poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 1527 .



Festivalul internațional de literatură “Tudor Arghezi”
personale [ ]
ediția a XXXI-a, 2011

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Silvero ]

2011-05-26  |     | 



Mai este nevoie să simți vecinătatea unor oameni de spirit înalt, care, scriitori, artiști fiind, ne dăruiesc frumosul din ei, îmbogățindu-ne sufletește cu înființarea aurei lor în spațiul nostru de perindare temporară. Un soi de exaltare nefirească poate părea această prefațare a descrierii unei întâmplări ce se repetă de ceva timp încoace, mai precis de 31 de ani, de când Festivalul închinat lui Tudor Arghezi se desfășoară în locurile în care poetul și-a identificat ființarea profundă. Dar cum altfel să fie sentimental, cînd ai ocazia de a te afla, chiar și pentru câteva zile, în preajma unor oameni al căror nume se confundă cu opera lor, care fac parte din istoria culturală a țării căreia îi aparțin?

“Opera Omnia” - cât o istorie literară
Despre edițiile trecute ale Festivalului de literatură “Tudor Arghezi”, desfășurat la Târgu-Jiu și Târgu Cărbunești, și devenit cu timpul internațional, se poate spune că ele au contribuit la definirea unei istorii literare contemporane, îndeajuns fiind doar enumerarea scriitorilor ce l-au onorat cu prezența lor, fixându-se în memoria gorjenilor ca laureați ai Premiului “Opera Omnia”: Marin Sorescu, Dumitru Radu Popescu, Geo Dumitrescu, Al George, Laurențiu Ulici, Gheorghe Grigurcu, Ioan Flora, Gelu Naum, Nicolae Manolescu, Mihai Zamfir, Grigore Vieru, Eugen Negrici, Constanța Buzea, Petre Stoica, Mircea Ivănescu, Marta Petrescu, Ilie Constantin, Ion Horea, Gabriel Dimisianu. Lor li se alătură importanți scriitori care au fost premiați la secțiunea Arghezologie, lucrările acestora contribuind la cunoașterea și înțelegerea operei argheziene, dar și a omului ce a creat-o: Nicolae Dragoș, Ștefan Melancu, Marin Beșteliu, Nicolae Balotă, Ion Popescu Brădiceni, Dimitrie Vatamaniuc, Lazăr Popescu, Aureliu Goci, Ilie Guțan, Dumitru Micu, Zenovie Cârlugea, Florea Firan, Simona Constantinovici. De asemenea, prin participarea și promovarea creației lui Tudor Arghezi în țările în care trăiesc și își desfășoară activitatea, Adam Puslojici, Mihai Cimpoi, Ion Miloș, Gaston Herbeteau, Vasile Tărățeanu, Raul Cortes, Achille Roselletti au deschis teritorii noi de receptare a poeziei argheziene, accentuând deschiderea culturală a Gorjului spre universalitate.

Pro domo
Ediția a XXXI-a a Festivalului internațional de literatură “Tudor Arghezi”, materializată ca de fiecare dată în aceeași lună mai a nașterii autorului Cuvintelor potrivite, și-a împlinit menirea cu succes, concluzia născându-se din aprecierile primite la final, din numărul și calitatea lucrărilor participante la concursul de creație literară și, desigur, prin prezența unor importanți oameni de cultură, români și străini. Pentru un ochi critic din afara unei astfel de acțiuni, efortul organizatorilor este greu de cuantificat, mai ales că se ajunge câteodată, ca în acest an de exemplu, în situația ca fondurile financiare restrânse să poată asigura realizarea unui festival cel puțin de talia celui anterior. Cu toate acestea, cu aportul Consiliului Județean Gorj, Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Gorj (CJCPCT Gorj), principalul făptuitor, în parteneriat cu alte instituții - Biblioteca Județeană “Christian Tell”, Consiliul local și Primăria Tg-Cărbunești, Ansamblul artistic profesionist “Doina Gorjului”- și cu excelenta colaborare a Uniunii Scriitorilor din România, a reușit ca ediția din 2011 să marcheze un plus calitativ și să se bucure de ecouri pozitive.
Desfășurat în perioada 19-22 mai, Festivalul a debutat cu activitatea de jurizare a celor peste 80 de lucrări participante la concursul de creație literară, analizate și viu discutate de membrii juriului național, compus din: Gabriel Dimisianu, președinte, Gheorghe Grigurcu, Gabriel Chifu, vicepreședinte al USR, Horia Gârbea, președintele ASB și directorul de onoare al festivalului, Paul Aretzu, Nicolae Dragoș, Nicolae Þone, Adam Puslojici, Ion Cepoi, Olimpia Bratu, Ion Popescu Brădiceni, Spiridon Popescu, Lazăr Popescu, Constantin Popescu.

