poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 813 .



Străluciri diamantine în Israel (27)
proză [ ]
Anul Nou iudaic

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [dorarab ]

2013-05-14  |     | 



Despre sărbătorile iudaice știam multe amănunte încă din anii '60, de la foștii mei colegi de liceu, care între timp au emigrat în Israel, iar alte aspecte le-am aflat cu ocazia excursiei în Þara Sfântă.
În primul rând, m-am edificat asupra calendarului ebraic. Astfel, am avut surpriza să constat că am plecat cu avionul din București pe data de 6 aprilie 2007 și am ajuns la Tel Aviv în aceeași zi, dar pe 18 a lunii nissan a anului 5767!
Eram într-un avion de tip Boeing 767 - 200 al companiei El Al. Vremea era însorită așa că am putut zări Dunărea ce părea lată cât un fular. La hublou stătea soția. Fotoliul din fața ei era ocupat de un bărbat tânăr, care nu avea pulover sub sacou, semn că ne îndreptam spre o țară caldă. Era un evreu născut în București, care a plecat la începutul anilor '90 în Israel, după ce și-a luat licența în comerț exterior. Și-a păstrat apartamentul din Capitală moștenit de la părinți. Lucra ca ghid turistic sezonier pentru grupuri de israelieni care vizitau România.
- Grupul s-a întors acum o săptămână pentru a petrece Paștele în Israel, dar eu am mai rămas în București câteva zile, a venit israelianul cu completări.
- Când se serbează Paștele iudaic?
- "Pesah", că așa se spune în ivrit la Paște, durează opt zile și anul acesta a început pe 3 aprilie și se va termina pe 10 aprilie, altfel spus, conform calendarului evreiesc, se va întinde de pe data de 15 până la 22 a lunii nissan.
- Dar Anul Nou iudaic când va fi?
- "Roș ha Șana" va fi pe 13 septembrie 2007, respectiv la data de 1 a lunii tișri a anului 5768.
- În arabă se spune "Ras as-Sana", la care "ras" înseamnă "cap", iar "sana" – "an".
- În ivrit se traduce la fel.
- De ce s-a ajuns la anul 5767?
- Din două motive. În primul rând, deoarece noi socotim anii din ziua când Dumnezeu a creat pe Adam și Eva.
- Adam și Eva?
- Da, noi considerăm că "Roș ha Șana" reprezintă ziua onomastică a omenirii.
- Interesant!
- În al doilea rând, calendarul ebraic este lunar, de numai 354 zile, dar nu pur, ca la musulmani, ci cu ajustări, pentru ca "Pesah" să cadă primăvara. De aceea, la un ciclu de 19 ani se adaugă de șapte ori o lună în plus; de obicei, în anii 3, 6, 8, 11, 14, 17 și 19 se dublează luna adar, denumită "adar șeni", adică "a doua lună adar".
- Eu, care am lucrat opt ani în țările arabe, știu că la musulmani fiecare an nou avansează cu 12 zile.
- Înseamnă că veți înțelege mai repede caracteristicile calendarului ebraic.
- Care sunt lunile anului iudaic?
- Sunt 12 luni: tișri, heșvan, kislev, tevet, șvat, adar, nissan, eiar, sivan, tamuz, av și elul. Așa cum am spus, în anumiți ani mai apare luna adar șeni.
- Cum se spune la anotimpuri în ivrit?
- "Anot".
- Care sunt anotimpurile din Israel?
- Ele sunt aceleași ca în România: "aviv" – primăvara, "kaiț" – vara, "stav" – toamna și "horef" - iarna.
- Cum se spune în ivrit la: "Un an bun!"
- "Șana tova!"
- Ce mâncare caracteristică se prepară în ziua de "Roș ha Șana"?
- "Tapuah be dvaș", adică "măr cu miere".
- Ce faceți dumneavoastră în ziua aceea?
- Printre altele, iau "mahzor" – "cartea de rugăciuni" – și citesc "slihot" – "rugăciunea pentru iertarea păcatelor". De asemenea, îndeplinesc ritualul "tașlih", de a arunca în apă – râu, lac sau mare - bucăți de pâine dulce și rotundă – denumită "hala", semnificând lepădarea de păcate.
- Are o semnificație specială această rugăciune?
- Se spune că Dumnezeu ține două cărți: "Vii și noroc" și "Morți și ghinion". De "Roș ha Șana" se face bilanțul anului care a trecut și se hotărăște soarta în anul în curs, astfel că fiecare credincios este trecut într-una din cele două cărți. Totuși, Dumnezeu mai acordă zece zile până să ia decizia finală, termenul final fiind "Iom Kippur". Se spune că de "Roș ha Șana" se "înscrie", iar de "Iom Kipur" se "finalizează". De aceea, în cele zece zile oamenii mai pot înclina
favorabil balanța prin rugăciuni și pomeni.
- Îmi dați numărul de la telefonul mobil?
- De ce?
- Deoarece doresc ca în ziua de 13 septembrie a acestui an să vă transmit: "Șana tova!"



.  | index








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!