Comentariile membrilor:

 =  sarbatoare e cand ti-o iei tu
Florin Ostrov
[13.Aug.06 06:34]
Camelia, chiar daca-ti inteleg punctul de vedere si-mi place mult cum scrii, nu pot fi de acord cu "Atâta timp cât va mai exista o voce care să ne amintească de adevăratele noastre tradiții încă mai existăm". personal chiar ma enerveaza rigiditatea calendaristica a sarbatorilor. te-a prins vreodata anul nou bolnava sau fara chef? si-o zi cu soare, de-ti venea sa chiui, dar sa nu poti pleca de la munca? sarbatoare ar trebui sa fie atunci cand ti se bucura sufletul, cand iti vine sa canti si sa traiesti. nu cand decid altii (prin programe stricte sau ...traditii) cand TREBUIE TU sa te bucuri.

Inteleg deci importanta traditiilor, dar nu prin strictetea calendaristica impusa.

 =  Florin,
Camelia Tripon
[13.Aug.06 09:00]
informația mi-a oferit șansa de a comunica, de a valorifica un sens mai profund și de a face analogii lingvistice, sărbătoarea nu este un eveniment de a trăi o bucurie, este un ritual de a fi în comuniune cu strămoșii, de zilele morților, de a fi cu natura în timpul celor mai numeroase sărbători devenite creștine, dar legate de o tradiție agrară ancestrală și poate de a trăi bucuria alături sau pentru alții...avem nevoie de tradiție, ea este baza, rădăcina noastră...altfel devenim niște orfani ai lumii, adoptați la vărsta maturității pentru o linguriță caviar...
eu îți mulțumesc și sper că mă vei înțelege...

 =  diferente de perceptie
Florin Ostrov
[13.Aug.06 10:12]
te-ntelesesem deja, iar ce-am citit (atat de bine documentat) m-a delectat sincer. si ai dreptate cred si in privinta sarbatorilor. dar cum acestea au ajuns sa se confunde cu zilele libere "daruite" de patroni, le luam drept altceva decat erau la origine. imi marturisesc pacatul ca, traind de-atata vreme "mai la vest", am ajuns sa sper mai degraba in inlaturarea treptata a barierelor starnite de traditii, rituri si specifice nationale. poate gresesc, sau poate am mai degraba pica pe cei ce se folosesc de pretextele acestor traditii si diferente culturale mai mult ca sa provoace dezbinari. cu siguranta stii ca "stabilirea" multor date istorice a creat si importante sciziuni, de-ar fi s-o amintim numai pe cea crestina, intre catolici si ortodocsi. indiferent cand ar fi trebuit sa pice (logic si istoric) ziua Pastelui, noi ne-am obisnuit sa avem liber (si deci sa ...sarbatorim :)) si de pastele catolic, si (la cateva saptamani distanta) de cel ortodox, "al nostru".
si eu iti multumesc pentru amabilitate si sper ca n-am abuzat cu vorbaria :)

 =  Preobrajenie
George Pașa
[13.Aug.06 11:32]
Sunt interesante, ca de obicei, toate analogiile pe care le faci. M-am oprit insa asupra unui aspect lingvistic. Ai dreptate ca Schimbarea la Fata coincide cu ritualuri ale trecerii de la vara la iarna. In slava veche bisericeasca si in limba rusa, sarbatorii numite Schimbarea la Fata i se spune Preobrajenie, ceea ce se traduce exact prin sintagma din limba romana. In zona noastra, batranii spun acestei sarbatori Probijan. De aceea, eu consider ca toate variantele sunt in realitate generate de dificultati ale omului simplu de a pronunta numele slav, el necunoscand limba de cult din acele vremuri. Dar e posibil sa ai si tu dreptate.
Pasa

 =  Cu bine!
Gheorghe Florescu
[13.Aug.06 21:15]
Mă și văd cu gura căscată la o lecție pe care ai ține-o. Ești un mare cercetător, analist și cugetător. Iar în ale eseului nu am citit pe site un "compozitor" „egal” de aceeași calitate. Nu lingușesc, nu vreau să seduc, spun realitatea. Doamne, cât trebuie să fi muncit să scrii un astfel de eseu, coerent și documentat!
Cu bine!

 =  Au-gust
Gheorghe Florescu
[13.Aug.06 21:15]
M-a amuzat puțin asocierea Gustar = au-gust, dar … e drept ce am spus înainte.

