poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Publicitate Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Poezie Personale Proză Scenariu Eseu Presa Articol Comunități Concurs Special Tehnica Literara Multimedia

Poezii Românesti - Romanian Poetry

poezii


 

Texte de același autor




Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 4160 .



Wiener blut?
articol [ Arte ]
la Florica Madritsch Marin Colecția: Cutitul de argint

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [taras el bulba ]

2009-10-07  |     | 



Dupǎ cum Velasquez este considerat pictorul absolut, așa și Florica Madritsch Marin – pǎstrând proporțiile – este mai mult poetǎ decât pictorițǎ sau muzicianǎ. În Tǎcerea sau cântecul, Editura Eminescu, 2000, deși adesea încercatǎ de un Stimmung orfic, ori chiar oniric, artista își întemeiazǎ edificiul liric pe cuvinte-simbol. Unul dintre acestea este macul, care nu are aici funcții lenitive, ci sugereazǎ prin culoarea sa sângele vǎrsat atunci când trecutul mușcǎ adânc din „carnea vremii”. Din aceastǎ cauzǎ, marea va fi invocatǎ ca o lacrimǎ ce întreține durerea prin sǎrurile ei. Uneori, bisturiul auctorial se dovedește atât de fin, încât nu se oprește decât în momentul în care descoperǎ structura osoasǎ a peisajului – pentru a o reda entropiei marine a cochiliilor sau scoicilor.

În afara tânguirii pe partiturǎ temporalǎ, se evidențiazǎ și un elan romantic, alimentat de energia icaricǎ emisǎ de o luminǎ înaripatǎ. Versul, însǎ, rǎmâne unul feminin, fǎrǎ cambrǎri excesive. Dualitatea inspirației este datǎ de trista însingurare a copacului, cǎreia îi rǎspunde, revigorant, „sunetul verdelui”.

Diadicǎ pare sǎ fie și existența poetei însǎși, împǎrțitǎ între literatura austriacǎ și verva scriitoriceascǎ întreținutǎ pe meleaguri românești. Și dacǎ volumele publicate în România cu greu trǎdeazǎ vreun filon poetic saxon, ele dovedesc, în schimb, o neobositǎ cultivare a limbii române chiar pe tǎrâm vienez.

Când „se crapǎ de iubire”, autoarea gǎsește de cuviințǎ sǎ-și recupereze copilǎria risipitǎ în bucǎți asemenea unui puzzle. Tangajul erotic nu amenințǎ niciodatǎ în mod serios ambarcațiunea poetei, oricât de fragilǎ s-ar dovedi ea. Frustrarea sentimentalǎ aparține trecutului și, în timp ce prezentul este zdrobit de pleoapa „ochiului bolnav dupǎ strǎlucire”, din viitor se ițesc „rǎdǎcinile amare ale fricii”. În fapt, ieșirea în avanscenǎ a Floricǎi Madritsch Marin se concretizeazǎ printr-un cântec al fricii, curat și fǎrǎ prea mulți bemoli sau diezi. Dacǎ alterațiile muzicale tind sǎ ia amploare, ele sunt anihilate din vreme de câte un becar. Rezultǎ un pizzicato fǎrǎ tremolouri insistente, din care reținem, zum Beispiel, un fragment din poezia Inima, notabilǎ prin gentilețea ei fragedǎ: „te-aș face copac/i-am spus inimii care foșnea/cǎci fǎrǎ tine nu pot adia/te-aș face floare/i-am spus inimii care suspina/cǎci fǎrǎ tine nu mǎ pot înmiresma”.

.  |










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei și culturii. Scrie și savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică și concursuri. poezii
poezii
poezii  CăUtare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare și confidențialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!