaj,
i-a smuls o coastă cică
dar nu pentru femeie, ci doar ca să poată să se aplece
smerit, iar de împlinit femeia Creatorul a uzat dorința neștiută de frumos
pe care-o învelise la-nceput cu-n rost, în însăși prima mutră
pe care mima-i azi copertă lacomă la ancestrală camasutră…deci
din veci și până-n veci vom fi împreună
tu tont și chior, eu cea îndrăgostită, cu lira însă

(vocea masculină)
îndrugi prostii

(actorul)
prostii, te voi ucide fără să

(vocea masculină.)
te implor așteaptă, nu te pripi

(actorul)
ba mi-e revoltă și rușine, ciudă, ură, gata, o lepăd, eu sunt bărbat, cel mai bărbat

(vocea masculină)
ai să regreți amarnic dac-ai s-apuci firește, te sinucizi așa, te rog, renunță

(vocea feminină.)
să scapi de mine? Ce nărod, ei bine fă-o
doar de-ți tai din ….puță, pân’ la rădăcină, poți
atunci eu mor iar tu rămâi bărbat întreg și solitar

(actorul)
păi cum bărbat de nu voi mai avea vigoarea întreagă?

(vocea feminină)
cu firea bleagă nu pricepi că bărbăția nu-i un maț !?!
hai, taie, hârști, hârști… și n-arunca în țărână… dă-o la vulturi
și ca de friguri să te scuturi și să uiți

(actorul)
…nu. Nu vreau, nu pot, nu-mi cere… oooo!

(vocea feminină)
atunci să mă suporți în tine, să nu te rușinezi
nu te mai da bățos cu doar ce-i trecător, mai bine hai să mergem amândoi

(vocea masculină)
trei

(vocea feminină.)
trei

(actorul)
trei?

(vocea feminină.)
aha… la cules de fulgi, de fluturi, suferințe
să ne-mbătăm o clipă de dorințe, să ne muncim felia de pământ acum

(actorul)
dacă tot e noapte și e Lună nouă
să las în liniște un gând să se strecoare lin, oglinda-i de-ntuneric linsă…
și dac-o fi oriunde o țintă, precis va fi atinsă

(vocea masculină.)
de boli

(actorul)
și boala are ascensiuni ciudate, înalță spirit
și înmoaie trufii nemeritate
să mergem mai departe și nu mă întrerupe
mutam un ideal în faptă taman când tu te-aruncai în ne sperare

(vocea masculină.)
de pragmatism am perorat destul, s-a dus
ne-am amăgit și-am râs, despre iubiri ce-s șchioape
glezne aprinse s-au aruncat în ape tulburi, rele, am tot vorbit
de vreme și de vremuri, am nărăvit cu bârfe și despre târfe
am vorbit întruna - la muncă, a fost îndemnul clar,
doar până la despre cine să purceadă, ce samar
ce deal și ce uzină de înșelătoare piese ține
un diavol nou, intransigent și… comic iată,
ne ține-n lesă ca pe cățeaua tunsă și îmbrăcată în aur

(actorul)
era oglinda ta de faun și de zeu apus
răpus de amigdalită, la câte ai deschis gura în van
și nu ziceam de faptă ca o consecință, era doar un îndemn
să nu mă prindă vremea paltoanelor din lemn, prea slab și pricăjit

(vocea masculină)
și ne…

(actorul)
iubit

(vocea feminină)
aha…!

(actorul)
gata
în urbe este frig, este rumoare
îmi pare că-i un murmur pe străzile lucind
de foame cetățenii se-ntrec în frumuseți părere, în …

(vocea feminină.)
am o idee...

(vocea masculină)
era și timpul, îmi lipseai, tăcând
credeam c-ai părăsit actorul nefericit de bun
și ai plecat în lume să cauți nou stăpân

(vocea feminină.)
clemență am avut întotdeauna
pentru conștiințe treze doar după ce se-ntâmplă
nenorocirea bărbatului prea încrezător în mușchi
în panorame și-n luciri … mai rămân că mor de curiozitate
să văd cum poți tu... să mă dai pe spate

(vocea masculină)
și să rămâi așa… e cum poți tu mai bine…!

