Comentariile membrilor:

 =  In concluzie
Sandra Hanna Segal
[11.Feb.05 06:35]
Una din acele zile cand ironia n-a vrut sa se dea jos din pat, toleranta si deschiderea erau plecate la bere, iar integritatea se uita din fotoliu cum deznadejdea isi da inima pe razatoare ca sa faca rost de cerneala.

 =  Care ironie?
Miron Manega
[14.Feb.05 21:21]
Toleranta nu era plecata nicaieri. Ma adresam doar unui frate mai mare cu vorbele, noroiul si lacrimile din care sunt alcatuit. Deznadejdea acestui poem a fost reala atunci cand a izbucnit, nu era alint sau cochetarie livresca. O mirare indurerata in fata celui ce-mi parea asemenea mie, eu neintelegand atunci ca era Dumnezeu care se facuse om ca sa poata suferi ca mine, ca sa-l pot intelege pe limba mea, nu a lui. Ironia? Care ironie? Impotriva cui? Poate doar autosarcasm: "Tu cu pretul, eu cu banii..."

 =  surpriza, noroi si lacrimi
Sandra Hanna Segal
[28.Feb.05 00:15]
Vre-o suta de ani am crezut ca nu-i nimeni acasa. Dar surpriza, uite ca intr-o zi am vazut lumina in geam.
Explicatiile au fost binevenite (nu de alta, dar eu am o minte simpla, care uneori imi joaca feste).
Din praf n-a crescut niciodata nimic. Din noroi si lacrimi, poate.
O strangere de mana, si cand te dai jos de pe scanduri, o invitatie la bere.

 =  părere
Paul Bogdan
[28.Feb.05 08:48]
Probabil că autorul nu cunoaște faptul că acest cuvânt are un sens peiorativ, denigrator.
Personal nu știu de ce "jidan" ar trebui să primească acest sens... Nu vreau să isc o polemică sub acest text!
"Jidan" provine din limbile germanice și latine și se traduce: iudeu, locuitor al Iudeei, regatul de sud al Israelului.
În concluzie:
Dacă autorul ar schimba cuvântul în cauză poezia ar reuși să exprime ceea ce a vrut autorul să spună. Dacă nu... cititorul de suprafață va înțelege ad literam și va reacționa prin acuze.

 =  Iisus intre jidan si jidov
Bogdan Geana
[28.Feb.05 11:09]
Uite ca s-a nascut o polemica inteleapta. Pan are dreptate in totalitate, da, "Jidan" este peiorativ. "Jidov" insa nu. Recitind poemul, dupa cele scrise de Pan, am trait cu senzatia ca autorul chiar a vrut sa prezinte situatia din ochii unui ignorant, pentru care Iisus, este bun cata vreme nu este "jidan". Iisus inceteaza pentru acesta sa mai fie "jidov" ci crestin. Cu alte cuvinte, Iisus a trebuit sa aleaga intre a fi "Jidan" sau "jidov". Daca ramanea "Jidan" era probabil si astazi hulit de crestini sau ignorat. Jidov fiind, transcendenta sa s-a pierdut.

 =  polemică de polemică
Paul Bogdan
[28.Feb.05 11:37]

Se crează o confuzie între sensurile cuvintelor "jidov" și "jidan".
Când eram puști, pe plaiurile mioritice ale Moldovei, nu înțelegeam de ce în timpul sărbătorilor de iarnă "mascații" aveau în ceata lor printre alții: "moșul", "baba", "căpitanul", "capra" și... "jidovul". Mă întrebam prosetște: oare ce treabă au evreii cu obiceiurile noastre de iarnă:)?!
... ca să aflu mai târziu că "jidov" înseamnă în limba română arhaică: uriaș. Ori uriașii se întânlnesc mitologia română.

În altă ordine de idei trebuie să spun că Iisus nu a fost niciodată creștin :) De ce?! Pentru că nu a fost botezat în numele Sfintei Treimi:) Și apoi: cum poate fi denumit Inițiatorul după sine însuși?!:)

Cuvântul "jidan" a fost folosit foarte mult în literatura română fără a avea un sens peiorativ dar din anii patruzeci, când acest cuvânt era folosit de către mișcarea legionară, acesta a căpătat un sens denigrator.
Spun din nou: nu îl consider un cuvânt ofensator! Și, cu toate acestea, cunoscând opinia generală, mă feresc de a-l folosi atât în scris cât și în discuții și asta nu de teamă ci din respect.

PS Eu am aprobat acest text. Dacă aș fi avut cel mai mic dubiu asupra "antisemitismului" din acest text l-aș fi refuzat fără rețineri.



