Comentariile membrilor:

 =  ateliere
Ramona Ungureanu
[18.Oct.06 23:10]
doamne ce m-am speriat + ca era sa ma inec (cu lapte) cand am vazut poza. alta n-ati gasit? :D :)) boierism?! v-oi face si io odat` o vizita. :)

 =  boierii nu faceau razii
Laurențiu Orășanu
[18.Oct.06 22:58]
Desi boierismul a fost folosit recent mai mult cu co-notatii pozitive, as zice ca tihna sugerata de acest cuvant ar contrazice vigoarea (citez: "Construcția operei să fie tensionată prin dinamismul scriiturii" -bine zis) anuntata de manifest (al carui text in sine se sustine, va felicit pentru el).

Asadar carcoteala mea e la titlu, s-a mai intrat pe-aici, pe site, prin padure, fara a se baga in seama copacul.

Si, nu-mi fac iluzii, fara a se baga in seama carcoteli ca aceasta.

Iarasi, flegma din final e oferita pe tava, sa nu credeti ca adversarii n-o vor intinde.

Succes!

Ghiocel


+ era nevoie de asta !
Dan Cârlea
[18.Oct.06 23:24]
Ma bucura mult Manifestul Boierist, sincer, incepusem sa obosesc sa ma contrazic pe messenger cu unul si cu altul, pe tema "asta e poezie, asta nu e poezie" si sa le spun ca nu orice fragment lalait, de proza de cartier, in care povestesti in amanunt cum te scobesti in nas, bei cola si esti sastisit de viata este poezie.
Cand le spui unora ca nu au in texte figuri de stil, iti spun ca nu conteaza, ca asa le da lor "stare" domne .
Chiar era nevoie de asa ceva, cred ca s-a mers destul pe texte care doar curg lin, ca un Gange plimband cadavre printre fantomele buticurilor, care mangaie numai epiderma poeziei, fara potentialitatea acrosarii cititorului spre niste valori estetice superioare celor ale rigolei, texte permeabile urbanului in sensul lui cel mai imund si absolutizat aberant, dar fara punerea in scena a acelor mijloace specifice poeziei, care sa permita cititorului nu numai identificarea grosiera, la prima mana cu semnificatul, ci sa pregateasca terenul afectiv si rational pentru intelegerea proprie a mesajului, sa creeze un cadru in care sa se poata respira ideatic, o trambulina catre sine si nu un ghetou in care se simte acasa oricine are chef sa isi (de)scrie neimplinirile si sa isi regurgiteze pseudo literar refularile, in cea ma grosiera si grotesca forma.

DAn

 =  ei!
silvia caloianu
[18.Oct.06 23:56]
imi pare doar mie sau chiar e o contradictie in textul de mai sus? citez:

"Ceea ce ne interesează este [...] repudierea rețetei[...]. Scrierea după rețete impuse, nici măcar inventate, a buruienit literatura română în ultimii cincisprezece ani."

"Noi cultivăm ruperea de ritm, viteza, realismul și transfigurarea."

"distanța dintre semnificant si semnificat (sic!) trebuie micșorată."

"Sarcasmul (sic!) se cuvine completat de umor și ironie.

(etc).

"A sosit momentul renașterii poeziei, a lirismului, a erosului, a misticismului, a vrăjii, a basmului și a blestemului." ??? oare?!

+ chapeau
Ioana Bogdan
[19.Oct.06 00:08]
Pentru inceput, imi scot palaria. Salut din toata inima aparitia pe www.agonia.ro a primului manifest literar, credibil si de tinuta, din literatura actuala.

 =  incalzirea
felix nicolau
[19.Oct.06 00:13]
laurentiu, adevarat ca boierii faceau mai mult ambuscade decat razii, dar tinand cont ca traim cultura de club, well, trebuia sa ne adaptam peisajului...

silvia, eu nu vad contradictiile pe care le anunti. "sic"-urile alea ce vor sa zica? e vorba de batrana teorie a lui Saussure, de diferenta dintre sarcasm si ironie,de evitarea retetei printr-o largire a raftului cu obiecte poetice. in nici un caz de o noua reteta, ci de un canon, adica de ceva mai lat, gen bolid grand prix

 =  Boierismul
Mahmoud Djamal
[19.Oct.06 01:19]
Condeiul meu visa-n cerneală
Că înoată-n cer purtat de versuri
Gingașe aripi precum petală
Crăiese ce adie-n mersuri .
A venit timpul să gândim și să scriem boierește.
Succes
Djamal

+ părere
Liviu Nanu
[19.Oct.06 01:21]
E prima stea pe care o dau după doi ani (sau pe acolo). Salut inițiativa și sper să nu ne oprim doar la teorie.

 =  la prima vedere. dar vorbim dupa a doua, a treia
Daniel D Marin
[19.Oct.06 06:20]
... nu prea-mi dau seama ce e cu "Boierismul". macar nu are legatura cu Boierii mintii :)

citit aici, pare subtire, dar, hei!, astept DEZBATERE la Deko!

cine sunt semnatarii?

 =  ce mai ramane ?
Laurențiu Orășanu
[19.Oct.06 01:51]
Alte minusuri:

- Boierii (mintii) sunt deja cunoscuti, greu de crezut ca vor ceda locurile. Si, din cate inteleg, nici nu se doreste lupta intre boieri si boieri. Tot site-ul asta cade in fund la Patapievici, Mihaes, il sar pe Liiceanu, ca scrie bine, cand are chef. Ce nu le iert este "gascarismul" de care tot ei se plang.

- E clar cine a redactat manifestul. Se pune totul pe cartea poeziei. Gresit. Postmodernii au avut grija sa se intinda peste tot. De fapt, pe site-ul acesta s-au declarat unii prozatori numai cu ocazia antologiei. Cei care au fact-o. De ocazie?

Poate il mai ajustati pe 21.

Din ce scrii, Felix, parca mi-ai da dreptate. Pai eu dreptate am destula, vin-o cu argumente de ce n-am.

Na, ca mai am unul (minus):

- ironismul programatic e adjudecat si el (de postmoderni).

Mai, dar ce mai ramane?

Ghiocel

 =  m-am gandit, m-am razgandit
Dan Cârlea
[19.Oct.06 01:54]
si cred ca trebuie sa spun si partea rea a lucrurilor.

Nu am spus-o din prima, fiindca tin mult la idee si sunt de acord in mare, nu am vrut sa para ca vreau sa dinamitez proiectul, dar adevarul e ca materialul este subtire rau de tot ca realizare, mult prea anemic pentru un manifest serios, e mai mult un "haideti sa haidem", un "hei-rup, hai sa scriem mai curat", putine argmente, creionare abia indraznita.

Ma tem ca daca sare Soviany pe manifestul asta e jale.

Ma intereseaza :

1) cam cine l-a conceput si ce personalitati au achiesat pana acum
2) sper ca am voie sa mai folosesc din cand in cand cuvinte din gama lui "cur", desigur, in context artistic, nu prostii de dragul prostiilor si defularilor teribiliste, cred ca nu se considera ca trebuie sa ne intoarcem in nu stiu ce timp

deci, cred ca se cere un material mult mai serios fundamentat, ca asta pare scris cam in 5 minute, pe genunchi, intre 2 personale ale literaturii, unul putind a toate cele si celalalt imaginat cu frica, vopsit in culori de firma europeana

DAn

 =  Mă înțelegeți ce spun!
florian stoian -silișteanu
[19.Oct.06 02:00]
am citit și recitit. bun și chiar înălțător proiectul. Ca un pian scump de firmă celebră. Un instrument rece. Pe clapele lui vor umbla în alergare degete subțiri. Pianul există. Dar degetele?! Unde sunt? Știu ele pe de rost așa dintr-o dată a se boieri? A oprit cineva pe cineva să se arate boier prin poeme?! Se conturează o altă familie?Foarte frumos? O altă gașcă?Foarte frumos! Un curent clocotrist?Foarte frumos! Indifernt ce se pune la cale indiferent ce uși se vor închide sau deschide BOIERUl, VALOAREA,a intra pe rând în orice casă în orice încăpere în orice anotimp și în orice dimensiune. Boierii dispar când apar când se înmulțesc leneșii mediocrii răii invidioșii. Un boier se respectă! El își alege conacul, pășunea pentru caii de curse, trăsura ori cucoana. Boierul are bici are punga plină cu generozitate cu frumos și curat cu belșug.Boierul e tot boier mai ales prin poeme. Succes!
Să vedem mușchii poeziei!? I-auzi!

