poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 8286 .



Admiratoarele si admiratorii socialismului
eseu [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Nicolae_Steinhardt ]

2008-07-05  |     |  Înscris în bibliotecă de Fabian Anton



Cei pe care ii indica titlul de mai sus pot fi clasificati in patru grupe principale:
I) Sexul feminin,
II) Doctorii,
III) Tinerii,
IV) Oamenii de afaceri.
Reluare:

I. Sexul feminin

Aci se cuprind doamnele si domnisoarele. Deci o prima subimpartire

a) Doamnele

1. Despre acele femei care sint socialiste pentru ca barbatii lor sint si ei nu ne ocupam pentru bunul motiv ca ele nu admira de fapt doctrina in chestiune, ci, ca bune neveste, adopta ideile sotilor. Ele nici nu sint in realitate socialiste; sint ceea ce barbatii lor sint, ar fi fost tot atit de bine radicale sau orice altceva. Tipul acesta de femeie e de altfel destul de placut, putindu-i-se doar obiecta ca o femeie nu trebuie sa adopte ideile politice ale sotului ei: e mai bine sa nu aiba nici un fel de idei, fiind sprijinul sotului indiferent de orice preocupare politica. (Deoarece, daca sotul devine liberal si sotia ramine socialista? Sau daca social-democrata imbratiseaza tactica comunista?)

2. Mai "interesante" si semnificative sint doamnele socialiste pe cont propriu si in numele separatiunii patrimoniilor intelectuale. Aceste doamne au in cele mai multe cazuri virsta de 30-50 de ani. Sotul lor poate fi un liber-profesionist sau un comerciant, un industrias. De obicei ele adopta o forma blinda a socialismului. Au predilectie pentru acele forme care se manifesta mai mult prin filantropie, discutii, conferinte tinute de un scriitor sau de un ziarist la un ceai dat de o cucoana din grupul lor. Toate aceste doamne urmaresc regulat activitatea culturala (cum se spune), adica merg la conferintele filosofice, la concertele filarmonice ale marilor solisti straini in trecere prin tara noastra si la dupa-mesele de muzica de camera sau de clavecin. Cind se vorbeste la Fundatia Carol despre Renouvier, ele declara acasa: Conferinta despre Recamier a fost extraordinara. In societate sint foarte respectate de celelalte cucoane pentru ca in genere refuza sa joace in carti. Daca sint invitate stau deoparte si vorbesc intre ele. O data pe saptamina, grupul lor asculta o lectie asupra unui subiect filosofico-social, predata de o doamna profesoara angajata de ele. Au vazut toate piesele de teatru, toate filmele, au citit toate cartile noi aparute. Le plac filmele englezesti sentimentale, piesele de teatru cu crime pasionale si cartile riscate care descriu o lume suferinda. Au un interior elegant, aranjat cu bun-gust, o biblioteca cu rafturile in perete, plina de carti cartonate. Dupa-amiezele le intilnesti deseori la cofetariile de pe Calea Victoriei unde cu o prietena sau doua isi iau ceaiul conversind. Daca au fete le dau in pension la calugarite.

3. Conitele foarte tinere, maritate, care locuiesc intr-un apartament ultramodern (doua odai, baie frumoasa, apa calda la orice ora, frigider, crematoriu pentru gunoaie, sobe electrice), au un mare cult pentru ideile socialiste. Spre deosebire de cele din grupul de mai sus, n-au biblioteca. Apartin acelei generatii care e impotriva intelectualismului. Gasesti doar pe marginile de lemn ale divanelor (jucind rol de noptiere ale dormitorului) citeva volume legate in piele rosie, in limba germana, si, dedesubt, un roman frantuzesc sau doua, o carte romaneasca intr-o colectie de senzatie. Tinerele perechi prietene vin seara in vizita, stau pina dimineata, danseaza mult, beau, fumeaza si nu vorbesc despre socialism, caci e de la sine inteles ca toate (si toti) sint partizani convinsi ai lui. Le plac calatoriile in strainatate, rochiile excentrice si baile in costume sumare la plaja.

4. Exista si citeva doamne in virsta, peste 55 sau 60 de ani, care admira poporul, oamenii de jos, saracii. Dupa citeva cuvinte iti spun mereu ca sint umaniste. Acestea sint (virsta o explica de altminteri) cucoane cumsecade, la locul lor. Cele mai multe sint gospodine excelente, isi persecuta si imbolnavesc de nervi servitoarele, sint zgircite, de o curatenie meticuloasa, pedante si bune bucatarese. Isi inchipuie fruntasii socialisti ca pe niste domni comisari care vor ieftini preturile in bacanii "care se scumpesc din zi in zi!".

b) Domnisoarele

1. In primul rind vin cele care se declara socialiste pe toate drumurile si in toate saloanele pentru ca sa atraga tinerii, care, cred ele, nu vor putea rezista unei fete cu idei atit de inaintate. Ar trebui privite cu indulgenta acele care urmaresc mariajul, pe baza adagiului ca scopul scuza mijloacele (en mariage trompe qui peut).

