poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 1759 .



Studiu comparativ și de fundamentare
proză [ ]
Mozaicul în artele frumoase ( 2009)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [filipisime ]

2009-09-05  |     | 



Actul de naștere
Toate operațiunile din prezenta lucrare, reprezintă actul de naștere prin care se metamorfozează filipismele în mozaicul sus arătat.

Partea I

Generalități pentru toate lucrările
Orice teorie este o practică repetată, pe care dacă o înțelegi, îți folosește, iar dacă nu o înțelegi, o persiflezi și închei cu invariabila formulă: e o porcărie. Dimpotrivă, dacă ai început s-o înțelegi, te seduce și spui că-i fascinantă.
În artă nu există innoire pe criterii, principii, simboluri anacronice, nici prin compromisuri sau negocieri.
Lecțiile învățate pe dinafară, sunt lecții bine învățate pe dinăuntru, care nu-ți dau voie să intri într-un labirint, să fii ca o corabie fără busolă.
În orice domeniu de cercetare, nu poți să tragi concluzii dacă n-ai informații, iar calitatea lor depinde de cantitatea și calitatea lor, oportunitatea și modernitatea informațiilor.
Se știe că evaluarea progreselor în natură și societate, are la bază legea unității contrariilor, numită pe scurt legea contrastelor și care urmărește unitatea în diversitate și măsurarea ei.
În arte funcționează aceleași legi ale contrastelor, un termen mai adecvat numit: mozaicul în artă.

Punte între subiecte.
Toate sintagmele arătate în generalități, au fost și sunt puncte de contact, de racordare și de extrapolare multiplă a ideilor la subiecte.
Le-am folosit în timpul studiilor și cercetărilor, în cei aproape 20 de ani și le folosesc și acum la globalizarea lucrărilor în mozaicul arătat.

Partea II-a
Bugetul de documentare artistică (Resurse)
La prezenta lucrare de globalizare, am folosit noi date artistice pe care le arăt mai jos, după cum urmează:
1.Criterii indispensabile oricărei construcții artistice în proză sau versuri, arătată în pagina de autor.
2.Timpul, marele maestru în univers și-n universul artelor, cu trimitere mai ales la polivalențele artistice din lucrare.
3.Rezultatul studiilor și cercetărilor anterioare, pe care le-am stocat în banca de date din care-am făcut extrapolarea și globalizarea.
4.Joc de contraste și de nuanțe necesare globalizării în mozaic, arătate în anexă.
5.Notă de fundamentare și comparativă, care creionează structura noii lucrări.
6.Sinteză după banca de date numită : „mame de catrene”.

Miezul problemei.
Contrastele în universul planetar, mozaicul în universul artelor.
În linii mari, lucrarea face legătura între jocul contrastelor din univers și jocul nuanțelor din acest mozaic. Ele sunt cam același lucru, dar prezentate
în forma artistică a mozaicului.

Criterii de evaluare.
În evaluarea înnoirilor în natură funcționează principiul jocului de contraste care reprezintă unitatea în diversitatea materiei, iar în cazul mozaicului este vorba de unitatea artistică, adică de jocuri de nuanțe.

Notă
Toate piesele documentare sunt înmagazinate în lucrările de pe agonia.net, cu excepția băncii de date, care nu poate fi anexată aici fiind o lucrare de anvergură, la care am adăugat jocul de contraste, care a fost una din piesele mozaicului.

Anexă ( joc de contraste) în formarea mozaicului

Cultura înaltă, spiritualitate, umor, viață artistică, divertisment, erudiție, arta condeiului (inclusiv chichițele negative) care le personalizează în vip-uri, cu nuanțele inserate la fiecare cap de rând.

Gruparea I: cu numele terminate în „escu”
1.Umorul: Stela , Emilia, Gabriela și Rodica Popescu ( Bitănescu).
2.Farmecul, relaxarea, nonșalanța Olguței Vasilescu.
3.Candoarea, bunul simt, grațiile Mariei Dinulescu.
4.Sex-appeal-ul și tandrețea Roxanei Ionescu.
5.Inteligența, talentul, arta conversației Andreei Crețulescu.
6.Jocul de ochi, mimică, al Cezarei Dafinescu.
7.Erudiția, onoarea și sărăcia Ilenei Vulpescu.
8.Cultura și talentul condeiului-Dara Mihaela Codescu.
9.Candoarea și simbolul de vulpiță al Adelei Popescu.
10.Orgoliul, cultura înaltă, talentul și farmecul Adelei Mărculescu.
11.Talentul scenic al Tamarei Crețulescu.
12.Vocea și decorul fizic al Biancăi Ionescu.
13.Tradiționalismul folcloric al Marioarei Murărescu.

Gruparea II : cu numele terminate în „an”
1.Farmecul, talentul, gingășia micuței Cleopatra Stratan.
2.Diafana și manierata Raluca Þurcan.
3.Himera, eterul, abisul în voce al Didei Drăgan.
4.Cultura și arta condeiului Gabrielei Hurezean.
5.Maternitatea și matrimonialitatea Marinei Almășan.
6.Tupeul și vulgaritatea Laurei Andrișan.
7.Vocile de aur ale Angelei și Niculina Voican.
8.Umorul trăznit-domestic al Gianinei Corondan.
9.Talentul Luciei și Rodicăi Mureșan.

Notă.
Cele două simfonii de contraste se citesc pe verticală din aproape în aproape, cum ar fi: umorul, farmecul, candoarea,
sex-appeal-ul, inteligența, etc., cărora le-am dat o stilistică aproape de tip standard, venită cu ea din munca de cercetător, și care mi-a servit la ultimul retuș și la asamblarea lucrării.