(actorul)
cât voi mâncați… castane
pe spuza altuia, pe cheltuială multă
am dus la capăt rândul și-am început un altul
pot deprinde lesne să vă ascult pe toți, când nimeni nu vă ascultă, să mântui lucru
iau scara iată, mă sui în cerul clasa-ntâi și cu tichet doar dus -
nu cred c-aș mai avea ceva de spus sau de-nțeles, lehamite amară
și fum iute pe-o nară, iar pe alta ape,
rămâneți, iluzii hilare, o!... voi, cine o să-ngroape fără mine?
fabule nescrise veți ajunge, statui cu tonți stând în boscheți, pe vine

(vocea feminină)
e paradisul

(vocea masculină.)
e naiba strălucind, taci, ascultă vântul
mai bine hai să-i ținem scara, sau să o împingem?

(vocea feminină.)
da, să cadă

(vocea masculină.)
în păcat

(vocea feminină)
cu voi uite ce proastă, am uitat

(vocea masculină)
ideea, cui îi pasă, de idei mustește lumea

(vocea feminină)
biet abur, asta ești, și n-ai să pătrunzi, eresul este șansa
supa, osul, carnea sau leguma, nu hrănesc destul cât eu-lui sinea reflectată-n nălucire
…să-i știe frână? Cine? Tu?
Tu vii doar după grea cumpănă, după dezastre
să-i spui c-așa e scris în astre, că-i vina lui, că-i carmă
și nu ai scut nici armă pentru el, eu am, o vezi?
Am trei cirezi cu vise și promisiunea iminentelor împliniri
îi dau să nu se sinucidă, sacul cel mai mare din care își ia minciuni
să îndese în nări ghiftuindu-și nerozia și erezia cum că el e deplin stăpân
peste regatul inexistent și chiar să fi fost tot aia-i

(actorul)
am adormit aici părându-mi-se pace
ce zumzet, de fâlfâit de aripi de îngeri betegi și prăfuiți
e abur uscat, e sclipire orbitoare, mi-e gura umflată simt buzele căzând
ia uite, jos, năroada conștiință, și-o închipuiam virgină
pentru că totdeauna cădea pe mine vină și-mi asumam o cruce de dus
și uite și femeia, singura, desiliconată și nudă și … ce ironie, are păr
este păroasă mai tare ca o capră, ca un călugăr, ca o …poftă amânată prea mult
ea mă insultă, mă îndeamnă la romantice porniri
și te mai miri cum moare speranța … și nu doar
când ești astfel întreit și pus la cazne, la trudnice corvezi
păi cum să crezi în soartă, în noroc sau … ce?
E vina noastră … dilema-i dezvelită, era un ciob în ochi, în inimă, în

(vocea masculină.)
vine

(vocea feminină)
e altul

(vocea masculină.)
el este

(vocea feminină.)
dar n-are chip, nu are consistență, e duh sau e nălucă

(vocea masculină)
așa ești tu spăimoasă,
e obosit și intrigat, dezamăgit aș spune
dar dacă vine, să-l primim cum se cuvine, tu cântă, eu tac

(vocea feminină)
mai bine să mă îmbrac în voaluri, unde am pus parfumul…

(actorul)
v-am prins!
nu trebuie, rămâi așa, duhorile-s aceleași, hei
trezește-mi conștiința s-o răsplătesc c-o vargă

(vocea masculină.)
dacă ți-e dragă libertatea, dacă ți-e umbră lenea, dacă

(vocea feminină.)
ți-s dragă eu

(vocea masculină)
dacă nu poți păși
părându-ți pasul iminent în aer, gata să cazi, abisul nu sunt eu
eu sunt aspiratorul entuziasmului precar
sunt un pescar de vise schilodite, le repar, sunt toiag

(actorul)
ești fără să mă-ntrebi, te-am alăptat cu sânge,
mă strânge astăzi mâna când cauți tot la mine plata
și fata asta care cânta duios e târfă, e gratis pentru toți și numai mie scumpă

(vocea masculină.)
stă să irumpă, fugi
din nori ostili, din sulf și din venin te va pune să sugi vlagă
nu-i este astăzi mintea întreagă, dar ce, i-a fost?

(vocea feminină)
mă duc, te las, mi-ai fost părtașă, ar trebui măcar acum să mă însoțești
ascunde-te în haine preoțești și hai cu mine
sunt peșteri sub Eden, sunt replicile orașelor, asimetrice, pe dos chiar
îl așteptăm acolo, doar știi că nu-i menit
nu-i împlinit, dacă unul va rămâne, ne va chema precis

(vocea masculină)
este decis, îl văd, îl știu că doar …păi ce, nici eu să nu mă prind
uite, își împletește din vene ilic
din visuri bice, din părere va muta în putere și e grav

(vocea feminină)
ei aș, nu a plătit lumina
se va întoarce în oraș, cu noi, cu lumea, cu fluviul de fecale, cu pasta de-ntuneric
și hărmălaia electro stimulată-n vene
nu a plătit nici gazul, nici apa, nici internetul, să nu mai spun de … muncă
îi place slugă, îi place zarvă multă, rachiul, țâța, arta
pseudo

(vocea masculină)
pseudo poetică, lirism fals… fâsuri
ce-l caută să-l scoată din abisuri …și acelea derizorii…
(voalurile dau iluzia furtunii, dansatorii fac acrobații sugerând lupte)

(actorul)
foamea mă strigă de prea aproape
și nu-i doar una, sunt mii, sunt ca furnicile, ca păduchii, ca…
razele plecând, părăsindu-mă
ce-am făcut, sau ce n-am făcut să merit asta?
sunt singur și e liniște rea, sunt măcar
de n-aș fi cui i-ar fi bine? Dar rău? Dar ciudă?

(vocea masculină.)
simt miros de Iudă, de acru și de iute
cineva împute cerul cu rugăciuni perverse,
vin raze șterse, diluate, mi-a departe părerea că-ți sunt sprijin
femeia care te pândește în tine, e moartă după daruri,
complimente, măguliri
de asta te simți flămând, de ce n-o extirpară oare pățaniile ieri-ului când
un gând te-a învăluit să fii doar tu, bărbat și zeu
n-am cum să capăt vină numai eu, nu pot să spăl smârcul
de pe pleoapele tale ascunse în cenușă
nu-i voia mea să te hrănesc, nici n-am cu ce, ori vrei minciuni?
Ei bine, tu ești singur
Dar eu cum sunt? Dar femeia cum e, dar lumea, universul, până și
Dumnezeu e singur în puterea Lui
la ce te smiorcăi, muncește, truda te salvează,
fă-i toantei bijuterii
din aripa stropului de ploaie, te scarpină la

(vocea feminină)
hei, nu-i nimeni aici?
Aș vrea un pic de iaurt, sunt pusă la dietă și-un pic de suc de

(vocea masculină.)
vargă
nu ai dormit acasă, nici împletit colacii
deci meriți numai apă și nici de asta nu-i
poți lesne deci să cauți doar un cui și pune-n el întreagă pofta
pe toți dracii de nu te spun, …altfel

(vocea feminină)
în urbe-i răzmeriță,
iar s-a scumpit benzina, e grevă și e haos, electoralele-s gătite
promisiuni de zile din ce în ce mai fripte, bărbații-s toți acolo,
am fost dar n-am văzut niciunul mai prost ca tine și acesta-i compliment
ce naiba mâncăm mâine, cum umplem cardul iar?
și băncile-s în grevă și coaforul și la orfelinat pustiu
la pușcării e cântec de dor de libertate, nu știu ei,
singurătatea-i sfântă și-i salvare și-i îndumnezeire, doar ei mai sunt bărbați
voi doi sunteți doar dâre misogine
și nu mă amenința, hai spune, cum și eu pot să spun
mai bun ar fi să taci, să nu-l deștepți, ne este mult mai bine aici
cu el doar …

