poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 3856 .



Viorel Horj, cuvânt la prezentarea cărții , Adevărul din cuvinte
personale [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Dumov ]

2007-12-02  |     | 



În calitatea mea de scriitor dar și de reprezentant al culturii din Bihor, va trebui să mă refer asupra unei cărți apărute la o editură bucureșteană și prezentată azi, aici la Casa științei și Tehnicii din Oradea. Cartea se numește Adevărul din cuvinte și este scrisă de Teodor Dume (ce nume de rezonață poetică)
Teodor Dume este animatorul unui cenaclu care și-a câștigat efectiv, în ultimi ani, un statut cu totul și cu totul aparte în viața cultural-artistică a județului Bihor. Acest cenaclu tinde să devină un element de referință în viața noastră culturală, nu numai prin calitatea materialelor ce se vehiculează în acest cenaclu, ci și prin modalitatea de asimilare a lui. Teodor Dume este unul dintre animatorii cu înzestrare pentru asemenea, mă rog, manifestare și cred că sub oblăduirea domniei sale se vor naște și vor crește mlădițe literare, oameni care demonstrează că viața cultural-artistică a Bihorului este integrată în circuitul armonios al culturii și artei din Romania.
Așa s-a născut și această carte, gândită la Oradea și pecetluită la București, frumos intitulată Adevărul din cuvinte. Titlul mi se pare în deplină consonanță cu întreaga substanță a volumului, autorul urmărind nu atât originalitatea cu orice preț, ci mai degrabă strădania de a face cuvântul să vibreze prin conștință, să întemeieze o gândire poetică bazată pe datele dintotdeauna ale poeziei.
Iată, îmi adun gândurile, vizavi de această primă carte a lui Teodor Dume. Mă strâng puțin, mă adun,renunțând la o prezentare liberă a cărții, venind în fața dumneavoastră cu niște gânduri pe care le-am adunat pe câteva coli de hârtie. Nu știu dacă gândurile mele concordă cu Adevărul real sau cu Adevărul din cuvintele acestei cărți, dar sun sigur că dacă am reușit să surprind ceva din esența acestei cărți, de vină este numai cartea, pentru că această carte este una dintre cărțile care au un Adevăr nesofisticat. Adevărul este simplu. Adevărul ei este al poetului care nu se hazardează, să zic așa, ca alți confrați ai lui de generație, niște experiențe din astea nebuloase, ci vine, (Teodor Dume), cu o carte cinstită, o carte corectă, o carte care exprimă realmente o simțire poetică tradusă într-o expresie artistică convingătoare., care promite întradevăr un talent, o expresie artistică care dovedește existența unei germinații lirice, care cu siguranță va rodi în viitor, în opere artistice, în volume concludent.
Așa cum spunea Lucian Blaga, într-o cunoscută poezie :"Frate, o boală învinsă ți se pare orice carte". Există la toți acei ce își asumă sarcina grea de-a plonja din lumea comună în cea a poeziei o irepresibilă dorință de mântuire prin suflet. Lupta cu cuvântul este un chin dureros de dulce pe care nu-l pot percepe decât cei care cred cu adevărat în el. Accentuez aceste cuvinte, Adevăr și Cuvânt, încercând, de fapt, să traduc parafraza acestui titlu, Adevărul din cuvinte. Atunci când cuvântul înflorește în pagina tipărită se poate spune că izbânda, chiar dacă ea este certă, se întrevede totuși. Pentru toți cei care au publicat, mirajul slovei tipărite se trăiește de fiecare dată cu o nouă și miraculoasă înfiorare. Bucuria este imensă atunci când cuvântul se adună între coperțile unei cărți.
Iată, Teodor Dume, se bucură în trăirea sa, de o împlinire pe măsură. Cartea domniei sale, nou nouță, sugestiv intitulată Adevărul din cuvinte, este gata să-și ia zborul spre lume, purtând dorința legitimă de a deveni un nume.Și chiar este, Teodor Dume.
Remarcabil la această carte este onestitatea cu care este scrisă. O perfectă unitate între fondul de simțire și cel de expresie animă fiecare pagină. Într-o epocă în care poezia și-a făcut din sfidarea retoricii și din coerență un stil, Teodor Dume, vine cu o expresie dezarmant de simplă, dar nu mai puțin plauzibilă artistic.Versul său stă sub regimul confesiunii. Sufletul larg deschis către Corola de minuni a lumii, cum ar spune același Blaga, nu vibrează patetic, ci potolit, poetul lăsându-se deliberat să alunece în "liniștea lucrurilor" de multe ori mai elocventă decât "vocea" lor.
O mirare perpetuă în fața miraculului existențial, o încercare de substituire cu însăși obiectul adorației sale, conferă poeziei lui Teodor Dume, așa cum inspirat spune în prefață Gheorghe Grigurcu, "stigmatul unei neconvenționale purități și al unei exemplare modestii". Cu asemenea premize această lirică își poate adâncii, pe viitor, izvoarele.
ADEVÃRUL DIN CUVINTE va trebui să fie cel al poeziei în sensul deschiderii cuvântului spre el însuși și nu a transformării lui într-un pretext facil pentru exerciții de prestigitație poetică. Nu stî în firea lui Teodor Dume să alunece într-o asemenea direcție.
Stihurile lui stau sub semnul unui desăvârșit echilibru, surprinzător pentru o vârstă biologică cunoscută îndeobște ca a tuturor posibilităților. Și totuși zic, sub aparențele calmului, poetul își caută cu tenacitate și îndârjire, un drum propriu care să-i transforme această primă bătaie de clopot într-un cântec fără de moarte. Citez:
"Să pot aștepta
până când dăngătul
de clopot
va intra-n istoria zilei". Încheiat citatul.
Inventarul tematic al "Adevărului din cuvinte" este bogat și generos, adeverind nu numai lunga disponibilitate lirică, ci și un spirit iscoditor adunat în această carte care adaugă peisajului literar o nouă și notabilă prezență editorială.
Cu încredere deplină în steaua lui Teodor Dume, poleind cu lumina ei virginală filele acestei cărți, îi dorim noi izbânzi viitoare.
Cu toată sinceritatea și Adevărul smuls din miezul cuvintelor,
Viorel Horj

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!