 =  ...
Paul Bogdan
[19.Oct.06 06:19]
Dane, Felix Nicolau a scris destul de clar:

"Va oferim mai jos un fragment din textul manifestului"

Manifestul nu poate fi publicat integral pe site înainte de apariția sa în revistele de specialitate. Chestie de prințip...

 =  amelie spune da
tania cozianu
[19.Oct.06 07:34]
vad manifestul acesta ca pe un gest curajos, necesar, bine venit in perimetrul fenomenului literar actual.
las aici votul meu de sambata, felix
iar acesta e pentru calitate, eleganta neartificiala, vigoare, bun gust, virtuozitate lipsita de pretiozitati, false dantele si duiosii.
desigur. se vor arata in jurul acestui manifest tematorii, nemultumitii, teoreticienii, cunoscatorii si atotcunoscatorii, scepticii, cei care arata cu degetul, cei care spun 'nu' din principiu / agnostici si nihilisti/, cei care au nevoie periodica sa-si elibereze frustrari si orgolii, sfatuitorii, bineintentionatii de profesie.. ..
dar ma bizui pe artileria grea a cuvantului adus dinaintea cuvintelor. si-atat.

bon chance, maitre

+ parere
Florina Daniela Bordieanu
[19.Oct.06 09:03]
las si semnul meu, de entuziasm, de sustinere, pentru initiativa, cu speranta ca nu se va opri doar aici.
cred ca e printre putinele momente in care imi pare rau ca nu sunt bucuresteanca, in care imi doresc mult sa pot veni acolo, spectator marunt al acestei "razii".
succes!

 =  libera. sunt chiar...libera!
silvia caloianu
[19.Oct.06 09:45]
mea culpa! eram extra-obosita, venita de pe o alta planeta, noaptea trecuta, cand mi-am plasat pe aici "sic"-urile :D, asa incat nu am avut mare grija, sa fie clar: se refera la "trebuie" si "se cuvine".

in ce ma priveste, nu ma vad/nu ma vreau inramata, incorsetata, nu primesc si nu dau retete (decat intr-o mare-mare intimitate, dar si atunci: depinde...). nu ma laud si nu imi e rusine cum sunt. sunt libera.

de notiuni: nu-mi place "boierismul", ci "nobletea". nobilul niciodata nu ajunge in "flegma periferiei", nici ruinat financiar: deoarece are un alt sange, pe care aceasta ("periferia") nu il poate simula, oricat si-ar dori, oricata spoiala ar incerca, oricate trucuri, represiuni etc...oricata zarva...

 =  ...
RA
[19.Oct.06 10:52]
Nu avea cine sa citeasca ?

Manifestul asta imi pare foarte penal din multe puncte de vedere. Numai cand ii auzi numele te departezi oarecum de literatura. "A venit timpul să gândim și să scriem boierește: cu forță, vigoare, eleganță, evghenie, culoare."
( s-a amestecat si becali pe aici, lipsesc fragmentului si niste bd bd-uri ). In fine, sa vedem ce-o iesi la "cenaclu", eu unul ma asteptam la altceva.

RA

 =  multumesc pentru atentie.
Radu Herinean
[19.Oct.06 11:56]
"may i have the attention of the class, please?"

inainte sa faceti referite la "manifestul", cititi cu atentie textul de introducere. mi se pare impardonabil sa confunzi un material complet cu un fragment, mai ales cand ti se serveste cuvantul "fragment" pe tava, boiereste.

manifestul va aparea in intregime pe acest site, suficient de vizibil, in noaptea de vineri spre sambata. stay tuned.

 =  *
Dan Cârlea
[19.Oct.06 12:05]
da, pe de o parte eram obosit, pe de alta, cred ca subconstientul mi-a dat mesajul ca e un fragment de referinta, asa l-am tratat si in primul comentariu, sper ca nu-i niciun bai, abia astept sa aflu materialul complet, sper sa pot ajunge, daca nu, poate l-oi vedea in presa.


 =  deleg
Amalec Sevra
[19.Oct.06 12:06]
cred ca RA are putina dreptate, textul manifestului suna a discurs eurooptimist sau cel putin a fanfaronada becaliana dinaintea meciurilor stelei. nu-mi place pentru ca e politic corect, prudent si nu cred ca-si are sensul ca manifest doar pentru ca autorii se simt dezgustati de o anumita slugarnicie a poeziei romanesti care, este adevarat, dureaza de ceva vreme.

cu alte cuvinte, eu ii deleg pe Eoda si pe Poetryca la acest eveniment istoric si sper (dar stiu totodata) ca nu ma vor face de rusine. Fiti bravi, baieti!

 =  52
hose pablo
[19.Oct.06 13:01]
eu inteleg faptul ca nu ati postat intreg textul. mai am putina rabdare. dar as vrea doua trei nume. nu ar fi rau sa am idee cine-s "autorii".

 =  păhrere
ionut mustata
[19.Oct.06 14:10]
Din ciclul "Haideți să salvăm lumea de carii!!"
sau "Zboară puiule zboară!"
în rest, mult succes.
da

 =  ma Hose si nu numai
Cosmin Dragomir
[19.Oct.06 14:27]
consider ca e logic sa te intereseze ce scrie, ce propune ce aduce nou si nu cine l/a scris. sau faci parte din acea categorie de superficiali, suparati pe viata si pe garda financiara, pentru care semnatura conteaza inainte de calitatea textului. nu spun ca boierismul o sa sparga gura tirgului, dar faza misto e poate ridica nivelul discutiilor.am pornit de la premisa ta

 =  Parere
Ionescu Bogdan
[19.Oct.06 14:37]
Sunt in asentimentul doamnei Silvia Caloianu ca acest fragment se contrazice in unele cazuri pe sine.
Chiar denumirea pare gresita 'boierism' imi suna, cel putin mie, peiorativ, sugerandu-mi niste lenesi care dau ordine, cu purdihanele umflate de proaspetii purcelusi de lapte devorati.
De asemenea poza care insoteste acest material este ales sa fiu delicat, total neinspirat
Intr-un manifest fiecare cuvant trebuie ales cu mare grija, istoria ne da o lectie in Manifestul Suprarealist Breton spune ca cel mai suprarealist gest este sa iesi in strada si sa tragi la intamplare cu pistolul. Oare ce a simtit Breton cand Parisul a cazut in mainile nazistilor...

 =  e cam cum spui mai sus, Cosmin,
Daniel D Marin
[19.Oct.06 16:02]
si totusi insist: cine il semneaza?

poate "vineri spre sambata" apare nu doar textul, dar si... acest "unic" amanunt :)), ar fi cat se poate de firesc.

apoi, ""Manifestul va apărea în cele mai prestigioase reviste literare din țară și are susținerea unor importanți oameni de cultură"" nu prea isi avea locul aici... si nici ""Solicitările de redeschidere a lucrărilor cenaclului, venite din partea membrilor site-ului, depun mărturie în favoarea unui spirit combativ aflat în formă maxima"", mai exact, ""depun marturie"" (cine a scris? Felix, Felix! :))

intrebare pentru Dan Carlea: Oct. Soviany e: 1. boier; 2. aristocrat? Nu ne spune ce stim, dar argumenteaza! :)

+ scribendi e vivere
Ela Victoria Luca
[19.Oct.06 16:43]
E un moment așteptat și foarte dificil. O mișcare vitală, în haosul actual din literatură, o mișcare în profunzime, aproape radicală, în care e necesară forța spiritului, autentica valoare și un anume omenesc - cel bun și temeinic. Cel care nu se lasă în capcacanele mediocrității și ale artificialului.
Eu mă bucur că acest proiect a prins realitate și că sâmbătă, 21 octombrie 2006 va rămâne o zi de bun augur pentru agonia.ro, și nu numai.