(actorul)
prea mult murmur crește, cine-l mână, simt
miros de sânge de tânără femeie, de fecioară…
simt miros de fân cald și umed și de ploaie, simt arcuri încordate
mi-e frică și mi-e drag să-mi fie
în urbe nu mă las purtat, cine mă știe că exist, cine a știut
la institut e vraiște, au zic că e vândut și va fi transformat în iesle
a dat de veste Papa, vom reedita salvarea, Mesia se va naște iar
și iar îl vom ucide
clopote auziți? Treziți în oase jalea, hai, apocaliptic dans
secundei ce-a rămas să-i dăm o dilatare cât viața toată

(vocea masculină)
gândac
și nu din gând îți dau etimologic sens, ci te privesc
atât

(vocea feminină.)
ia, mănâncă, îți dau această turtă și vinul ia-ți-l singur, nu știu
să sucesc vrana, iar cepu-i rupt, e moale…
ia, de unde vin mirosuri de oțet? Ori nu cumva deja-i…

(vocea masculină.)
târziul masculin se împăunează, deși învingătoare nu-i ideea

(actorul)
ba da
mă las în ea pe vine
și tac, sunt distrus, de foame, de neiubire, de zgomot nesfârșit
scrâșnit de dinți continuu, sunt frânt
ulcer pe suflet port și-n minte și-n vintre și-n părere chiar
chircit așa să mă lăsați, fugiți
voi mai aveți vreme să vă adăpostiți cumva
trei naibe mai încolo, sau poate ceruri negre, sau (zgomot de tobe, fulgere, trezirea)
deja e șapte, cafeaua n-am băut-o, plec
mă frec pe muchii aspre de pereți scorțoși
tu du-te și te spală că miroși, hai fug
ajung târziu la muncă, este și zi de leafă, iar trebuie să trec și pe la
să plătesc pensie alimentară statului, claselor de fanți
mai dăi în ale mă-sii, pa
de ce mă doare fruntea? ...doar am dormit un veac, dă-mi leac femeie
dă-mi pilula (liniște și mirare, e singur)
unde boala ești, ăăăooouuu, nevastă… - sunt însurat?
Nu știu. Părea că am femeie undeva prin (caută peste tot, și sub cărămizi, buzunare…)
era parcă mai multă lume, unde-s, copii, părinți, colegi…
și unde-s spectatorii…
mi-e frig, mi-e teamă, sunt mort, mi-e cald, nu, nu sunt
sunt singur și a venit lumina, cafeaua este rece, plec la serviciu
de-o eră tot zic că plec și

(vocea feminină.)
praful e subțire

(vocea masculină.)
nu-ți place munca dar ți-e rușine și frică, de ce-ar zice lumea
mai ai și rolul din piesa următoare, cea în care
nu mai muncești deloc, ești actorul lumilor ce vor veni ca să le ții oglinda, na…

(vocea feminină.)
vezi că homosexualitatea subalternului tău
nu-i genetică, te-au mințit revistele de știință, e psiho… așa că

(vocea masculină.)
trece pe la tine diseară arhitecta de la spațiale, gătește-i ceva să n-o porți în eroare

(vocea feminină.)
să nu te poarte în eroare, vezi că nu-i de ajuns de… fată mare, așa cum se dă

(vocea masculină)
lasă fobiile, nu fi inhibat, nici nu bea ca prostul prea mult
timiditatea fățarnică este pentru teatru

(actorul)
ce-i zumzetul acesta și… mă doare și capul, uf, uite, am pierdut tramvaiul

(vocea feminină)
și femeia

(vocea masculină.)
și femeia

(actorul)
tramvaiul

(vocea feminină)
la femei să nu mergi niciodată pe scară

(vocea masculină.)
la tramvai să nu mergi niciodată pe scară

(actorul)
nicio scară
nicio scară, bine, am simțit cum șoareci mă educă în stomac
să vărs nu pot, n-am ce, iau un taxi, fără serviciu suntem morți, sclavia este sfântă...,
(fluieră scurt, cade în spatele scenei în brațele dansatorilor care apoi îl aruncă în sârma ghimpată în care se încurcă mișcându-se)
am ajuns? Deja? (pauză) Așa merit. Așa merit?


Cortina

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei și culturii. Scrie și savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică și concursuri. poezii
poezii
poezii  CăUtare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare și confidențialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!