poezii v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ Pașadine în vers alb (73)
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2008-01-25 | |
Am plăcerea de a vă semnala două apariții editoriale simultane la editura FIDES, Iași, ale poetului canadian de origine română, Ionuț Caragea:
- "33bis" cu un cuvânt înainte este semnat de Dumitru Scorțanu - "Analfabetism literar" Alte volume semnate de Ionuț Caragea: 2006 – Delirum tremens, STEF, Iași 2007 – M-am născut pe Google, STEF, Iași 2007 – Donator universal, STEF, Iași 2007 - Omul din cutia neagră, la editura FIDES, Iași Mult succes poetului Ionuț Caragea în continuare! Fragmente din prefața semnată de Dumitru Scorțanu la volumul "33bis": La momentul debutului lui Ionuț Caragea, mă foloseam de textul de pe coperta a patra a primului său volum de poezii, Delirium Tremens (debut pe hîrtie la care mă simt oarecum „complice”), pentru a anunța pe această cale nașterea unui mare scriitor canadian de origine română despre care vom auzi vorbindu-se, cu siguranță, din ce în ce mai mult. După o primă lectură, fugară, a manuscrisului electronic, care îmi confirmase impresia bună lăsată de poeziile sale aflate pe net, luasem decizia de publicare și remisesem manuscrisul spre lectură redactorului de carte (stagiar) pe care-l aveam pe atunci. „Yeah, astea nu-s poezii, cartea este o mizerie!“ mi-a spus, după trei zile de lucru, redactorul de carte. Niciodată nu mai întîlnisem o diferență atît de mare de apreciere față de o carte între mine și un colaborator din redacție. Am reluat lectura cu o și mai mare atenție și m-am convins că textele lui Ionuț Caragea au o forță deosebită, că ele sînt poezie, chiar dacă (sau tocmai pentru că –) una de un tip nemaivăzut. Dar era necesară o schimbare de paradigmă. L-am concediat pe stagiarul aflat în perioada de probă („Dacă nu ai învățat la Litere să recunoști un mare talent de la prima ochire, se cheamă că ai făcut facultatea aceea degeaba!“) și am mers mai departe. Nu, Ionuț nu este postmodern, nici clasic, nici optzecist, douămiist sau cum veți fi vrînd să-l numiți, domnilor critici literari, el este, pur și simplu, POET. De data aceasta, la publicarea celui de al cincilea volum de poezie al lui Ionuț Caragea voi scrie, cu aceeași îndrăzneală, cîteva cuvinte despre un poet deja cunoscut, „consacrat”, curtat, care a publicat pînă acum echivalentul a șase cărți de poeme, de o mare diversitate tematică și stilistică – ar putea observa un cititor superficial. Unii comentatori erau de părere chiar că ar mai fi în perioada căutărilor de sine. Dacă scriu acum despre ansamblul operei poetice a lui Ionuț Caragea, o fac deoarece simt că ne aflăm într-un moment în care producția primei sale perioade poetice este la apogeu, ea reușind să se închege într-un corpus cu o identitate bine conturată. Este în același timp și un moment în care nu știu în ce direcție o va lua scriitura sa: nu cumva va vira înspre proză? De asemenea, va putea oare Ionuț să ignore poemele ce-i dau ghes, „dîndu-și” sieși un disconnect, sau va trebui să se link-eze strîns, aicea jos, de catargul prozei, precum odinioară Ulise de cel al navei sale? Ca unul care a avut privilegiul să citească literă cu literă toate poemele lui Ionuț (unele dintre ele cu adevărat „la cald”, la doar cîteva ore după ce au fost scrise, profitînd din plin de decalajul orar care îmi permitea să mă îmbib de aburii poetici ai versurilor încă fierbinți, trimise de autor înainte de a-și oferi o oră-două de somn), vă pot mărturisi că, tot notînd titlurile „celei mai bune poezii de pînă acum” din volumele lui Ionuț Caragea (dintr-o deformație profesională care mă face să îmi notez mereu, citind un volum, cel mai semnificativ pasaj, pentru a da cititorilor, pe coperta a patra, esența volumului), am fost pus de fiecare dată în situația de a avea liste prea lungi, de a opera mereu tăieturi, reordonări continue, alegerea textului ilustrativ al copertei a patra devenind ulterior foarte dificilă. Ce am