Poezie prin artă plastică
Într-o îngemănare fericită, literatura, pictura și sculptura s-au aflat, în cadrul festivalului, într-un dialog fecund, rezultând, încă din 2009, o triadă emoțională complexă. “O parte a acestui proiect (festivalul) o constituie și editarea, începând cu 2009, a unui Album bilingv care să cuprindă câte 11 poezii, ilustrate grafic de cunoscuți artiști plastici români și străini. Până acum, au onorat acest demers Raul Cortes Castaneda (Columbia) și Gheorghe Dican (România). Anul acesta, cel care ne-a oferit privilegiul colaborării sale este pictorul bulgar Iordan Kissiov, directorul Galeriei de Artă din Silistra. Viziunea artistică a domniei sale asupra poeziei argheziene este argumentul suprem că arta adevărată nu are granițe, ci doar vecinătăți binecuvântate de Dumnezeu”, afirma directorul festivalului, Ion Cepoi, la vernisajul expoziției de pictură și sculptură „Apă și Foc”, de la Muzeul Județean, expozanții fiind ilustratorul volumului mai sus menționat și sculptorul Cristian Ianza, membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România. În expoziție se află și o lucrare pe care Yordan Kissiov o va dona Centrului Cultural „Tudor Arghezi” din Tg-Cărbunești. Nu putem să nu remarcăm ca excelență directoratul festivalului și seriozitatea implicării în festival a artistului fotograf Teodor Dădălău, unul dintre cei care se fac „vinovați”, din partea CJCPCT Gorj, de buna desfășurare a evenimentului.

Palmares
A doua zi a Festivalului a fost rezervată întâlnirii dintre gazde și participanți, la Sala maură a Palatului Administrativ al Județului fiind prezenți reprezentanți ai administrației județene și locale din Târgu-Jiu și Târgu Cărbunești, care au adresat cuvântul de bun venit invitaților. Au avut loc lansări de cărți (Horia Gârbea, Valentin Talpalaru și Lidia Popița Stoicescu), lansarea revistelor „Portal Măiastra” și „Bilete de papagal”, un moment aniversar Gheorghe Grigurcu la împlinirea a 75 de ani și recitaluri de poezie argheziană, realizate de actori ai Teatrului Dramatic „Elvira Godeanu”. În acest cadru festiv, li s-au acordat premii pentru promovarea operei argheziene în lume unor personalități culturale și scriitori de peste hotare, cu merite în traducerea sau ilustrarea grafică a operei lui Tudor Arghezi: Metin Cengiz (Turcia), poet și eseist, Yordan Kissov (Bulgaria), pictor, Zdravko Kissiov, poet și traducător, Ion Dumitru (Germania), fost președinte al societății „Apoziția”, Dragoliub Firulovici (Serbia), poet si cantautor. Premiul pentru „Opera Omnia” atribuit unui scriitor contemporan de prestigiu internațional a fost acordat prozatorului Cengiz Abdullayev (Azerbaidjan). Ca și în prima zi, participanții au avut prilejul de a vizita două frumoase mănăstiri gorjene, de la Crasna și Strâmba.
Cum este în obicei, momentul cu cea mai mare încărcătură emoțională, Gala Laureaților, a avut loc duminică, 22 mai a.c., la Primăria din Tg-Cărbunești, unde Gabriel Dimisianu, președintele juriului, Gheorghe Grigurcu și Mitzura Arghezi (fiica patronului spiritual al festivalului), împreună cu Primarul orașului Târgu Cărbunești, Mihai Viorel Mazilu, și directorul festivalului, Ion Cepoi, au înmânat premii laureaților celei de a XXXI ediții a Festivalului internațional de literatură “Tudor Arghezi”.
Laureații premiilor „Opera Omnia”, acordate, în 2011, de Uniunea Scriitorilor din România, au fost Ana Blandiana, pentru poezie, și Dan Cristea, pentru critică literară, aceștia, precum și oaspeții străini Cengiz Abdullayev și Metin Cengiz devenind cetățeni de onoare ai orașului Târgu Cărbunești.
La concursul de creație literară, din cadrul Festivalului internațional de literatură “Tudor Arghezi”, ediția din 2011, s-au acordat următoarele premii: Premiul “Opera Prima” (volum debut poezie) – Adrian Diniș (București), pentru volumul “Poezii odioase de dragoste”, Ed. Vinea, 2010; Premiul la secțiunea “Cuvinte potrivite” (volum poezie în manuscris) – Albert Cătănuș (Brăila); Secțiunea “Bilete de papagal” (grupaj de poezie): Premiul I – Andreea Ilinca Pop (București), Premiul II și premiul revistei “Ramuri” Craiova – Deniz Otay (Suceava), Premiul III și premiul revistei “Luceafărul de dimineață” – Alexandra Roxana Lazăr (Brașov). Au mai fost acordate: Premiul Asociației Scriitorilor București – Mihai Gheorghe (Motru); Premiul revistei “Portal Măiastra” Tg-Jiu – Oana Văsieș (Bistrița); Premiul revistei “Proverbum” (CJCPCT Gorj) – Mariana Alsaleh (Motru).

Viorel Surdoiu


.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!