 =  sorry
Paul Bogdan
[28.Feb.05 11:47]
Am trecut acest text în pagina de autor deoarece ai câteva comentarii (pe care le-am refuzat) prin care ești numit "antisemit". Știu că nu asta ai urmărit, un text antisemit, dar din cauza cuvântului folosit... din păcate aici se ajunge:(

 =  polemica sa fie, dar inteleapta
Sandra Hanna Segal
[02.Oct.05 19:06]
Imi pare bine ca am reusit sa generez o polemica inteleapta, fara sa vreau. Raspunsul lui Miron e binevenit si mi-a facut multa placere sa-l citesc. De altfel imi face placere sa-l citesc si ca poet si consider ca am ce invata de la el. Trebuie sa marturisesc ca in ziua in care i-am lasat primul comentariu eram groaznic de ofticata (de altfel cred ca se vede cu ochiul liber).
Din punctul meu de vedere, "jidan" are o rezonanta neplacuta, e un termen peiorativ, dar "evreu" e prea modern si politically corect, n-are incarcatura poetica, una peste alta nu cred ca stramosii mei s-ar fi suparat groaznic daca li s-ar fi spus "jidovi" (si daca se suparau, ce, oricum nu era interesat nimeni de sentimentele lor). Poate ca poezia ar beneficia dintr-o schimbare de termeni, dar asta ramane la latitudinea autorului.
Acum, din perspectiva jidanului, adica a mea:
Pana pe la cinci ani, n-am stiut ce este acela un "jidan". Am aflat la gradinita, unde am surprins niste soapte intre mamici, la ora inchiderii. Asa am aflat ca sunt un "pui de jidan". Asta a generat o mica furtuna in familie si niste discutii tampite cu educatoarele. N-a reparat nimic, dar a fost prima saritura intr-o lunga cursa cu obstacole. Acum sar din reflex, nici macar nu trebuie sa-mi iau avant. Si oricum, in America de Nord se foloseste un alt termen peiorativ for the likes of us. Nu vi-l spun.
In concluzie, imi pare bine ca am reusit sa tinem cu totii polemica in limitele decentei(pentru ca am vazut postate aici pe site niste lucruri care m-au oripilat). Cu multumiri d-lui Bogdan, un moderator intelept.
Mai tinem legatura :)


 =  Explicatie
Miron Manega
[02.Oct.05 19:06]
Explicatie pentru cei care n-au facut gresala facila de a ma considera antisemit: am folosit cuvintul "jidan" tocmai pentru ca are conotatie peiorativa si denigratoare. Ca sa poata deveni titlu de noblete. Asa cum crucificarea era initial cea mai umilitoare pedeapsa, asa cum "golan" a fost mai intai o jignire, asa cum "impresionistii" a fost numiti asa in deridere. In alta ordine de idei asa am simtit ca trebuie sa scriu, pentru ca asa m-am identificat eu, in acel moment, cu Fiul Omului. Daca am parut cuiva ignorant sau antisemit nu e neaparat vina mea. "Cantecul Jidanului" este un text de inspiratie, nu un material de analiza. El se expune si se supune insa oricarei analize, fie ea si oprobriu, pentru ca asta e soarta oricarui text. Si tare mi-ar fi parut rau ca poezia aceasta sa treaca neobservata.

 =  Punct de vedere
alta naum
[18.Dec.05 17:25]
Buna ziua. Va supun atentiei un text:
http://www.agonia.ro/index.php/personals/154546/index.html
In mare, e vorba de o serie de texte cel putin ciudate - care au aparut in mai multe astfel de zone. Continutul lor poate face obiectul unor alte discutii, insa ceea ce vreau eu sa supun atentiei dvs este o chestiune ce tine de etica. Aceste texte (se pare) sunt opera unui suferind psihic, internat la un sanatoriu. Probabil, la indemnul medicului curant (asa reiese din text), acest om isi asterne sub forma de jurnal trairile. Acest jurnal (rezulta din textele autorului) face parte dintr-un fel de terapie "impusa" de medic. Problema de ordin moral si etic se iveste in momentul in care textele sale devin lucruri publice. Ce valoare sau esenta poate avea un act medical ce permite o astfel de transparenta totala? O a doua problema: textele unui bolnav psihic pot avea valoarea a ceva purtator de "drepturi de autor"? Pentru ca aceste texte circula liber, sunt trimise pe mail sau sunt postate pe diferite site-uri (la fel am procedat si eu, primindu-le, le-am dat si eu mai departe). Se stie ca un om cu probleme psihice e iresponsabil, el nu raspunde de actele sale. Si de aici apare intrebarea mentionata mai sus. Am ales sa va supun atentiei dvs aceste probleme stiind ca ati avut pozitii si puncte de vedere mai mult decit pertinente in astfel de chestiuni "delicate" ce tin de o anume moralitate si etica. Va citesc cu mare placere lucrarile si va admir punctele de vedere. Mi-ar face placere sa aflu si parerea dvs.





Nu sunt permise comentarii(texte) anonime!
Pentru a înscrie comentarii(texte)
trebuie să te înscrii şi să te autentifici.

Înapoi !