Ela


 =  vezi Daniele
Cosmin Dragomir
[19.Oct.06 16:59]
nici cind iti explic simplu tu tot nu intelegi. de ce tii neaparat sa intri intr-o tagma care tu te onoreaza

 =  s-o mai vad si pe-asta
Elena Malec
[19.Oct.06 19:58]
Ma-ntreb cum pot țăranii și mahalagii scrie și gandi boierește. Boierismul daca poate fi numit așa e un fenomen istoric cultural, aș zice, generația pașoptistă (și nu numai), irepetabil.După 45 de ani de comunism nu cred ca mai avem boieri, și in niciun caz tineri boieri care pot gandi și crea boierește. Deci va fi un fel de parvenitism literar in cel mai bun caz acest demers ce se vrea un experiment imposibil.Romania e o țară de ăarani de parveniți, de mahalagii, de nouveaux riches. De unde spirit boieresc?

 =  toti marlanii sunt inscrisi in liga antimonarhica
zabet mihai
[19.Oct.06 21:27]
este manifestul pe care il asteptam de multa vreme
te felicit felix pentru aceasta initiativa

toti cei care tipa impotriva lui imi aduc aminte de o anecdota cica se intalneste la paris / o ducesa fugita din calea tavalugului mujicilor rosii / cu o fosta servitoare - ajunsa intre timp mare doamna incaltata la prima generatie

ducesa reusise sa isi gaseasca de lucru ca
nu stiu
ceva maturatoare daca exista o astfel de meserie in nomenclator
iar parvenita isi deschisese o mica afacere
ce
nu imi mai aduc aminte bine

cand ducesa i-a spus cu ce se ocupa replica servitoarei a venit imediat
desigur o ducesa isi poate permite sa spele cacatul dupa altii deoarece este ducesa prin nastere lucru pe care eu nu pot sa il fac / este sub demnitatea mea

asa si cu Ionescu Bogdan
proletarul site-ului
care cand aude de boieri vede burdihane
patetic

 =  Elena Malec
Paul Bogdan
[19.Oct.06 21:41]
Elena, dacă țara asta este plină doar de țărani, parveniți și mahalagii, tu în care dintre aceste categorii te încadrezi?

 =  tocmai!
Daniel Stuparu
[19.Oct.06 21:57]
Eu cred ca Elena Malec are dreptate, nu prea mai exista "boieri" ai spiritului la noi la ora actuala. Ea nu a inteles insa un lucru elementar: acesta este un (fragment dintr-un) manifest, cu caracter normativ, nu descriptiv. Cu atat mai legitim asadar devine mesajul subiacent textului.

 =  la asa atacuri asa replici
felix nicolau
[19.Oct.06 21:57]
preiau mingea de la zabet si doar o trimit in afara terenului , pt ca asta nu e meci.
se pare ca se formeaza o coterie antimanifest, coterie care face polemica gen barfa, gen camarila. se confunda boierul cu un parazit - reminiscenta a educatiei comuniste la oameni care la revolutie jucau sotron, cel mult. se vorbeste de soviagny si becali. eu zic ca alaturarea s-ar putea sa nu-i convina unuia dintre ei, dar caruia? de altfel e total aiurita pomenirea acestor nume. se zice ca textul e subtire. de ce?
la asa argumente si atacuri zambesc subtire. speram la atacuri mai serioase, nu la chestii d'astea: lasa ca te spun eu lui soviagny, lui mincu, lui tzone, lui ctp, lui mazare, lui dinescu...cine a scris manifestul? ce varsta are? poarta mustata pe oala? joaca la 6 din 49? e vip sau nu?
s-a pomenit si de plesu, patapievici - in curand va aparea si Putin. se combate gascaria si exact asta li s-a parut unora ca vad. fara sa asteptati sau sa cereti lamuriri, v-ati aruncat in gol spunand ca se vorbeste numai despre poezie. sunteti cumva clarvazatori?
astept sa veniti cu atac la concepte,altfel eu unul o sa ma fac fudul de urechi. adica boier la auz si proletar la vorba

si nu e nicio legatura cu boierii mintii, nici cu cei ai bendeului, nici cu genunchiul, nici cu vedetismul sau incultura. francamente parlando, c'e tutt'un altro che la generazione 2000+

 =  are dumitre are, tara data pe mana unui prost, prost iese
zabet mihai
[19.Oct.06 21:58]
din pacate nu pot sa uit scena aia din anul 1990 cand la prima manifetatie impotriva partidelor istorice a aparut pe ana ipatescu o gasca de mahalagioace isterice care devenisera subit mari republicane desi trufia si prostia sunt intotdeauna pacate gemene a ha ha ha ha

 =  cel mai bine
Gelu Diaconu
[19.Oct.06 22:06]
ar fi să vedem mai întâi despre ce este vorba și abia apoi să ne dăm cu părerea
e ca și cum am spune că futurismul are legătură cu sexul
de ce ar trebui să tragem concluzia că boierismul are legătură cu boierii?

 =  precizare
Daniel Stuparu
[19.Oct.06 22:17]
Sunt rezervat insa la randu-mi - s-a mai spus parca mai sus... - cu privire la denumirea acestei miscari ce sta, pare-se, sa se nasca. Cand se vorbea de onirism, par example, se stia ca cei care scriau asa - Dimov, Mazilescu, Tepeneag, Turcea, Brumaru etc. - porneau cu totii de la o anumita perspectiva/conceptie asupra realitatii (Weltanschauung i-as zice, in lipsa de un termen mai bun), si asta facea din ei pana la urma niste boieri ai spiritului, indirect. Nu stiu daca modul asta de a-ti aroga a priori o anumita titulatura - fie si la figurat sau doar in gluma - este de bun augur sau mai degraba pernicioasa. In rest, numai de bine.

 =  Bravos națiune!
PĂCALĂ VIOREL SILVIU
[19.Oct.06 22:56]
Bravos națiune! Rebeliune să fie...și cu ștaif. Sunteți niște fericiți voi boierii din capitală...noi provincia salivăm la voi. Ne rugăm pentru voi...asta putem face...măcar.

 =  Felix,
Dan Cârlea
[19.Oct.06 23:05]
nu stiu de ce o iei asa. Asta ai inteles, ca te spun lui Soviany ?

Credeam ca a fost clar din primul comentariu ca sustin ideea si pe parcurs am vrut sa imi arat rezervele fata de acest fragment, pe care l-am considerat semnificativ si de aia am vorbit ca si cum era vb. de mainfestul intreg.
Deci, ma cam deranjeaza ca ma bagi in aceeasi oala cu oamenii care ataca ideea, ia lucrurile exact cum sunt.

Sustin ideea si sper ca manifestul in intregime e unul serios si scris bine.

In privinta numelui am mari rezerve, dar poate ma insel eu.

Dupa 50 de ani de folosire a cuvantului "boier" in scop propagandistic de catre comunisti, prin scoaterea in relief numai a conotatiilor negative pe care le avea ( si a caror baza nu era lipsita total de fundament, eu am avut bunici tarani si stiu niste lucruri reale din istorie, cum ar fi că perioada interbelică ( fetisizata pur si simplu de intelectualii subtiri ), a fost o perioadă de bine pentru cei din mediul urban, pentru elitele culturale, insa a fost foarte proasta pentru o sumedenie de tarani, nu cum imi explica un prieten care e la a 3-a sau a 4-a generatie de bucuresteni si din familie cu staif, ca taranii o duceau excelent, ca boierii erau un fel de patroni si manageri de treaba ), cred ca in subconstientul cetatenilor este compromis, vezi ca imediat a venit chestia cu "burdihanele".

A nu se intelege ca spun, doamne fereste, ca a fost mai bine ce a urmat, comunismul cu toate cate le stim si cate nu le stim.

Atat si astept manifestul si mai ales niste scrieri pe care creatorii acestui curent sa le considere incadrabile in "boierism", ca sa vad daca sunt boierist, țăran bășinos,douămiist ratat sau fracturist nebătut, încă :))

DAn

 =  ce semn transmite focul unei căpițe de fân?
Adrian Firica
[19.Oct.06 23:10]
semnul, sensul și semnificația sunt, deocamdată, termenii ecuației. cine știe ce alți termeni vor mai fi!
boErul e acela ce are voință - b(V)oerul.
nobilul, e unul ce nu trebuie să fie belicos, că n-are de ce, că le are pe toate alea transmise prin naștere.
... vorba aia: ce semn transmite focul unei căpițe de fân?