2. Toate fetele moderne au pareri socialiste si activeaza in consecinta in felul urmator: Fac excursii pe munti cu baieti, timp de citeva zile sau saptamini. (Aceasta e cea mai impresionanta proba in fata Tribunalului Modernismului. E si o lucrare eliminatorie la examenul prestat in fata Tineretului liber. Peste ea nu poti trece.) Al doilea, nu numai ca fumeaza, dar isi cumpara singure tutunul in debite si chioscuri. Al treilea, trebuie sa danseze cit mai bine. Al patrulea, iau parte activa la discutiile despre chestiunea daca o fata trebuie sa vie in noaptea nuntii virgina, nevirgina sau reparata. Niciuna nu adopta prima parere. Toate sint pentru experienta anterioara. Baietii socotesc ca si ultima posibilitate nu le-ar displace. In fapt, solutia aceasta prevaleaza.

3. Studentele sint socialiste, dar:

a) Studentele in stiinte merg prost imbracate, citesc romane rusesti, sint anarhiste, urasc viata mondena, sint amorezate si vin din provincie;

b) Studentele in litere si filosofie sint de familie buna, viziteaza muzeele, isi fac una alteia vizite, sint cochete, unele frumusele, si admira in socialism mai mult istoria artelor, sociologia si chemarea colegilor la telefon. Isi inchipuie societatea organizata dupa principii socialiste ca o nesfirsita serie de cursuri amuzante, de lecturi in biblioteci unde intilnesti atita lume cunoscuta, de ceaiuri, de fascicole invatate cu o seara inainte de examen. Si din acest grup multe se imbraca bine.

4. Fetele de familie, care nu studiaza, sint infocate revolutionare de ciuda ca nu sint studente si din necaz pe parinti. Sub semnul socialismului ele vor putea iesi seara singure si vor putea vedea orice film. Mai ales, spre deosebire de plictiseala de acum, se vor distra de minune. S-ar parea ca in afara de doamne si domnisoare, nu s-ar mai putea concepe niciun alt grup in rubrica feminina. Tertium non datur, intr-adevar, si nu intra in intentia subsemnatului sa insiste asupra unor subtile deosebiri concretizate in titlul unei carti faimoase a lui Marcel Prevost. Daca deci nu va urma un paragraf despre Demi-Vierges, se impun macar citeva cuvinte cu privire la:

c) Clasa femeilor-tip

Acestea sint:

1. Rusoaicele, care sint prin definitie exaltate, teribile si revolutionare ce nu s-a mai dovedit. Rusoaicele omoara, pling, danseaza salbatec, cinta duios, se imbata, sint stricate, ajung in Siberia, innebunesc barbatii, pun bombe, au nume frumoase, sint socialiste cu trup si suflet pina la ultima pagina a romanului si mor la sfirsitul filmelor mute.

2. Alaturi de ele stau marile femei exaltate. Cine sint acestea? Unii le spun marile pasionate, altii inspiratricele celebre, egeriile, cu alte cuvinte amantele oamenilor de geniu, revolutionarele de fapt, femeile-fantome ale istoriei, in compunerea psihicului carora intra cocotele universale de la Cleopatra la Madame de Castiglione, femeile socialiste cu care a corespondat Lenin, batrina Clara Zetkin, citata in cursurile de economie politica, Rosa Luxemburg care a fost asasinata, Madame Caterina Bresko-Breskovskaia "bunicuta revolutiei rusesti", mamele blinde ale dictatorilor singerosi si profilul Xantipei, femeia autoritara. Fara virsta, fara nationalitate, fara soti, ele sint strigoii inofensivi si pitoresti ai castelului familiei inchise a socialistilor.

3. Fecioarele. Unele din cele indicate la paragraful domnisoarelor au si ele dreptul la acest calificativ. Dar cele de fata sint fecioarele personificate. Fecioara facuta socialism si doctrina sociologica. Social-fecioarele sint de toate virstele; unele din ele tinere. Caci ele nu trebuiesc confundate cu fetele batrine, acestea din urma fiind foarte rareori extremiste de stinga. Celelalte fecioare citesc tratate cu titluri lungi in care cauta sa afle adevarul despre intelegerea sociala, hotarasc ca nu se vor marita niciodata, spun ca vor sa invete o meserie ca sa-si poata cistiga singure existenta (deocamdata nu cunosc nicio meserie), au prieteni socialisti, se urca si ele pe munti, sint obraznice cu baietii, cinta la pian si le place mult sa se plimbe in automobil.

O parere gresita crede ca femeile sint prin insasi natura lor indreptate spre doctrinele conservatoare. Ea e contrazisa de observatia ca, iubind, femeile devin revolutionare, iar barbatii se supun ideilor serioase. In acest amestec de sexualitate si politica, dragostea coloreaza femeile in rosu. De ce, e greu de spus. Sa fie faptul ca, pentru femeie, iubirea e un lucru definitiv? Ca intimpina piedici mai multe in cale? Oricum, femeile dau un numar destul de insemnat in masa iubitorilor de arta, frumos si socialism.

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!