poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 1445 .



Similitudini
proză [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [R ]

2008-11-30  |     | 



Similitudini

Chirvase și Gherase se întâlnesc pe o terasă la o bere.
- Chirvase, ce faci, mă băiatule !
- Bine, Gherase, tu, cum o mai duci ?
- Bine, de fapt nu se zice așa.
- Da’ cum ?!
- Când te întreabă cineva ce faci, nu răspunzi, bine.
- De ce, nu ?
- Păi, când toată lumea o duce rău, tu faci bine, ce ai intrat în politică ?
- Nu, n-am intrat.
- Atunci ?
- Ai dreptate !
- Păi, și cu intrarea în uniunea, asta, tot p-acolo.
- Da, Gherase, și eu mă mir, ce-i cu ăștia cu UE ?
- A, băi Chirvase, din ce în ce mai bine.
- Da ?!
- Da !
- Pentru cine ?
- Chiar așa !
- Da’ de ce-i mai bine ?
- Aia mă-ntreb și eu.
- Auzi, Gherase, hai să facem niște comparații, așa.
- Ce comparații ?
- Între uniuni.
- Care uniuni ?!
- Aia sovietică cu aia europeană.
- Așa, Chirvase, zi.
- Deci, când a venit uniunea sovietică, ne-a dat indicații, ce și cum ?
- Da, ne-a dat indicații.
- E, când a venit UE, ne-a dat indicații cum să mulgem vaca ?
- Da, și să-i facem pașaport la vacă.
- Deci e mai bine ?
- Sigur, a rămas ca mai-nainte !
- Da, Gherase !
- Și când a venit uniunea sovietică, ne-a interzis să mai producem alea sau alealalte, așa, ca să ne vândă ei produsele lor ?
- Ne-a interzis !
- Când a venit UE ne-a interzis să mai facem brânză și țuică ?
- Unde mai pui că lumea a început să recondiționeze și să le repună în producție instalațiile clandestine, ascunse prin beciuri, poduri, săpate în fundu’ curții, pe care le folosea atunci când ne ocrotea uniunea.
- Sovietică sau europeană ?
- Amândouă !
- Pe mine m-a chemat tata la țară să-l ajut să repună în funcțiune instalația lu’ bunicu’, pe care o folosea când erau comuniștii.
- Da, am ajuns de unde am plecat.
- Vezi dacă-i omu’ strângător, nu și-a aruncat instalația clandestină, se descurcă indiferent de regimu’ politic.
- Da, le schimbă ăștia cu politica, noroc că de fapt e cam același lucru.
- Auzi, Chirvase, când a venit uniunea sovietică, ne controlau, tătucii, comisarii de la Moscova ?
- Ne controlau !
- Câna a venit UE, ne controlează, tătucii, comisarii de la Strasbourg ?
- Ne controlează !
- Deci, s-a schimbat ... nimic !
- Și când a venit uniunea sovietică ne-a adus trupe străine pe teritoriu țării ?
- Ne-a adus !
- Da, ca să ne elibereze.
- E, da’ odată cu venirea UE ne-au venit și trupe străine pe teritoriu țării ?
- Ne-au venit.
- Și tot ca să ne elibereze.
- Deci, e bine, e la fel cum a mai fost.
- Da !
- Când a venit uniunea sovietică îți stingea lumina și-ți oprea căldura ?
- Da, ca să facă economie.
- Când a venit UE, te-ai debranșat singur, ți-ai stins lumina și ți-ai oprit căldura, tot ca să faci economie, că nu mai aveai bani să plătești atâtea taxe ?
- Da, m-am debranșat.
- Auzi, pe vremuri, nu se făceau alegeri ?
- Ba da, și pe vremea comuniștilor se organizau alegeri.
- Da, votai, alegeai între doi comuniști.
- Păi, și acum, tot alegeri libere sunt.
- Sigur că sunt libere.
- Da, ești liber să alegi între doi mafioți.
- Alegeri libere, alegi între doi comuniști sau între doi mafioți, mare diferență n-am ce spune, până la urmă-i același lucru.
- Și la școală, când a venit uniunea sovietică, te-nvăța la școală despre marii conducători ai comunismului.
- Da, și când a venit UE, a băgat în manuale pe marii luptători anticorupție.
- Luptători anticorupție, care de altfel s-au îmbogățit excesiv din lupta împotriva corupției și cam atât.
- Astea au fost marile lor acțiuni împotriva corupției, propria îmbogățire.
- Când a venit uniunea sovietică s-au făcut deportări forțate ...
- Păi, dacă erau deportări, erau cam forțate.
- Așa, prin Bărăgan, pe la canal.
- Da, s-au făcut deportări.
- Și când a venit UE, s-au făcut deportări, forțate de sărăcie, l-a muncă în agricultură și în construcții, mai ales, prin Italia și Spania ?
- Cel puțin comuniștii deportau familiile cu totu’.
- Da, ăștia au despărțit familii și au provocat o multitudine de drame.
- Da, acum i-a găsit grija de copiii rămași acasă, fără părinți.
- Da, le fac programe guvernamentale de restabilizare psihico-emoționale.
- Alți bani, de la buget, altă distracție.
- Nu trebuie să spele și ei banii cumva.
- Când a venit uniunea sovietică ne-a pus să schimbăm denumiri de localități ?
- Da, un timp, Brașovul, din câte am auzit eu, pe vremea comuniștilor s-a numit altfel.
- E, când a venit UE ne-a pus să schimbăm denumiri de localități, să trecem două-trei denumiri pe pancardele de la intrarea în orașe sau sate, plăcuțe bilingve ?
- Ne-a pus !
- Dar când a venit uniunea sovietică, măi Gherase, ne-a umblat la limbă, încercând să ne impună cât mai multe de la ei ?
- Au încercat, da.
- Când a venit UE, ne-a impus modificări și alterări ale limbii noastre, invocând exprimări corecte din punct de vedere politic ?
- Ne-a impus modificări.
- Păi !
- Dar, cum adică din punct de vedere politic ?
- Adică, dacă stai în fața blocului te exprimi într-un fel, dacă te urci pe bloc te exprimi altfel. Depinde de unde privești.
- Păi, privesc sau vorbesc.
- Deci, dacă vorbești din față te exprimi într-un fel, da’ dacă vorbești din profil te exprimi altfel.
- Măi Chirvase, cu atâtea feluri de exprimări, nu înțelege omu’ nimic.
- Asta-i și ideea, cu cât înțeleg mai puțini cu atât mai bine.
- Așa-i !
- Păi, exprimarea a la uniunea sovietică e una și exprimarea a la UE e alta.
- Unde mai pui, că acum, cu UE, s-a reintrodus și iobăgia.
- Ce-a făcut ?!
- N-ai văzut la televizor, când a zis că s-a dat lege, țăranii, producătorii agricoli, s-au cum le-o mai zice, numai au voie să-și vândă produsele în alt județ.
- Ai numai spune.
- Da, e o libertate, ți-se face păru’ măciucă.
- Cum adică numai pot să-și vândă produsele în alt județ ?
- Așa bine, nu în altă țară, nici măcar în alt județ.
- Da’ ăia din UE, au voie să vândă la noi ?
- Bine-nțeles !
- Da’ noi n-avem voie să ne vindem produsele nici măcar la noi acasă, libertate curată.
- Dacă un țăran din județul Giurgiu, cultivă castraveți și ardei, n-are voie să-i vândă în capitală.
- De ce ?
- Așa zice legea.
- Păi, asta-i iobăgie curată, legarea de glie.
- De glie, de țarină, de ce vrei tu, asta-i noua formă de iobăgie.
- A, iobăgia modernă.
- Te și miri, care-i diferența între cele două uniuni ?!
- Da, dom’le, chiar că te miri ...
- Ce de similitudini !

.  | index








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!