 =  Mulțumiri
Camelia Tripon
[14.Aug.06 07:54]
Florin, pentru calcularea Paștelui îți recomand (dacă nu este o îndrăzneală prea mare)"Sărbătoarea luminii"

George, iartă-mă "Schimbarea la față" este determinată și de un eveniment din evanghelii, așa că te rog să "tai" în bucăți termenul slav și să vezi dacă sînt părți din cuvintele slave care corespund termenului față, chip și schimbare...în schimb sărbătoarea sosirii toamnei, îngălbenirii își găsește un nevinovat corespondent în franceză și asta pentru că în urmă cu mii de ani, înainte ca slavii să apară în istorie, celții și strămoșii noștri erau vecini și poate chiar frați...cât despre slavă, nu uita că scrierea a fost creată în creuzetul grecesc de Chiril și Metodiu originari din Tesalonic...și că unii termeni grecești au fost adaptați sonorității slave...

Domnule Florescu, mă simt onorată de cuvintele dvs. este multă trăire, multă nemulțumire că nu reușesc să scriu atât de concentrat cât îmi permite redactorul...altfel activitatea este minunată când știi că dăruiești gândurile tale...

încă odată vă mulțumesc...

 =  Ai dreptate, multumesc!
George Pașa
[17.Aug.06 16:43]
Am reanalizat totul si mi-am dat seama ca ai integral dreptate. Exista in acel cuvant, "preobrajenie", un termen corespondent, "obraz" (infatisare, chip, fata, figura), precedat de un prefix ("pre-") si urmat de un sufix ("-enie"). Dar cuvantul "obraz" exista si in limba romana, apartinand, dupa cate stiu, substratului autohton. Asadar, influenta este inversa celei presupuse initial de mine. Multumesc, nu doream o polemica, numai sa ma lamuresc. Asa cum spune si domnul Florescu, eseul e remarcabil.
Pasa

 =  George, eu îți mulțumesc
Camelia Tripon
[18.Aug.06 07:46]
pentru că mi-ai deschis o neliniște, cred că slava se combate cu greaca, deja am ceva și voi mai căuta și în sanscrita și persană, după posibilitățile informative pe care le am...mă neliștesc cuvintele: cioban, paradis, rai și dușman...poate împreună cu boier...pentru care am deja justificări în cap...

 =  precizare...
sebastian virtosu
[06.Sep.06 14:21]
BOIER vine din l.daca(rom^na sau valaha)
BUIR
BUR
BYR
BIR
VIR(in latina)
si inseamna Barbat(sau ca functie-cei din vechime dadeau nume dupa functie si rol si nu nume abstracte-PUTERNIC)
Asadra Boier insemna Puternic,Stapan,ulterior capatand sensul de Barbat.Interesant ca termenul ca atare,a supravietuit multe milenii...in contrapartida,slavonul JENA(sotie in rusa) isi vadeste originea in tracicul ZENES,greco-latinul GENES, in dacicul ZANA si inseamna NASCATOARE,GENERATOARE(dupa functie si rol) si FEMEIE sau SOTIE ca denumire abstracta(din care nu putem deduce specificul femeii foarte clar,dar daca spui NASCATOARE,nu ai dubiu,e clar diferit de cel PUTERNIC).Cam asa cred ca intelegeau viata cei din vechime ca sa dea nume.
BUREBISTA=BUR-BOSTE unde BOSTE=Nobil,Conducator iar BUR=Barbat,Puternic,astfel ca numele inseamna, "CONDUCATOR(NOBIL) BARBAT(PUTERNIC)".
DROMIHETES
DROMI-HETES
DROMI-GETES unde DROMI=INdrumator,Calauzitor,Invatator si GETES=al Getilor(dupa intamplarea cu Lisimah,realizam ce conducatori si invatatori aveau geto-dacii acum 2300 de ani...).Va multumesc pt atentie si iertati lungimea mesajului.

 =  completare.....
sebastian virtosu
[06.Sep.06 19:30]
TARABOSTE=TARA-BOSTE unde TARA=Tzara si BOSTES=Conducator,Nobil,Sef(cf.l.eng.BOSS=Sef sau cf.l.turce BASH=Sef?)

 =  completare 2
sebastian virtosu
[06.Sep.06 19:26]
SPARTACUS
(I)S-BAR-DACUS adica
"Sunt Razboinic(BAR-VAR-WAR=Razboinic) sau Barbat Dac".
Cand a fost prins,acest trac(dac)a fost intrebat(probabil)care este numele lui.El a raspuns cu mandrie, "(I)S BAR DAC",declinandu-si profesia(puterea,barbatia) si etnia.Insa cei care erau acolo n-au fost atenti si au crezut ca acesta e numele lui....

 =  Ok
Camelia Tripon
[07.Sep.06 06:52]
trebuie să mă apuc de scris eseurile și cu boier...este mult mai simplu și este explicat într-o carte de studii indo-europene...să mă adun și voi scrie...