constatat în acești aproape doi ani? Că Ionuț este mistuit de un foc interior devastator, care îi face corpul să devină canalul de transmisie al poeziei din sufletul său către semeni, către univers. Alimentat inițial de o mare dragoste cu final nefericit, care a generat majoritatea poeziilor sale de dragoste, acest foc a ars mai apoi din cauza bolii, a suferințelor cauzate de meditația asupra vieții, a morții, a actului creator, de dorul de locurile copilăriei (plaiurile natale? patria? – și da și nu, oricum, patriotismul său este unul de calitate, nu unul sforăitor), de regretele legate de raporturile cu părinții, de schimbările negative ireversibile aduse de așa-numita modernizare și „globalizare” din ultimele decenii, care au marcat întreaga omenire, de exacerbarea fără precedent și la niște cote alarmante a individualismului și – o spun fără nici un ocol – a alienării omului în societatea de consum contemporană. Și, ca o apoteoză a căutărilor sale poetice, în volumul de față, Ionuț conchide: „și când voi ajunge la cer și se va rupe apa născătoarei mele de poezie singurătatea atunci voi fi cu adevărat fericit ca un nou venit întru marea împărăție a cuvântului ce-nvață să meargă de-a bușilea până când va sta drept și tăcut ca o cruce răstignită pe om” (Întru marea împărăție a cuvântului) iar mai apoi: „și vine clipa și vine clipa neașteptată când […] […] sufletul tău rămâne atât de singur atât de singur că nu mai știe pe ce lume se află” (Rastel cu lacăt la gură) desemnînd cu precizie chirurgicală cauza tuturor relelor ca și remediul contra oricărui rău – singurătatea, adevărată temă a acestui al cincilea volum publicat pînă în prezent pe suport material. * La început am fost cucerit de îndrăzneala acestui tînăr care spărgea toate canoanele, ridicînd un firewall între poetul din sine și regulile poetice „clasice” care se izbeau de filtrul lui necruțător. Poezii precum Eu la pătrat, Delirium Tremens sau Dumnezeul Matrioșka se înscriu în această categorie. Nu poți construi decît după ce dărîmi, după ce arzi, după ce cauterizezi totul pe locul viitoarei alcătuiri. Dar chiar și în aceste poeme demolatoare, iconoclaste, se întrevede o salvare morală de origine divină, creștină. Lucru rar într-o epocă bîntuită de păgînisme și de indivizi însemnați: „viața-i geometrie – simplă cum sunt Eu însă Eu² = Dumnezeu” (Eu la pătrat) „Câteodată preschimb apa în vin, dar mă îmbăt cu apă chioară […] Realitatea este atât de dură încât ne ascundem în versuri perverse” (Delirium Tremens) „dumnezeul meu este vântul mama mea este marea dragostea țipă pescărușul flămând pescarul curăță inima de solzi (s. n.)” (Trecere) Și totuși, la primele sale volume nu m-au cucerit atît poeziile de dragoste, care sînt minunate, sfîșietoare, sau cele de revoltă, ci mai cu seamă acele poezii legate, cu siguranță, de poezia clasică și de forma „canonică” a acesteia. Pentru că Ionuț Caragea a abordat acest gen cu o seriozitate și un respect exemplare, în pofida încercărilor vieții și a oamenilor-femei asupra ființei sale celei mai intime. Chiar dacă unele poezii le simțeam puțin cam bacoviene, ba chiar baudelairiene, versuri precum cele de mai jos m-au mișcat, atrăgîndu-mi atenția că acest autor știe să dea atenția cuvenită și tehnicii poetice clasice sau, dacă nu-i așa, atunci are o înzestrare cu totul ieșită din comun, ca și o stăpînire rar întîlnită a cuvintelor din limba română: „Și iată-l cum pășește E mai bătrân cu-o treaptă A fi este – lumește O pildă înțeleaptă […] Și iată-l cum pășește Poet printre poeți Lumescul nelumescul Mă vreți și nu m-aveți…” (Și semeni printre semeni) sau adevăratele bijuterii de versificare „A mea aleasă”, „Efemer”, „Sânge”, „Macabru”, „Vigor mortis”, „Ultimul cuvânt”, „Vinerea Mare”, „Umbra vieții”, „Cu-acest poem”, „Sâmbete maligne”, „Frig în tainițele morții”, „Migrenă”, „Exil”, „Moartea-n patul meu se-așterne”, „Creatoarea de coșmaruri”, „Sfertul de om”, „Afară ninge rar”, „Lacrimi de zefir”, „Boala”, „Pot să?”, „Câte