poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 3958 .



Trufia nativa si cititul in stele
eseu [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Adela Vasiloi ]

2009-11-01  |     | 



Astrologia este în vogă. O groază de lume se interesează de astrologie sau numai de aplicarea ei practică – horoscopul. Egoismul nostru înnăscut generează o trufie exagerată și absolut nejustificată, care ne face să credem, că viitorul fiecăruia dintre noi a fost planificat cu grijă de o ființă superioară, care l-a și înscris undeva într-o formă codificată, folosind în acest scop stelele și alte corpuri cerești. Frumoasă iluzie, ca mai toate iluziile acumulate și păstrate cu grijă pe parcursul istoriei umanității. Această idee naivă mai putea fi acceptată în antichitate, când oamenii aveau o viziune de tot simplă și copilărească asupra lumii care ne înconjoară, conform căreia Pământul era centrul Universului, iar stelele erau făcute pentru a ne lumina nopțile. Dar ce este, de fapt, astrologia? Spre deosebire de astronomie, ea nu este o știință veritabilă, care se ocupă de studii serioase, ci o ocupație diletantă, care colectează cu grijă nu atât cunoștințe pozitive despre evoluția corpurilor cerești, cât superstiții străvechi, practici oculte ale unor religii păgâne deja expirate și speculații moderne pe tema “influența cosmosului asupra destinelor omenești”. Mai mult ca atât, această ocupație nu este nici pe departe dezinteresată și onestă – adevărata ei motivație este profitul. Numeroșii astrologi, răsăriți în ultimul timp ca ciupercile după ploaie, speculează abil pe interesul sporit al publicului larg pentru astrologie, instigat cu ușurință de ei pe fundalul instabilității economice și politice.

În epoca modernă, când toată lumea cunoaște imensitatea Universului, știe ce distanțe greu de imaginat ne despart de stele și de alte corpuri cerești, numai un naiv poate crede, că acestea pot avea vre-o influență asupra destinului său individual, poate conține vre-o informație care îl privește personal. Într-o manieră paradoxală această credință îmbină un determinism pseudoștiințific primitiv cu idealismul religios, creând o simbioză monstruoasă din punctul de vedere al unei logici consecvente. În realitate, principiul determinismului poate fi aplicat cu succes în astronomie, pentru a calcula mișcările corpurilor cerești și a prezice diverse evenimente astronomice, pentru că aceste probleme se înscriu cu ușurință într-o schemă abstractă aproape sterilă, în care sunt puțin probabile intervențiile unor influențe necunoscute și aparițiile neașteptate ale unor obiecte străine. Evoluția corpurilor cerești este studiată de secole și bine cunoscută, locul fiecărui obiect astronomic în timp și spațiu poate fi calculat pentru mult timp înainte. Influența stelelor asupra biosferei terestre este practic nulă, din cauza distanțelor enorme la care se află, astfel încât radiația lor la suprafața pământului este infimă, iar câmpul lor de gravitație nu se face simțit în sistemul nostru solar, cu atât mai mult că acesta se află la periferia galacticii. Alte influențe, decât emanații electromagnetice și gravitaționale, corpurile cerești nu exercită unul asupra altuia, iar contactele fizice dintre ele sunt niște evenimente rarisime. În propriul nostru sistem solar soarele, planetele și asteroizii se află într-o legătură foarte strânsă, stabilă, bine echilibrată, în care doar arareori pot apărea perturbări esențiale, capabile să pună în pericol existența biosferei terestre. Asemenea catastrofe pot surveni în urma ciocnirii Pământului cu asteroizi, meteoriți care au deviat din orbita lor în urma unor influențe gravitaționale ocazionale, care se pot întâmpla în cazuri destul de rare, ca urmare a suprapunerii câmpurilor gravitaționale ale planetelor în momentele când acestea se apropie unele de altele în mod neobișnuit. Conform unor ipoteze savante, o astfel de catastrofă a avut loc în urma ciocnirii unui meteorit de mărimi considerabile cu Pământul, ceea ce a provocat o schimbare bruscă a direcției de dezvoltare a faunei terestre – dinozaurii, care pe atunci ocupau o poziție dominantă, au fost incapabili să supraviețuiască în noile condiții, iar mamiferele, dimpotrivă, au reușit să o facă. E greu de spus, cum ar fi arătat astăzi fauna Terrei, dacă nu ar fi avut loc acea ciocnire catastrofală. Un lucru îl putem considera sigur: influențele pe care le pot exercita planetele și meteoriții unii asupra altora poartă un caracter global și nu se răsfrânge asupra destinului individual în asemenea detalii, care sunt indicate în horoscoapele alcătuite de astrologi. A modela destinul unui individ cu ajutorul unor asemenea influențe este la fel cu a sculpta dintr-un bob de grâu o statuetă elegantă cu ajutorul unui topor de lemnărie. Stelele și planetele au mai puțină influență asupra succeselor noastre în afaceri sau în dragoste, decât o avem noi asupra vieții unui furnicar din desișul unei păduri tropicale, cu condiția să nu ajungem acolo nici odată. Aceste raționamente sunt atât de evidente și banale, încât îmi vine greu să înțeleg pasiunea publicului contemporan pentru astrologie. Dar pasiunile omenești rareori țin seamă de argumentele rațiunii, emoțiile în aceste împrejurări sunt prioritare. Și nu este deloc întâmplător, că femeile sunt contaminate mai grav de această maladie pasională – emotivitatea sporită, pasivitatea relativ mai mare ca a bărbaților, obișnuința de a fi dirijate din afară, de a suporta consecințele comportamentului masculin activ sunt factorii psihologici care determină lipsa imunității lor spirituale. Pe de o parte – trufia nativă a ființei umane, care ne face să credem că întreg Universul se rotește în jurul nostru, modelând destinul nostru individual, pe de altă parte – frica, pasivitatea, nesiguranța în ziua de mâine, curiozitatea invincibilă în fața propriului viitor ne împing în mreaja iscusită a șarlatanilor astrologi, care ne oferă o soluție surogat pentru o problemă pe care o putem rezolva doar noi-înșine. Într-adevăr, cine cunoaște mai bine ca noi-înșine circumstanțele vieții noastre, precum și particularitățile personalității noastre, care, în fond, dacă nu ținem cont de accidentele neprevăzute, ne determină soarta individuală? Dacă nu avem încredere în propria noastră intuiție și înțelepciune, ar fi cu mult mai util să cerem sfatul unui psiholog, nicidecum al unui șarlatan agramat, care ne înșeală cu perfidie pentru propriul său folos.

.  |










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!