poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 4245 .



La vie en rose
eseu [ ]
Despre scriitorii americani și literature clasică

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [ancab ]

2004-11-02  |     | 



O dată cu alegerile prezidențiale din Statele Unite ale Americii, Franța a devenit interesată din ce în ce mai mult de mișcarea culturală de pe Noul Continent. Două ediții succesive ale suplimentului cărturăresc din ziarul Le Monde (Le Monde Des Livres – 15.10.2004 și 22.10.2004) prezintă peste 16 romane ale scriitorilor americani contemporani, precum și 11 cărți de analiză a societății yankee-ilor din ziua de azi.
Cum în Franța cele mai cunoscute edituri publică traduceri ale romanelor americane chiar în anul apariției lor pe piața Tărâmului-în-care-toate-visele-se-împlinesc-pentru-unii, m-am gândit că ar fi interesant de analizat noul val al prozei Celor-mai-Unite-State.
Cărțile prezentate în ample articole în suplimentul mai sus amintit sunt următoarele:
• Jim Harrison, De Marquette à Veràcruz (True North), Ed. Christian Bourgois, 524p, 25 € - „istoria unui om în căutarea propriului adevăr, care se confruntă cu trecutul criminal al familiei sale”
• William T. Vollmann, La Famille royale (The Royal Family), Ed.Actes Sud, 944p, 30 € - „într-un roman cu accesnte biblice, scriitorul american analizează mizeria și ghinionul prostituatelor, exclușilor, marginalizaților din San Francisco. Și exhumă frumusețea și speranța”
• Valèrie Martin, Maîtresse (Property), Ed. Albin Michel, 260p, 18,50 € - „descrie cu forță conflictul dintre Manon cea Albă și Sarah cea Neagră – două femei din Louisiana sclavagistă. O relație extrem de perversă dintre dominator și dominat”
• Matthew McIntosh, Well (Well), Ed. Seuil, 286p, 19 € - „Viața in extremis din Seattle, alături de un drogat, un tânăr antisocial, un fost boxer și alte figuri pitorești aflate toate în derivă”
• Jamaica Kincaid, Mr. Potter (Mr. Potter), Ed. de l’Olivier, 204p, 20 € - „într-un stil dur și obsedant, scriitoarea continuă să-și reinventeze istoria familiei și să-și descopere genealogia”
• Victoria Lancelotta, Loin (Far), Ed. Phébus, 256p, 19,50 € - „confesiunea unei femei de 30 de ani, fără iluzii și fără regrete, care trăiește într-o lume în care orice persoană este un secret pentru ceilalți”
• Sherman Alexie, Dix petit indiens (Ten Little Indians), Ed. Albin Michel, 276p, 18,50 € - „romancierul indian privește fără complezență visul american și mijloacele de accedere la acesta”
• Madison Smartt Bell, Le Maître des carrefours (The Master of Crossroad), Ed. Actes Sud, 950p, 29,50 € - „partea a doua a unei trilogii ce are ca subiect revolta sclavilor din Haïti din anul 1791, romanul prezintă istoria violentă a unei lumi mai puțin cunoscute”
• William E. B. Du Bois, Les Âmes du peuple noir (The Souls of Black Folk), Ed. Rue d’Ulm, 350p, 23 € - „Culegere de eseuri asupra segregației scrisă de primul om de culoare care a primit doctoratul Universității Harvard. Un instrument de luptă care arată puterea poporului negru.”
Alături de aceste cărți, în rubrica Zoom, se trec în revistă alte 7 romane:
• Jane Smiley, En toute bonne foi, Ed. Rivages, 440p, 21 €
• Joyce Carol Oates, Je vous emmène, Ed. Stock, 412p, 21 €
• LeAnne Howe, Equinoxes rouges, Ed. du Rocher, 314p, 20,90 €
• Sandra Cisneros, Caramelo, Ed. Plon, 468p, 24 €
• Jim Lewis, Le Roi est mort, Ed. Balland, 384p, 22€
• Breece D’J Pancake, Qu’arrivera-t-il au bois sec?, Ed. Chambon, 240p, 16 €
• Rober Penn Warren, Le Grenier de Bolton Lovehart, Ed. Chambon, 96p, 7 €
Putem constata următoarele: din cele 16 romane prezentate, 7 sunt scrise de femei, 8 prezintă viața minorităților din State (începând cu triburile indiene, comunitatea oamenilor de culoare, a latino-americanilor și sfârșind cu războiul dintre rasa albă și minorități) și peste 12 dintre ele au ca personaje principale prostituatele, homosexualii, criminalii sau antisocialii. După cum ar spune un foarte bun prieten, în societatea americană de azi, numai bărbat alb să nu fii, că ai mai puține drepturi decât propriul tău cățel. Lăsând gluma la o parte, fenomenul relevă un aspect important al post-postmodernismului (curentul scriitoricesc actual): noutatea în roman este adusă de feminism, postcolonialism și deconstructivism. Și, aparent, ne reîntoarcem la un nou victorianism, modernizat ce-i drept (altfel nu îmi pot explica tomurile de peste 300 de pagini prezentate).
Intrigante și incitante, aceste romane au vânzări record în librăriile franceze. Spirit conservator și având o bursă „suficientă“ pentru a-mi asigura strictul necesar, eu citesc acum literatura clasică franceză și universală, căci am descoperit colecția Pocket/Folio a editurii Gallimard, în care fiecare volum costă doar 2 €. Ce dacă nu aprofundez fenomenul literar actual? Pentru înțelegerea lui e necesar un studiu temeinic al lui Molière, Kafka, Sartre, Saint-Exupéry și Voltaire. Mai ales că o informație de ultimă oră din Le Monde anunță o nouă serie de romane la prețul de 1,50 €. „Clasicii literaturii pentru orice buzunar “. Cu acest motto m-au câștigat de clientă !







ANCA BALCANU

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!