Comentariile membrilor:

 =  Fără violență!
Nicolae Popa
[25.Feb.06 11:04]
Miriam,
Este un text atât de viu, încât îmi vine să spun că se impune cu violență - așa, de dragul contextului! Mulțumesc pentru acest efort al tău de a ne mai scoate din desișul vegetației luxuriante a poeziei, dintre himerele ei, atât de inofensive totuși. M-ai făcut foarte curios față de romanul lui Golding "Împăratul muștelor". A apărut și în traducere românească? La care editură?

O zi fără violență în continuare!

 =  stapinul mustei
luana zosmer
[25.Feb.06 13:31]
Sute de experiente s-au facut incercind sa stabileasca ce este violenta,.ce-o genereaza si cum anume poate fi combatuta, in special syndromul de care vorbeai, cel de violenta-n masa, ceea ce s-ar putea numi la termeni redusi sau restrinsi "betia puterii" betia victoriei betia simturilor excitate la maximum de-o realizare, sau de-o nerealizare. Intrebi de ce,invingatorii dupa ce devasteaza simt nevoia sa-si umple buzunarele? Pai fiindca daca la nivel mare exista o gramada de invingatori beti de victorie la nivel mic fiecare dintre ei ramine acelasi om.Psihiatric se pot baga-n diferite categorii criminalii.Sociopati de-o maniera sau de alta si legile, chiar daca exista- si exista- nu pot reactiona decit apud, dupa ,pedepsind ceea ce de fapt ar fi trebuit sa previna.Vom ajunge vreodata la desfiintare crimei? Dimpotriva. Aminteste-ti de porcocala mecanica si de tot ce-a venit dupa ea. " stapinul mustei" asa s-a tradus in ebraica , cartea de care vorbesti a devenit studiu obligatoriu incepind din clasele X-a si mai este un experiment, cel al organizatiei de gen nazist, tot studiu obligatoriu.Si ce daca? ajuta?

 =  răspunsuri
Miriam Cihodariu
[10.Dec.18 14:27]
Nicolae, eu îți mulțumesc pentru înțelegere. Cartea "Împăratul muștelor" a apărut în 2005 la editura Humanitas. Ți-o recomand din toată inima.

Luana, eu cred că da. Contrar experimentului pe care l-am prezentat, și poate nesăbuit, eu cred că ajută la ceva semnalele de alarmă, conștientizarea abruptului potențial din noi. Cu excepția experminetelor de acest gen, majoritatea promotorilor violenței sunt oameni neinstruiți.

Toate cele bune amândurora,
Miriam.

 =  ...
Lie Marian
[25.Feb.06 18:31]
Un text interesant care m-a lasat cu un mare semn de intrebare .Chiar oare noi ce am face ? Ce am face daca maine nu ar mai exista nici o lege ? Chiar daca am incerca
sa fim acel tip de inofensivi din romanul lui Golding cred ca se va gasi intotdeauna unul sau doi nemultumiti care ar atrage dupa ei multi altii si supravietuirea in conditii normale ar deveni imposibila (normalul pe care il cunoastem acum).Pentru mai multe lamuriri o sa ma uit pe Animal Planet.

 =  *typos
Miriam Cihodariu
[25.Feb.06 14:09]
*experimentelor.

 =  ...
Lie Marian
[25.Feb.06 14:12]
Un text interesant care m-a lasat cu un mare semn de intrebare .Chiar oare eu ce as face ? Pentru mai multe lamuriri cred ca o sa ma uit pe animal planet .
Miriam multumesc pentru o lectura frumoasa .

 =  despre rost si sens
Stancu Ciprian Cosmin
[25.Feb.06 18:35]
O tema ce suscita un viu interes, mereu actuala, niciodata banala, fara indoiala cele ce le-ai scris releva o fateta pe care refuzam sa o vedem, o evitam de dragul iluziei "buanatatii inerente fiintei umane". Referirea la "Imparatul mustelor" este bine aleasa, romanul fiind un portret dezgustator al fortelor intunecate ce se zbat sub coaja constientului. Salvarea pare a fi procesul socializarii.
Desi nu este stilul meu, voi face o observatie domnisoarei Luana, ce-mi pare a fi dotata cu o doza de-a dreptul puerila de fatalism. Intrebarile "si ce daca?ajuta?" sunt ridicole, intrucat raspunsul la ele ar trebui sa fie evident oricarei fiinte ce gandeste mai departe de ce mananc maine sau cu ce me imbrac diseara. Respectivele studii trebuie intreprinse pentru ca oamenii sa constientizeze situatiile ce ii pot transforma in monstrii, numai astfel se pot lua masuri de prevenire. Daca nu intelegi utilitatea acestor studii la care faci referire, ce forta te-a impins spre aceasta pierdere colosala de timp citindu-le (pe diagonala, probabil)?

 =  crimele
luana zosmer
[25.Feb.06 15:41]
Miriam, o sa te mire ce numar mare ( foarte mare) de oameni insturiti sint sociopati.Si ia in consideratie ca marile forme de crima, cele-n masa sint initiatepropagate formate mai ales de catre oameni instruiti ei fiind de fapt insigatorii, mina care apasa pe tragaci este si ea instruita,insa intr-un fel gresit.dar tot o cultura sau alta stau la baza crimelor in masa de care ne lovim in ultima vreme.Comentez tocmai fiindca apreciez calitatea scrierii tale.Si daca ai sa poti, continua.