 =  lui Paul Bogdan și nu numai
Elena Malec
[19.Oct.06 23:16]
La intrebarea ce sunt îți voi răspunde: orășean cu studii din tată în fiu. Cei mai îndepărtați străbunici erau avocați și arhitecți la 1800. Asta nu îi făcea boieri, însă. Suntem bucureșteni pe linie maternă și cernăuțeni pe cea paternă. Nu am avut pe nimeni în familie cu veleități de înavuțire sau parvenire, cum parvenirea socială nu își avea rostul nici înainte nici după 1945. Femeile din familia mea au făcut pensionul pentru că asta era de regulă educația mai acătarii dată fetelor. Nu pentru a schimba clasa socială. Clasa mea socială a fost întotdeauna orășean cu studii.Sper că înțelegi ce înseamnă asta. Sistemul comunist nu a avut ce persecuta sau elimina în familia mea cum nu am avut titluri nici terenuri, deci eu am urmat o facultate fără opreliști politice. Boierii nu au avut toti aceeași soartă de aceea s-au și prăpădit ca specie socială în Romania. De ce ne e rușine că suntem o nație de țărani. Acum 20 de ani era o onoare. Numai eu știu cît m-a costat în școli invidia, perversitatea și parvenitismul intelectual al țăranului român, care era în stare de ură doar cand te auzea că beai cafea cu lapte la micul dejun.Sa fim realiști și proletariatul nostru provine tot din țărănime.Și tărănimea înainte de 89 voia sa scape de sat și traiasca neaparat mai bine la oras. De unde o inflație de diplome universitare fara vreo acoperire reală. Nu ne întrebăm de ce sistemul comunist nu a produs cultura in mai nici una din tarile unde s-a manifestat? Tocmai pentru ca o majoritate rurala(fenomenul urbanizării e general țărilor socialiste într.un timp record, mana in mână cu alfabetizarea) deci o majoritate rurală, proletară nu a putut asimila cultura într-un timp atat de scurt, două generatii, o generatie e relativ la 25 de ani.De aici un gol în arta și cercetarea științifică comunistă. Nu neg talentul și chiar geniul nici romanesc nici țărănesc. Un exemplu e Brancuși. Dar el aparține unei alte epoci. Epocii în care educația burgheză și modelul burghez(boierismul) nu era repudiat cum a făcut-o comunismul. El s-a educat la Paris, a avut maestri burghezi, a asimilat cultura burgheză pentru a o depăși.Eu zic să lăsăm țăranul și condiția socială să se manifeste liber, fără programe artificiale ca cel de față. Caci una e decența, valorile umaniste, cultura alta e mimarea boierismului, unei clase sociale defuncte.Ce poate fi mai înalțător din cultura romănească decât folclorul, poezia orală, populară. De ce să nu mergem la izvoare, la doină, la bocet, la blestem(a făcut-o Arghezi și ce artă a dat!)De ce nu vrem să fim noi și nu altcineva.Poate numele de boierism e cel care mă irită și cu o altfel de etichetă aș cumpăra produsul. Succes la limpezirea manifestului sau programului vostru.

 =  Adrian, primul boier
Liviu Nanu
[19.Oct.06 23:16]
Bravo boierule, o ziseși!

 =  categorii, scheme, piste, moduri, prisme
felix nicolau
[19.Oct.06 23:29]
dane, scuze, cand am raspuns nu ma gandeam la tine. am citit rapid si am facut o sinteza. cred ca am vrut sa preintampin posibile atacuri care si-ar fi tras seva din interpretarea ta. valabila e chestia cu dubiul asupra titulaturii. eu cred ca Boierismul nu vizeaza nici atitudini retrograde, nici anti, nici pro, ci poate scoate in evidenta faptul ca marea cultura si marile fapte de civilizatie au fost facute de clase educate, combative.au existat boieri paraziti (desi arendasii...), boieri visatori (gen oblomov) si altii care au visat actionand. in a treia categorie cred ca se situeaza boieria.balcescu nu era boier? ei?
nu-si aroga nimeni nimic, e un manifest care propune, asa ca sa facem bine sa ne ridicam la nivel. pana acum ne plangeam ca ne miscam haotic, acum nu e bine ca exista un stindard. se va vedea ca manifestul nu implica nicio servitute, nicio infatuare, nicio reteta si ca intr-adevar incearca sa aduca ceva nou, nu bate apa in piua cu chestii gen - umblam pe la sosea, ne-au caftit niste unii si mama ce manifest am tras...
si combativi trebuie sa fim, ca doar n-am ajuns inca bunici de boieri
si boier,da, inseamna nobil, de ce nu se stie asta? se pare ca nu ne cunoastem istoria. ma rog, vom vedea ce vor spune autorii manifestului, cand ne vor dezvalui corpul integral

 =  fir-ar
felix nicolau
[19.Oct.06 23:48]
aduc aminite ca primul culegator remarcabil de folclor de la noi a fost boierul de la mircesti, alecsandri. si cultura tarii nu a fost pusa pe picioare de tarani, ci de boieri, care erau de mai multe stepene. uluitor cum supravietuieste viziunea perversa a comunistilor asupra aristocratiei de spirit. ce naiba, chiar isi inchipuie cineva ca incercam sa reinviem cinul boieresc? chiar nu putem gandi decat marxist? pe clase in conflict?
zau, ii prefer pe cei care fac misto, pt ca n-au mai mult de zis. polemizam la modul real sau ne impartim in boieri, gusati, gugustiuci si gogomani?

 =  Elena Malec .
Paul Bogdan
[20.Oct.06 00:26]

Cum poate un intelectual de neam să considere că în România nu mai există puritate spirituală?!

Te-ai pronunțat aprioric. De unde știi că acest manifest nu sprijină tocmai "decența, valorile umaniste,"?! De unde până unde ideea că dorim a ne întoarce la Văcărești?!

Cât despre boieri... te asigur că eu nu sunt unul dintre aceia cu toate că ai mei se regăsesc în pravile din secolul șaisprezece.

Așteptați până când va fi pubicat manifestul și nu vă antepronunțați.

 =  53
hose pablo
[20.Oct.06 01:27]
imi cer scuze. intr-adevar, nu conteaza de cine e semnat, in mare parte sunt sigur ca va fi o treaba mica.
o zi buna.

 =  ...
ioan albu
[20.Oct.06 01:43]
eu găsesc ideea ridicolă și numele caraghios peste măsură. dar astept manifestul integral. ca să propui asemenea revoluții trebuie să fii tu însuți dincolo de "flegma periferiei", să știi unde vrei să-i aduci pe ceilalți. dacă nu, e un simplu apel la schimbare în dumnezeu știe ce direcție. adică are din nou un conținut negativ, de tipul noi nu mai vrem cutare, cutare și cutare.

