Comentariile membrilor:

 =  Ștefan
Cristina Rusu
[23.Jul.14 20:43]
tu ai scris o foarte lungă perioadă de timp poem liber și acum deodată te-ai decis să scrii haiku. cred că ești de acord că te-ai înhămat la o treabă serioasă. nu e ușor să scrii haiku, dar nici foarte greu. dacă vrei cu adevărat să scrii atunci caută să înveți regulile și să știi că găsești pe internet multe explicații despre tot ce înseamnă poemul haiku. sigur vei reuși să scrii bine dacă te ții de treabă. eu îți doresc succes și aștept să văd poeme bune la tine în pagină.

toate cele bune și succes. bia

 =  Sfaturi
nicolae tomescu
[23.Jul.14 20:48]
Ceea ce scrieți Dv. n-are, deocamdată, nimic în comun cu acea parte a liricii nipone numită haiku
Citiți pe internet cât mai mult despre acest subiect. Există o întreagă literatură. Iată un singur exemplu ce a apărut ]n revista Literatură și religie
- versurile respectă regulile silabismului: 5-7-5;

- prezența cezurii ]ntre cele două planuri

- prezența kigo-ului, a anotimpului

(- privighetoarea, fluturii, florile de cireș, broasca sunt kigo-uri de primăvară;

- cucul, licuricii, lanul de orez, cântecul păsărilor, schimbarea veșmintelor sunt kigo-uri de vară;

- calea-laptelui, luna plină, brăhnitul cerbului, frunze veștede, stoluri de păsări care migrează, crizantema sunt kigo-uri de toamnă;

- rațe sălbatice, frunze care cad, zăpadă pe pini, Fuji îmbrăcat în mantia albă, vântul tăios, râul înghețat sunt kigo-uri de iarnă)

Dintre figurile de stil, singura care și-a câștigat un drept incontestabil este elipsa, pe când metafora, metonimia, personificarea, comparația survin arareori și chiar deloc în realizările majore ale genului. Există și haiku-uri fără nici un verb, adjectiv sau adverb, rolul cel mai important avându-l substantivul, cu care, de regulă, se termină.Calitățile unui bun haiku sunt, după Basho: „În interiorul unui haiku trebuie să se unească un principiu de stabilitate, de eternitate (vast ca marea și profund ca liniștea) și prezența unui eveniment, a unui accident subit și limitat în timp, adesea un fapt banal. Versul nu trebuie să scânteieze de o strălucire prea vie; trebuie acoperit acest aspect natural, discret, de către sabi, o tentă asemănătoare patinei anilor.” Lapidaritatea poemului este opera secolelor, dar și opțiunilor spiritului nipon, care s-a ancorat în poezie la o specie sui-generis, aflată la jumătatea drumului dintre expresia prozodică și puterea de sugestie. La aceasta din urmă concurând și unele caracteristici specifice haiku-ului, redate prin câțiva termeni precum karumi, wabi, sabi, shibui, mono-no-aware, kigo și alții, explicați mai sus.(2.)Unde, ce și când, respectiv obiectul, timpul și locul sunt elemente constitutive ale experienței haiku, „trei mișcări” originale fără de care nu se poate realiza un haiku complet.

Desigur, sunt și alte materiale, pe care căutându-le, le veți găsi.
Dacă vreți să scrieți trebuie să și citiți mult în acest domeniu

 =  În niciun caz
Magdalena Dale
[24.Jul.14 02:59]
Nu voi relua argumentele celor care au făcut comentarii înaintea mea pentru că sunt bine argumentate și nu are rost să repet.

Cu îngăduință putem accepta că poemul are kigo (referință sezonală) deoarece învierea este o sărbătoare cu o dată precisă în calendar. Dar haiku pe lângă reguli este în primul rând POEZIE, un poem care sugerează, te îndeamnă la meditație, ori mie tristihul dumneavoastră nu-mi inspiră nimic din toate acestea...

Am intrat doar pentru a sublinia acest aspect, haiku este în primul rând POEZIE, deoarece prea des se face greșeala de a considera că dacă respectăm regulile formale putem încadra un poem la haiku.




Nu sunt permise comentarii(texte) anonime!
Pentru a înscrie comentarii(texte)
trebuie să te înscrii şi să te autentifici.

Înapoi !