 =  Opinii.
Șerban Stănescu
[10.Sep.06 16:23]
Sunt de acord cu Florin Ostrov, într-o anumită măsură. Chestiunea rezonanței pe o anumită frecvență de vibrație, leagă poziția ta Camelia de poziția lui Florin. O sinteză a opiniilor voastre este mai aproape de Marea Realitate. Ca sugestie, ca argumentație, îmi permit să vă amintesc de Antoine de Saint-Exupery - Citadela. El argumentează acolo mult mai bine decât m-aș pricepe eu să o fac. N-am făcut decât să adaug aici o mențiune privind "telefonia celulară" a lui Dumnezeu: Rezonanța.
Am să încerc un punct de vedere puțin diferit. Informația pe care o putem la un moment dat accesa/stoca/prelucra/reorganiza/adăuga depuinde de spectrul de vibrație de care suntem capabili și de cum știm să ne controlăm această frecvență. Ca indiciu, echilibrul între Lumină/Electric și Material/Magnetic este fundamentat de două ecuații notorii:
E=m*c*c (Einstein) și
E=h*niu (niu=frecvența, Max Planck)
Dacă facem acum m*c*c=h*niu, putem să ne dăm seama că Materia poate trece în Lumină și invers, funcție de frecvența (medie) de vibrație. Astfel, frecvența medie la care se situează o ființă la un moment dat (un om să zicem), va determina și intervalul de frecvențe pe care poate rezona și informația/cunoașterea la care are acces. Bisericile, în general recomandă postul. Postul este o metodă de creștere a frecvenței (medii) de vibrație proprii, ca urmare a faptului că prin post se inițiază procese de ardere complexe, care descompun în primă fază materia grosieră din organism, materie care are și frecvența cea mai scăzută. Procesul continuă până când cel care dorește să afle mai mult, a asimilat maximum de informație pentru nivelul său de înțelegere. El este însoțit de fenomene de amplificare a percepției (viziuni) în spațiul n-dimensional. Cine rezistă experimentului, poate să se convingă și singur. Din păcate, se acreditează ideea că postul conduce la tulburări psihice, deși occidentul are studii aprofundate, efectuate în institute de cercetare specializate, atât în problema nutriției cât și a aspectelor secundare care vizează psihismul și fenomenologia conexă detoxifierii prin post. Am făcut acest ocol, pentru a argumenta chestiunea sărbătorilor. Când, de ce, cum. Fiecare moment astral (solstiții, echinocții, conjuncții, etc.) înseamnă o anumită oscilație, cu o anumită frecvență specifică, chiar dacă valoarea e subunitară. Interacțiunea cu această frecvență, rezonanța, face posibil transferul de informație pe acel nivel de frecvență. Astfel, vor sărbători o anumită zi, cei care rezonează cu acea zi. Dar aici, revenim la paradoxul televiziunii: dacă eu n-am televizor, asta nu înseamnă că nu există televizoare sau emisiuni TV. Adică, dacă eu nu rezonez cu frecvența specifică zilei de 15 august, Adormirea Maicii Domnului sau așa zisa "Sântă-Mărie-Mare", asta nu înseamnă că nimeni nu rezonează și nici că nu există un vertex energetic în această zi. Depinde de fiecare cât este capabil să se deschidă Adevărului, Luminii, Iubirii.
Vă las, cu drag și cu speranța că nu v-am plictisit. Șerban.

 =  un comentariu
Camelia Tripon
[11.Sep.06 07:42]
care merită să fie transformat într-un text literar...mulțumesc de trecere, Șerban

 =  A înțelege, înțelegere
Radu Stanciulescu
[22.Oct.06 22:52]
> Avem datoria de a cunoaște, păstra și transmite
> tradiția neamului nostru

Cu scuzele de rigoare și cu mențiunea că sunt un tip cu o fobie pentru ideea de "a înțelege" tot ce se întâmplă în jurul lui, aș face o completare la cele spuse de Camelia și copy-paste mai sus.
Dacă nu datoria poate măcar curiozitatea de a "descifra" ceea ce strămoșii noștri au încercat să ne transmită de-a lungul timpului prin tradiții.
Pornind de la popularul "nu iese fum dacă nu faci foc", cred că tradițiile neamului poartă în ele anumite adevăruri umane, percepte și comportamente de viață.
O "tradiție" care-mi vine acum în minte: acele covoare de lână care erau puse pe pereții interiori ai caselor reprezentau, pe timp de iarnă, o modalitate foarte simplă de izolație termică. Deci, pe lângă frumusețe, se pare că aveau un rol foarte practic.
Și încă una, auzită de la doamna Mărioara Godeanu... efectul de piramidă: casele vechi, tradiționale, aveau în pod niște mici construcții piramidale în care oamenii țineau murăturile. Ei foloseau efectul de piramidă pentru "stocarea" și bunul gust al murăturilor.




Nu sunt permise comentarii(texte) anonime!
Pentru a înscrie comentarii(texte)
trebuie să te înscrii şi să te autentifici.

Înapoi !


Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/www/dynamic/-agonia.v3-2/www/tmp) in Unknown on line 0