 =  basca
felix nicolau
[20.Oct.06 02:26]
ok,eu unul nu mai raspund. in afara de cateva intrebari cu continut real, restul sunt numai bolboroseli si rabufniri bezmetice ale unor oameni total inculti, dar cu aere de vedete. pur si simplu eu si Paul ne pierdem vremea de pomana cu cei care fac treburi mici, in genul acelui hose, pe care eu il pronunt [houz], de la engl."hose"

 =  poate că
florian stoian -silișteanu
[20.Oct.06 03:00]
am privit serios proiectul Așa cum de fapt încerc să aprind orice încercare prin care ne putem încuraja la săritură Poate că acest fragment nu a fost ales tocmai fericit Sigur că da cineva ne invită la masă...nu știm însă cine pregătește bucatele cât de gustoase vor fi. Încercăm cu toții să devenim să cuibărim în literatura română ouă din care să iasă poemele lumii Am încercat să sugerez mai sus poate într-o ușoară notă forțată a metaforei faptul ca nu există rețete nu există cineva care să ne oprească să așezăm rostirea unei scrieri în forme strălucitoare. Adevărat că poate deranjează pasul în care pomenuți aici de această călătorie prin care se regăsește flegma ori mușchiul intențiilor boierești Cred foarte tare doar în ce punem cum se spune pe masă Nu e de neglijat intenția pe care o propuneți. Desigur că se poate perfecționa Numai poezia nu intră în acest atelier în care muncitorul prinde în menghină materialul acesta

Avem nevoie de o artă fără artificii minore, fără încărcătură stilistică prezentă ca balast...

spuneți dumneavoastră și cred cătoată lumea este de acord. Dar aceasta o știm cu toții... Desigur există tendința de a înregimenta o idee o ambiție o înșiruire în anumite contexte fie ele curente literare fie ele să spunem abordări chiar dacă pretențioase dar care să contureze până la urmă victoria. Proiectul dumneavoastră se va realiza Vom sărbători de ce nu cu o șampanie sau poate o drmeție într-un orășel pe care cineva îl ridică poeților. De aceea domnule felix vă rog să aveți răbdare cu poetul căruia dumneavoastră îi pregătiți un ceai fierbinte binevenit în iarna acestor timpuri ale poeziei. Poetul va fi acela care va stărni aplauzele pe care dumneavoastră și echipa le primiți. Ar mai fi dacă permiteți o observație. În ce mă privește nu cred că doresc să aparțin unei generații unui crâng prin care trece fluierând grupu Întotdeauna în amintire în istorie în inimă au rămas doar emoțiile Ele sunt mijlocul de transport în care urcă fără bilet bucuria
Dumneavoastră iată deschideți o nouă poartă.. Prin ea au intrat și ieșit s-au întors și plecat mulți DE dumneavoastră depinde cine rămâne. Nu vă pricepeți să gătiți Sunteți boierul! Musafirii dumneavoastră vor mânca ce gătesc eu poetul domnule Felix...așa că...

 =  Convorbiri literare
Paul Bogdan
[20.Oct.06 07:52]
Am impresia că astăzi iese "Convorbiri literare". Cine este din Iași poate citi textul integral în paginile acestei publicații. Revista va ajunge în București săptămâna viitoare.

 =  boyerică
Iulian Poetrycă
[20.Oct.06 09:40]
citind manifestul mi-am dat seama că îndeplinesc 98% din cerințe. ce-i de făcut? să-mi schimb numele, din solidaritate față de mișcare? tare mi-ar plăcea să mă cheme iulian boyerică, mai ales că am și oleacă de sânge albastru, aparținând nobilimii rurale, ca antoine de saint-exupery.

dar cu ceilalți (non-boierii) ce o să se întâmple după razie? propun împărțirea saitului în 2 secțiuni: boierească și iobăgească, ca nu cumva să creadă dujmanii că este vorba despre o operațiune de iepurare intercomunitară.

pese: la iobagi, atelierul să se numeasc㠓fumul de ardei”, iar pagina de autor “1907, iobagi fugind”



 =  ...
Cristina Hasse
[20.Oct.06 13:10]
toate ca toate, da poza aia tot kitschoasa e...

 =  Boyerica
Andu Moldovean
[20.Oct.06 13:16]
Savuroasa (ca mai mereu cand e in verva) interventia lui Poetryca... alias boyerica :-) La prezumptiva intrebare clasificatoare cu tendinta de clarificare a unei situatii ambigue si care, la o adica, ar putea sa-mi fie adresata in contexul boierismul daca "tu nobel esti"? as fi obligat sa raspund ca toti mosii si stramosii mei de pe valea ariesului: "nu, io iobag!"
Bobadil.

 =  vin
Mihai Moise
[20.Oct.06 18:45]
tot sâmbătă în București se va ține festivalul vinului de peste Prut!

 =  obs.
Mihai Moise
[20.Oct.06 18:46]
în loc de "încărcătură stilistică" ar fi mers "încurcătură stilistică" dar un manifest e un lucru serios, nu așa...

 =  Ploretari din toate țările Europei, uniți-vă !
Aurel Pop
[20.Oct.06 21:56]
Au plecat baronii, vin boierii. La sate țăranul stă la crâșmă și iși varsă amarul în poșârcă. Vine episodul Flămânzii în poezie...

 =  c'est la vie d'aujourd'hui
felix nicolau
[20.Oct.06 22:56]
manifestul asta nu-mi apartine mie si stramosilor mei, asa cum se zbat unii sa inteleaga. cat despre contestatari,vad ca ei mai vartos isi enumera spitele exploatoare. noi vorbeam de chestii strict artistice. si inca o chestie in care aveti dreptate - e o prostie tot ceea ce vine de la altii. oricum, am observat niste remarci stralucite pe altarul demonstratiei. sunteti siguri ca ati citit fragmentul care trebuia? poate v-ati oprit la anunt si la poza, care, apropo, nu face parte din manifest...

 =  lume multa
Laurențiu Orășanu
[21.Oct.06 00:13]
Pana una alta, vad eu ca boierul (Felix), desi rugat, nu argumenteaza, se supara pe sat si ne pune etichete.

Asa ca asteptam sa citim in ziare ceea ce apare abia diseara pe site.

Nu va fie cu suparare, boier dumneavostra, lume proasta si multa.

Scuzati,
Ghiocel

 =  pt un ghiocel
felix nicolau
[21.Oct.06 00:58]
sa argumentez ce? asta e cea mai tare faza, exact ca in comunism sau ca in kafka - trebuie sa demonstrezi ca nu esti vinovat, fara sa cunosti acuzatiile. boier laurentiu,ce sa argumentez? fotografia sau ce? ca nu mi se puse nicio intrebare de continut...asa de genial nu sunt, daca mi se permit grade de comparatie la un asemenea termen, incat sa explic inefabilul. dvs puteti explica de ce va intitulati "orasanu",iar nu "targusanu"? vezi bine ca nu...

 =  cine umbla cu steaua, poate Felix sa ne spuna?
Laurențiu Orășanu
[21.Oct.06 06:42]
Domnule Felix,
La replica dvs : "dvs puteti explica de ce va intitulati "orasanu",iar nu "targusanu"? vezi bine ca nu..."

eu nu pot sa zic decat ca regret zilele bune, cand ma puneau la zid oameni cu replica si floreta. Matale nu pozezi nici una, nici alta.

Era simplu domnule, un simplu antrenament pentru intrebarile care va vor fi puse: de ce boieri? vreti ca fiti ca Patapievici, Mihaes? adica, de se ia cineva de voi, il haliti, nu cu argumente, ci cu sprijinul gastii? de unde ironia e o inventie? ce faceti cu oragsmele, erectiile, vaginele cooperative care inunda site-ul? astea apartin miscarii sau sunt miscari alternative (ca curentul)?

Domnule Felix, fa-ti pomana boiarule, si nu-ti desconsidera advesarii, ca nu produsesi nimic in argumentatie, scuze ca ma repet.

Ca un exercitiu de bune intentii ce te invit sa binevoiesti: Este adevarat ca unul din autori si-a instelat textul (ma rog , fragmentul, ca, n-am platit pentru tot filmul)...

La cinema-ul din sat, in fostul conac boieresc...

Ghiocel


 =  ghiocel
Liviu Nanu
[21.Oct.06 07:46]
Laurențiu, încerc eu să te lămuresc la una dintre problemele ridicate de tine: textul (fragmentul adică) nu a fost înstelat de niciunul din autorii lui. Dacă te referi cumva la mine, află că eu nu fac parte dintre ei, nici eu nu știam despre manifest mai mult decît ceilalți cititori în momentul în care am citit articolul. Am citit și eu același fragment asupra căruia văd că se năpustesc foarte mulți și nu înțeleg de ce. De fapt înțeleg, în general inițiativele sperie și deranjează, mai ușor se dă cu tîrnăcopul decît se pune cărămida. Cel puțin trei dintre ei fac valuri pe alte siteuri concurente (dacă putem numi așa). Concurența în general e bună, de aici vine și calitatea, dar în literatură eu unul nu văd rostul unor clasamente și topuri, fiecare are locul lui, după talentul lui. O coagulare a unui grup de scriitori poate fi un lucru benefic, nu văd de ce ar speria pe cineva. Nu e nimeni luat cu forța și băgat aici, care e problema? În concluzie, niciunul dintre cei care au înstelat textul nu este semnatar (dacă informațiile mele sînt corecte).

 =  Hmmm...
Alexandra Mihalcea
[21.Oct.06 07:57]
Sincer, nu știu dacă să râd sau să plâng...
Din comentariile de mai sus, cele mai multe se referă la "boierism" ca la ceva ce ține de statutul social. Ori nu era aici vorba nici pe de parte despre "cine-i mă-ta, cine-i tac-tu, ce boli ai avut în familie, ce titluri, averi, etc". Dar fiecare a înțeles ce și cât a putut din acest termen și uite așa s-au trezit toți țăranii (și aici nu mă refer la omul de la țară - de la Cucuiata din Deal, sau mai știu eu de unde, care ară câmpul!) să dea cu pumnul în masă, să se revolte și să se răscoale că... vine boierii peste ei! S-au legat de un cuvânt, fără să dea atenția cuvenită acestui manifest. Dacă îi zicea "țărănism", să vezi ce se trezeau toți boieri peste noapte!
E jalnic, zău! Și dacă aș râde, aș face haz de necaz!

Alexandra Mihalcea-Rotaru

P.S. Astăzi trebuie să-mi duc burtica la doctor, dar sper să reușesc să ajung si la cenaclu. Deși, dacă și acolo discuțiile vor merge tot pe linia asta...

 =  Domnule Laurențiu
Paul Bogdan
[21.Oct.06 07:57]

Uitați, tot ca un exercițiu de bune intenții, aș vrea să vă răspund eu la întrebarea(?) dumneavoastră pe care nu am înțeles-o:
"Ca un exercitiu de bune intentii ce te invit sa binevoiesti: Este adevarat ca unul din autori si-a instelat textul"

Vă rog să reformulați propoziția ca să pot da un răspuns cât mai la obiect.

 =  Alexandra
Paul Bogdan
[21.Oct.06 08:09]
Alexandra, ne-am gândit și la ceva de genul "țărănism" dar se puteau întâmpla lucruri bizare:
1- Ne revendicau țărăniștii, ori acesta este un manifest literar, nu o platformă politică;
2- Ne asociau cu semănătorismul și acest lucru nu era de dorit deoarece semănăturile de toamnă s-au încheiat;
3- Am fi fost numiți țărani ori, cu toate că toți semnatarii provin de la țară, acum nu prea mai suntem în contact cu țărâna deoarece locuim la etaje superioare în diverse locuri din București.

Aș mai putea găsi variante dar tare mi-e teamă de grafologi. Ar fi în stare să găsească slăbiciuni până și în scrisul din acest comentariu.
Vă așteptăm la Deko!

 =  Felix
Camelia Tripon
[21.Oct.06 09:51]
Mă bucur că în această toamnă gândurile pozitive s-au reunit, eu am scris despre termenul boier, un eseu publicat de ziua de naștere a unuia dintre ei, tu vrei să reînvii simbolul nobleței spirituale, în timp ce eu am promis că voi scrie despre onoare...îți urez succes și lumina strămoșilor să ocrătescă ideile nobile ale urmașilor...

 =  Domului Pan, serios
Laurențiu Orășanu
[21.Oct.06 16:49]
Domnule Pan,

Lipsa unui semn de intrebare in comentariul meu (mai gresim, ce sa facem semn de intrebare) v-a facut sa treceti pe langa celelalte intrebari formulate in comentariu. Mie asta imi spune destule despre bunavointa. Reformulez, adaugand semnul cu pricina:

"Este adevarat ca unul din autori si-a instelat textul?"

Nu va obositi cu raspunsul, pentru ca vad ca nu v-ati obosit sa raspundeti nici la celelalte intrebari.

Iau de bun raspunsul lui Liviu Nanu, nu stiu cum a inteles dumnealui ca e vorba de o intrebare, si dvs., domnule Pan, nu.

Explicati bine dvs. de ce nu v-ati zis "taranisti", dar toti aparatorii nu au fost in stare sa-mi explice un singur lucru: ce faceti cu boierii actuali? Scaunele sunt ocupate, termenul e deja folosit, termenul nu e potrivit pentru o miscare, asta e parerea mea. Sunt ocupate - pe merit in cele mai bune cazuri - sunt destinate unor exceptii intelectuale. Desigur ca vor mai fi primiti si altii. Dar imi vine greu sa cred ca admiterea se va face in bloc, pentru o generatie de poeti. De ce numai poeti? S-a raspuns? Nu. De ce numai din Bucuresti? Nu s-a raspuns.

Si, pentru ca domnul Felix s-a inscris la tacere, obosind sa argumenteze (aia-i buna rau: numai comunistii cereau argumente! e buna rau, ingropam si logica, si demonstratia, ca "defilau" cu ele comunistii):

Cine va ataca domnule? chiar nu suportati discutia? textul e dat la cules in Convorbiri, cine stie de cand, si nu poate aparea integral pe site? ce mai discutati diseara la Deko?

A, am uitat, toate intrebarile de mai sus, sunt retorice, nu va obositi sa-mi raspundeti, domnule Pan. Serios.

Cu stima,
Ghiocel

 =  domnului Pan, serios
Laurențiu Orășanu
[21.Oct.06 13:02]
Scuze daca va aparea de doua ori:

Domnule Pan,

Lipsa unui semn de intrebare in comentariul meu (mai gresim, ce sa facem semn de intrebare) v-a facut sa treceti pe langa celelalte intrebari formulate in comentariul meu. Mie asta imi spune destule despre bunavointa. Reformulez, adica adaug semnul cu pricina:

"Este adevarat ca unul din autori si-a instelat textul?"

Nu va obositi cu raspunsul, pentru ca vad ca nu v-ati obosit sa raspundeti nici la celelalte intrebari.

Iau de bun raspunsul lui Liviu Nanu, nu stiu cum a inteles dumnealui ca e vorba de o intrebare, si dvs., domnule Pan, nu.

Explicati de ce nu v-ati zis "taranisti", dar toti aparatorii nu au fost in stare sa-mi explice un singur lucru despre termenul propus: ce faceti cu boierii actuali? Scaunele sunt ocupate, termenul e deja folosit, termenul nu e potrivit pentru o miscare, asta e parerea mea. Sunt ocupate - pe merit in cele mai bune cazuri - sunt destinate unor exceptii intelectuale. Desigur ca vor mai fi primiti si altii. Dar imi vine greu sa cred ca admiterea se va face in bloc, pentru o generatie de poeti. De ce numai poeti? S-a raspuns? Nu. De ce numai din Bucursti? Nu s-a raspuns.

Si, pentru ca domnul Felix s-a inscris la tacere, obosind sa argumenteze (aia-i buna rau: numai comunistii cereau argumente! e buna rau, ingropam si logica, si demonstratia, ca "defilau" cu ele comunistii):

Cine va ataca domnule? chiar nu suportati discutia? textul e dat la cules in Convorbiri, cine stie de cand, si nu poate aparea integral pe site? ce mai discutati diseara la Deko?

A, am uitat, toate intrebarile de mai sus, sunt retorice, nu va obositi sa-mi raspundeti, domnule Pan. Serios.

Cu stima,
Ghiocel

 =  laurentiu orasanu
Radu Herinean
[21.Oct.06 19:59]
laurentiu,
liviu nanu ti-a oferit deja raspunsul.
daca nu l-ai vazut sau nu l-ai crezut iti mai raspuns si eu: NU! nici unul din autorii manifestului nu a instelat acest text. acum intreb eu: ce importanta ar fi avut ? fiindca pana la urma urmei ar fi instelat un anunt de cenaclu, nu un manifest (fara sa mai mentionez ca nici pana acum nu ai realizat ca e vorba de un FRAGMENT).
atitudinea ta este de-a dreptul dezamagitoare. tot ceea ce ai scris transpira ostilitate, invidie, inversunare. de unde ? sper ca intre timp ai citit manifestul si ai obtinut toate raspunsurile de care mai aveai nevoie. daca nu le-ai obtinut vei gasi in curand pe site ceea ce s-a mai discutat seara la deko. vei fi surprins sa vezi cat de mult si cat de bine s-a discutat. sau vei si mai inversunat. daca nici asa nu gasesti raspunsuri la intrebari revino, insa ai grija sa nu ti se raspunda cu RTFM, unde M vine de la Manifest...

