poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 4070 .



Festivalul Ion Vidu, Lugoj, iunie 2008
eseu [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Mirela Zafiri ]

2008-07-13  |     | 



Florența Banatului, Lugojul, a găzduit în 30 mai – 1 iunie 2008, cea de-a XVIII-a ediție a Festivalului Coral Internațional Ion Vidu. Dacă până în anii '90 acest festival se bucura de o promovare în concordanță cu menirea sa, de emblemă culturală a Lugojului - stindard al falei logojenilor, iată că treptat, pe măsura dezvoltării spiritului pur material coroborat cu dezinteresul total al forurilor de decizie financiară, la nivel municipal, mândria lugojenilor a ajuns pe ultima treaptă a decadenței. Poate nefericita amplasare în timp a festivalului – odată cu alegerile locale – să fie motivația dezinteresului forurilor competente față de un eveniment cultural care odinioară simboliza însăși devenirea sa spirituală...
Amărăciunea restrângerii unei manifestări unice în țară, prin amploarea ei trecută este îndulcită de calitatea impecabilă a concertului de deschidere, susținut de Corul Ion Vidu, unul din cele mai vechi coruri din țară, atestat documentar încă din 1810. Început cu Tatăl Nostru (Pann, armonizat de Goia), concertul de muzică religioasă a cuprins trei părți distincte: Nașterea, Patimile și Învierea Domnului, într-o curgere lină, simbol al darului vieții. De la celebrele corale ale lui Cucu, Vidu, Constantinescu, Mandicevski, Chirescu, la inspiratele prime audiții: Doamne strigat-am și Hristos a înviat de Gheorghe Firca; Piatra fiind pecetluită de Doru Popovici; Lăudați pe Domnul de Dan Voiculescu – calitatea ansamblului coral condus de Remus Tașcău le-a înveșmântat în culoarea și sonoritatea potrivite fiecărei lucrări în parte, mergând la sufletul auditoriului, care, entuziasmat, a răsplătit cu îndelungi aplauze fiecare piesă.
Cu o activitate neîntreruptă, de 40 de ani, la cârma corului se găsește dirijorul Remus Tașcău, sufletul de aur al culturii logojene, care, precum pasărea legendară renaște din propria cenușă. Piedicile și lipsurile nu l-au descurajat. Desființarea Corului Mare, care și acum îi mai frânge inima, a fost doar pasul spre o nouă calitate, o restrângere camerală în cadență cu vremurile de restriște ale libertății noastre. Activitatea permanentă a corului, concursurile câștigate în ultimii ani sunt demonstrații ale profesionalismului acestui ansamblu, a harului artistic al conducătorului său. Este de subliniat calitatea vocilor pe care se sprijină partidele, în jurul cărora se adună sunetul, cum ar fi Lucian Oniță, la bas, sau visul oricărui dirijor - profesorul Constantin Stan la tenor, voci frumoase care polarizează întreaga partidă spre o sonoritate caldă, plină de armonice.
După cum menționa Grigore Constantinescu în Caietul Program al festivalului: “Maestrul Remus Tașcău la împlinirea a 40 de ani de dirijat al Corului Ion Vidu, este un artist care și-a împlinit vocația în concordanță cu idealurile și împrejurările. ... despre acest erou al muzicii corale bănățene ne putem permite a-i vedea împlinirile luminate de bucuria cultivatorului de flori reunite de pretutindeni în jurul său, flori denumite cântec, joc, colindă.”
A doua zi a festivalului, 31 mai 2008, la Teatrul Municipal Traian Grozăvescu, se prezintă în fața publicului cele 6 coruri participante: Corul Armonii al Școlii de Arte Frumoase Filaret Barbu Lugoj, înființat de Maria Maranescu în 1996, dirijat din 2001 până în 2007 de Claudia Gherga, ce-l ridică la nivelul artistic actual, preluat apoi de Adelina Barbu; Corul Benedictus al Bisericii Harul Lugoj, înființat în 2001 de Claudia Gherga Crețiu, discipol al Maestrului Marin Constantin; Corul Laudes Christi, Timișoara, înființat în 1999 de către Lucian Onița; Corul mixt de cameră Concentus, al centrului cultural Reduta Brașov, înființat în 1997 de către Marius Modiga și Radu Noaghiu; Corul mixt Pro Musica din Gyula, Ungaria, înființat în 1991 de Gheorghe Flueraș; Corul bărbătesc Oltrepiave din Vigo di Cadore, Italia, înființat în 1975, dirijat de Arduino de Doná.
Dacă primele patru formații corale sunt încadrate într-un festival de amatori, acest lucru se datorează doar unor vremelnice împărțiri financiare care îi despart de profesionalism, și anume faptului că nu sunt retribuiți pentru ceea ce fac, plăcerea de a cânta împreună fiind răsplata lor. Pasiunea și perfecționarea continuă în ani, studiile muzicale, calitatea vocilor și talentul dirijorilor sunt arme ale cuceririi celebrității la care sunt eligibili. Cât privește cele două corale de peste hotare, ele sunt încadrate corect pe făgașul amatorilor ce, cu pasiune se pot înscrie între fericiții care-și manifestă creator personalitatea, cântând. După ce s-au prezentat alături de coralele românești, au avut fiecare câte un concert, în 01. 06. 2008, în lăcașuri de cult lugojene. Corul popular din Ungaria, format din români cu cel mai neaoș accent bănățan, vorbitori de limbă curată românească, purtători ai valorilor noastre naționale în țară străină, merită cu brio toate aplauzele publicului pentru dragul și simțirea cu care au interpretat cântecele lui Vidu. Corul popular bărbătesc italian, cu o sonoritate interesantă, pe voci egale, este expresia vie a dragostei de muzică, de cântecul popular, promovator al valorilor și conștiinței apartenenței naționale.
Felicit pe toți participanții pentru nivelul artistic și dăruirea față de minunea care ne unește pe toți: muzica.


Lugoj, 01. 06. 2008
soprana Mirela Zafiri, Doctor în Muzică.


.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!