 =  violența
Miriam Cihodariu
[25.Feb.06 17:16]
Luana, eu cred că oamenii instruiți care ucid sau violează o persoană, o instituție, un principiu o fac întotdeauna(sau aproape întotdeauna) pentru o cauză, pentru o lezare a lor de către aceeași lume pe care o lezează drept răspuns. Bineînțeles, principiul nu funcționează: "Dacă principiul ochi pentru ochi s-ar aplica, lumea ar fi plină de orbi"(Ghandi). Violența absolut gratuită nu este exercitată decât de brutele proaste, oamenii cu adevărat instruiți, chiar dacă nu au o cauză reală pentru care să "lupte"(căci ce cauză poate într-adevăr să jutifice și să necesite violență?) măcar simt nevoia să-și inventeze una. Marile organizații teroriste nu au nimic personal cu victimele lor, ei trebuie doar să împlinească o normă, o cifră, un bilanț al morților pentru a face "a statement". Cauzele sunt nu întotdeauna justificate logic sau moral, dar întotdeauna o chestiune de principiu. Legitimitatea de a te simți ofensat pentru niște caricaturi a zeului tău, chiar dacă presupune un simț al umorului discutabil, este indiscutabilă. Cristian Tudor Popescu spunea, într-un articol recent de-al dumnealui, că nu poți intra încălțat într-o moschee, pe motiv că eu așa stau la mine acasă, deci e ok. Dar aici deja deviez în altceva. În concluzie, voi continua. Criteriul pututului(emoțional, probabil la el te refereai) nu-mi satisface exigențele. Cred că este datoria noastră, a celor care pot(intelectualicește vorbind), să se implice. Dacă toți am abandona interesul activ pentru problemele noastre și ale celorlalți, s-ar putea ajunge la niște situații foarte periculoase, în genul celor descrise în romanele lui George Orwell.

Marian, eu îți mulțumesc. Prin întrebarea pe care ți-ai pus-o, mi-ai arătat că acest articol și-a atins scopul.

Din nou, toate cele bune,
Miriam.

+ .
ioana barac grigore
[25.Feb.06 17:42]
un articol la obiect, alert, bine facut, care reuseste sa puna o problema si un semn de intrebare unei lumi cu violenta la purtator. tind sa cred ca ar merita un follow-up in care sa se puna in discutie fundamentele sociale si cutlurale, eventual ideologice, ale violentei si, poate, strategiile care ar aduce o rezolvarea unei stari de fapt. Este o idee la care ai putea sa te gandesti dpdv sociologic, sau mai mult de atat. foarte bun!

 =  da!
Lucian Mușet
[25.Feb.06 20:39]
bine scris, se citește pe nerăsuflate!

 =  follow-up
Miriam Cihodariu
[26.Feb.06 10:52]
Despre violență - partea a doua - o sugestie foarte interesantă. Chiar cred că o voi urma - pe săptămâna asta, cândva. Multumesc tuturor pentru trecere si pentru energia de reflecție investită.
Toate cele bune,
Miriam.

 =  simplist
Horia Patrascu
[26.Feb.06 20:31]
Va recomand Psihologia maselor a lui Gustave le Bon, acolo veti gasi multe raspunsuri la intrebarile care va nelinistesc. Un student la sociologie ar trebui sa o fi citit-o. Acolo veti gasi ca energia maselor poate fi folosita si descatusata atat in scopuri distructive, negative, cat si in scopuri nobile, pozitive, constructive. E vorba doar de o forta oarba care poate fi directionata inspre orice tel (manipulata) in functie de vointa liderului si de anumite legi ale psihologiei.
Experimentul unei universitati din America (e cam nepotrivita aceasta vaga referire intr-un articol) nu e deloc convingator. In experiment nu a existat un grup de control (esential pentru desfasurarea unui experiment sau cel putin nu amintiti de el). Astfel incat ma intreb: nu cumva acel comportament agresiv este rodul izolarii unor persoane eventual de acelasi sex in conditii destul de dificile? Comportamentul agresiv apare in conditii mult mai bune si, atentie!, intre persoane care se iubesc sau s-au iubit, e vorba de familii. De asemenea, ganditi-va la inchisori in care detinutii aceleiasi celule se manifesta violent unii fata de altii. Poate ca izolarea in acelasi spatiu a unor oameni, mai ales a unor oameni care nu au nimic in comun, determina manifestarea violentei.
Ca in noi exista instinctele Mortii (Tanathos) nu este mai putin sau mai mult adevarat decat ca in noi exista instinctele vietii (Eros), va recomand in acest sens carte lui Sigmund Freud, Dincolo de principiul placerii.
Referirea la Imparatul mustelor este banala.
O tema mare (t)ratata simplist.

 =  Gând la gând…
Cristina Andrei
[16.Mar.06 11:03]
Ciudat cum s-a pliat articolul ăsta pe niște asocieri pe care le-am făcut și eu între experimentul respectiv și “Împăratul muștelor”. Dar, la urma urmei, poate că aceste asocieri vin automat, dacă ești la curent cu amândouă. Și mai îmi vine acum în cap o altă asociere: parabola lui Platon cu inelul care avea capacitatea de a-l face invizibil pe purtător. Oare ce am face fiecare dintre noi dacă am intra în posesia unui astfel de inel?
Coaja de civilizație a omului este foarte subțire și se sparge EXTREM de ușor. Bine că cineva, în trecutul îndepărtat al omenirii s-a gândit că ar fi necesare niște legi ca să-i țină în frâu pe oameni :)) Și-a dat seama că fără ele oamenii nu sunt decât niște animale, cu atât mai periculoase cu cât sunt dotate și cu o inteligență remarcabilă.
Toate cele bune,




Nu sunt permise comentarii(texte) anonime!
Pentru a înscrie comentarii(texte)
trebuie să te înscrii şi să te autentifici.

Înapoi !