 =  Radu,
Camelia Tripon
[21.Oct.06 20:51]
Prin concepție, educație și trăire am fost alături de acest concept-manifest și atât timp cât va fi călăuzit de lumina spirituală voi fi alături de voi, dăruind lumină, sperață și tot ceea ce poate înălța ființa umană spre speranțele divine..."pentru a împlini voința lui Unu" cum spunea Hermes. Cred că acest manifest nu este o întâmplare, este dorința de frumos și natural(dar nu vulgar) din inima iubitorilor de artă...este un alt răspuns dat afacerismului sau a fi vedetă cu orice preț...

 =  nota 4
Ionut Caragea
[09.Mar.07 16:55]
probabil o gluma proasta...
Citeam deunazi un interviu pe siteul fracturistilor un interviu facut unui scriitor, laureat nobel cica, vis a vis de fenomenul internet si mai ales de agonia. Nu ca i-as da dreptate acelui domn dar le zicea cam bine. Eu vad lucrurile altfel. Pai daca fracturisii au scos manifestul fracturist, este bine sa existe si un manifest boierist, asa, intre aceste doua extreme, se poate incadra poezia mai bine, ca la politica se ajunge, extreme de dreapta, extrema de stanga si poezia de centru. Adevarul este ca agonia face eforturi uriase de a creste in valoare si cred inutile intrucat marii poeti ai tarii noastre nu dau nici un ban pe acest site, de ce...ar fi bine sa ii intrebam pe ei...
Adevarul este ca puterea de influenta a agoniei este mare, un numar mare de simpatizanti si un numar imens de poeti mediocrii care se vor a fi cunoscuti. Este totusi un gest nobil sa se promoveze si posirca literara, astfel taranul roman va avea acces si la un altfel de literatura. Vrem sa vedem muschii si tendoanele poeziei, vrem sa vedem organele genitale daca se poate, e mai nou acuma, este la moda, se poarta. Avem nevoie de o arta fara artificii, care or fi astia care dau definitia artei si fac diferenta? Aveti nevoie de oameni de valoare poate, de critici literari, de mari poeti care sa se implice in activitatea agonica. Aveti nevoie de un reper al valorii, voi astai cu tendoane si muschi nu sunteti decat produsul unei societati frustrate care s-a saturat de frumos, de reverie, de oniric, de afectivitate...
A sosit momentul renasterii poeziei, de parca poezia pana acuma era moarta sau este, de parca scriitori precum Cartarescu sau Ivanescu nici nu ar exista.
Trezirea, ei sunt valoarea, ei s-au impus, voi astia cu muschi si tendoane sunteti niste pricajiti care se cred boieri. Voi promovati literatura in masa, en gros, in grupuri. Textul este scris de o maniera neglijabila, este plin de contradictii, de pasaje care jongleaza si dau verdictul artei. Adevarul este ca se protriveste boierism, insa revolutia tot taranistii o fac, acei poeti care nu cauta prin orice mijloc sa-si impuna modul lor de gandire, propria arta si traiesc intr-o lume alcatuita doar din sentiment, stilou si hartie. Pentru maniera neglijenta si contradictii in idei atasez nota 4, o nota usor marita pentru sarcasmul de care dau dovada acesti boieri ai literaturii romane. A si in numele democratic al cuvantului, sper sa nu imi bagati comentariul la offtopic asa cum mi-ati bagat boieri dumneavoastra texte la pagina de autor din motive umanitare...

 =  Caragea
Paul Bogdan
[21.Oct.06 22:36]
Caragea, comentează manifestul la subsolul manifestului. Perorezi pe marginea unui FRAGMENT. Oare de câte ori s-a spus acest lucru?!

 =  pan
zabet mihai
[21.Oct.06 22:42]
nu te enerva pe caragea
in general prostul isi ia o mina de adanc ganditor / nu crede ce vede mai vrea sa si auda

felicitari pentru manifest si imi pare rau ca nu am reusit sa ajung azi la deko

 =  Boiersmul
Mahmoud Djamal
[22.Oct.06 02:06]
Boiersmul îl fac boierii
Nici de cum copii de stradă
Ei purtând grija mâncării
Nici de cum lupta cu spada.
Cu tot respectul și cu scuzele de rigoare pt cei sensibili.
Și mi-a părut bine să vă cunosc de aproape venind la Deko
pt câteva minute. Sărut mâinile boierului Ela Victoria Luca .
Djamal

 =  Boierismul
Mahmoud Djamal
[22.Oct.06 03:21]
Erata= boierismul în loc de boiersmul.
scuze

 =  toți suntem "terani". cui nu-i place , treba DOMNIEI SALE
Adrian Firica
[22.Oct.06 03:43]
Felix Nicolau
(c'est la vie d'aujourd'hui)
sunteți siguri că ați citit fragmentul care trebuia?
poate v-ați oprit la anunț și la poză, care, apropo, nu fac parte din manifest...

Alexandra Mihalcea-Rotaru
(P.S.)
Astăzi trebuie să-mi duc burtica la doctor, dar sper să reușesc să ajung și la cenaclu. Deși, dacă și acolo discuțiile vor merge tot pe linia asta... E jalnic, zău! Și dacă aș râde, aș face haz de necaz!"

Adrian Firică
(semnul, sensul și semnificația sunt, deocamdată, termenii ecuației; cine știe ce alți termeni vor mai fi!)
boErul e acela ce are voință - b(V)oerul.
nobilul, e unul ce nu trebuie să fie belicos, că n-are de ce, că le are pe toate alea transmise prin naștere.
... vorba aia: ce semn transmite focul unei căpițe de fân?"

Alexandra Mihalcea-Rotaru
("Hmmm...")
Sincer, nu știu dacă să râd sau să plâng...
Din comentariile de mai sus, cele mai multe se referă la "boierism" ca la ceva ce ține de statutul social. Ori nu era aici vorba nici pe de parte despre "cine-i mă-ta, cine-i tac-tu, ce boli ai avut în familie, ce titluri, averi, etc". Dar fiecare a înțeles ce și cât a putut din acest termen și uite așa s-au trezit toți țăranii (și aici nu mă refer la omul de la țară - de la Cucuiata din Deal, sau mai știu eu de unde, care ară câmpul!) să dea cu pumnul în masă, să se revolte și să se răscoale că... vine boierii peste ei! S-au legat de un cuvânt, fără să dea atenția cuvenită acestui manifest. Dacă îi zicea "țărănism", să vezi ce se trezeau toți boieri peste noapte!
E jalnic, zău! Și dacă aș râde, aș face haz de necaz!

Adrian Firică
eu sunt cam Oblio și, chiar așa e!

 =  Bafta
Adrian Suciu
[23.Oct.06 11:22]
Textul (fragment si intreg - apucai sa le vaz pe amindoua) e interesant si substantial. Observ ca majoritatea interventiilor de pina aici nu fac decit referiri superficiale (ori nu fac deloc referire) la textul pe care pretind ca-l comenteaza; de unde cred ca-mi sustin si decizia: nu ma duc la cenaclu - "sint boier, nu ma cert cu mujicii". Cit despre "boierie", atit cea a originii cit si cea a spiritului, se recunosc de indata dupa semne pe care le stiu boierii intre ei. Asadar, textul, in masura in care e bun (si e - sint boier, n-am chef sa-l analizez pentru pulime)are un merit incontestabil: e primul text "de la sine inteles" din literatura romana. In rest, e ca toate celelalte texte: multi citesc, putini pricep. Bafta, boeri dumneavoastra!

