poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 13163 .



om bogat, om sarac
eseu [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [bell ]

2003-12-08  |     | 



OM BOGAT, OM SARAC


Este saracia un motiv al scrierii? Daca dragostea cere cuvinte pentru ca vine cu teama de suferinta , saracia este o suferinta sigura.

Virtutea saracului este curatenia. Se spune: sarac dar curat. Sarmanul ar replica despre expresia aceasta ca este o inventie a bogatilor, pentru ca este in primul rand o ironie. Curatenia nu este o consecinta a saraciei ci o cauza a acesteia.

Curatenia saracului se datoreaza fie fricii, fie lenei, fie spiritului. Cel lenes nu e curat si la propriu, cel fricos se ascunde. Multumirea e semnul saraciei cauzate de spirit. Multumirea e o arma mai puternica decat o avere. Mai este sarac si cel neputincios. Acesta e saracul crestin, cel pe care trebuie sa-l ajute bogatul.

Este bogatia un motiv al scrierii? Daca dragostea cere cuvinte pentru ca vine cu teama de suferinta , bogatia este o suferinta si mai sigura sigura.

Daca si bogatia si saracia aduc suferinta , atunci care mai este o diferenta intre ele?
Este. Cei bogati plang avand convingerea ca sunt auziti, cei saraci plang in singuratate. Numai ca plansul nimeni nu il asculta.
Saracul are avantajul de a avea dreptate. Nefericita lui intelepciune il salveaza de ridicol.

Rasul saracului este o uitare, un somn adanc. Bogatul nu poate rade, el doar interpreteaza gestul de a rade din cauza permanentei sale stari de veghe. Stie ca atunci cand uita de bogatia sa, devine imediat sarac. Totusi rasul bogatului e mai galagios, el are siguranta zilei de azi si probabil si a celei de maine. E un avantaj indiscutabil.

Intre bogatie si saracie nu e decat un somn in care unii nu vor sa cada si din care ceilalti nu vor sa se trezeasca.

Ce preferi ? Sa fii bagat sau sa fii sarac?
Toti oamenii isi vor pune aceiasi intrebare inainte de a raspunde: ce am de pierdut?
Simtul conservarii e mai adanc decat cel al proprietatii. Toata lumea prefera inainte de toate, SA FIE.

Curatand ultimul peste mi-am zis : ce peste norocos ! Pe urma m-am intrebat daca acest peste fusese in balta unul sarac sau unul bogat. Intre A Fi si A AVEA este inca o disputa neincheiata.

Nu se spune EU AM BOGATIE ci EU SUNT BOGAT. Indiferent cat de mult are sau nu are , omul stie ca pentru a beneficia trebuie in primul rand sa existe.

Daca ESTI sarac, TE rogi, TE superi , saracia te schimba de la ESTI la TE. Daca ESTI bogat , atunci ESTI rugat , ESTI suparat, ESTI respectat. Ramai de la ESTI la ESTI. Pana si in gramatica saracia isi cere pretul.

Daca esti sarac poti iubi, iubirea nu are granite. Tema aceasta este a saracilor. Bogatii pretind iubirea. Iubirea pretinsa e o cladire mare zidita pe nisip. Iubirea saracului e o coliba ridicata pe o fundatie de piatra.

Exista si cladiri mari, pe fundatii de piatra , dar putine. Aceste constructii nu se fac cu mesteri platiti ci se construiesc caramida dupa caramida de catre cei in cauza.


Saracia si bogatia sunt doua extreme . La mijlocul distantei este starea normala, in realitate starea confuza. E un dus cu jumatate din siroaie fierbinti si jumatate reci. O farfurie in care sunt puse si ciorba si tocana si prajitura. Viata celor din aceasta zona sociala e cea mai grea.

Si saracii si bogatii isi dezvolta cu usurinta o filozifie pe care se bazeaza viata lor. Gandirea celor de mijloc nu are o definitie de baza lamurita. Daca aparent starea de mijloc confera o stabilitate pe care nici bogatii si nici saracii nu o au , aceasta este una exterioara. Compensarea acestui avantaj se face printr-un permanent consum psihic.

Toata viata lor acesti oameni privesc spre cele doua lumi, din stanga si din dreapta lor ( nu in jos si in sus), a celor saraci si a celor bogati si sunt alternativ multumiti si nemultumiti. Saracul s-a decis a fi multumit, bogatul s-a decis a fi nemultumit, ambii au aceasta liniste esentiala, s-au impacat cu o decizie.

Conceptul modern de societate puternica, avand o larga patura de mijloc e amagitor si dramatic. Acestia sunt oamenii invizibili, decorul neimportant al strazii, armatele din economie. Ei sunt fundatia dedesuptul careia e nisipul.




Ce preferi : sa fii sarac (a), de mijloc sau bogat(a)?
Te rog scrie si motivul, as fi incantat sa am cateva pareri pe aceasta tema. Multumesc anticipat.






.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!