lacrimi”, „Te-am dorit”, „Un oarecare”, „Pietre de hotar”, „Îmi port îngerul pe umăr”, „Avem nevoie?” „Spărgătorul de cruci”, „La pescuit”, „Nu suntem animale”, „Nu sunt singur”, „Să nu fiu”, „Moartea n-are flec la tocuri”, „Amar”, „Pântecul Matern”. De bună seamă însă că apogeul travaliului său poetic, pe toate planurile, este „Analfabetism literar”, care încheie apoteotic volumul de față. Atît de impetuos încît le promitem cititorilor republicarea sa într-un volum separat, care să-l celebreze. Și, întrucît „dacă n-ar fi casa de la marginea apei cu pereții proaspăt văruiți în culoarea celor patru anotimpuri de singurătate […] la ce-aș mai visa?” (Casa de la marginea apei) eu sper că produșii născătoarei de poezie a lui Ionuț să vadă în continuare lumina zilei, întru încîntarea celor de pretutindeni care înțeleg limba lui Eminescu și care nu sînt mulțumiți de constatarea recentă că „The world is made in China”, dar care nici nu consideră că toate „relele revin Rusiei”, deși… Iași, ianuarie 2008, Dumitru Scorțanu * Am rupt o foaie de hârtie... dintr-un caiet dintr-un oarecare caiet am rupt o foaie de hârtie după ce am lăsat-o plină de semne am strâns-o în palme cu ură și mi-am îndreptat privirea spre coș și parcă... și parcă ceva ca un foșnet de frunze ca strigătul unui copac trecut prin nu știu câte generații de prese și parcă ceva îmi spunea să nu mă grăbesc și-atunci am desfăcut încet-încet acel cocoloș de hârtie și... înăuntru iubita mea stătea cu capu-ntre genunchi și plângea Procesiunea cuvintelor trois fois le loup chanta dans la gorge de l`homme - Pierre Morency eram atât de departe de mine însumi ca un spânzurat de umbra sa știam că timpul nu vindecă răni pe fundul clepsidrei se află doar nisip mișcător eram atât de departe de mine însumi ca o repetiție lipsită de sens învățam să mă-nvăț cu orele-n care zilele poartă mănuși eram un poet urmând procesiunea cuvintelor uneori viața este un șir luuung de păsări spuneam eram atât de departe de mine însumi ca de la cer la pământ învățam să mă-nvăț cu orele-n care zilele poartă mănuși undeva cocoșul cânta și nimeni nu cunoștea pe nimeni Întru marea împărăție a cuvântului parcă aș avea două cordoane ombilicale unul la fiere și unul la cap și prin ele mă hrănesc cu toate durerile cu toată otrava și înjurăturile lumii și când voi ajunge la cer și se va rupe apa născătoarei mele de poezie singurătatea atunci voi fi cu adevărat fericit ca un nou venit întru marea împărăție a cuvântului ce-nvață să meargă de-a bușilea până când va sta drept și tăcut ca o cruce răstignită pe om Rastel cu lacăt la gură și ți se spune că viața-i o luptă și-ți numeri zi de zi armele același număr de oase așezate frumos în același rastel îmbrăcat în piele și cu lacăt la gură aceleași gânduri și aceleași cuvinte într-un regulament al ordinii interioare învățat pe dinafară și vine clipa și vine clipa neașteptată când trupul se vinde pe mai nimic necunoscutului și sufletul tău rămâne atât de singur atât de singur că nu mai știe pe ce lume se află Testamentul din fiece zi eu nu mă grăbesc dar poezia mă grăbește pe mine scriu așa de nebun de parcă mi-aș scrie în fiece zi testamentul lasă-mă să-mi trag răsuflarea nu mă ține în lanțuri nu mă ține în brațe nu mă ține cu pieptul deschis nu face din inima mea o fântână pentru toate zburătoarele alungate de secetă nu face din inima mea cuib pentru cucul ce-a fost dat afară din singurul ceas spânzurat de pendulă nu face din inima mea o chilie și nici un azil de bătrâni lasă-mă să-mi trag răsuflarea lasă-mă să privesc lumea cum trece prin fața mea poate că cineva își va aduce aminte de prima iubire Dumnezeul Matrioșka cel de-acum ești chiar tu bătrânul Matrioșka în tine se află atâtea păpuși cu chipul de ieri și dacă-nchizi ochii vei fi și tânărul și copilul care merge de-a bușilea și fetusul în care sufletul orfan și-a găsit casă cel de mâine ești tu papușa dormind în lada de zestre a bătrânei Matrioșka |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate