poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 1406 .



meandre 75
proză [ ]
din nou la birou

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [viorel-dona ]

2017-02-19  |     | 



Meandre 75- din nou la birou

A doua zi de dimineață Mihai, înainte de a se prezenta la revista de front, a mers la cabinetul medicului:
-Doctore, știu că mă ajuți, am o mare rugăminte!
-Spune, Mihai!
Este vorba de soldatul Ianoș Molnar! Fă cumva să-l scoți inapt pentru subteran!
-Du-te la el și spune-i să spună că-i este rău ca să am motive să-l examinez. Îi dau niște pastile și îl scot cu discromatopsie, adică inapt subteran! Rămâi dator!
Revista de front era pe punctul de a începe. Mihai a mers la subunitatea lui și i-a spus lui Ianoș ca după revista de front să meargă la cabinetul medical.
-Ianoș este sănătos! Ianoș nu merge.
-Este ordin!Merg cu tine!
-Am înțeles!
Din nou peisajul acela bizar cu femeile angajate civile, încălțate și îmbrăcate în haine de soldat, i s-a părut ireal, grotesc.
Comandantul, după ce a ascultat ce aveau de raportat angajații, a anunțat că începând cu ziua aceea a fost încadrat la biroul intendență.
După ce s-au rupt rândurile, Tanța, contabila, a venit la el:
-Tovarășe locotenent major, sunt soldatul Tanța Câmpeanu, m-am prezentat la ordinul dumneavoastră!
-Hai, Tanțo, fii femeie serioasă și du-te de te îmbracă ca o femeie decentă. Vin și eu dar am o treabă de rezolvat.
Mihai l-a luat pe Ianoș și după zece minute ieșea cu certificatul medical al lui Ianoș, cu atestarea „inapt subteran. „
-Ianoș, ia hârtia asta și du-te la biroul front cu ea!
Apoi a urcat la birou. Și-a așezat șapca cu paspoal mov în cui și o privea, căzut pe gânduri.
-Șefu, ce ai?
-Dacă Republica Socialistă România are nevoie de un ofițer de intendență să meargă cu soldații în subteran, avem o mare problemă...
-Șefu, avem de calculat necesarul de echipament pentru cadre, pentru trupă, avem de făcut contracte cu spălătoria de garnizoană. La carburanți și la gospodăria ajutătoare nu mă pricep.
Mihai i-a cerut să-i scoată carnetele de echipare a cadrelor și să i le pună pe masă. Apoi a rugat-o pe Tanța să-i pună dosarul cu foi de parcurs și registrul de evidență al carburanților și cel cu evidența animalelor de la gospodărie.
-Tanțo, mă duc în deal la porci să văd cum stă treaba. Fac și un inventar ca să știm cum stăm.
Mihai și-a notat efectivele porcine pe vârste, greutăți și sexe și a plecat la adăposturile animalelor.
Pe drum s-a întâlnit cu Ianoș care mergea cu valiza în mână.
-Să trăiți! Nu mai intră Ianoș la mină. Ianoș merge la porci.
Au mers amândoi în tăcere.
-Ce meserie ai, Ianoș?
-Sunt tâmplar, ca tata.
-Mă mai pricep și eu la tâmplărie, m-am apucat să fac niște scaune, o masă și alte cele dar nu prea am scule și nici la Petroșani nu am găsit.
Au ajuns la adăposturi și după ce a inspectat curățenia și cantitățile de furaje s-a apucat să inventarieze animalele. Erau câteva scoafe gestante într-o fază avansată. Mihai le-a cerut soldaților să le separe în boxe separate și a coborât la birou.
-Sărutmâna, am venit.
Tanța și-a ridicat ochii din hârtii pentru o clipă, apoi s-a cufundat în lucru. După un timp Tanța i-a spus că nu prea mai este motorină și și-a coborât din nou ochii în hârtii.
După ce a bătut la ușă, a intrat subofițerul cu carburanții:
-Să trăiți, toalentmajor!
-Salut.
-Vă rog să-mi permiteți să raportez.
Mihai a încuviințat din cap deschizând registrul de carburanți.
-Nu mai avem decât douăzeci de litri de motorină și azi e ultima zi când putem să ne ridicăm cota.
-Pune toate butoaiele goale în camion, ia doi soldați de pe liber și așteaptă-mă!
-Știți, am două butoaie sparte și nu putem să luăm toată cota!
-Ia-le și pe alea! Poate reușim să le schimbăm, cumva.
Au ajuns la furnizorul de carburanți și Mihai i-a spus funcționarului despre butoaiele sparte.
-Sunt ale dumneavoastră. Dacă le aveați în custodie puteam să le înlocuiesc, altfel, nu!
-Mihai a decis să emită Act de Primire, un fel de factură, pe alte butoaie noi, astfel încât să poată ridica întreaga cotă de carburanți apoi au luat motorina și s-au întors la cazarmă. A întocmit decontul pentru motorină și butoaie apoi s-a apucat de lucru.
Spre sfârșitul programului Tanța a spart liniștea din birou.
-Șefu, bărbatul meu este în misiune pentru patru zile și aș avea și eu o rugăminte.
-Spune, doamnă!
-Pot să las și eu fata diseară la tine?
Mihai, intuind o oarecare problemă a cerut explicații:
-Pentru cât timp? Când vii și o iei?
După câteva secunde lungi de tăcere Tanța a confirmat bănuiala:
-Vin dimineață devreme. Iau fata , merg și o pregătesc de școală și vin la muncă. Tanța nu rămâne datoare...
După aproape un minut de tăcere Mihai a răspuns, cu o voce joasă:
-Bine Tanțo, cum vrei dar ai mare grijă!
-Mă duc până la popotă, vrei să-ți aduc ceva?
-Nu, mulțumesc.
Tanța și-a refăcut machiajul, s-a pieptănat apoi a rectificat rujul de pe buze. Și-a dat puțin parfum și a ieșit râzând.
„ Curvia o fi generală în Valea Jiului ? Oare ce o spune fata ei?“
Se apropia terminarea programului. Mihai s-a ridicat și a privit pe geam. În fața popotei Tanța sporovăia veselă cu șeful de stat major, un maior tânăr și chipeș.
Mihai a deschis geamul și i-a arătat ceasul, atrăgându-i atenția că s-a terminat programul.
La popotă Mihai s-a întâlnit cu Floricica.
-Sărutmâna, tătic, acum am venit și eu.
-Te-ai spălat pe mâini?
Fata a arătat mânuțele încă jilave. S-au așezat și lângă ei s-a așezat și locotenentul Costan.
-Permiteți?
-Da, domnule! Doar ești vânător de munte. Ești de aceeași meserie cu comandantul, nu?
Au mâncat în liniște iar desertul l-au luat la pachet. Pe drum spre casă s-au oprit la o băcănie și Mihai a cumpărat ceva mezeluri și pâine, pentru seara.
-Tata, diseară ai musafiri. Vine fata doamnei Tanța și doarme la noi.
-Ce bineee! Ne facem lecțiile și apoi ne jucăm amândouă!
Au intrat în casă și fata s-a dus în camera ei și s-a apucat de lecții.
Mihai s-a apucat să lucreze la un scaun. Rindeaua avea cuțitul cam știrbit dar era timp, nu era nici o grabă.
Seara cobora încetișor. Mihai a deschis geamul și se auzea un vuiet încetișor al unui curs de apă.
„Să fie Braia, să fie Jiul?„
S-a auzit o bătaie discretă în ușă. Mihai a deschis și Tanța, cu fata de mână, a intrat. Floricica a ascos capul pe ușa camerei ei:
-Hai, te așteptam!
Fetița a intrat în camera Floricicăi cu ghiozdanul în spate și Tanța i-a dat lui Mihai o pungă cu pijamalele fetei și cu săpun , prosop, periuță de dinți.
-Șefu, am plecat! Și să știi că eu îmi plătesc toate datoriile!
Ușa s-a închis. Vocile fetelor se auzeau sporovăind în camera lor.
„Oare ce o fi vrut să spună când a spus că își plătește datoriile? „
A scuturat capul ca și când ar fi vrut să alunge gândul incredibil că ea e dispusă să se culce cu el ca să-i acopere escapadele.
Munca la scaun îl deconecta. A anunțat fetele că merge până sus la băieți, a încuiat ușa și a urcat la Vili și la Bibi.
-Salut, domnilor.
Fumul era gros, mirosul de pălincă era plăcut chiar dacă era dominant.
-Ia-ți un scaun, un pahar și hai să jucăm o carte.
Au băut palincă, au jucat cărți și au spus glume. Într-un târziu Mihai a coborât.
-Fetele, hai să vă dau ceva să mâncați.
-Nu ne este foame, ne mai jucăm! Am făcut lecțiile...
-Măi, nu se aude? Poftiți la masă. Mihai le-a făcut niște pâine prăjită, un ceai cu niște unt și mezeluri puse pe o farfurie.
Pe 2 este Kurb anDupă ce au mâncat au redevenit cuminți și au mers să se spele și s-au schimbat în pijamale.
Mihai s-a dus în camera lor, le-a pupat și le-a stins lumina!
Dimineața, Tanța s-a prezentat la ora cinci și jumătate.