Exemple concrete de mozaic în arte.
Mozaicul are joc de contraste, respectiv de nuanțe în: pictură, sculptură, scene și ecrane, sunet și lumină și în cazul de față, arta strofelor, când chiar așa sunt denumite: mozaic.

Sinteza din banca de date rezultate în urma studiilor
și cercetărilor artistice pentru artiștii României.

Date specifice.
Banca de date sus arătată, are la bază două depozite, și anume:
a.Depozitul de date primare, culese alandala din surse diferite: presă, scene și ecrane, sticla Tv, etc.,
b.Depozitul prelucrat în funcție de structuri, necesități,
de legăturile dintre ele, date care au fost procesate pe: figuri de stil, vorbe de duh, metafore, poante și care au ținte comune (numite precursori).
Din precursori s-au conceput elemente de structuri, maniere, doctrină, alură artistică, texte și pretexte, în baza cărora s-au construit filipisme în proză scurtisimă și ritmată, realizate separat, pe care acum le-am globalizat în mozaic.

Tragedie optimistă
În anul 2006, această comoară de date, mi-a dispărut din motive greu de explicat aici, ceeace m-a ținut tensionat 27 de zile. După recuperarea ei, i-am dat valoare spirituală, a fost o revelație cu dimensiuni spirituale, încât am pus-o în strofele mai jos intitulate: ” Mame de catrene”.

„Mame de catrene”

Cronici, voi cu scoarțe groase
Și caracter incisiv,
Nu sunteți simandicoase
Nu, că nu aveți motiv.

Sunteți fete gospodine
Dar mai dați pe dinafară.
Cu muze mereu sublime,
Fără viață personală.

Voi sunteți mereu perene
Și precise ca un ceas.
Ba, chiar "mame de catrene",
Sunteți noul meu Parnasse.

Când visam că v-am pierdut,
Îmi veni așa deodată
Să îmi pun lanțul de gât,
Să mă știe lumea toată.

Dar când m-am trezit din vis
Aflai că sunteți prezente.
M-apucai pe loc de scris
Versuri, dolce farniente.

Meritați și voi acuma,
Că în șaisprezece ani
N-ați cerut nici de mâncare,
N-ați fugit nici după bani.

Epilog
In postura de acuma,
Chiar din voi m-am inspirat.
Veți ieși dintotdeauna,
Din acest anonimat.

O piesă artistică sentimentală.

Paradisul și fascinația muzelor

Nimeni n-a știut să penetreze legile care guvernează imperiul muzelor, cărora le simțim fascinația, dar nu știm de ce, de unde vin și pleacă.
Muza
Este musafirul nepoftit, dar binevenit, niciodată inoportun. Când pleacă, îți lasă un mare gol în suflet.
Jocul muzelor
Cine n-a trăit jocul muzelor, poate să aibă scântei de geniu, dar n-o să înțeleagă niciodată fascinația lor.
Așa se explică starea de încărcare emoțională prin care trece artistul vizitat de muze, când cel de lângă tine îți spune: „ ești în altă lume”.
Cele mai frumoase muze mi-au venit când au vrut ele. Să fie oare aceasta o exprimare genetică a toanelor, capriciilor,
spiritului meu de frondă și nonconformist?
Muza, muzele, tezaurul artistic
din universul spiritual al creației
Catren sugestiv

Când mă frige câte-o muză,
Pun și dracului ventuză.
Ba-i mai fac un compliment,
Vreau o strofă de talent.

În ciuda toanelor, muzele sunt partenere fidele, (nu intră-n capul altora),sunt incoruptibile, au demnitate și personalitate puternică.
Muzele reprezintă izvorul nesecat de inspirație, din care fac texte și pretexte, peisaje, expresii și imagini artistice, elemente de construcție a strofelor, care reprezintă tezaurul artistic sus arătat.
Seducția artistică
Este garanția absolută a succesului, care are ca măsură, zâmbetul, iar ca origine-penetrația expresiei artistice în porii senzitivi, numită în general impresie artistică.
Zâmbetul artistic
Nu-l explic decât prin epigrama jos menționată :

Ochii și fața vorbesc

Cei proști, ca vita te-nțeleg
Doar când le spui cuvântu-ntreg.
Dar când vorbești c-un om cu minte,
Pricepe-n ochi, nu din cuvinte.

Evoluția și asamblarea lucrării.
Din anii 1996-2004, aceste lucrări au circulat cu denumirea : aforisme, maxime, cugetări, care nu mor niciodată. Din anul 2005, când am intrat și pe rubrica Trustului de presă Flacăra, revista Rebus Bis și Almanah Flacăra , s-au numit: „filipisme-scurtisime”, apoi filipisme mondene.
Acum când le-am retușat și le-am asamblat, adică de când am fuzionat proza scurtisimă și cu umorul ritmat, le-am numit: mozaic de presă scurtisimă și umor ritmat.
Exprimarea artistică a mozaicului.
El este Pegas și Parnass , este timpul și Olimpul, joc de nuanțe cu prestanțe, e farmec, cântec și descântec, cu umor încântător, schimbare mare de decor.

Încheiere
Prin lucrarea de față intenționez să elimin noțiunea de filipisme, și s-o înlocuiesc cu cea de mozaic, în speranța ca voi crea un curent nou pentru generația prezentă și viitoare, ocazie cu care mi-am făcut un cadou, având în vedere că împlinesc în curând 81 de ani.

.  | index








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!