 =  boierismul turnurilor
Daniel Bratu
[23.Oct.06 16:43]
Pentru mine, pe lângă figurile unor Pleșu, Patapievici, Cărtărescu și alături de multe sintagme fericit alese din manifest, "boierismul" (mai ales cel "literar") nu poate exista în afara toleranței explicative, a distincției gesturilor și frazelor, a eleganței.
Urmărind replicile de aici, înclin să cred, "boieri" dumneavoastră, că acest manifest seamănă mai mult cu un turn de fildeș în ofensivă sau cu o caleașcă-suport pentru bice. Sau bicepși, după cum ni se arată și din imagine.
Poate că vor exista și "probe-contrarii". Deocamdată, nu.

 =  Observ cu bucurie
Mariana Tanase
[10.Nov.06 13:45]
După un timp destul de lung în care nu am accesat internetul, reorientarea acestui site la care țin în mod deosebit spre texte curățate de balastul injurios-lingvistic. Aceasta în primul rând. Restul conținutului nu îl comentez. Îl apreciez doar.

Cu bucuria de a vă fi regăsit,
Mariana Tănase

 =  Imagine si comunicare: analiza numelui manifestului
carmen mihaela visalon
[08.Dec.06 16:53]
O analiză de imagine începe evident de la titlu care trebuie intrepretat ca pozitiv, negativ sau neutru.

Independent de conținutul manifestului, pe care recunosc că nu l-am parcurs pentru că titlul mi l-a facut nesuferit, există câteva considerații de ordin general pe care mă simt datoare să le trec în revista ca vechi palmaș pe acest site de poezie.

Atunci când spui boier, iți vin în minte, pe de-o parte, marile familii de latifundiari care au dat țării bărbați ce au facut istorie sau au “onorat” veacul în care s-au nascut*, pe de alta parte, “micile găști” de divan care, din când în când, mai mazileau câte un domn vânzându-l ÎNALTEI PORȚI, din motive pe care le pot încadra generic la capitolul: “trădare să fie, dar să o facem noi, că sigur se lasă cu niscai privilegii”.

Și îmi mai vin în minte, bărbați absolut remarcabili precum Alecsandri și Eminescu, primul boier, cu acte în regula, cel de-al doilea aristrocrat al spiritului, cu alte cuvinte, deci născut nu făcut.

Acum, pentru că am pomenit de boieri și aristrocrați aș îndrazni chiar o parafraza: mulți boieri, puțini aristrocrați și o critica pe fața: nu cred că un poet trebuie să fie modest dar nici genialitatea prin aderență nu-mi inspiră încredere.

Pe scurt, titlul mi se pare neinspirat, cu atât mai mult cu cât între boierism și feudalism exista legături pe scara timpului istoric, iar feudalismul înseamnă aservire.
(nu comentez din nou protestul pentru rocada dintre fierbinți și recomandate și nici nu amintesc despre recomandările și/sau steluțele clientelare-pentru că o să public întro zi un articol cu acest subiect. Remarc totuși că în urma "raziei", Agonia nu au beneficiat de nici un câștig de imagine, audieță și specialiștii nu au reușit să o facă mai credibilă dincolo de granișele siteului.)

În concluzie, consider că ceea ce îi lipsește siteului, în acest moment, nu este un manifest ci un “aparat critic nepărtinitor” care să aibă flerul de a simți și promova valoarea și puterea de a se bate pentru a o impune atât pe AGONIA cât și dincolo de cyber space.

Mai departe, emulația își va spune cuvântul și cuvântul cheie care să definescă noua mișcare se va găsi. Altfel, în ciuda uriașului entuziasm și realului talent al agoniștilor, în ciuda unor specialiști de valoare se va promova-recomnada clintelar o poezie de carton care nu va reuși sa treacă dincolo de cercul închis al cetății de scaun, păgubiți fiind deopotrivă atât poeții de carton cât și cei autentici.

În speranța că spusele mele nu vor fi răstălmăcite și nu voi mai avea parte iar de atacuri la persoană ci de răspunsuri punctuale, vă amintesc că: în arta cel mai bun bucătar nu-i foamea, ci critica constructivă.

____________________
*Brâncovenii (Dan Berindei), Mușatinii, Cantemirii, Goleștii- scriitori și întemeietori de școli, Fratii Buzești sunt cateva nume care îmi vin în minte când se rostește cuvâtul boier. Alte personaje ce mi se perindă prin fața ochilor: Constantin Bălăceanu Stolnici și profesorul Neagu Giuvara, regretatul DOMN Paleologul, etc, etc…

 =  cmv
Paul Bogdan
[08.Dec.06 18:13]
Câtă verbozitate...
Vă răspund așa cum doriți, punctual:


1. Termenul "Boierism" este definit de conținutul manifestului nu de semantică,
2. Când site-ul agonia.ro va fi un site separat, acesta va împlini unele dintre așteptările dumneavoastră respectând spiritul manifestului.




 =  A fi "boier" este o calitate a generozității.
Stefan Lucian Muresanu
[14.Mar.07 21:18]
Manifestul este înălțător. Pentru a-l înțelege avem obligația eliberării noastre de metehne, de copieri ale manifestărilor degradante ale șabloanelor străine. Să încercăm să fim noi, naturali și atunci frumusețea se va ivi precum mireasma de trandafir. Suntem îndemnați să gândim liber dar sănătos. Haideți să facem din noua literatură oglinda existenței noastre prin care să ne vedem originali, români.
Imboldul Manifestului să fie reușita noastră, a celor care încercăm să facem literatură de bun gust.

 =  nu naste idee pe seama limbajului, ci limbaj pe seama ideii
paul maria mefietic
[20.Aug.07 16:56]
io zic mai bine sa nu vanturnati la marea literatura europeana- ca ce rost are sa spui ceva daca nu(-)l spui altfel, ba chiar ar fi mai bine nu sa spui ceva, ci sa spui altceva.

 =  Starea indusa e mobilizatoare. Ideile mai trebuie clarificate, ceea ce devine po
Dolcu Emilia
[07.Sep.07 14:38]
Boierii literari

Inteleg ca « boierii », cu larghetea si dezinvoltura care le sunt proprii, promoveaza o literatura sincretica si forme de expresie decomplexate. In acest mod, ei vor, pe de o parte, sa se demarcheaze, de « burghezii » locali , care se erijeaza in singura clasa literara legitima, pe de alta parte, sa contracareze monopolul american pe piata literelor.
Boieri de vita veche, ei vor sa reinoade cu marea literatura din care descind, cea europeana, si incita la crearea de marci proprii care sa duca la demarginalizarea literaturii nationale. In viziunea lor, criteriul valorii estetice surclaseaza orice alte criterii, si de aceea ei promit ca valoarea, s-o recunoasca oriunde s-ar manifesta.

Un fapt e sigur: textul « Boierismul » divide in aceeasi masura in care federeaza lumea literara. Altfel spus suscita cele mai vii reactii. De ce, m-am intrebat ?
Poate pentru starea de spirit pe care o comunica. O stare indusa ideal de tipul de fraza utilizat ; fraza simpla scurta si ansamblul de fraze simple, juxtapuse sau coordonate, (nu fraza complexa) care se retin usor, capteaza cititorul si creaza o cadenta mobilizatoare.
In plan ideatic insa, perceptia e bruiata de un vocabular nedecantat, de opozitii care degenereaza in contradictii, de asocieri problematice.

Un exemplu : Incercand a doua, a treia, a n oara, putem micsora distanta dintre ceea ce-am spus si ceea ce vrem sa spunem, dintre semnificatul dinaintea producerii semnificantului si semnificatul din momentul receptarii semnificantului. Semnificantul mediaza deci relatia dintre doi semnificati. Or, acest fapt ce ne interzice sa vorbim despre micsorarea distantei dintre semnificat si semnificant.

 =  miscare
Stefan Doru Dancus
[03.Nov.07 11:01]
Subscriu ideii de BOIERISM. Decat lalaiala cenaclurilor de altadata, mai bine un semn ca se misca ceva, indiferent de parerile contra.
Daca domnii tarani ori "targari" ar fi citit ultimul nr. al "Vietii romanesti" ar fi aflat in primele pagini lucruri noi despre starea ambigua a literaturii romane de azi.
Sunt pentru, in cazul acestei miscari.
Dancus




Nu sunt permise comentarii(texte) anonime!
Pentru a înscrie comentarii(texte)
trebuie să te înscrii și să te autentifici.

Înapoi !