-Sper că nu te-am scos din cârpe, șefu. Fetele s-au sculat?
-Încă dorm fetele. Hai să-ți pun o cafea.
Mihai a turant cafeaua și în nări i-a pătruns un iz de după ras bărbătesc. Bănuiala era întărită încă o dată. Privind-o ironic Mihai a întrebat-o:
-Nu faci un duș? Miroși a alte alea.
-La tine nu fac azi duș, poate altă dată. Merg acasă!
Fetele au ieșit din cameră. Mihai le pregătise micul dejun și după ce s-au spălat și au mâncat au plecat amândouă, la școală, ținându-se de mână, cu Tanța în urma lor.
A doua zi de dimineață a venit un subofițer de la biroul „evidență gradați-soldați „.
-Toalentmajor, ați avut depășire de normă la subteran așa că , la ordinul comandantului, din subunitatea dumneavoastră pueți propune doi ostași pentru permisie cu foi de drum.
După ce reacția imediată a fost să ceară un răgaz de gândire, s-a răzgândit imediat și a dat două nume: -Screie: Molnar Ianoș și Geli Nuri.
Înțeleg că primul este maghiar dar al doilea? Ce nume e ăsta?
-E tătar! Începe sărbătoarea Kurb an., sărbătoarea sacrificiului. Ar fi frumos să fie acasă mai ales că un coleg al nostru, ofițer, i-a spus la venire că ramadanul va cădea când dă el ordin.
-Ce este sărbătoarea sacrificiului, șefu- a întrebat Tanța mirată că Mihai ar ști despre ce este vorba. Și subofițerul stătea și aștepta răspunsul lui Mihai.
-Sărbătoarea sacrificiului – denumită Kurban Bayrami - este celebrarea de către Arabi a tradiției de la Ibrahim / Avraam. Atunci când Allah / Dumnezeu a dorit să-l încerce și i-a cerut sacrificiul suprem, să sacrifice pe unicul său fiu, Ibrahim / Avraam s-a arătat dispus s-o facă, ca semn al devotamentului său față de Creator (“musulman” din punct de vedere etimologic desemnează “supus”). Se spune că impresionat de credința lui Ibrahim / Avraam, Allah / Dumnezeu l-a oprit în ultimul moment de la sacrificiul fiului său, în cea de-a 12-a lună a Calendarului Musulman și s-a mulțumit doar cu sacrificarea unui berbec.
Subofțerul a plecat și Tanța , privindu-l cu atenție l-a întrebat:
-Șefu, ești musulman?
-Nu, nici gând! Hai să lăsăm prostiile și să ne apucăm de calculul echipamentului la cadre.
După sfârșitul orelor de program nu aveau voie să rămână la birou așa că Mihai a pus carnetele de echipare într-o mapă cu gândul să le ia acasă și să lucreze.
-Șefu, vin să te ajut. E treabă grea pentru un singur om. Vin cu fata și noi lucrăm.
-E în ordine dar la ora 22 veți pleca, clar?
-Șefu , te temi de o biată femeie? Am spus că lucrăm așa că lucrăm.
Copiii au mâncat, și-au făcut lecțiile și au vrut să se culce.
-Hai șefu, lasă-le să doarmă că mai avem vreo două ore de lucru și terminăm.
-Nu tanțo! Du-te de ia fata și mergeți acasă.
Deodată s-au auzit niște bubuituri în ușă. Mihai s-a ridicat cu țigarea în gură și s-a dus să vadă cine este.
Tanța era la masă cu carnetele întinse. Soțul Tanței a pătruns vijelios:
-De e nu ești acasă la ora asta? Unde e fata?
Tonul ridicat l-a iritat pe Mihai.
-Domnule o fi nevasta ta, oi fi tu ofițerde contrainformații dar te invit să lași glasul mai jos. Fetele dorm.
Pe ușa dormitorului, abia întredeschisă , s-au ițit capetele celor două fetițe.
-Floricico, roagă pe prietena ta să se îmbrace că merge acasă. Am terminat ce aveam de lucru.
Ușa s-a închis iar Mihai a continuat către soțul Tanței:
-Bă, ești nebun? Ai speriat copiii!
-Tanțo, fă-ți timp și educă-ți bărbatul.
Apoi adresându-se lui Ion:
-Cred despre criza asta a ta că te-a făcut să te convingi că ai accese de paranoia. Avem de lucru la carntele de cadre și este o lucrare cu termen precis. Uiți că sunt copiii noștri alături.
Pe viitor , dacă vrei să nu te reclam la șefii tăi, te rog să numai bați la ușa asta! Niciodată!

-






.  | index








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!